شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

افقی تازه در مرکز مطالعات شما، گامی به جلو.

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

در واپسین روزهای اسفند93، نخستین شرکت تخصصی گردشگری معماری ، وابسته به مرکز ، در پارک فناوری خراسان رضوی تاسیس شد. خبرهای بعدی را متعاقبا اعلام خواهیم کرد. برنامه تورهای تخصصی این شرکت به زودی اعلام خواهد شد . علاقمندان میتوانند ، سوالات خود را از طریق ایمیل moh_erfan @yahoo.com  ارسال دارند.

اولین نشست فقه و شهرسازی با بارقه هایی از امید و نوآوری فقهی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

2

 

آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر روز پنج شنبه طی سخنانی در "نشست اول فقه و شهرسازی؛ افق ها و ضرورت ها" که در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: فقه شهر سازی آن اصول و قواعدی است که در فقه ما برای زندگی شهری و ساختار شهری تبیین شده است.

وی با بیان اینکه در منابع دینی ما فقه جامع ای پیرامون شهرسازی وجود دارد که باید در این زمینه به آن استنباط شود، اظهار داشت: در منابع دینی ما دو نوع شهر وجود دارد و دو گونه شهر تعریف شده که هر کدام احکام خاص خودش را دارد.

آیت الله اراکی افزود: این طور نیست که این دو شهر جدای از هم باشند در حقیقت در هر شهری دو معیار برای شهر وجود دارد که باید هر کدام از این شهر ها از هر دو معیار برخوردار باشد. شهری داریم که در منابع دینی ما این شهر ملاک مهاجر بودن تلقی شده است که هر کس به چنین شهری می پیوندد اعرابی است و این مسئله مسئله بسیار مهمی در منابع دینی ما است، این شهری که پیوستن به آن انسان را مهاجر می کند و کسی که به این شهر نپیوندد اعرابی است؛ ملاکش این است کسی که رهبری سیاسی فرمانروای الهی و نظم اجتماعی الهی را بپذیرد از اعضای این شهر الهی محسوب می شود این همان شهری است که از آن تعبیر به شهر فرافیزیکی یا شهر شرعی می شود این شهر شهر معنوی و شهر شرعی است.

وی افزود: کسی که به این شهر می پیوندد اگر در بیایان هم باشد باز هم عضو این شهر است اما برعکس اگر کسی در متمدن ترین شهر زندگی کند و یا اینکه در کنار رسول اکرم(ص) هم زندگی کند اما عضو این شهر نباشد اعرابی است.

آیت الله اراکی اظهار داشت: هرجا یک ساختار فیزیکی برای شهری شکل می گیرد قطعا این ساختار فیزیکی بر اساس یک ساختار فرا فیزیکی شکل می گیرد و بر پا می شود که آن ساختار فرافیزیکی شهر اسلامی همان چیزی است که ما از آن به هجرت یا شهر ولایی و یا شهر شرعی تعبیر می کنیم و اگر کسی پیوستگی به این شهر پیدا کند هرچند از آن دور هم باشد اما عضو این شهر است.

وی در ادامه بیان اینکه هر شهری مانند یک موجود زنده است که دارای یک جان و یک کالبد است، اظهار داشت: جان شهر همان شهر فرافیزیکی شهر است و یک شهر معنوی است و کالبد این شهر باید به تناسب این جان شهر شکل بگیرد بر این اساس وقتی یک جان برای شهر داریم و آن نظام ولایتی است اینجا مسجد جایگاه ویژه ای پیدا می کند.

آیت الله اراکی با تأکید بر اینکه خداوند در مفهوم دینی ما فرمانروای مطلق و ناظر بر همه شئون ما است، اظهار داشت: در تعالیم اسلامی مسجد مقر فرمانروایی الهی و بیت الله است.

وی افزود: مسجد محل فرمانروا و امام مسجد کسی است که رابط بین مأمومین و فرمانروای مطلق است و لذا مساجد خانه های امام است زیرا امام حجت فرمانروایی بر روی زمین است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه بیوت فرمانروایی الهی است اظهار داشت: این بیوت مقر فرمانروایی و قلب تپنده شهر فرافیزیکی و جامعه ولایی است .اینجاست که مسجد در ساختار شهر فیزیکی جایگاه بسیار ویژه ای پیدا می کند.

وی افزود: مسجد اصلی در قلب شهر قرار می گیرد و مساجد دیگر در محله های مختلف شهر ایجاد می شود که این محله های مختلف نیز در اطراف این مسجد اصلی بنا می شوند.

ایت الله اراکی افزود: وقتی جان شهر با تعریف شهر فرافیزیکی شناسانده می شود ساختمان ها نیز باید طوری بنا شود که نمایی از این شهر فرا فیزیکی داشته باشد زیرا شهر فرافیزیکی در ساختار شهر فیزیکی بسیار اثر گذار است.

آیت الله اراکی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در شهر معنوی و ولایی دو نوع ارتباط وجود دارد یکی ارتباط طولی و دیگری ارتباط عرضی، اظهار داشت: ارتباط طولی همان است که به ولایت طولی تعبیر می شود و ارتباط عرضی نیز همان ولایت عرضی است، شهر ولایی هم باید رابطه طولی و هم رابطه عرضی را تأمین کند.

وی افزود: رابطه بیت، رابطه همسایگی و رابطه هموطن یک شهر را شکل می دهند و اینها با یکدیگر رابطه عرضی را شکل می دهند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه آنچه امروز در شهر سازی وجود دارد مطلوب شرع نیست اظهار داشت: روایات بسیار زیادی داریم که نهی از ایجاد ساختمان های بلند می کند علاوه بر این مردم باید در زندگی شهری با آیات الهی در ارتباط باشند و آسمان و ستارگان و طلوع و غروب خورشید را ببینند.

وی تأکید کرد: ساختار فیزیکی شهر ها باید به گونه ای باشد که ارتباط مردم با نشانه های الهی را تحقق ببخشد، اگر شهر بر اساس موازین شرعی ساخته شود روحیه مردم تغییر می کند و مردمی که در شهر شرعی زندگی می کنند به خودی خود بر اساس موازین شرعی رشد خواهند کرد.

ایشان در این سخنرانی به سه اصل برآمده از فقه و دین برای  حوزه شهرسازی اشاره کردند. مواطنه، جوار و بیت سه اصلی بود که به آن اشاره شد.

رابطه مواطنه شامل ولایت طولی و عرضی ، رابطه جوار شامل توسعه افقی و مقابل هم ساختن خانه ها ست. و رابطه  بیت شامل نگاه به بیت به عنوان اولین سلول  بافت اجتماعی است.

طراحی نورپردازی مرکز فرهنگی حیدر علی اوف

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

طراحی نورپردازی مرکز فرهنگی حیدر علی اوف

طراحی نورپردازی مرکز فرهنگی حیدر علی اوف

انجام شده توسط شرکت طراحی موریس بریل (Maurice Brill) برنده جایزه فوق العاده IALD (انجمن بین المللی طراحان نورپردازی International Lighting Designers Association) گردید.

لاس وگاس ، ۴ جون ۲۰۱۴ : ۱۶ برنده طراحی نورپردازی (معماری نور) از ۱۰ کشور طراحی های نورپردازی خود را ارائه کردند.(طرح های ارائه شده منتخب بیشترین تضاد را در بین پروژه های ارائه شده  داشتند) که برندگان ۳۱ امین سالانه انجمن بین المللی طراحان نورپردازی بودند و در همایش برگزار شده در هتل رنسانس لاس وگاس امریکا معرفی شدند.از این ۱۶ منتخب ، ۴ عدد برنده تقدیرنامه ویژه شدند،۵ عدد برنده جایزه شایستگی(Award of Merit) شدند و ۷ عدد برنده جایزه فوق العاده (Award of Excellence) شدند.یکی از دریافت کنندگان جایزه فوق العاده طراحی نورپردازی ،طراحان نورپردازی مرکز فرهنگی حیدر علی اف، موریس بریل  (Maurice Brill) و آنیکت گور (Aniket Gore)  از شرکت طراحی نورپردازی ماوریس بریل بودند.

فرم متحرک مرکز فرهنگی حیدر علی اف با فرم سطح یکپارچه ساخته شده است که از کف به سمت دیوار حرکت می کند و سپس ادامه آن تبدیل به سقف می شود.لذا نورپردازی نیز به حجم دائما در حال جنب و جوش بنا پاسخ می دهد و کیفیت تندیس گونه ساحتمان را با استفاده از نور در جهت نمایان کردن سطوح داخلی و خارجی اظهار می دارد.راه حل کلیدی مورد استفاده شامل نورپردازی فلورسنت دارای انحنا و سه بعدی ۳D قرار داده شده در پوسته ساختمان ، نورهای منحنی سه بعدی ۳D واترپروف IP68 مورد استفاده در کف ، و سیستم نورپردازی ال ای دی توان بالا High Power LED  برای سالن کنفرانس می باشد.یکی از داوران این گونه ترکیب نورپردازی را مورد تحسین قرار می دهد:”حرکت نرم و منعطف نور در مسیر پروژه به زیبایی قدرت معماری را منتقل می کند”

طراحی نورپردازی خارجی ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو

طراحی نورپردازی خارجی ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو http://www.iald.org/assets/awards/images/005_exc_mon094_002.jpg

نورپردازی فضای سبز و نمای خارجی دارای سلسه مراتب مشخصی هستند که از فرم سایت پیروی می کنند.محیط پر تضاد با استفاده از نور ملایم باعث راهنمایی عابرین پیاده به سمت ساختمان اصلی  می شود و همچنین تاکید بر سطوح عمودی و  آب نما دارد.نشان گر های ال ای دی LED منحنی در داخل محوطه ها و پله ها حس حرکت و پویای را در محیط تاریک اطراف ایجاد می کند.نمای پانورامایی زیبا ایجاد شده است و در جهت پرهیزاز تداخل منابع نوری با آن ، منابع نوری در ارتفاع بالا نصب شده اند.یکی از داوران با هیجان گفت : “ببینید نور چه می کند؟”.”من عاشق پوشش نرم نور بر نماهای خارجی هستم”.منابع نوری IP68 برای نورپردازی کف ، چراغ های دفنی رو به بالا و والواشر ها برای نورپردازی نما مورد استفاده قرار گرفته اند.فضاهای نزدیک تر به ساختمان به وسیله رنگ های گرم تر نورپردازی شده اند تا شبیه تر به فضای داخلی باشند،که هر چه از نمای شیشه ای دورتر می شویم رنگ آن سردتر می شود که باعث تقویت افکت فانوس شکل می شود.

طراحی نورپردازی داخی (محوطه چند منظوره) ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو

طراحی نورپردازی داخی (محوطه چند منظوره) ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو http://www.iald.org/assets/awards/images/005_exc_mon094_010.jpg

در محوطه چند منظوره حال ، نورپردازی برجستگی های سقف حدود ۳۰۰ لوکس نور بر صفحه کار برای کنفرانس ها فراهم می کند.منابع نوری اسپات جهت دار باعث تقویت میزدر زمان استفاده از فضا برای مناسبت ها می شود.نفوذ نوری که از همپوشانی سقف و دیوار می آید فضایی را خلق می کند که چشم را تحریک می کند.بهره وری از منابع نورپردازی ال ای دی LED سه بعدی ۳D نورپردازی زمینه Ambient را ایجاد می کند که توسط منابع نوری اسپات مخفی در سقف تکمیل می شود.

نورپردازی سقف ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو

نورپردازی سقف ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو http://www.iald.org/assets/awards/images/005_exc_mon094_005.jpg

جزئیات پروژه :

طراحی نورپردازی مرکز فرهنگی حیدر علیف باکو ، آذربایجان

طراحی نورپردازی :

  • آنیکت گور Aniket Gore
  • راب هانیویل Rob Honeywill
  • ماوریس بریل Maurice Brill

طراحی معماری :

گروه معماری زاحا حدید Zaha Hadid Architects

HEYDAR ALIYEV CULTURAL CENTER HONORED WITH IALD AWARD OF EXCELLENCE LIGHTING DESIGN BY MAURICE BRILL LIGHTING DESIGN LTD LAS VEGAS, NV USA, 4 JUNE 2014

ترجمه آزاد از معرف طراحی منتخب نورپردازی سال ۲۰۱۴ انجمن بین المللی طراحان نورپردازی ، طراحی نورپردازی ساختمان حیدر علی اف

نظر نویسنده:

این ساحتمان یکی از آثار هنری معمار مطرح بریتانیایی-عراق ، زها حدید می باشد.تخصص زها حدید در طراحی معماری ساختمان های دارای منحنی های فضایی است.این امر باعث می شود که طراحان نورپردازی بنا تحت تاثیر فرم بنا قرار بگیرند و دیگر یک نورپردازی ساده نتواند تامین کننده نیاز نورپردازی بنا باشد.لذا این بنا نیازمند یک نورپردازی فعال و دارای جنب و جوش با حداکثر حرکت باشد.این همان چیزی است که درنورپردازی بنا به خوبی قابل مشاهده است.در نورپرازی بنا ، حتی در منابع روشنایی سقف نیز این انعطاف را می توان دید.منابع نور دارای جهت هستند ، گویا آن ها نیز بخشی از حرکت منسجم خطوط در معماری بنا هستند.

حذف خیرگی منابع نوری مهم ترین وظیفه طراح نورپردازی بوده، آنگونه که مخاطب نباید بتواند به راحتی وجود منابع نور را حس کند و باید نور به گونه ای ناشی از خود بنا به نظر برسد.

اوج نورپردازی ساختمان را در نورپردازی سالن کنفرانس می دانم ، نورپردازی به گونه ای فضا را به چند بخش تقسیم کرده است که گویی هر بخش مانند دهانه ای بخش قبل را بلعیده است و در نهایت سن Scene را در دهانه خود جا داده است.رنگ گرم نورپردازی آن نیز این حس را تقویت می کند و به فضا روح و زندگی عطا می کند.تضاد لطیف نورپردازی زمینه با رنگ صندلی ها نیز به خوبی شکوه سقف را نمایان می کند و خستگی ناشی از گرمی نورپردازی را رفع می کند.برای رفع خستگی ناشی از گرمای سقف و دیواره ها نور سفید افقی جهت نورپردازی سن Scene و صندلی ها در نظر گرفته شده است.کلیت نورپردازی به گونه ای است که ناخوداگاه چشم را به سمت سن Scene هدایت می کند و این کار به زیبایی انجام شده است.

دیدار اعضاى ستاد بزرگداشت روز ملّى مهندسی با رهبر انقلاب

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت روز ملی مهندسی که در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۶ برگزار شده بود، صبح امروز در همایشی که به همین منظور در سالن اجتماعات برج میلاد بر پا شد، انتشار یافت.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار، با اشاره به دامنه‌ی گسترده کار مهندسی و نقش مؤثر مجموعه‌های جوان مهندسی در مقاطع مختلف از جمله در مبارزات انقلابی و دوران دفاع مقدس، گفتند: مهندسین ما در دفاع مقدس سربازان ازجان‌گذشته‌ای بودند که تمام نیرو، هنر و نبوغ خود را به کار گرفتند و هر روز یک پدیده‌ی نو از این جوان‌های با استعداد بروز می‌یافت.
ایشان، تلاش‌ها و دستاوردهای علمی مهندسین پس از دفاع مقدس و حضور در مسئولیت‌های اساسی را نیز مهم برشمردند و تأکید کردند: باید تلاش کنید در بخش‌های مختلف کشور مسئله «ما می‌توانیم» را در عمل به مردم نشان دهید و با شناخت خلأها و نیازهای کشور، به سمت انجام کارهای نکرده و زمین مانده بروید.
رهبر انقلاب در ادامه با اشاره به ضربه واردات بی‌رویه و قاچاق به کشور، گفتند: امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد و در خصوص میزان واردات قاچاق به کشور نیز ارقام بسیار عجیبی مطرح است، اما این هم یک توجیه منطقی نیست که به بهانه جلوگیری از قاچاق و دریافت سود گمرکی، راه واردات انبوه به کشور به صورت رسمی باز شود.
ایشان خطاب به مجموعه مهندسان کشور، تأکید کردند: کاری کنید که محصولات و تولیدات جوان‌های با استعداد، مؤمن، توانا و بعضاً نابغه کشور مقهور واردات نشود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اظهارات دبیر همایش درباره اقتصاد مقاومتی، و تکرار فراوان این عنوان در سخنان مسئولان و فعالان بخش‌های مختلف کشور، افزودند: البته با تکرار زبانی هیچ اتفاقی نمی‌افتد، بلکه باید این مسئله در مجلس و دولت به طور جدی بررسی شود که برای اقتصاد مقاومتی به مفهوم حقیقی، چه کارهایی انجام گرفته و چه کارهایی باید انجام بگیرد.

تجلیل از رتبه های برتر مسابقه دانشجوی معمار برتر سال 93

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

مراسم برگزار شد؛ تجلیل از رتبه های برتر مسابقه دانشجوی معمار برتر سال 93

آرتنا: همایش دومین دوره مسابقه دانشجوی معمار برتر سال ۹۳ به همت مرکز معماری ایران و با حمایت سازمان نظام مهندسی استان تهران در عصر پنجشنبه 9 بهمن ماه 93 در تالار همایش های فرهنگ و هنر تهران برگزار شد.

تجلیل از رتبه های برتر مسابقه دانشجوی معمار برتر سال 93

به گزارش خبرگزاری هنر «آرتنا»، این همایش با حضور برخی از اساتید و چهره های مطرح معماری ایران از جمله معمار و منتقد نامدار دکتر کامران افشار نادری ، دکتر فرهام مقدم راد نماینده سازمان نظام مهندسی و  بهرام کلانتری، رضا مفاخر، حبیبه مجد آبادی و رضا نجفیان برگزار شد.
در ابتدا، سید مجتبی فاطمی مدیر عامل مرکز معماری ایران از همه  کسانی که وی را در این امر خطیر و علمی یاری کردند اظهار تشکر کرد سپس تریبون به فرهام مقدم راد نماینده سازمان نظام مهندسی سپرده شد .مقدم راد ضمن اظهار امیدواری نسبت به آینده معماری ایران گفت: سازمان نظام مهندسی آمادگی هرگونه حمایت از حرکت های خودجوش معماری را دارد.
وی با اظهار تاسف از اینکه طوفان سال گذشته تهران37 نفر کشته داشت و علت بسیاری از این مرگ ها عدم اجرای صحیح نماها و پرتاب بسیاری ازمصالح خارجی ساختمان بوده است، علت این حوادث تلخ را طراحی نادرست نما به دست افراد فاقد صلاحیت طراحی عنوان کرد.
در ادامه همایش، کامران افشار نادری سخنرانی خود را با ذکر این موضوع که مساله نما یک مساله جدی و غیر مستقل از سایر اجزای ساختمان است آغاز کرد. وی ادامه داد: از اهداف برگزاری این همایش که به همت مرکز معماری ایران برگزار شد احتراز از کلیشه در طراحی نما بوده و سعی بر آن شده که شرکت کنندگان از تفکر خود در کارهایشان بهره ببرند و در عین ایده پردازی به واقعی بودن موضوع توجه کنند و با مهارت و توجه شان به محیط، کارهایشان را ارائه دهند.به اعتقاد وی، آن چیزی که باعث پیشرفت معماری یک شهر است آرشیتکت های متخصص در کار هستند نه کانسپت ها.
مرکز معماری ایران از تمام کسانی که در مسابقه شرکت کرده بودند با الواح و جوایز قدردانی نموده و در نهایت اسامی نفرات برتر مسابقه به شرح زیر اعلام و طرح آن ها به نمایش گذاشته شد.
 رتبه اول: فرشته اسد زاده و یگانه قزل لو
جایزه 5 میلیون تومان وجه نقد +2.5 میلیون ریال شارژ کارت اعتباری باشگاه مرکز معماری ایران
رتبه دوم: سمیرا شکوهی
جایزه 2 میلیون تومان وجه نقد +2.5 میلیون ریال شارژ کارت اعتباری باشگاه مرکز معماری ایران
رتبه سوم: محمد اشکبار صفت
جایزه 1 میلیون تومان وجه نقد +2.5 میلیون ریال شارژ کارت اعتباری باشگاه مرکز معماری ایران

دیوارهای تهران محل آزمون و خطا نیست

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

دکتر «محسن سلیمانی» در گفتگو با آرتنا: دیوارهای تهران محل آزمون و خطا نیست

آرتنا: دیوارهای شهر که همواره پیش چشمان هزاران شهروند قرار دارد، محل آزمون و خطای افکار لحظه ای نیست چرا که هر شهروند داوری ریزبین است.

دیوارهای تهران محل آزمون و خطا نیست

خبرنگار خبرگزاری هنر «آرتنا» با دکتر «محسن سلیمانی» مدیر هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران (که به تازگی به مدیریت هنرهای شهری انتخاب شده است) و استاد دانشگاه در زمینۀ هنر نیز می باشد، مصاحبه ای انجام داده است که در زیر بخشی از این مصاحبه را می آوریم:


جناب سلیمانی شما فضای حاکم بر نقاشی های دیوارهای شهر تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟
در عرصۀ نقاشی دیواری، فعالیت های بسیاری صورت گرفته است و آثار گوناگونی تا کنون بوجود آمده اند که در این فرایند هنرمندان زیادی به خلق آثار خود پرداخته اند. شهروندان تهرانی در هر خیابانی که قدم بگذارند با نمونه هایی از این آثار مواجه می شوند. بدیهی است که از لحاظ کمّیت و تعداد، در سال های اخیر، شاهد رشد قابل ملاحظه ای در تولید آثار و نقاشی های دیواری بوده ایم، اما مسئلۀ قابل تأمل این است که از نظر کیفیت زیباشناختی و هنری تا چه اندازه پیشرفت داشته ایم؟ از لحاظ ماندگاری، چند درصد از آثار با مواد و مصالحی با ماندگاری بالا بوجود آمده اند؟ چند درصد از آثار خلق شده را می توان آثاری هنری دانست و به بیانی با معیارهای هنری مطابقت دارند؟

بنابراین معتقدید که از نظر کیفیت آثار تأملات جدی وجود دارد؟
بله، ما معتقدیم کاری بسیار خطیر در پیش داریم. این اهمیت و ظرافت در کار بدان خاطر است که تهران شهری مهم، با گونه های مختلفی از شهروندان است و هر شهروند داوری ریزبین برای آثار ماست. ما نمی توانیم چشم بیننده را با عناصر و رنگ های مختلف بمباران کنیم. همانطور که ما در طراحی منزل مان دقت بسیاری به خرج می دهیم، شهر نیز منزل بزرگتری برای ماست که با خانواده ای به تعداد کل شهروندان در آن زندگی می کنیم. بدین سبب در تمام برخوردهایمان با فضای بصری شهر باید با احتیاط و مطالعۀ بی پایانی همراه باشیم.

این احتیاط و دقت مد نظر شما چیست؟ لطفاً کمی بیشتر توضیح دهید.
همانطور که اشاره شد، شهر مسکن ماست و باید آنرا به محلی زیبا و در عین حال آرام برای ساکنان آن تبدیل کنیم. از این منظر، به همان صورت که در طراحی و رنگ آمیزی دیوارهای منزل خودمان حساسیت نشان می دهیم، این حساسیت در برخورد با دیوارهای شهرمان باید چندین برابر باشد. دیوارهای شهر که همواره پیش چشمان هزاران شهروند قرار دارد، محل آزمون و خطای افکار لحظه ای نیست. سیاست ما در بخش مدیریت هنرهای شهری، حرکت به سمت استفاده از هنرمندان مجرب از یک سو و عمق بخشی به پژهش و دانش از سوی دیگر دیگر است.

کشف سازه مدیریت آب در«نگارستان»

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

کشف سازه مدیریت آب در«نگارستان»

خبر کشف یک سازه مدیریت آب در هنگام اجرای عملیات مرمت و ساماندهی عمارت کتابخانه باغ نگارستان هم از جمله اخبار مهم حوزه میراث فرهنگی در این هفته بود. 

در این باره، مصطفی ده پهلوان مدیر باغ نگارستان با بیان اینکه احتمال وجود آب انبار در محدوده کتابخانه وجود دارد به خبرنگار مهر گفت: درحال هماهنگی با اداره میراث فرهنگی استان تهران هستیم تا کارشناسان از آن محوطه بازدید کرده و برای انجام کاوش های مورد نظر اقدام شود.

وی افزود: ما آثار مختصر از یک سازه مدیریت آب پیدا کرده ایم که اطلاعات بیشتر درباره آن مستلزم کاوش است. خانه های قدیم در تهران به خصوص خانه باغ هایی که شبیه به خانه باغ بوده اند یک آب انبار نیز داشته اند. سازه های آبی در خانه ها به شکل قنات و یا چاه بوده است و آب به صورت جوی های کوچک در کوچه ها سرازیر می شده است. آب انبارها معمولا نزدیک به کوچه ساخته می شدند درهای آن را بر می داشتند و از آب قنات پر می کردند. ما پیش از این یک آب انبار هم در موزه مقدم داشتیم. این بار در باغ موزه نگارستان شواهدی هنگام عملیات مرمت کتابخانه در زیر کف زیرزمین به دست آمده که نشان می دهد اینجا نیز آب انبار وجود داشته است. بنابراین از کارشناسان در استان تهران خواستیم تا از این محل بازدید کنند. بنابراین قرار شد تا در نشستی پروژه کاوش برای این منظور انجام شود.

اسکلت هفت هزار ساله در تهران کشف شد.

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

سی وهشتمین تهرانگردی احمد مسجد جامعی

اسکلت هفت هزارساله تهران مربوط به زنی ۳۵ تا ۴۰ ساله بوده است

خبر دیگر این هفته مربوط به برگزاری نشست تخصصی درباره گشف اسکلت هفت هزارساله در تهران بود. که در این نشست دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: بررسی اسکلت زن کشف شده در خیابان مولوی که متعلق به هفت هزار سال پیش بوده نشان می دهد این زن ۳۵ تا ۴۰ سال سن داشته است.

حامد وحدتی‌نسب، انسان شناس پیش از تاریخ گفت: بررسی هایی که انجام داده ام نشان می دهد که این اسکلت متعلق به یک زن با حدود سنی بین ۳۵ تا ۴۰ ساله بوده است.

وی افزود: یک فرد ۳۵ ساله در حدود هفت هزار سال پیش با یک فرد ۳۵ ساله امروزی بسیار متفاوت بوده است. با توجه به میانگین سنی افراد در آن زمان، می توان گفت که این زن یک سالمند به حساب می آمده است. این درحالی است که اکنون یک فرد ۳۵ ساله جوان تلقی می شود.

SAH 69th Annual International Conference

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Society of Architectural Historians (SAH) 69th Annual Conference

Society of Architectural Historians
69th Annual International Conference
Pasadena/Los Angeles, CA –  April 6-10, 2016


SAH is no longer accepting session proposals for 2016. For information on forthcoming session and paper calls, please visit the Future Conferences page.

Contact

For more information, please contact Ken Tadashi Oshima, Conference Co-chair at آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید or Kathy Sturm, SAH Director of Programs, at 312.543.7243 or  آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید .

Key Dates


Jan. 16, 2015 
2016 Call for Sessions closes at 5 pm CST 
Apr. 1, 2015 
2016 Call for Papers opens at 3 pm CST
June 6, 2015 
2016 Call for Papers closes at 5 pm CST
Aug. 1, 2015 
Annual Conference Fellowships open
Aug. 30, 2015 
Annual Conference Fellowships close

 

Annual Conference Fellowships


SAH offers a limited number of Annual Conference Fellowships for conference speakers (i.e., members whose papers have already been accepted for delivery at the conference). Applications for 2016 will be accepted from August 1–30, 2015.

7th ACS Symposiom2015

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

The Forum for Architecture, Culture and Spirituality will host its 2015 International Symposium embedded in the serene setting of the vast and inspiring landscape of New Mexico in the southwest of the United States. Its central theme will be to explore how experiences of nature and of otherwise ordinary things in our everyday existence have been elevated to the realm of the spiritual and imbued with special meaning for individuals, societies, and cultures in the past, and to speculate on what designers can do to facilitate the connection between the quotidian and the sacred in the built environment of today.

The Seventh Annual Meeting of the Forum will take place June 18-21 2015 at Ghost Ranch, an education and retreat center 14 miles north of the village of Abiquiu, New Mexico, and about two hours by car north of the city of Albuquerque, the closest major airport. Ghost Ranch is surrounded by national forests, the mesas and pueblos of Native American tribes, and the natural beauty that acted as the inspiration for the artist Georgia O’Keefe (former owner of Ghost Ranch where she spent most of her career as a painter). It offers the ideal setting to contemplate the theme of the symposium in an environment of great natural, cultural, and spiritual power.

As in the past, the symposium will be structured around several subtopics focusing on various aspects of the general theme, and the number of attendees will be kept small on purpose to secure an atmosphere conducive to personal connections and in-depth dialogue. Optional meditation will be offered each morning and there will be some free time for connecting to oneself, other people and the surroundings. A keynote address by Ted Jojola, Distinguished Professor of Community and Regional Planning at the University of New Mexico in Albuquerque, will contribute to our collective understanding of the meaning and symbolism of the physical environment of Native American populations of the region. Dr. Jojola is a Native American from Isleta, one of today's active pueblos in the Rio Grande Valley of Northern New Mexico, continuously occupied for roughly the past one thousand years.

The Forum for Architecture, Culture and Spirituality is an international scholarly group established in 2007 to advance the development and dissemination of architectural and interdisciplinary scholarship, research, practice, and education on the significance, experience, and meaning of the built environment

ICAEE 2015 International Conference on Sustainable Architecture and Environmental Engineering 08-09 July 2015, Oxford, England

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

The conference will take place in University of Oxford Conference Center, the most famous University in England.

Meeting hall will be equipped with the projector and computer, so that participants could make PowerPoint presentations.

Topics of the conferece:

Energy efficiency
Building technologies
Ecological impacts of materials
Bioclimatic design
Water quality
Green facades
Ecological and cultural sensitivity
Design by passive systems
Adapted reuse
Life cycle assessment and durability
Transformative design
Sustainability indices in architecture
Global environmental change and ecosystems management
Climate and climatic changes
Global warming
Ozone layer depletion
Carbon capture and storage
Biofuels
Integrated ecosystems management
Environmental restoration and ecological engineering
Global environmental change and ecosystems management
Climate and Biodiversity conservation
Wetlands
Landscape degradation and restoration
Ground water remediation
Soil decontamination
Eco-technology
Bio-engineering
Environmental sustainability
Resource management
Life cycle analysis
Environmental systems approach
Renewable sources of energy-energy savings
Clean technologies
Sustainable cities
Hazardous substances and detection techniques
Biodegradation of hazardous substances
Toxicity assessment and epidemiological studies
Quality guidelines, environmental regulation and monitoring
Anaerobic treatment
Industrial wastewater treatment
Advances in biological, physical and chemical processes
On site and small scale systems
Storm-water management
Air pollution and control
Interaction between pollutants
Control technologies
Air emission trading
Solid waste management
Legal, economic and managerial aspects of solid waste management

مسابقه طراحی معماری یادمان شهدای نیروی انتظامی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

مسابقه طراحی معماری یادمان شهدای نیروی انتظامی

مسابقه طراحی معماری یادمان شهدای نیروی انتظامی

خواسته ها و نحوه ارائه:
۱-طرح یادمان حداکثر در دو شیت A1 به شرح ذیل
شیت A1 (حتما به صورت شاسی کشی شده ارائه شود)
الف)پلان با مقیاس ۱:۵۰
ب)نما به مقیاس ۱:۵۰
ج)مقاطع با مشخص کردن کدهای ارتفاعی
د)تصاویر سه بعدی

۲-شرح طرح مایه(کانسپت)
هریک از شرکت کنندگان موظف است مشخصات کامل خود را به همراه شرح کانسپت(طرح مایه)و ایده های  کلی طرح خود را حداکثر در یک برگ A4 ارائه نماید.

۳-سی دی مستندات طرح:
الف:توضیح مراحل طراحی و ارائه طرح و مشخصات کامل شرکت کننده به همراه کد چهار رقمی
ب:فایل تصاویر طرح ارائه شده در شیتها

تذکرات:
-هر یک از شرکت کننده ها کدی ۴رقمی به عنوان شناسه طراح از طرف خود باید در تمام شیتها(بخش چپ پایین)ذکر کنند
– لازم به تاکیید مجدد است  کد ۴رقمی توسط خود طراح انتخاب می شود و کد فوق برگرفته ازسال  تاریخ تولد نباشد در این زمینه پیشنهاد می شود از چهار رقم آخر کد ملی استفاده شود .مثال(۱۱۸۹۲۶۰۷۱۰                     کد انتخابی ۰۷۱۰)
-شرکت کنندگان مجاز به ذکر نام خود در هیچ یک از شیتها نبوده و شناسایی آثار از طریق کد شناسایی ۴رقمی منتخب شرکت کننده انجام خواهد شد.
-شرکت کننده باید مشخصات فردی خود را (تلفن همراه-تلفن ثابت-ایمیل و آدرس ) حتما در داخل فایل PDF و بر روی برگ A4 درج نماید.
-کلیه حقوق متبادر بر نشر یا نمایش برای برگزار کننده محفوظ است.

الزامات طراحی:
۱-طراحی یادمان فوق شامل المان حجمی یادمان،محوطه سازی مناسب برای برگزاری مراسم دعا در حالتهای فضای باز و نیم باز باشد.
۲-طرح باید بیانگر نمادی از شهدای نیروی انتظامی باشد.
۳-طرح باید یک پیشنهاد معقول با توجیه اقتصادی و اجرایی باشد.
۴-یادمان فوق باید بیان کننده مقام والای شهیدان باشد.
۵-توجه به موازین زیباشناسی در طراحی الزامی است.
۶-از شاخصه های شهدای نیروی انتظامی تداوم این ایثارگری هم در زمان جنگ و هم در زمان صلح است که باید در طرح به گونه هنرمندانه جلوه نماید.
۷-یادمان فوق باید قابل اجرا در مسیر راهیان نور و اماکن موجود در مناطق جنگی که متعلق به ناجا است باشد.
۸-یادمان فوق با نظر طراح میتواند دارای تک المان و یا مجموعه ایی از بناها باشد که در چهارچوب اهداف طرح قرار گیرد.
۹-بستر طرح با توجه به تنوع احداث در سطح کشور آزاد و با نظر طراح می باشد.
۱۰-یادمان مورد نظر باید ظرفیت تبدیل شدن به مزار شهید گمنام را داشته باشد.

هیات اجرایی: معاون محترم مهندسی ناجا
دبیر مسابقه: ریاست محترم اداره طراحی و محاسبات
داوران:  کارشناسان اداره طراحی و محاسبات معاونت مهندسی ناجا و کارشناسان دعوت شده برای داوری

نحوه داوری:
داوری در دو مرحله انجام خواهد شد.
۱-توسط تیم کارشناسی طرح های برگزیده انتخاب خواهد شد.
۲-طرح های برگزیده در نمایشگاه مربوط به ناجا به نمایش گذاشته شده و از طریق پرسشنامه طرح های برتر انتخاب خواهد شد.

مهلت ارسال:
آثار حداکثر تا تاریخ ۳۰/۰۱/۱۳۹۴ باید تحویل دبیرخانه مسابقه شده و ارسال پستی باید تنها از طریق پست پیشتاز بوده و تاریخ ذکر شده ۵/۰۲/۱۳۹۴باشد.

اعلام نتایج:
تاریخ اعلام نتایج ۳۱/۰۲/۱۳۹۳ بوده و جوایز برندگان توسط معاون محترم مهندسی اهداء خواهد شد.

آدرس دبیرخانه: تهران، بزرگراه بسیج، سه راه تختی، بلوار هجرت، ضلع جنوبی ورزشگاه تختی، معاونت مهندسی ناجا، اداره طراحی و محاسبات

تلفن: ۳۵۸۴۲۰۹۷ – ۳۵۸۴۲۲۱۶

منبع خبر: www.MemarNews.com

صفحه 1 از 12