شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

فقه شهرسازی ، از نظرگاه آیت الله دکتر اراکی در جمع مهندسین معمار و شهرساز خراسان

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف


دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه یکی از تکالیف مکلف کلان، تکلیف اقامه حکومت عدل است، اظهار داشت: اقامه حکومت عدل، مکلف به تکلیف یک فرد نیست بلکه مکلف به این تکلیف، روح جمعی جامعه و شخصیت اجتماعی جامعه است.


تاریخ: يکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴

سخنرانی آیت الله اراکی در نشست "فقه عمران شهری" در شورای اسلامی شهر مشهد

آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر روز یکشنبه طی سخنانی در نشست فقه عمران شهری که به همت انجمن شهر سازی و معماری اسلامی ایرانی بسیج مهندسین استان خراسان رضوی در شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، با بیان اینکه فقه نظام یکی از مقوله های جدید مورد نیاز جامعه است، اظهار داشت: یکی از مباحث فقه نظام بحث فقه عمران شهری است.
 
وی با اشاره به اینکه ما تا حدودی تفاوت میان فقه نظام و فقه فردی را در مقدمه کتاب فقه سیاسی تبیین کرده ایم، اظهار داشت: در این کتاب از فقه فردی به واژه فقه خرد و از فقه نظام به فقه کلان تعبیر کرده ایم.
 
آیت الله اراکی اظهار داشت: ما تاکنون بیشتر به فقه خرد پرداخته ایم و همچنان فقه کلان حوزه ای است که پرسش هایش پاسخ داده نشده و یا کم به آن پرداخته شده است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب در ادامه به تعریف فقه پرداخت و گفت: فقه علمی است که در رابطه با استنباط احکام افعال مکلفین از ادله آن بحث می کند یا به عبارت دیگر علم مربوط به استنباط احکام افعال مکلفین از ادله احکام را فقه می گویند.
 
وی افزود: ما دو نوع مکلف داریم یکی مکلف خرد که همین افراد جامعه بشر هستند و مسائلی نظیر نماز واجب است، شرب خمر حرام است و غیره مربوط به فقه خرد است اما در مقابل مکلفی داریم از جنس و نوع دیگر که این مکلف موجود زنده دارای شخصیت مسئول است که این موجود زنده همان جامعه است.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه در منابع دینی ما یک مکلف مسئولی فراتر از مکلف خرد وجود دارد که آن جامعه است، اظهار داشت: گاهی افراد جامعه در انجام تکالیف تقصیری از آنها سر نزده است و مکلف خرد مطیع است اما مکلف کلان مطیع نیست و نا فرمانی می کند. در روایات داریم که گاهی جامعه ای معذب می شود به دلیل اینکه حاکمیت در این جامعه حاکمیت ظالمی است اگر چه افراد در انجام وظایف فردی کوتاهی نمی کنند و نماز می خوانند، روزه می گیرند و تکالیف فردی خود را انجام می دهند اما این نظام نظام الهی نیست یعنی مکلف کلان به مسئولیتش عمل نکرده است.
 
وی با بیان یکی از تکالیف مکلف کلان، تکلیف اقامه حکومت عدل است، اظهار داشت: اقامه حکومت عدل، مکلف به تکلیف یک فرد نیست بلکه مکلف به این تکلیف روح جمعی جامعه و شخصیت اجتماعی جامعه است.

آیت الله اراکی با اشاره به آیه 25 سوره حدید ( لقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ)، اظهار داشت: آن کس که مکلف به این قسط اجتماعی و حکومتیست ناس است یعنی جامعه مکلف به اقامه قسط است و جامعه نیز ترکیبی از امام و امت است لذا گاهی امام مقصر نیست و امت مقصر است.

در ادامه این نشست آیت الله اراکی با اشاره به اینکه ما فقهی بنام فقه کلان داریم و مکلف فقه کلان، جامعه است، اظهار داشت: یکی از فروع این فقه کلان فقه عمران شهری می باشد و مکلف این تکلیف نیز روح جمعی جامعه شهری است البته تکالیف مربوط به مکلف کلان را حاکمان باید حاکمان اجرا کنند.

وی با بیان اینکه همواره تکالیف مربوط به مکلف کلان مجری دارد، اظهار داشت: این بدان معنی است که مکلف کلان عزم و اراده اش به دست مدیر و حاکم جامعه است منتها این حاکم وقتی مدیر جامعه می شود که مردم همراهش باشند وقتی مردم همراهش شوند یک شخصیت کلان مسئول شکل می گیرد.

آیت الله اراکی اظهار داشت: شهر یک موجود زنده است و شخصیت کلانی دارد که مسئولیت خاص خودش را دارد و فضای تنفس و زندگی آن باید متناسب با خودش باشد.

وی با اشاره به ویژگی های شهر شرعی، اظهار داشت: شهر شرعی یک موجود است که این موجود در یک شهر عرفی درستی جای بگیرد و آن وقت است که می توانیم بگوییم که یک شهر اسلامی ایجاد شده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه فقه نظام عمران شهری هیچ ارتباطی به مسائل علمی معماری ندارد، اظهار داشت: فقه نظام شهری یک پوشش است و باید معیار های این پوشش کاملا رعایت شود.

وی افزود: در فقه عمران شهری فاصله ساختمان ها، ترکیب ساختمان ها، ارتفاع ساختمان ها، رابطه ساکنین، جایگاه مسجد، جایگاه خدمات عمومی مطرح شده و همه اینها قابل استنباط از منابع فقهی است.

آیت الله اراکی اظهار داشت: در فقه عمران شهری چهارچوب یک نظام عمران شهری تبیین شده و انسانی که در این شهر زندگی می کند با انسانی که در شهر های که با معیار های غربی ساخته شده متفاوت است.

وی تأکید کرد: در شهر اسلامی تقوا یک فرهنگ عمومی است و عالَمی که مردم شهر در آن زندگی می کنند عالَم تقوا است.


آخرین بروز رسانی مطلب در پنجشنبه ، 5 شهریور 1394 ، 22:27

Afghan Bazaar Cultural Precinct / HASSELL

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography © Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography © Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography © Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography

  • Community consultation and brief development: Sinatra Murphy
  • Artist: Aslam Akram
  • Lighting and electrical design : WSP Group
  • Civil engineering: Aurecon
  • Client: City of Greater Dandenong / State Government Victoria, Office of Multicultural Affairs and Citizenship

© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography
© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography

From the architect. The Afghan Bazaar Cultural Precinct celebrates the unique concentration of Afghan businesses in Dandenong, an outer-suburb of Melbourne, Australia.

Master Plan
Master Plan

The City of Greater Dandenong, and Office of Multicultural Affairs and Citizenship, have invested significantly in enhancements to the precinct’s core in Thomas Street, aspiring to recast the street as an authentic venue for public life, community identity, unity and pride.

© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography
© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography

The HASSELL design for the precinct has created an emblematic urban streetscape that is integrated and responsive to the diverse cultures of the local, and broader, Afghan community. It has delivered a distinct visual character that engages and enlivens the street, encouraging community gathering.

© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography
© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography

An intensive community consultation, facilitated by Sinatra Murphy, underpins the design. The consultation highlighted the diversity within Dandenong’s Afghan population, but focused on shared ideas and aspirations to develop a design framework of community-endorsed themes supporting social unity. The key themes include artistic expression, the colour blue, a centrepiece, and celebration.

The Afghan Bazaar Cultural Precinct demonstrates a new direction in the design of public cultural spaces that aims to move beyond the clichés of precinct branding, says HASSELL Senior Associate, Cassandra Chilton.

Section
Section

“The community consultation allowed us to understand the way people used the existing space, and how it could better accommodate specific cultural requirements. For example, the custom seating we’ve designed reinterprets the traditional Arabic ‘suffah’, or dais, for the urban Australian context. This allows the community to socialise in familiar ways,” she said.

© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography
© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography

The extraordinary tiling of Mazar-e-Sharif (Blue Mosque) was a major inspiration for the design. A contemporary interpretation forms the basis of the design approach that HASSELL called ‘the geometry of gathering’. Intricately detailed paving on both sides of the street introduce colour, texture and pattern to define the primary meeting places. The abstracted geometries expand to generate the arrangement and form of the streetscape elements, increasing in intensity at the focal areas of the precinct.

© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography
© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography

The vivid blue of turquoise and lapis lazuli are colours that resonate with the community. Their highly visual introduction, via blue glass aggregates and resin pavement stencils, adds vibrancy to the street and is a signature of the precinct.

Sketch
Sketch

Thomas Street has been reconfigured to create more gathering space for the community. The roadways have been narrowed and footpaths widened to establish new infrastructure for festivals and events, such as Nowruz (New Year). Improved lighting, new trees, overhead power-line removal and better links to neighbouring precincts and transport will also contribute to the activation of the precinct.

© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography
© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography

An integrated artwork called ‘Lamp’ by Afghan-Australian artist, Aslam Akram, provides a captivating centrepiece by day and night. Lamp has two parts, says Akram. “The base represents the fuel source – human energy, knowledge and experience. It also symbolises holy places, histories and memories of Afghan Australian people. The top is a filigreed shade symbolising creation as a result of human energy, as well as friendship and respect between communities, and within cultures in multicultural Australia,” he said.

© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography
© Andrew Lloyd / Mark Wilson Photography

The Afghan Bazaar project recognises the role that cultural and artistic expression plays in defining the visual identity and liveability of a community, said Chilton. “It celebrates the street as an important space, not just for movement and commercial exchange, but also for the social and cultural encounters that are so important to daily life.”

إجتماع المكتب الدائم مقر اتحاد المهندسن اللبنانيين – بيروت 30-07-2015

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

إجتماع المكتب الدائم  مقر اتحاد المهندسن  اللبنانيين – بيروت 30-07-2015



آخرین بروز رسانی مطلب در يكشنبه ، 25 مرداد 1394 ، 10:32

SOM Masterplans Egypt's New Capital City

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

SOM Masterplans Egypt's New Capital City

Skidmore, Owings and Merrill (SOM) has released a conceptual masterplan for Egypt's new capital city following its unveiling at the Egyptian Economic Development Conference. The 700-square-kilometer "Capital Cairo" hopes stimulate Egypt's ailing economy and alleviate Cairo's rising population density, while adhering to the cultural and climatic conditions of its site.

Hanging Church re-opened after 16-year renovation

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Hanging Church re-opened after 16-year renovation

The renovations involved architectural and structural work, as antiquities affected by a rise in the level of groundwater were repaired as part of an integrated project


The hanging church, which is 1,700 years old, is one of the oldest churches in the world (Photo by Marwa Morgan)
The hanging church, which is 1,700 years old, is one of the oldest churches in the world
(Photo by Marwa Morgan)

By Khaled Mahmoud

The Hanging Church, one of the oldest churches in the world, located in Mar Girgis in Coptic Cairo was re-opened on Saturday following 16 years of renovations. Both Egyptians and Russians were involved in the process of restoring the church.

The opening of the church was attended by Prime Minister Ibrahim Mehleb, Patriarch of Saint Mark Episcopate Pope Tawadros II, Archbishops Yacoub Soliman and Anthony Mikhael, and the Governor of Cairo Galal Saeed, in addition to a number of ministers, ambassadors and public figures.

Renovations were completed across two stages. The first stage focused on frescoes and was undertaken by Russian experts, while the second related to architectural aspects of the church and was led by the Egyptian Antiquities Authority, said Peter Mounir Awad, church custodian. He added that these elements, along with the death of Pope Shenouda and events of the 25 January Revolution, greatly lengthened the renovation process, which began in 1998.

The church is 1,700 years old, making it one of the oldest churches in the world, and is named for its location above the gatehouse of the Roman Babylon fortress, built on giant cylinders with a circumference of 120 cm. It is roofed with palm fronds, taking the form of Noah’s Ark, which distinguishes the church from the Coptic architectural model. It is closer in form to the Basilica model, as the church was built around the time of the Roman persecution of Copts in Egypt.

Awad added that the church has 110 icons, including an icon of the Virgin Mary drawn on deer skin which can be seen from all directions. It is known worldwide as the Mona Lisa of icons.

The church was built on the ruins of the site where, according to scripture, the Holy family-the Virgin Mary and Joseph the Carpenter-took shelter during the three years they spent in Egypt escaping Herod, who had ordered all children of the ages of two and under in Bethlehem to be killed. Others believe that the site was a retreat where a female monk once lived in one of the rock-hewn tunnels, according to Coptic researcher Hany Fawzy.

The church has 110 icons, including an icon of the Virgin Mary drawn on deer skin which can be seen from all directions (Photo by Marwa Morgan)
The church has 110 icons, including an icon of the Virgin Mary drawn on deer skin which can be seen from all directions
(Photo by Marwa Morgan)

The church has been renovated several times; the first renovation took place in the Islamic era during the rule of Abbasid Caliph Harun Al-Rashid when he requested that Patriarch Anba Morcos to renovate the site. The second time took place during the rule of Al Aziz Billah Al Fatemi, who allowed Syriac Patriarch Afram to renovate all churches in Egypt and repair what had been destroyed, while the third renovation took place during the rule of Al Zahir Li-I’zaz Din Allah.

The renovation of the church is part of continued efforts by the Ministry of Antiquities to maintain Egyptian antiquities from all eras and open several archaeological areas to local and international tourism, said minister Mamdouh Eldamati. Renovating the church cost over EGP 101m.

The renovations involved architectural and structural work, as antiquities affected by a rise in the level of groundwater were repaired as part of an integrated project, said Engineer Wa’d-Allah Mohamed, acting chairman of the Projects Sector.

The project also entailed renovations for frescoes and icons, developing the security system by providing the church with surveillance cameras and securing the gates, and installing central air conditioning in order to stabilise temperature and humidity inside the church. Mohamed noted that gates and the public site were maintained and coordination took place to restore them to their original antiquarian form.

Construction of the church dates back to the late fourth century and early fifth century AD, as evidenced by the timber taken from the original structure and exhibited in the Coptic museum, said Nashwa Gaber, technical office chairwoman.

Many Christian ceremonies were held in the church, and some people charged with violating church rituals were tried on its premises. The church is also famous for the icons on its walls, numbering nearly 90, with the oldest dating back to the 15th century and the remainder originating in the late 18th century.

تمدید مهلت همایش ملی نقش خراسان درشکوفایی هنر اسلامی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

تمدید مهلت همایش ملی نقش خراسان درشکوفایی هنر اسلامی

تمدید مهلت همایش ملی نقش خراسان درشکوفایی هنر اسلامی

بنا بر اعلام دبیرخانه همایش ملی نقش خراسان درشکوفایی هنر اسلامی، مهلت ارسال مقاله تا تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۹۴ تمدید شد.

تاریخ های مهم:
تاریخ برگزاری همایش: ۱۳۹۴/۸/۲۸
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
آخرین مهلت ارسال اصل مقالات: ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
آخرین مهلت ثبت نام در همایش: ۱۳۹۴/۰۸/۱۵

لینک مرتبط: همایش ملی نقش خراسان درشکوفایی هنر اسلامی

منبع خبر: www.MemarNews.com

جشنواره کوچه های زیبا، خانه های زیبا – تبریز

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

جشنواره کوچه های زیبا، خانه های زیبا – تبریز

جشنواره کوچه های زیبا، خانه های زیبا - تبریز

جشنواره کوچه های زیبا، خانه های زیبا
«شهروند نمونه»

زیبایی، درک انسان از هماهنگی میان اجزا با یکدیگر و اجزا با کل است که گاه محسوس و قابل درک با قوای ظاهری است، مانند (زیبایی‌های طبیعت)؛ و گاه نامحسوس و قابل درک با قوه‌ی خیال (مانند فصاحت و بلاغت)، و گاه معقول است (مانند زیبایی کارهای نیک). به قول مرحوم علامه جعفری، زیبایی حقیقتی است که در برابر درک آدمی بر نهاده می‌شود و موجب تحریک شهود و ذوق و احساس شده و در وضع روانی آدمی انبساط و آرامش به وجود می‌آورد و باعث کمال می‌شود. با این اوصاف پاکیزگی جزئی از زیبایی است که منجر به بروز و ظهور زیبایی و دست‌یابی به درک آن موجب آرامش و انبساط خاطر می‌شود.
از ویژگی‌های مهم دین اسلام و فرهنگ ایرانیان آداب پاکیزگی فردی در اسلام و در سنت ائمه اطهار است که بیانگر اهمیت پاکیزگی و زیبایی در دین و فرهنگ کشور ماست. لذا در شهرنشینی امروز بی‌توجهی به محیط زندگی و اطرافمان و انتظار برای این که وظایفی را سایرین به انجام برسانند منجر به بی‌تفاوتی همگانی شده و مدیریت شهر را دچار بحران خواهد کرد. با توجه به این که عنصر زیبایی در زندگی شهری به لحاظ تأثیرات متعدد آن همواره مورد توجه مدیران شهری بوده و در کلان شهر تبریز این وظیفه برعهده سازمان زیباسازی شهر تبریز گذارده شده است لذا متولی اصلی زیبایی شهر، این سازمان شناخته می‌شود. اما سؤال اینجاست که چگونه می‌توان زیبایی را به شهر هدیه کرد؟
آیا بدون کمک و همکاری واحدهای مختلف شهرداری تبریز، سازمان زیباسازی شهرداری تبریز و واحدهای زیباسازی مناطق و بدون مشارکت سرمایه‌های اجتماعی و مردمی اجرای آن به سادگی امکان دارد؟
این طرح در پی آن است که با هدف جلب مشارکت مردم، از ظرفیت‌های شهروندان در پاکیزگی محیط زندگی و تشویق و ترغیب آنها به گسترش زیبایی محدوده زندگی‌شان از خانه به کوچه و خیابان استفاده کرده و طرح تشویقی پاکیزه‌سازی کوچه‌ها و انتخاب شهروند نمونه را به اجرا درآورد.
فعالیت‌های این چنین به منظور مشارکت دادن شهروندان در مدیریت شهری و تقویت سرمایه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا محله‌ها به مکان‌های مطلوب‌تری برای زندگی، کار، تفریح و تحصیل تبدیل شوند. انتخاب جوایز و مشوق‌های مناسب فرهنگی نیز فرصت مناسبی را برای افتخارآفرینی و انگیزش ساکنین محلات ایجاد می‌کنند. نتیجه کلی چنین طرحی منجر به بازسازی، بهبود و کاهش معایب سکونت‌گاه‌های محلی و پاکیزه‌تر شدن کوچه‌ها و زیباتر شدن محلات خواهد شد.
فضاهای زیبا و طراحی شده ی شهری کمک بسیاری به شهروندان در رسیدن به آرامش و لذت بصری و در نهایت زندگی بهتر و شاد تر خواهند شد. اینکه هر روز چشمانمان از دریچه ی پنجره مان محیطی زیبا را تماشا کند و هر روز در خیابان ها و کوچه هایی قدم بزنیم که لذت دیداری را عایدمان کنند میسر نخواهد شد مگر با مشارکت شهروندان شهرمان. از این رو سازمان زیباسازی شهرداری تبریز در نظر دارد دومین جشنواره «شهروند نمونه» با شعار جشنواره کوچه های زیبا ، خانه های زیبا را برگزار نماید.

موضوع و تعاریف کلی:
جلب مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های شهروندان و نهادینه نمودن فرهنگ زیبایی در کوچه‌ها و محل زندگی و کسب و کار و بهره‌مندی از توان مدیریت شهری در توجه بیشتر به زیبایی و آراستگی محلات

محورهای جشنواره:

نمای ساختمان شامل:
مصالح
نورپردازی
استفاده از آثار حجمی و المان
رنگ آمیزی و نقاشی
فضای سبز بیرونی

مزایای طرح:
کاهش هزینه‌های مدیریت شهری
تشویق و ترغیب شهروندان به داشتن سکونت‌گاههای زیباتر، پاک‌تر و امن‌تر
افزایش جذابیت و زیبائی بصری
استفاده و بهره‌مندی از نظرات معتمدین محلات
امکان جذب مشارکت مردمی برای زیباتر کردن کوچه‌ها و تصویرسازی دیواری
کاهش فشار روانی و افزایش نشاط شهروندان

بخش جشنواره:
این جشنواره در یک بخش عکاسی برگزار می‌گردد.

تعداد و نوع آثار:
متقاضیان ‌می‌توانند به تعداد نامحدود عکس در راستای محورهای جشنواره ارسال نمایند.

شرایط و مقررات جشنواره:
۱٫ آثار ‌می‌بایست با ۲ فرمت TIF یا JPG با رزولوشن ۳۰۰ دی پی آی و ابعاد حداقل ۲۵×۲۰ سانتی متر و با حجم حداقل ۳ مگا بایت ارسال شود.
۲٫ فایل مربوط به هر اثر عکاسی، به نام صاحب اثر، موضوع، محل و زمان عکسبرداری نامگذاری شود.
۳٫ در صورت ارسال اثر به صورت CD، روی هر CD نام و نام خانوادگی و گروه متقاضی شرکت قید شود.
۴٫ آثار ‌می‌بایست کاملا مستند بوده و از هرگونه دستکاری خودداری نموده و ویرایش در حدّ اصلاح رنگ بلامانع میباشد.
۵٫ همراه با آثار فرم تقاضای شرکت به طور کامل تکمیل و ارسال گردد.
۶٫ عکس ها به دو صورت سیاه و سفید و رنگی قابل ارائه میباشند.
۷٫ عکس های HDR به مرحله داوری راه پیدا نمیکنند.
۸٫ از عکسهای ارسالی بازدید حضوری توسط کارشناسان و داوران جشنواره صورت خواهد گرفت.

شرایط و مقررات مشترک:
۱٫ برگزارکننده مجاز است که از آثار دریافت شده برای اهداف تبلیغاتی، انتشاراتی، ترویجی و عام‌المنفعه با نام صاحب اثر استفاده نماید.
۲٫ ستاد برگزاری مسئولیتی را در قبال ارسال نامطلوب و آسیب‌های ناشی از پُست نمی‌پذیرد.
۳٫ به آثاری که فاقد فرم تقاضای شرکت بوده و یا به صورت ناقص ارسال شده باشد ترتیب اثر داده نخواهد شد.
۴٫ تصمیم‌گیری درباره مسایل پیش‌بینی نشده به عهده ستاد برگزاری است.
۵٫ ستاد برگزاری، ارسال‌کننده را صاحب اثر ‌می‌شناسد.

نحوه ارسال تصاویر:
در ثبت تصاویر به ویژگی محلی بودن مکان مورد نظر دقت لازم به عمل آید. به عبارتی دیگر هر شهروند از محل زندگی و یا کسب و کار خود عکس تهیه خواهد کرد.
تمامی عکس ها با ذکر محل مورد نظر، در فولدر جداگانه دسته بندی شده و در قالب لوح فشرده ارسال گردد.
تنظیم برگه اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس دقیق منزل با ذکر نام منطقه و محله، تلفن ثابت و تلفن همراه و تحویل به دبیرخانه
کیفیت عکس های ارسالی باید مناسب باشد و چنان چه از این ویژگی برخوردار نباشد به مرحله داوری راه نخواهد یافت.

جوایز:
۱٫ از میان آثار رسیده به دبیرخانه، حداکثر ۳۷ نفر انتخاب و آثارشان برای نمایش و چاپ در کتاب انتخاب می‌شود.
۲٫ در مجموع ۵ نفر برتر معرفی شده و علاوه بر لوح افتخار و تندیس جشنواره به رتبه‌ اول ۱۰ میلیون ریال، رتبه‌ دوم ۸ میلیون ریال و رتبه‌ سوم ۶ میلیون ریال ، رتبه‌ چهارم ۴ میلیون ریال و رتبه‌ پنجم ۲ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود.
۳٫ به تما‌می‌ شهروندانی که آثارشان برای مسابقه برگزیده ‌می‌شود، گواهی حضور و لوح افتخار و تندیس جشنواره اعطا می‌شود.
۴٫ پیشنهاد میشود در انتها یک شرکت کننده خردسال و یک شرکت کننده مسنّ انتخاب شده و لوح افتخار و تندیس مسابقه به هر یک از ایشان اعطا گردد.

آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۰ / ۰۶ / ۱۳۹۴

برگزارکننده:
سازمان زیباسازی شهرداری تبریز

نشانی: تبریز، خ آزادی ، مابین چهارراه لاله و ابوریحان ، اول خیابان تاکسیرانی ، جنب بانک شهر
تلفن: ۳۴۷۵۰۵۱۹ – ۰۴۱
سایت مرتبط: www.zibasazi.tabriz.ir

منبع خبر: www.MemarNews.com

نشست دانش افزایی مدرسان معماری

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

http://www.iust.ac.ir/files/islamicar/poster_large.jpg

آخرین بروز رسانی مطلب در سه شنبه ، 27 مرداد 1394 ، 08:01

دبیرخانه مسابقات معماری ، نص قانون

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
دبیر جامعه مهندسین معمار ایران :
ایجاد دبیرخانه مسابقات معماری، نص صریح قانون است/ تاییدیه دبیرخانه مثل نشان استاندارد عمل می کند
دبیر جامعه مهندسین معمار ایران با تاکید بر تاثیرات مثبت راه اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی از سوی وزارت راه و شهرسازی گفت: بر اساس نص صریح قانون، این وزارتخانه متولی ایجاد دبیرخانه مرکزی مسابقات معماری و شهرسازی است و تشکیل این دبیرخانه یک عملکرد سلیقه ای و محدود کردن مسابقات در چارچوب دولت تلقی نمی شود.

با دکتر غلامحسین معماریان، معماری و هنر انقلاب

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

با دکتر غلامحسین معماریان، معماری و هنر انقلاب

غلامحسین معماریان استادانشگاه علم وصنعت تهران است وی فوق ليسانس معماری از دانشگاه جنوآی ايتاليا ودکتری منچستر انگلستان را دارا می باشد این استاد دانشگاه با تالیف بسیاری از کتب معماری  همانند نيارش سازه های طاقی در معماری اسلامی ايران، آشنايی با معماری مسکونی ايرانی، گونه شناسی برونگرا، سيری در معماری آب انبارهای يزدو سيری در مبانی نظری معماری، جزء اساتید برجسته معماری بعد از انقلاب می باشد. معماریان در کار حرفه ایی خود تا به حال احياء خانه قديمی رسوليان در يزد و تبديل آن به دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه يزد و آموزشگر نمونه سال دانشگاه علم و صنعت 1373  وهمچنین دريافت لوح تقدير از وزير فرهنگ و آموزش عالی برای مرمت و احياء ساختمان دانشکده معماری و شهرسازی يزد را در سابقه کاری خود دارد در این گفتگونگاه معمار بعد از انقلاب را به شهر ها مورد بررسی قرار می دهیم تا مسیر معماری را در طول این سی سال به چرایی بگذاریم.


معماری را بعد از انقلاب می توان در چه مسیری تعریف کرد؟
باید بدانیم که در چشم یک معمار، تمام فضای شهری خوراک کارش محسوب می شود ودر نتیجه آنچه در سطح شهر می بینیم نتیجه کارحرفه ایی ودانشگاهی معماران است،باید گفت ما بعد از انقلاب رشد بسیار زیادی در مسائل تئوری معماری داشتیم ولی در مرحله عمل اینطور نبوده است ،چرا که بهترین جا برای آنکه بتوانیم از معماری قضاوت کنیم کوچه وخیابان است،در این مقایسه باید اشاره ایی به معماری پیش از پهلوی که در بافت تاریخی کاشان وشیرازمی بینیم وحتی آثاری از معماری در سالهای 50 تا 57 داشت، که نمونهایی از این آثار بنای موزه هنرهای معاصرتهران، فرهنگسرای نیاوران، تئاتر شهر، میدان آزادی است، حال با این مقایسه، آشکار است که در طی سی سال بعد از انقلاب علارقم رشد دانشجو وآموزش معماری در دانشگاهها ما هنوز نتوانستیم چنین بناهایی را خلق کنیم وحتی هنوز موفق نشده اییم معماری داشته باشیم که دچار آشفتگی نباشد بلکه بعد از رخداد بزرگ انقلاب هرروز با نزول معماری در کوچه پس کوچه های شهرهایمان روبه روبودیم، چرا که دراین مسیریعنی ده سال اول انقلاب شهر های ما خانه هایی داشتند یک یا دوطبقه، که تا حدودی با روحیه درونگرای ایرانی تطابق داشت ولی اکنون در کوچه های شش متری خانه هایی ساخته شده است با 20 طبقه، که در آن حیاط خانه های قدیمی جایشان را به رمپ پارکینگ ها داده اند وهمچنین از سوی دیگر در فضاهای کنونی شهر ما فضای سبز مفهومی ندارد این مسیری است  که هر روز با هرج مرج بیشتر پیش می رودبه طوری که این سوال بر  پیکر شهر نقش بسته است، که آیا می توان از این معماری آشفته خارج شد؟

به واقع شما با توجه به مطالعات وسیع در تاریخ معماری چه فکر می کنید؟ آیا می توانیم این بحران معماری را پشت سر گذاشت؟
برای پاسخ به این سوال باید مثالی را بیان کنم که فکر می کنم شرحی است کافی برای پاسخ به شما، اگربنای تئاتر شهر در پارک دانشجورا به عنوان یک اثر معماری قابل قبول بشناسیم،که بنایی است زیبا ومورد استقبال ومیل شهروندان، باید این اثر را به بهترین صورت نگه داری واستفاده مفید از آن داشته باشیم. ولی اکنون اگر به این بنا سری بزنید می بینید در کنار تئاتر شهر مسجدی را می سازند که اصلاً با بافت معماری بنای تئاتر شهر همخوانی ندارد وبه همین دلیل احساس مشترک در این دوفضا یعنی "رشد وآسایش روح وفکر" در مخاطبین توسط معماری ناشایست به مرگ محکوم می شود، در صورتی که می توانست فضای مقدس مسجد با معماری نزدیک به بنای تئاتر شهر مورد استقبال بیشتر همگان قرار گیرد،  همچنین  ساخت مسجدی با معماری سازگار تر با  آن فضا این مفهوم را در اذهان شهروندان قوت می بخشد که این دو بنا مکانهایی فرهنگی هستند برای رشد وتعالی روح انسان که مکمل یکدیگرند نه آنکه هر کدام سازی جدا بزنند واین می توانست در معماری زنجیروار، خود را به صحنه بکشد، ولی اکنون با ورود به پارک شهر جدایی این دومکان به خوبی قابل لمس است. این گونه مثالها که در شهر ما کم نیستند. به طور کل در نگاه من معمار، این رخدادها یعنی هرج ومرج که روز به روز بر تعداد آنها اضافه می شود، هرچند مسئولان بالای مملکتی بارها به حضور معماری ایرانی –اسلامی در بافت  شهری تاکید کردند ولی با این هرج ومرج به واقع  نمی توان به دوره مطلوب معماری رسید چون این هرج ومرج همچون علف هرزی دامن معماری را گرفته ودر هر نقطه سبز از معماری گذشته نیز جا باز می کند این علف هرز را می توان در شهرهایی  با بافت تاریخی، همانند دلیجان کاشان به وضوح دید، از سوی دیگر چون، تراکم بخشی از درآمد شهرداریها است پس باید با ساختمانهای کوتاه خداحافظی کرد وتجربه تلخ سازه های بلند را که امروز در کشورهای توسعه یافته روبه تخریب هستند یکبار دیگر ما تکرار کنیم
  چه عاملی باعث شد روحیه انقلابی مردم ایران تاثیر مثبتی در معماری نداشته باشد؟
مردم را مدیریت ها هدایت می کنند به عنوان مثال یک مدیریت بگوید معماری مهم است وبا مطالعه وپژوهش ده تا پانزده سال در این زمینه کار کرد،  مردم نیز شهرشان را زیبا می خواهند، از سوی دیگر اگر هرروز از آنها بخواهید در مسیر کثیف وناپسند قدم بردارند چشم وذهنشان به آن فضا عادت می کند پس نمی توان توقع داشت چیزی را که نمی شناسند وبرایشان دغدغه نشده است مورد توجه قرار دهند به عنوان مثال مردم هند با آلودگی در خیابانها وسروصدا عجین شده اند وشکایتی هم از اوضاع خود ندارند چرا که دولتمردانشان آنها را با شهر تمییز آشنا نکرده اند وهمچنین برایشان جزءدغدغه های کشوری محسوب نمی شود ولی کشور های اروپایی به شهروندانشان احترام می گزارند به طوری که شما می توانید این احترام را در نگاه به پیاده روهایشان لمس کنید به طور کل شما می توانید در این کشور ها نظم را در بدنه ببینید ،حال در مقایسه کشور ما باکشور هند ما ایرانیان شهر های آنهارا زشت وناپسند می دانیم، ولی در مقابل کشورهای اروپایی، به واقع در معماری زشت عمل کردیم، از خیابان دماوند تا آزادی نمی توان ساختمانهای منسجم دید به طور قطع این خواسته شهروندان نیست بلکه متولیان (که البته در معماری متولی وجود ندارد) باید درک کنند که زیبایی را برای مردم باید فرهنگ سازی کرد مردم وقتی زیبا ببینند،زیبا بشنوند، وزیبا بخوانند می توانند زیبا هم قضاوت کنند.

 - اگر به معماری نه فقط به عنوان صنعت بلکه علمی سرشار از نگاه هنرمندانه نگریست،باید اعتراف کردمعماران برای به صحنه کشیدن تاثیرات انقلابها برجامعه، صادق ترین راویان هستند.آیا از نظر شما معماران بعد از رخداد 57 نیز، هنرمندانه نقش آفرینی کردند ؟
معماری از دید ما معماران همانند دریا است که ماهی های بسیار در آن زندگی می کنند حال اگر ماهی های این دریا بدانند که وجودشان با دریایشان معنا پیدا می کند واین دریاست که هویت آنها را می سازد بیشتر از همیشه قدردان دریایشان خواهندبود، حال در جامعه انسانی نیز باید بدانیم شهرها وخانه ها همانند دریای آن ماهی هستند که برای انسانها امری واجب محسوب می شوند، حال با این توصیف اگر مسئولین پی نبرند که معماری بخشی از زندگی است وحتی عامل بسیار مهم در آسایش وآرامش شهروندان و به طور کلی تمامی فضاها وبدنه یک جامعه حاصل نگاه معمارانه است از هیچ طریقی نمی توان به شمایل زیبا برای شهرهایمان فکر کرد پس در نتیجه نقش آفرینی معماران در فضایی که مسئولین، معماری را مورد توجه قرار ندهند کارساز نخواهد بود.

همانطور که فرمودید نقش مسئولین در رشد معماری بسیار مهم است،از سوی دیگر بعد از انقلاب در کشور نهادهای فرهنگی وهنری  بسیاری تشکیل شده است اما در هیچ یک از این نهادها به معماری به عنوان اصلی هنری پرداخته نشده است آیا این امر، به عدم شناخت ازمعماری در جامعه ما مرتبط است ؟شما چه نظری در مورد دخالت نهادهای فرهنگی وهنری در معماری دارید؟
متاسفانه در حال حاضر در کشور ما یک ارگانی که متولی معماری باشد نداریم، واین جای تاسف دارد چرا که ما حتی کوچکترین اسامی هم که در آن بویی از معماری باشد حذف می کنیم نمومه آن تغییر نام وزارت مسکن وشهرسازی به وزارت راه وشهرسازی است، البته سازمان میراث فرهنگی قسمتی از کارهایش را برای معماری تعریف کرده است اما این سازمان نیز در این مسیر بسیار لنگ می زند،شهرداری هم منطقش آن است که کارش ارائه خدمات شهری است، به همین دلیل است یک غربی با وارد شدن به تهران، پایتخت ایران، به این نظر می رسد که معماری ایران شخصیت پر هرج ومرجی دارد وشاید خیلی جاها بگوید در فلان نما از ما به چه خوبی تقلید کردند وبه طور کل در آخر هیج تعریفی از معماری تهران نخواهد داشت در صورتی که پایتخت هر کشور نمایانگر معماری وهویتی است که آن کشور را در جهان معرفی می کند ،شما بادیدن خیابانهای لندن خواهید فهمید آن مکان لندن است ولی معماری تهران هیچ معرفی از تهران ندارد وشاید بتوان گفت معماری ما به سمت معماری لس آنجلسی پیش می رودواین ها همه مهمترین دلیلش نداشتن متولی معماری در کشور است.

در آخر بگذارید با تمام این صحبتها از عالم خاکستری معماری کنونی دور شویم وبه راه حلی برای جبران برخی کاستی ها بپردازیم از نظر شما باید از کجا شروع کرد؟
در ابتدا داشتن مبانی فکری، لازمه شروع مناسب برای اصلاح است، باید این مبانی از طریق دانشگاهها وانسانهای عالم جمع آوری وتوسط ارگانی فرهنگی جمع آوری شودو در نهایت تبدیل به سیاست وبرنامه شود،حال در این مسیر مسولین باید بپذیرند که یکسری افکار که زحمت کشیدندوپژوهش های بسیار انجام داده اند در دانشگاههای همین مرز وبوم در حال خدمت به کشورشان هستند وبهتر است به جای استفاده از افکار معماری دیگر کشورها از فکر معمار داخلی استفاده شود،امسال که با نام سال حمایت از تولید ملی است بهتر است آن پژوهش ها را پیدا کرد وبا داشتن مبانی فکری وعلمی آنها را ترویج دهیم ودر این مسیر نگاه به دانشگاهها به عنوان متولیان فرهنگی امری غیر قابل انکار است که امیدواریم بیش از پیش به امر پژوهش در معماری ووارد کردن این پژوهش ها در سیمای شهری وزندگی خصوصی مردم جامعه مسیر رسیدن به معماری مطلوب در معمار کشورمان هموار شود .
 

نگاهي به ديدگاه معماري شهيد آويني در فيلمسازي

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

نگاهي به ديدگاه معماري شهيد آويني در فيلمسازي

شهید معمار در شهرهای امروز

نقاشی های بزرگ که بر دیوارهای شهرمان حک شده است، یاداور نسلی است که هزاران پیام را در نگاهشان می توان دید، این سرداران شهید که امروز با نگاه هایشان ما را دنبال می کنند اگرامروز خود دراین شهر قدم می گذاشتند چه حس حالی داشتند؟

شهید مرتضی آوینی ازهنرمندانی است که بسیاری او را با هنر فیلم سازی عجین می دانند، چرا که تمامی آثارش که مهمترین آن روایت فتح است در عرصه هنر، فضای روح هنر اسلامی را به نمایش می گذارد،به گونه ایی که در آثارش برای رسیدن به هنر اسلامی، تمامی مراحل را از غرب تا قرب با هنرش تجربه کرده است

مرتضی آوینی معماری است که روح معمارانه اش را در فضای فیلم سازیش بسیار خوب به نمایش می گذارد، وی نگاه معمارانه فیلم سازان را لازمه رسیدن به هنری متعالی وبدور از تقلید از غربیها می داند. وی در مقاله "مونتاژ به مثابه معماری سینما " حضور روح معمارانه را در دنیای سینما واجب ودر غیر این صورت تقلید را امری لاغیر می شمارد، شهید آوینی در ابتدای این مقاله می آورد: عوام الناس غالباً«من قال» می نگرد نه به «ما قال» اگر چه فرموده اند اُنظُر اِلی ما قالَ وَ لا تَنظُر اِلی مَن قالَ. والبته در غالب موارد چاره ایی هم جز این نیست، تشخیص حق از لاحق«عقل تشخیص» می خواهد وآن کس را که از این عقل بهره ایی نیست،چاره ایی نمی ماند جز آنکه به تقلید روی بیاورد.

 نباید فراموش کرد این هنرمند شهید اگر چه زیاد از اصطلاح«هنر اسلامی» در آثارش نام نمی برد اما آنچه هست این است که او هنری را معرفی می نمایاند که معماریش را با روح اسلامی- ایرانی طراحی می کند.

این شهید هنرمند در ادامه مقاله خود تأثیر روانی نامهای مشهور را در پوشاندن "عقل تشخیص" بسیار مهم قلمداد می کند وادامه می دهد: تأثیر روانی نامهای مشهور معمولاً "عقل تشخیص" را می پوشاند وانسان را پیش از آنکه فرصت قضاوت پیدا کند در مقابل شهرت گوینده خاضع می سازد. می گویند فلان کس اینچنین گفته است ونام بلند آوازه «فلان کس» قدرت تشخیص را از شنونده باز می گیرد واما باز هم برای رفع هر گونه شبهه جای این تذکر باقی است که در مقابل عمل عموم مردم را چاره ایی جز تقلید ار بزرگان نیست واین حقیقت را انسان به حکم فطرت جمعی وخردی بازمی یابد. اما بر ما تقلید از غربی روا نیست، چرا که تاریخ ما در امتداد تاریخ غرب نیست.

شهید مرتضی آوینی در مقدمه مقاله "مونتاژ به مثابه معماری سینما " در ابتدا هیچگونه اشاره ایی را اختصاصاً بر سینما ندارد بلکه پیامی را برای تمامی آموخته های ایرانی می آورد تا خود علمی را بر مبنای اساس ایرانی اسلامی تولید کنند، که در این مسیر هنرمندان بیش از دیگر ارکان اجتماعی وظیفه انتقال باورهای دینی وملی را بر عهده دارند، در این مسیرهنرمعماری که نشأت گرفته از روح انسانهای هرجامعه است ومعرف فرهنگ و ارزش های مردمانمان، امروز بیش از دیگر عرصه های هنری نیاز به همخوانی با نگاه شهید آوینی دارد نگاهی که می توان آن را در مقالات وآثار وی بدرستی درک وبررسی کرد.

این هنرمند معمار، در این مقاله، معماری فیلم را در مونتاژ آن می داند ومعتقد است:  واقعیت سینمایی، یعنی واقعیتی که در فیلم عرضه می شود، چه در زمان و چه در مکان از واقعیت معمول متمایز است. معماری این واقعیت نهایتاً در مونتاژ شکل می گیرد و اگر مونتاژ را بدین معنا بگریم، دیگر منتهی به عمل تقطیع و سرهم بندی نماها نمی شود و با دکوپاژ و میزانسن نیز ارتباطی کاملا فعال خواهد یافت. بدین معنا، مونتاژ دیگر عملی نیست که فقط به مونتور، آن هم بعد از پایان فیلم برداری مربوط شود، بلکه منتاژ اصلی توسط کارگردان و در طول تمام مراحل تولید فیلم انجام می گردد. اگر کارگردان بتواند همه چیز را در فیلم نامه پیش بینی کند، دیگر کاری برای موتور باقی نمی ماند جز عمل فیزیکی برش و سر هم کردن نماها.... اما مگر همه چیز قابل پیش بینی است؟

وی در ادامه مقاله با مقایسه نگاه معمارانه و ساخت فیلم مناسب معتقد است: معمار تصور اولیه را که در ذهن دارد رفته رفته پرورش می دهد و به فضای مورد نظر خویش شکل می بخشد و فیلمساز نیز اینچنین است: تصورات و تخیلات ذهنی خویش را رفته رفته توسط قواعد بیانی سینما تعیین خارجی می بخشد. فیلم همراه با کارگردان و تجربیات بیرونی و تحولات درونی او متکامل می شود و اگر مونتاژ را به مثابه معماری سینما اعتبار کنیم، از آغاز تا پایان، سایه می اندازد.

در ادامه مقاله شهید آوینی تعریف معماری مکان را در مقایسه میان فیلم سازان غربی وایرانی متفاوت می داند چرا که مکان زندگی در جامعه ایرانی هرگز مبین روح آنها نیست در صورتی که در فیلمهای غربی مکان ها همواره جزئی از شخصیت انسانها هستند و یا به عبارت بهتر، گویی باطن شخصیت ها در مکان ها انعکاس یافته است.

در این مقاله تفاوت تعریف مکان در معماری وفیلمسازی مورد توجه این استاد معمار قرار می گیرد ومعتقد است:

 شهرهای امروز نیز انعکاس باطن بشر امروز در خارج از خویش هستند. هندسه تحلیلی دکارت اکنون جزئی از فرهنگ ما شده است و همین فرهنگ است که شهرها را شکل بخشیده، اما این مسئله همواره در افراد و جزیئات مصداق ندارد همانطور که عرض شد، زندگی شهر ما و معماری فضاهایی که در آن زندگی می کنیم، در غالب موارد تابع عوامل ناخواسته ای است که ما را در جهات خاصی میرانند.آنچه که معمار را هدایت می کند تصور غایی است که از فضای مورد نظر خویش در ذهن دارد . بسیار کم اتفاق می افتد که در پایان کار، فضایی ساخته شده مطلقاً با آن تصور غایی معمار انطباق داشته باشد؛ اما فضا و مکان در سینما ماهیتی مجرد، مطلق، آرمانی و رویایی دارد و از این جهات به فضاهایی که در رویاها می بینیم شباهت می یابد. مکانهای رویایی نیز همواره به کیفیات باطنی ما اشاره دارند و فی المثل صورت آرزوهای ما را گرفته اند.

"مونتاژ به مثابه معماری سینما " یکی از مقالات شهید آوینی است که در آن این هنرمند معمار، فیلمسازی را با نگاهی معمارانه موفق و در غیر این صورت آن را امری تقلیدی از دنیای غرب محسوب می کند وی در جایی دیگر در این مقاله نقطه تشابهه معماری وفیلمسازی را مورد توجه قرار داده ودر آخر مقاله معتقد است: خلاقیت فطری انسان در معماری ظهوری تمام دارد و از این لحاظ، لفظ «معماری» را به صورتی استعاری برای همه افعال خلاقه به کار می برند، تا آنجا که حتی آفریدگار متعال را «معمار هستی» می نامند و عمل خلقت را «معماری هستی».فیلمساز نیز دست انداکار «خلق واقعیتی رویایی» است و از این لحاظ، کار او با معماری قابل قیاس است. منتها از آنجا که فیلم باید همه اجزای واقعیت را دارا باشد، کار فیلمساز فقط به خلق فضا ختم نمی شود؛ زمان، مکان، اشخاصو وقایع فیلم، مخلوقات فیلمساز هستند که از طریق نشانه ها و قواعدی خاص در فیلم ظاهر می شوند و با سمع و بصر دریافت می گردند. وجه المقایسه، «هندسه معماری» است، نه معماری به مفهوم عام.

 شهید مرتضی آوینی که دارای فوق لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی بود هیچگاه آموخته های معماریش را فراموش نکرد بلکه معماری را در خدمت پیام رسانی برای ارزش های دفاع مقدس بکارگرفت ودر فضایی آمیخته با واقعیت های جامعه توانست هنري که پس از شهادتش نيز هنوز ماندگار است و منبع و مرجعي براي تمامي هنرمندان گرديده است به یادگار بگذارد. با این تفاسیر نباید فراموش کرد که شهید مرتضی آوینی بزرگ معمار ثبت هشت سال قهرمانی این مزروبوم، هنر مند واقعی را اینگونه تعریف می کند «هنرمند بايد اهل درد باشد و اين درد نه تنها سرچشمة زيبايي و صفاي هنري، بلکه معيار انسانيت است. آدم بي‌درد هنرمند نيست که هيچ، اصلاً انسان نيست»  



Looking at the architectural aspect of film-making AVINI

Martyr architect in the cities of today

Great paintings on the walls of our city is carved, reminiscent of a generation that thousands of messages in their eyes can see, it looked martyred commanders today we follow his Agramrvz what mood they put foot in this city?

Martyr Morteza Avini of artists who many consider him synonymous with the art of filmmaking, because all his works, the most important being "Fath" is, in the arts, the spirit of Islamic art showcases, as for the work to Islamic art, the entire process of the West has experienced the closeness of art

Morteza Avini is an architect and his architectural spirit in a very good film showcase. Avini look at architectural filmmakers to reach the sublime art room of emulating the West's necessary. In his article "The assembly as cinema architecture" of the architectural spirit in the world of cinema is obligatory, otherwise nothing but imitation counts, martyr's Evin beginning of this article: the common people, often "Who says" looks not to "What says" If what he says: Look at what they say, not to the one who says that. Of course, in most cases, but this is not the remedy for the diagnosis right "reason to distinguish" wants it that one of the reason for not interest, for there is no choice but to imitate Pretoria.

 
We should not forget this great artist martyr Although the term "Islamic art" is not used in his work, but he was a presentation of art that represent the spirit of Islamic-Iranian architecture designs.

The martyr artist went on to note the psychological effect known names in covering the "wisdom recognition," pointed out the psychological impact often feature famous names "wisdom diagnosis" covers man's humble before any judgment against the speaker. Sometimes, some say someone has said this is his famous name recognition will be open to the listener.
But also to eliminate any doubt that this notice is necessary for the operation of choice but not great imitation of collective understands this truth of man to rule nature. But we imitate the West is not valid, because our history is not the history of the West continued.

Martyr Morteza Avini in the introduction "assembly as cinema architecture" At first mention of the film but also to convey a message to them on the basis of Iran's system of production, and of course the artists in the other pillars of social transmission of religious beliefs and national duty are responsible for the origin of the human spirit Hnrmmary architectures introduce the culture and values ​​of society, so today more than any other artistic fields need to look consistent with the martyr Avini. Take that it can be well understood in his works.

The artist, architect, in this paper, the assembly's architecture and they believed in the film is a cinematic reality, the reality is often different. Finally, the assembly is shaped architecture of this fact and if we assume that the assembly means longer lead to tinker with decoupage and blocking shots will not be fully operational relationship. In this sense, the assembly is not feasible that only the editor, after the end of the film is concerned, but the main assembly by the director and the film will be done during all stages of production. If a director can not predict everything in the film, there is nothing for which assembles the physical act of cutting and mounting the views .... but not everything is predictable?

He went on to study architecture and make the movie look good compared to the architect's initial impression of him began to raise and shape the space, such as the filmmaker: imagination of his mind gradually by the rules set forth film its external manifestation. Film director and his experiences along with complete and if the assembly of architecture in cinema know, silhouettes assembled from start to finish, the movie falls.

Martyr Avini architecture defined in the following locations in the western filmmakers different Vayrany knows that life places in Iran did not represent the spirit of Western films, if the places are always part of the human personality or in other words if the backend character is reflected in places.

In this paper we define the difference between architecture and film locations of interest:

 
Today the city is a reflection of human nature are foreign. Descartes' analytic geometry is now part of our culture and the culture that shaped the cities, but it is always the people and not the details, of life and architectural spaces in which we live, in most cases the unwanted elements that lead us in certain directions. The ultimate vision is what guides the architect of the space he has in mind. Very little happens in the end, made space comply fully with the idea of ​​the architect, but in the cinema space and abstract nature, absolute, is idealized dream and the dreams we find directions to places like the . Places dream has always referred to our inner qualities and the hopes we have for example.

"Assembly as cinema architecture" as a martyr Sayed Morteza Avini articles in which the author, filmmaker and successful architectural look, otherwise it is not an imitation of the West. Elsewhere in this paper to point Tshabhh he pays Vfylmsazy architecture. And at the end of the article says:
It is an expression of innate human creativity in architecture and in this sense, the word "architecture" for all creative acts to apply, to the extent that even God, "the architect of the universe" and the act of creation is called the "architecture of being" .fylm construction the "creative dream a reality," and in this sense, his work is comparable to the architecture. However, since the film must have all components of reality, the film does not end just to create space, time, place, persons and the events of the film, filmmaker creatures who appear in the film through the characters and special rules and are received by the eyes and ears. The comparison is, "Architectural Geometry," and the public does not consider architecture.

 
Martyr Morteza Avini has a master's degree in architecture from the University martyr Beheshti and architectural knowledge in the service of the Sacred Defense Values ​​messaging implemented and the lasting legacy of his art. With this interpretation should not forget that martyr Morteza Avini true artist defines as "the artist must be from the pain and the pain is not the only source of beauty and purity of art, but the standard of humanity. Human analgesia is not an artist, not a man at all. "

آخرین بروز رسانی مطلب در پنجشنبه ، 15 مرداد 1394 ، 12:31

internation Conference on Masjid,Zakat &Waqf2015

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف


This conference has a special part about masque and it's projects. Pleas see other information in web

http://conference.kuis.edu.my/i-maf/themes.html#.VbxvbrW1emB:

صفحه 1 از 13