شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

Mecca is at stake!

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

یک روزنامه نگار انگلیسی درباره خطر پروژه‌های توسعه حرم مکه برای آثار تاریخی و اسلامی هشدار داد.


"اندرو جانسون" روز پنج شنبه در مطلبی در "ایندیپندنت" با این عنوان نوشت: "مکه در خطر است، طرح تخریب زادگاه پیامبر و تبدیل آن به کاخ و مراکز خرید."

جانسون تأکید کرد که منطقه‌ای که به عنوان زادگاه پیامبر اسلام (ص) شناخته می شود، به صورت کلی زیر ستون‌های بزرگ مرمری دفن خواهد شد؛ این اقدام در چارچوب پروژه‌ای چندین میلیارد دلاری به هدف توسعه حرم مکه صورت خواهد گرفت.
 

 

وی افزود که این پروژه از چند سال قبل آغاز شده و موجب تخریب صدها منطقه تاریخی شده است.

نویسنده این مطلب خاطرنشان کرد: 95 درصد از ساختمانها و مناطق تاریخی مربوط به هزاران سال قبل ویران شده و هتل ها و مراکز خرید جای آنها را گرفته‌اند؛ عملیات توسعه اخیرا ستونهایی را ویران کرده که 500 سال قبل برای بزرگداشت واقعه معراج ساخته شده بود.


جانسون اظهار داشت: مرحله جدید توسعه شامل ساخت کاخ جدید برای پادشاه عربستان است که پیش بینی می‌شود در همان مکانی ساخته شود که طبق باورها، پیامبر اسلام (ص) در همانجا به دنیا آمد. در اطراف این مکان در سال 1951 کتابخانه‌ای بزرگ جهت حفظ حجره‌های باقی مانده ساخته شد؛ اما مسؤولان سعودی به زائران هشدار داده‌اند که نباید در این مکان نماز بخوانند، و مدرک قاطعی درباره ولادت پیامبر (ص) در آن مکان وجود ندارد.

این روزنامه نگار انگلیسی تأکید کرد: با وجود مطرح شدن اعتراضهای بسیار از آغاز عملیات توسعه برای خودداری از تعرض به آثار این شهر مقدس، مسؤولان سعودی از این اقدامات دفاع کردند و بر اهمیت آن برای ارائه خدمات به شمار بیشتری از زائران و فراهم نمودن وسایل آسایش و سلامتی آنان تأکید کردند.
 
 
 
 
 
 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم


An English journalist about the risk of development projects for monuments and Islamic shrine in Mecca warned.

"Andrew Johnson" on Thursday in an article in "The Independent" entitled: "Mecca is at stake, the destruction of his home and into the palace and shopping centers."

 
Johnson said the new phase of development includes the construction of a new palace for the King of Saudi Arabia is expected to be built in the same place where the beliefs, the Prophet (pbuh) where he was born.

They stressed the comfort and health.
 
 
Source: Journalists Club quoted Al-Alam News Network






حذر صحفي الإنجليزية حول مخاطر المشاريع التنموية عن الآثار والمعالم والمزار الإسلامي في مكة المكرمة.

"أندرو جونسون" يوم الخميس في مقال في "الاندبندنت" بعنوان: "مكة هو على المحك، وتدمير منزله وإلى مراكز التسوق والقصر".

وقال جونسون تتضمن مرحلة جديدة من التنمية بناء قصر جديد لمن المتوقع أن ملك المملكة العربية السعودية سيتم بناؤها في نفس المكان الذي يوجد فيه المعتقدات، والنبي ) التي ولد فيها. حول هذا المكان في عام 1951 مكتبة كبيرة بنيت لحماية Hjrhhay المتبقية لكن وحذر مسؤولون سعوديون الحجاج لا يصلي في هذا المكان، وأدلة دامغة عن ولادة النبي، لا يوجد مكان فيها.

وشددوا على الراحة والصحة.
 
 
المصدر: نادي الصحفيين نقلت قناة العالم الأخبارية

نگاهی به مصاحبه سال گذشته مهندس عرفان درباره معماری مشهد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
نه حتی، معماری اسلام آمریکایی
 
کد مطلب: 6922
تاريخ: سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲
منبع: مصاحبه با مهندس محمد هادی عرفان
درجه: خيلي مهم

يادداشت: ما؟ ما هنوز نمی دانیم دنبال چی هستیم. انقلاب‏مان اسلامی است؛ اما شهرمان لیبرالی طراحی می‏شود و معماری‏مان مدرن و پست مدرن است.
   
 
 
  مصاحبه ازمحمد مهدی خالقی

اشاره - مهندس محمد هادی عرفان متولد سال 1353اصفهان درخانواده ای بیرجندی الاصل، بزرگ شده مشهد و فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه آزاد مشهد است. او درکنار معماری درزمینه های دیگر هنری مثل نویسندگی، خوشنویسی، عکاسی، کاریکاتور، شعر و سینما نیز صاحب نظر است. عرفان یکی ازبهترین دوره های زندگی اش را شرکت درکلاس های مرور اندیشه شهید آوینی درمؤسسه روایت فتح می داند. ازدیگر سوابق او می توان به مدیریت گروه معماری دانشگاه سوره مشهد، معاونت فرهنگی - هنری حوزه هنری خراسان، مدیریت تبلیغات و آرایه‏های شهری شهرداری، مدیر طراحی شهری و زیبایی سازی و مسئولیت دفتر مطالعات اجتماعی شهرداری اشاره کرد.

آقای مهندس به دلیل موضوع این مصاحبه که به بهانه روی کار آمدن مدیریت جدید شهری درمشهد است، خواهش می کنم ازدوران حضور شما در مدیریت طراحی شهری شروع کنیم.
درشروع کار مخروبه ای را تحویل گرفتم. دو مدیریت که هر دو در مرحله‏ی جنینی بودند. مدیریت شهری ومدیریت زیباسازی و جدی گرفته نمی‏شدند. همزمان با آمدن من این دو مدیریت ادغام شدند. اتفاقاتی هم افتاد. در مراسم معارفه، مدیران قبلی نیامدند و کار را با سختی و تلخی تحویل دادند. تیم قبلی ارزشی نبود ودوست نداشت امثال ماها وارد سیستم بشویم. من سه سال ازسال 86 تا 89 دراین مسؤولیت بودم و دراین مدت جز کارهای روتین اجرایی، چند کار عمیق انجام دادیم. یکی طرح جامع تبلیغات شهری‏ بود که هنوز هم یکی از بهترین کارهای ازاین سنخ درکشور است. کار بعدی بازسازی و منظم کردن پیادروهای عجیب و غریب مشهد بود. دراین 3 سالی که من بودم این را پیگیری ‏کردم و بعد ادامه پیدا کرد که تا الآن حدود صد هکتار از خیابان‏های شهر استاندارد شده است و می توانی با چشم بسته در پیاده‏روهایش راه بروی. طرح مطالعات جامع نورپردازی مشهد یکی ازکارهای تخصصی دیگر است. من اعتقاد داشتم که مشهد شهر زیارت است، شهر شب است. باید مدیریت سیمای شبانه شهر داشته باشیم. روزها که شهر زشت است. شب که تاریک است، ما با هنرمان زیبایش کنیم تا زائر لذت ببرد. برای این کار یک تیم دانشجویی تمام شهر را درشب عکاسی کردند. به صدوچهل نقطه رسیدیم. آن نقاط آنالیز شد تا رسیدیم به چهل نقطه فوری که بعنوان ریل نورپردازی مشهد مشخص شد و هر سال بودجه گرفتند و هنوز هم ادامه دارد.

درکنار فعالیت درشهرداری علاقه های دیگرتان را ادامه دادید؟
تدریس را رها نکردم که تا الآن ادامه دارد. همزمان نوشتن مقالات را ادامه دادم و تا الان قریب به بیست و پنج مقاله از من در فضای علمی کشور منتشر شده است که بعضی‏هایش مورد رجوع بسیاری ازمقالات تخصصی است. جز این، یادداشت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی هم درمجلات و روزنامه های مختلف کشور داشته ام.

بعد ازسال 89 درگیر چه کاری شدید؟
به دلیل مشکلی که با معاون شهرسازی پیدا کردم، مجبور به انتقال از شهرسازی شدم. برگشتم به حوزه فرهنگی و دردفتر مطالعات اجتماعی مشغول شدم. درکنار این، بعد ازتلاش های چند ساله درحوزه معماری و دغدغه هایی که درباره معماری اسلامی داشتم، " مرکز مطالعات حکمت ، دانش و فن شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی" با نام مخفف "شما" را راه انداختیم. سایت مرکز هم سال بعد، سالروز شهادت شهید آوینی در خانه نخبگان بسیج با حضور بعضی از مسئولین رونمایی شد و امروز بعد از دو سال حدود چهارصدو سی عضو دارد و برخی ازکشورها هم عضو آن هستندو بازخوردهای خوبی داشته است. در این مرکز هدف ما ارتقای معماری و شهرسازی در شأن نظام جمهوری اسلامی از منظر بخش خصوصی است. البته دو سال است که منتظر مجوز هستیم. چون نه وزارت علوم، نه وزارت مسکن و نه دانشگاه ما را نمی‏فهمند. البته ما منتظر مجوز نمانده ایم و دراین دو سال کوله باری از تجربه و یک شبکه خوب رابطین درسطح کشور بوجود آورده ایم. ضمناً 9 نشست تخصصی برگزار کردیم که آخرین اش "همایش ملی جایگاه عناصر دینی در توسعه شهری" بود. که با کمک خداوند همایش خوبی بود. دکتر ولایتی درآن سخنرانی کرد و مسؤولان استان هم آمدند. تا یک ماه دیگر کتابش منتشر می شود. البته دراین موارد ما یک تنه جلو رفتیم. بدنه‏ی اجرایی استان با ما مشکل دارند. می گویند چرا شما این کار می‏کنید؟ اصلاً به شما چه ربطی دارد؟ رئیس دانشکده معماری دانشگاه فردوسی فقط مانده بود یقه مرا بگیرد که شما به چه حقی این کار را می‏کنید؟! همه این موضوعات درپیروی از فرمان "شهر اسلامی" و موضوع کلی سبک زندگی است که آقا مطرح کردند. ما این موضوع را مطرح کردیم که در نظام ولایت فقیه، تمام شئون جامعه باید هماهنگ با رأس ولایت باشد.

جز رهبر معظم انقلاب، سراغ حوزه علمیه یا دیگر مراجع تقلید نرفتید؟
ما برای اولین باردرکشور، بحث استفتائات درحوزه معماری را مطرح کردیم. نودوسه سؤال طراحی کردیم و به دفاتر همه مراجع ارسال شد. آیت الله سیستانی شهریور ماه جواب دادند. آیت الله مکارم شیرازی خرداد سال قبل و نهاد رهبری در دانشگاه ها هم امسال جواب دادند. ازاین تعداد سی و دو سؤال را در سایت قرار دادیم که درحوزه معماری به نوعی انفجار خبری بود. خبرگزاری‏ها سریع پوشش دادند و حتی به خارج ازکشور هم رسید. جالب این است که از زمان کارکردن این مطلب در هفته اول شهریور، رتبه سایت ما درکشور دوبرابر شده و در دنیا هم چهارصد – پانصدهزاربالا رفته است. انشاء الله قرار است تا آخر سال، اگرامکانش فراهم شود، اولین کتاب استفتائات معماری را چاپ کنیم.

دورنمای این حرکت را چطور می بینید؟
هدف گذاری کلان ما اینست که در حوزه‏ی ملی بتوانیم رقیب آقاخان باشیم. گروه معماری آقاخان که رهبر اسماعیلیان جهان است و دنبال یک معماری منطبق بر اسلام آمریکایی هستند که فقط پوسته اسلامی دارد و خیلی هم مدعی است و به شدت جذاب.

معماری اسلام آمریکایی یعنی چه؟ آقاخان کیست ؟ مؤلفه های این نوع معماری چیست؟
آقاخان نزدیک 55 سال است که رهبر فرقه‏ی اسماعیلی است. سی میلیون پیرو درسراسر جهان دارد. خانه اش کاخی در پاریس است و زندگی تجملاتی عجیبی دارد. هر جا هم می‏رود؛ برایش فرش قرمز پهن می‏کنندو درحد پادشاه ازاو استقبال می کنند. ازنظر مالی هم آنقدر قدرتمند است که مثلاً در سیل پاکستان بیشتر از عربستان و ایران کمک کرد. نزدیک ششصد مهدکودک در جهان دارد وتعداد زیادی بیمارستان وچند دانشگاه. یکی ازمهمترین کار های اینها درکشورهای اسلامی، ترویج همگرایی فرقه ای است. یک نوع تساهل صرف. هرکس با هر فرقه ای و هر پوششی دردانشگاههای اینها درس می خواند. دائم هم ترویج می کنند که ما با همه مسالمت آمیز برخورد می‏کنیم. ازخود آقاخان دراینترنت یک عکس اخمو پیدا نمی‏کنید. همه با لبخند، یک آدم ریش سه تیغۀ کراواتی و بسیار امروزی. این همان اسلامی است که آمریکایی ها می خواهند. یک اسلام بدون امربه معروف و نهی ازمنکر، بدون تولی و تبری، اسلامی که با همه آشتی می‏کند. با سلطه کشورهای استعمارگر کنارمی آید. امریکا هم دوستش دارد و حمایتش می‏کند. عقبه فکری مباحث معماری اینها هم ایرانی‏های مقیم دانشگاه "MIT" هستند. سازوکارهای معینی دارند، هر سال مسابقه می‏گذارند و بنیاد آقاخان گران‏ترین جایزه معماری را می‏دهد. بیشتر هم دنبال کارهای شکلی هستند. مثل مرمت خانه های روستایی، بازارها یا کاروانسراهای قدیمی و .... مثلاً امسال بازار تبریز برنده یکی ازجوایز معماری آقاخان شد.

چه تفاوتی با ما دارد؟
ما؟ ما هنوز نمی دانیم دنبال چی هستیم. انقلاب‏مان اسلامی است؛ اما شهرمان لیبرالی طراحی می‏شود و معماری‏مان مدرن و پست مدرن است.

مشهد ازنظر معماری چطورشهریست؟
به شدت بی هویت! به شدت ناخوانا. اصلاً نشان نمی‏دهد اینجا شهری زیارتی است. اصلاً نشان نمی‏دهد که شهر است! شما هیچ حسی از مشهد ندارید. نمونه‏اش این که خیلی مواقع در خیابان‏ها گم می‏شوید. چون اصلاً خیابان‏ها شناسایی نمی‏شود. به پلاک و رقم و عدد که نیست. باید ساختمان‏هایی در این شهر باشد که شما خودت را با آن ها تطبیق بدهی. ضمن اینکه خیلی از پروژه‏ها نما ندارند. ابعاد و تناسب خیلی از خیابان اصلاً فرح بخش نیست. اینها حداقل‏های لازم برای یک شهر زیباست. فقط گلکاری و مجسمه های عجیب و غریب که شهر را زیبا نمی کند! مثلاً به شدت در بلوار جانباز برج سازی تبلیغ می‏شود. غافل از اینکه این بولوار مفّر ترافیکی مشهد است که باید برای روز بحران باز باشد.

از منظر معماری اسلامی چطور ؟
دراین مورد که چیزی برای گفتن نداریم و هیچ جایی برای دفاع نیست. نه تنها آرایه هایی مثل طاق و قوس و کاشی نداریم، که در مفاهیم هم چیزی برای عرضه نداریم. شهر ما معماری در هم ریخته‏ای دارد که هیچ حسی را به شما منتقل نمی‏کند. نه حس اطمینان، نه حس آرامش. بیشتر حس اضطراب، چشم و هم چشمی، تنفر و... دارد. امروز دراین شهر روی بیلبوردهای تبلیغاتی می نویسند در فلان برج مثل هتل زندگی کنید. این نشان می‏دهد که معماری اصلاً فهمیده نمی‏شود. کدام مسافری در هتل راحت است؟! مخصوصاً ما ایرانی‏ها که اگر به هتل پنج ستاره هم برویم؛ وقتی برمی‏گردیم می‏گوییم: "آخیش! هیچ جا خانۀ خودمان نمی‏شود." خانه یک مفهوم مقدس و زیبا در معماری دارد. شما اصلاً مفهوم خانه را نفهمیدید. مشکلات ما تا این حد است و این فاجعه است.

این همان معماری اسلام آمریکایی نیست؟
کاش آن بود. آن هم نیست. در معماری غرب، برج را به هیچ وجه برای خانه توصیه نمی‏کنند. فقط برای استفاده های ادارای و تجاری برج ساخته می شود. برج را هم که می سازند به لبه پنجم یعنی پشت بام‏های ساختمان های اطراف برج ها توجه می‏کنند. ما که برج می سازیم، برج نشین ها از پشت پنجره شان چه چیزی را می بینند؟ یک مشت دیش و لباس زیر و دوچرخه کهنه و...

راه برون رفت از شرایط چیست؟
بدانیم چه می‏خواهیم. این خیلی مهم است. باید به خودمان فکر کنیم. به چیستی‏مان. هنوز مسائل اساسی‏ ما حل نشده است. در کشورهایی مثل آلمان اگر کسی بخواهد شهرسازی بخواند، باید اول معماری بخواند، بعد علوم سیاسی! یعنی پذیرفته اند که شهرسازی به شدت با معماری و سیاست گره خورده است. باید اینها را بفهمیم. نمی‏شود بگوییم ربطی ندارد. چطور می‏شود که مشاور شهرسازی ما در طرح جامع مشهد، بگوید مبنای کار من آرای پوپراست؛ بعد تبعات نداشته باشد. مگر می‏شود؟! گرچه آدمی که طرح را نوشته بسیار ایرانی است. یعنی عرق ایرانی گری‏اش مثال زدنی است و فوق‏العاده آدم محترمی است. اما چرا نتوانیم طرح جامع مشهد را بر مبنای آرای متفکران مسلمان بنویسیم؟

چند سؤال عمومی دارم وبا این شروع می کنم که شهرداری چه جایگاهی و اختیاراتی در حوزه مدیریت کلان کشور دارد؟
شهرداری ها بعنوان یک عامل مدیریتی محلی و شهری اختیارات زیادی دارند. حوزه های انتظامی، ترافیکی، زیست محیطی، بهداشت و ... با وظایف و اختیارات شهرداری گره خورده است. آنطوری که دوستان شهرداری می‏گویند حدود سیصد - چهارصد وظیفه به عهده شهرداری گذاشته‏اند؛ که از تولد تا مرگ شهروندان را شامل می شود. اما به یک معنای دیگرشهرداری‏ها در کشور ضعیف‏اند و بدنه‏ی اجرایی زیاد آنها را تحمل نمی کند. یک نمونه اش دردولت قبل اتفاق افتاد. هشت کلان شهرکشور مشهد، شیراز، اهواز، تبریز، اصفهان، کرج، تهران و قم دور هم جمع شدند و جلسات خوبی برگزار شد اما به مجرد اینکه درحال رسیدن به یک بلوغ مناسب بود، دولت اعلام کرد هشت کلان شهردیگر هم داریم و شهرهایی مثل رشت، بندرعباس، زاهدان و... یک دفعه شدندکلان شهر!! درحالی که نه به لحاظ زیرساخت‏ها و نه استانداردها، شرایطش را نداشتند. حتی همان هشت شهر اول هم هنوز بحث است این ها کلان شهر هستند یا فقط بزرگ اند؟ این نشان می دهد که بدنه دولت زیاد تمایل به ایجادگفتمان و یک نظام قانون سازی درست بین اینها نداشت.

این کلان شهر بودن یا به قول شما بزرگ بودن را چطور می شود فهمید؟
وقتی می گوییم شهر بزرگ یعنی منطقه دو شهرداری مشهد تقریباً معادل سبزوار یا نیشابور جمعیت دارد. رفتارهای مدیریتی و بودجه‏ای درشهرهای بزرگ بسیار متفاوت است. سال هشتادوهفت نمایشگاهی بود ازعملکرد شهرداری های کشور درکیش. توی پرواز با یک نفراز شهرداری قائن همسفر بودم. پرسیدم بودجه شهرداری شما چقدر است؟ گفت دو میلیارد تومان. بعد پرسید بودجه شما چقدر است. گفتم بودجه سطل های زباله شهرداری مشهد امسال بیش از دو میلیارد تومان است! یا مثلاً امسال، فقط بودجه معاونت فرهنگی شهرداری مشهد نزدیک هشتاد میلیارد تومان است. بودجه سازمان پارک‏ها و فضای سبز و حوزه خدمات شهری هم درهمین حد است. یعنی یک سازمان به اندازه یک معاونت بودجه دارد.

در مجموعه شهرداری چند پست، مسئولیت و مدیریت تعریف شده وجود دارد؟
شورای اداری شهرداری شامل مدیران ستادی و مدیران مناطق و مدیران سازمان‏ها است که نزدیک به هفتادنفرند. اگر به اینها نواحی راهم اضافه کنیم، حدود صدوبیست نفر می شوند. اینها مدیران ستادی و صفی رده یک و دو شهرداری هستند. رده های سوم و چهارم را هم حساب کنیم؛ حدود چهل نفر هستند.

یعنی شهرداری حدود دویست مسؤولیت دارد؟ خیلی زیاد است؟ به نظر شما شهردارجدید درانتصاب این دویست نفر، باید چه رویکردی داشته باشد؟
اگر بخواهیم علمی و آرمانی فکر کنیم، خیلی جای کار دارد. الان درسیستم شهرداری زیاد فرق ندارد که مثلاً شما شهردار منطقه هشت باشید یا یازده! کما اینکه مناطق عمیقاً با هم فرق دارند. قاسم آباد یعنی منطقه یازده و ده عموماً نوساز هستند و فرهنگ اجاره‏ نشینی زیاد است و با منطقه ثامن یا مناطق سه، چهار و پنج که بافت متراکم و فرسوده ای دارد، بسیارمتفاوت است. این تفاوت ها تغییرات رفتارهای شهروندی و هزینه‏های شهروندان را باعث می شود. حتی این مسائل به ظاهر بی اهمیت و درواقع بسیار مهم، باید درگرایش‏های شهرداران مناطق دیده شود. کسی که می‏خواهد در منطقه‏ای که نصف‏اش بافت فرسوده است خدمت کند، باید ادبیات تعامل با مردم را بفهمد. این یک نمونه است. نمونه دیگر بحث تخصص درمعاونت های مختلف شهرداری است که هرکدام وظایف متفاوتی را به عهده دارند. معاونت حمل و نقل، شهرسازی، فرهنگی، اداری - مالی و... توجه نکردن به این تخصص ها آنها را جزیره‏ای می‏کند وآفاتش را شهر باید بپردازد. مثلاً ما در حوزه ی فضای سبز هنوز طرح جامعی که همه جانبه در مورد فضای سبز فکر کند نداریم. ازطرفی بحران آب داریم ازطرف دیگر گونه‏هایی می‏کارند که آب می‏بلعد. یا خیلی ازگونه‏هایی که وارد شهر شده به لحاظ جغرافیایی یا زیست محیطی گونه‏های مهاجم تلقی می شوند. یا مثلاً به دوستان گفتم شما به برج بیست طبقه مجوز ساخت می دهید. آیا به طبعات فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و... ‏اش فکر کرده اید؟ الان در همه دنیا برج ها پیوست زیست محیطی و پیوست اقتصادی دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا به ساختمان های مهم بناهای زرو گفته می شود. یعنی مصرف انرژی‏اش از شبکه عمومی صفر است. حتی دربعضی کشورها ساختمان های زرو پلاس دارند. یعنی به شبکه برق می‏فروشند. فکر کنم فرانسه بود. گلخانه‏ای رفتم. گل تولید می‏کرد، به شبکه برق هم می‏فروخت. چرا ما برج سازی و تبعاتش را راحت بپذیریم ولی هزینه‏هایش را شهروندان دیگر بدهند و هیچ سودی هم نبرند. سایه اندازی‏اش، سرمای زمستان‏اش، گرمای تابستان‏اش، آلودگی‏اش، دم هوایش، کاهش فشار آب و...

و بحث‏های فرهنگی‏اش؟
بله که ازهمه مهمتر است. اشرافیت‏، تبرج و تبختر، تشدید شکاف طبقاتی و ... الان جا نمایی غلط برج ها حتی درمناطق مرفه شهر مشکل ایجاد کرده است. کسی که خانه ویلایی دارد، دوست داشته کسی او را نبیند. وقتی این برج اززمین بیرون می آید، آرامش او را هم برهم می‏زند. دیگر درمناطق پرجمعیت و متوسط و پایین شهر که جای خود دارد.

درانتخاب اشخاص و براساس اینکه ما در کشوری شیعی و شهری که پایتخت جهان تشیع به حساب می آید هستیم، چه ملاک هایی باید رعایت شود؟
درحوزه‏ی معاونت فرهنگی اجتماعی، که معمولاً ازبعد اجتماعی اش غفلت می شود؛ باید کسی بیاید که دین را عمیقاً بفهمد نه فقط شعائر را. مشهد شهر مهاجرت است. ما باید تنوع نژادی و مذهبی را به رسمیت بشناسیم. دائم می‏گوییم فرهنگ مشهدی! این درست نیست. اصولاً پذیرفتن اینکه مشهد فرهنگی موزاییکی دارد، راهبردهای ما را عوض می‏کند. یا مثلاً در حوزه خدمات شهری باید یکی از مهمترین اصول، شهروند محوری باشد. اونباید خودش را با خدمات تطبیق بدهد، ما باید با او هماهنگ باشیم.

به نظر شما در این شش سال اخیر، رشد مشهد متوازن بوده؟
کارهای خوبی شده اما نه متوازن. توازنی در رشد نبوده البته منظور من ازتوازن، تساوی نیست. رشد عادلانه است. اقتضای یک خانه پنجاه متری در طلاب با یک خانه دویست و پنجاه متری متفاوت است. این را باید شهرداری و مدیرانش بفهمند. من احساس می‏کنم اینطور نبوده است. مثلاً الان تعداد زیادی فرهنگ سرا در شهر افتتاح شده که به نظر من تقریباً هیچ کدامشان ازمنظر معماری به درد نمی‏خورند. از نظر من معمار، فرهنگسرا باید جایی باشدکه تمام محله به او آدرس بدهند. اینقدر شاخص باشد.

معضلات مهم مشهد را در چشم‏انداز مدیریت جدید شهرداری چه می‏دانید؟
مهمترین‏اش این است که مشهد پر حاشیه‏نشین‏ترین شهر ایران است. در مشهد از هر سه نفر یکی حاشیه‏نشین است؛ نزدیک یک میلیون نفر بیشتر از کل جمعیت زاهدان و این خیلی آفت است. از نظر مذهبی هم فعالیتهای اختلاف برانگیز بین شیعه و سنی روز بروز تشدید می‏شود. از نظر زیست محیطی هم بحران آب در مشهد جدی‏ترین مسأله است. دائم می گویند افق مشهد ورود چهل میلیون زائر است. با دوستان پروژه زیارت صحبت کردم که برای این جمعیت آب‏ ازکجا می آورید؟ آب که خریدنی نیست. باید یک فکر زیرساختی بکنید.

برای اینکه زیاد نا امید نشویم، می پرسم پیشنهادتان برای طرح تفصیلی آینده مشهد چیست؟ تا چه حد و درچه زمانی می توانیم این وضع را اصلاح کنیم؟
فرصت‏های زیادی از دست رفته است. بخصوص در منطقه ثامن. بافت‏های تاریخی چهارصد ساله ما را تخریب کردند. اینها تاریخ معماری مذهبی ما از دوره تیموری تا دوره معاصر بود. البته مشهد بزرگترین قطب آموزش معماری کشور است. حدود شانزده دپارتمان معماری داریم که دانشجو می‏گیرند. تا الآن منابع درست مدیریت نشده است. در منطقه ثامن جای بافتهای تاریخی چه چیزی گذاشته اند؟ هتل! در صورتی که اینجا مرقد عالم آل محمد(صلی الله) است. چرا دراین بافت دانشگاه، حوزه های علمیه و مراکز علمی - پژوهشی ساخته نشده است؟ اگردراین منطقه پانزده دانشگاه بین‏المللی داشتیم، با رفت و آمد علما، دانشمندان، دانشجویان از سراسر عالم اسلام و حتی ادیان دیگرچقدر فضا عوض می‏شد؟ این که بقول امروزی ها اصلاً برند حضرت رضا(علیه السلام) است. مناظره و گفتگو با ادیان دیگر. اگر این مبنای بارگذاری دور حرم بود، چه اتفاق های خوبی می افتاد؟ چقدر فضا آرام می‏شد؟ اصلاً عالم و دانشمند با خودش آرامش می‏آورد. چون اهل جنجال و تردد غیر ضروری نیست. چقدر فضا از ترافیک درونی خالی می‏شد. این ترافیک فعلی درحالی است که اینجا هنوز چیزی ساخته نشده است. نصف پروژه خالی است. اگر بقیه اش ساخته بشود، چه مجموعه عجیب غریبی می‏شود! پر از برج و ازدحام وسردرگمی!

Open an expert website consultant for Islamic Architecture

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

همزمان با عید سعید غدیر خم، فاز نخست وبسایت تخصصی مشاور معماری اسلامی راه اندازی شد.

نیاز دانشجویان و محققان به دانستن بیشتر درباره معماری اسلامی و حجم زیاد سوالات دانشجویان ما را بر آن داشت تا در فاز نخست ، خدمات مشاور و آموزش معماری را فعال نماییم.  هم اکنون سایت بصورت آزمایشی به نشانی islamic-architect.com مشغول فعالیت است و انشالله با همین نام پذیرای علاقمندان خواهد بود.

به زودی ثبت نام دوره فشرده ترمیک آموزش مهارتهای معماری از طریق سایت آغاز خواهد شد . علاقمندان میتوانند علاوه بر سایت از طریق شماره  09383284285 با آقای مهندس رحیمی نهوجی تماس حاصل بگیرند.

coincided with Ghadir eve specialized website, the first phase of the Islamic consultant.

the students and researchers need to know more about the Islamic architecture and the large number of questions, our students in the first phase, services and training consultant for the architecture. now to a website www. islamic-architect. com launched and " Hopefully, with the same name received enthusiasts.

soon the registration period of intensive architectural skills through the site will begin. enthusiasts can, in addition to the site with 09383284285 through contact with Mr. Arch. Rahimi.



آخرین بروز رسانی مطلب در سه شنبه ، 22 مهر 1393 ، 10:41

اولین همایش ملی شهر هوشمند

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

http://smartcity2015.ir/wp-content/uploads/2014/09/SC2015.jpg

World Architecture Day

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

مدیریت مرکز مطالعات شما ، روز جهانی معماری را به همه معماران عضو خصوصا معماران ایرانی و مسلمان تبریک میگوید و برای اعتلای معماری آرزومند موفقیت همه معماران است.

Management Center, World Architecture Day to all registered architects, architects especially Iranian and Muslim architecture congratulate and wish to promote the success of all architects.


Management Center, Día Mundial de la Arquitectura a todos los arquitectos colegiados, arquitectos especialmente iraní y musulmana arquitectura felicitar y desean promover el éxito de todos los arquitectos.



Management Center, la Journée mondiale de l'Architecture à tous les architectes inscrits, les architectes en particulier iranienne et musulmane l'architecture féliciter et souhaitent favoriser la réussite de tous les architectes.



Management Center, World Architecture Day an alle registrierten Architekten, Architekten besonders iranischen und islamischen Architektur gratulieren und wünschen, um den Erfolg aller Architekten zu fördern.


مركز الإدارة، والهندسة المعمارية العالم اليوم لجميع المهندسين المعماريين المسجلين والمهندسين المعماريين وخاصة الإيرانية والإسلامية تهنئة الهندسة المعمارية وترغب في تعزيز نجاح جميع المهندسين المعماريين.

فوری ترین نسخه برای طراحی شهری مشهد ایجاد سازمان زیباسازی است

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
مدیر خانه هنرمندان مشهد:
فوری ترین نسخه برای طراحی شهری مشهد ایجاد سازمان زیباسازی است
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۳ در ۱۰:۲۳ ق.ظ
چاپ خبر
 
جلسه هم‌اندیشی با موضوع «ویژگی های محیطی و مبلمان شهری در مشهد و چند شهر دنیا» با ارئه محمد هادی عرفان مدیر خانه هنرمندان مشهد و کارشناس ارشد معماری در ساختمان مرکزی شهرداری مشهد برگزار شد.
images

به گزارش صبح توس، مدیر خانه هنرمندان مشهد در این جلسه گفت: در سخت بودن اعمال ضوابط در سیمای شهری و طولانی بودن فرایند بهبود تدریجی هویت کالبدی و خوانایی شهری، اهم گفتگوی مشترک مردم با مردم  مردم با شهر و مردم با مدیریت شهر در  گرافیک محیطی و مبلمان شهری صورت می گیرد.

 

وی ادامه داد: مبلمان شهری و گرافیک محیطی توان ساخت هویت شهری را ندارد ولی در وضعیت فعلی بار جدی خاطره سازی و ایجاد تصویر ذهنی  تا قوام یافتن سیمای شهری مناسب  بر عهده مبلمان شهری است.

 

عرفان تصریح کرد: جذابیت گرافیک محیط و مبلمان شهر بطور مستقیم در سرمایه شهر تاثیر دارد و صد البته نباید بزک شهری را جایگزین این دو پنداشت.

 

این کارشناس ارشد معماری ضمن بیان اینکه شهر همانند یک خانه نیاز به اثاث و تجهیزات دارد تا آسایش مناسب را برای شهروندان در مواقع حضور در فضای عمومی فراهم آورد، افزود: مبلمان شهری ، مشخصا انواع لوازم و المانهایی است که کارکرد در فضای عمومی شهری دارند و  کیوسک، نیمکت، روشنایی ، سطل زباله ، رمپ، فلاورباکس(گلجای)، استند، بیلبورد، باجه تلفن، انواع تابلوهای راهنما و تابلوهای ترافیکی نمونه هایی از مبلمان شهری هستند.

 

مدیر امور هنری شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: مبلمان ترافیکی را اینگونه بپذیریم که شامل همه نوع طراحی محیطی منجر به بهبود کارآیی تردد باشد، با این نگاه پلها، جدولها، لبه ها و.. در این حوزه می گنجند.

 

عرفان همچنین بیان کرد: نقاشی دیواری، هنری شهری در شهرهای اروپایی نیست زیرا نماهای ماندگار شهرهای اروپایی  نیاز به کارهای موقت را از بین برده است و آنچه نقاشی دیواری خوانده میشود که در موارد بسیار معدود و محدود و بیشتر جنبه تفننی دارد.

 

این مدرس دانشگاه اذعان داشت: شایسته است که بپذیریم رقابت امروز کلانشهرها با یکدیگر در مساله توسعه پایدار و جذب نخبگان است و تلاش شهرهای موفق دنیا برای خلق فضای شهری متناسب با سبک زندگی دانشمندان و تحصیل کردگان نکته ای عمیقا مهم است.

 

وی همچنین اظهار داشت: دوره ژست برنامه ریزی شهری گذشته است و شهرهای موفق به مدد هوشمند سازی خدمات برنامه ریزی شهری ، از گردنه خدماتی از قبیل صدور پروانه گذشته اند و پیچ تاریخی بقای شهرها، امروزه در ایستگاه طراحی شهری و خصوصا، طراحی فضای مناسب و مجهز شهری به مبلمان و گرافیک توقف کرده است.

 

عرفان فوری ترین نسخه برای طراحی شهری مشهد را ایجاد سازمان زیباسازی دانست و افزود: فرصت- تهدید! بدنه متخصص در برنامه ریزی شهری و تهدید تحقق تنها ۴۹ درصدی طرح جامع قبلی، قابل درک است ولی نباید شهر به بهانه یا دلیل این معضل، از جهش کیفیت محیطی اش غافل بماند که در صورت تاخیر مدیریت، بازار خودش راهش را با هزینه ای بسیار بالاتر و با خطاهایی به مراتب بزرگ پیدا خواهد نمود.

 

عرفان در زمینه طرح ایجاد سازمان زیباسازی بیان کرد: شهرداری مشهد در سال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه مطالعات فضای شهری هزینه می کند و اما سازمان های مختلف در این زمینه پاسخگو نیستند.

 

وی ضمن بیان اینکه ۱۶ سازمان مختلف به نوعی درگیر فضای طراحی شهری هستند، اظهار داشت: در صورت تشکیل سازمان زیباسازی شهری در مشهد این سازمان پاسخگو خواهد بود و از این وضعیت بلاتکلیفی خارج می شویم.

 

اما در پایان این جلسه کمال سرویها نائب رئیس شورای شهر مشهد به خبرنگار ما گفت: مبلمان شهری در ۵ سال اخیر رشد خوبی کرده و توانسته توجهات زیادی را به خود معطوف نماید یعنی انتظارات مردم نسبت به مبلمان شهری بالاتر رفته است.

 

وی ادامه داد: به هر حال مشهد تفاوت هایی با سایر شهر ها دارد و زائرین زیادی  می خواهند از مبلمان شهری ما استفاده کنند و تاکنون از تجربیات مناسب سایر شهرهای دنیا در حوزه مبلمان شهری استفاده کرده ایم.

 

سرویها افزود: در ارائه خوب آقای عرفان دیدیم که در حال حاضر تفاوت فاحشی بین مبلمان شهری مشهد با سایر شهرهای مهم دنیا وجود دارد و قطعا سیما و منظر شهری ما می تواند رشد بیشتری داشته باشد تا مردم در یک فضای با نشاط زندگی روزانه خود را بگذرانند.

شماره نخست نشریه «پژوهشهای منظر شهر»بهار و تابستان ۱۳۹۳-

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
شماره نخست نشریه «پژوهشهای منظر شهر»بهار و تابستان ۱۳۹۳-

شماره نخست نشریه «پژوهشهای منظر شهر» /  بهار و تابستان ۱۳۹۳  منتشر شد.

مجموعه مقالات شماره نخست  به شرح زیر می باشد. جهت دریافت اصل مقالات به وب سایت نشریه فرمائید. این نشریه آماده دریافت مقالات پژوهشگران محترم از طریق سامانه ارسال مقالات خود می باشد. دو فصلنامه «پژوهش‌های منظر شهر» از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران رشته های معماری، مرمت، شهرسازی، معماری منظر، طراحی شهری، طراحی محیط و سایر حوزه های مرتبط دعوت می نماید مقالات علمی خود را با رعایت «ضوابط نگارش مقالات نشریه» تنظیم و از طریق «سامانه ارسال مقالات» سایت به صورت الکترونیکی ارسال دارند.

کلیدواژه «منظر» به مثابه فصل مشترک طراحی منظر و طراحی شهری، محور اصلی این نشریه است که به سبب وسعت معانی طیف گسترده‌ای از مفاهیم و رویکردها را دربر می‌گیرد. برخی موضوعات پیشنهادی نشریه در زیر آورده شده اما با این حال به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود: منظر تاریخی شهر، تاریخ منظر و باغ ایرانی در قرارگاه‌های شهری، منظر فرهنگی و طبیعی و نسبت آن با سکونت‌گاه‌های شهری، منظر عینی و ذهنی شهر، سیمای شهر و منظر خیابان، کیفیات بصری شهر، پارک‌ها، فضاهای سبز و باز شهری، مطالعات تطبیقی و موردپژوهی در منظر شهری.


وب سایت نشریه: www.julr.ir

 
 


کنفرانس بین المللی نیارش شهر پایا

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
کنفرانس بین المللی نیارش شهر پایا
اصول و قواعد پایداری از ابتدایی ترین تا پیچیده ترین فناوری ها ، باعث می شود پایداری از مباحث محیط زیست فراتر رفته و علاوه بر برخورداری جامعه کنونی از زیرساخت های مختلف تکنولوژی و ارتباطات، ابعاد گوناگونی نظیر پایداری های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز در برگیرد. لذا انتظار می رود که شهرسازان، معماران و مجریان مدیریت شهری با اتکا به خلاقیت و نوآوری، تحقیقات علمی پیشین و نظریه های علمی جدید به نیارشی پایا در شهری پایدار بپردازند.

موضوع توسعه پایدار با الگوهای کهن اسلامی ایرانی از جمله مباحث مهم در معماری و شهرسازی است، که بخشی از تولیدات دانش بنیان مجامع علمی ایران و جهان را به خود معطوف ساخته؛ لذا موسسه سفیران فرهنگی مبین در راستای رسالت ها و فعالیت های علمی پژوهشی خود بنا دارد کنفراس علمی و تخصصی نیارش شهر پایا را در آذرماه سال ۱۳۹۳برگزار نماید.

 

اهداف:
۱٫معرفی آخرین دستاوردهای علمی _ پژوهشی و نمایه سازی آنها در پایگاه های استنادی ایران و جهان
۲٫تبیین مفاهیم و اهداف شهر پایا و تولید ادبیات علمی و دانش بنیان در حوزه عمران، معماری و شهرسازی
۳٫هم افزایی میان اندیشمندان، متخصصان عمران، معماری وشهرسازی با مقامات و مسئولین مدیریت شهری و شهرسازی درحوزه پایداری
۴٫ارتقا سطح دانش جامعه مهندسی و عموم در شهرپایا و استفاده از فناوری های نوین در حوزه ساخت وساز شهری و مدیریت شهری
۵٫ارائه ی راهکارهای موثر و پایدار در برون رفت از چالش های عمران ، معماری ، شهرسازی و محیط زیست و مشکلات ساخت و سازهای شهری


تاریخ های مهم

تاریخ ارسال مقالات: تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۳
تاریخ اعلام نتایج داوری:  حداکثر دوازده روز کاری بعد از ارسال مقاله
تاریخ صدور گواهینامه:  حداکثر یک هفته بعد از ثبت نام نهایی
تاریخ برگزاری همایش: آذرماه ۱۳۹۳


محورهای همایش:

۱_مدیریت، برنامه ریزی شهری و توسعه پایدار۲_شهرسازی و توسعه شهری پایدار۳_معماری پایا۴_فرهنگ، پایداری اجتماعی، مدیریت شهری و معماری۵_معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی پایدار۶_عمران و پایداری۷_سازه و بهسازی لرزه ای۸_مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در معماری و شهرسازی۹_منظر شهری و توسعه پایدار۱۰_مرمت، احیا و نوسازی آثار فرهنگی تاریخی


مدیریت، برنامه ریزی شهری و توسعه پایدار

آینده پژوهی در مدیریت شهری
مدیریت‌ شهری، سازمانهای متولی وچالش‌های شهرنشینی
مدیریت شهری و توسعه گردشگری
استاندارد‌های زندگی،کیفیت محیط شهری و رضایت شهروندان
نقش‌ اداری‌ – اجرایی‌ سیستم‌ مدیریت‌ شهری
مدیریت امکانات شهری، فرهنگ شهروندی و ارتقای شبکه های تأمین خدمات شهری
الگوهای توسعه شهری و کاربرد فن آوری های نوین در صنعت ساختمان


شهرسازی و توسعه شهری پایدار

شاخص ها، سیاست ها، موانع و محدودیتهای توسعه شهری
شهرسازی نوین(شهرها و شهرکها)، سیاست‌های ملی _ منطقه‌ای
حکمروایی شایسته و مشارکت مردمی در توسعه شهری پایدار
تجارب توسعه شهری پایدار در جهان و ایران
توسعه صنعت گردشگری و توسعه پایدار شهری
فنآوری‌های نوین و توسعه شهری
فنآوری و شهر الکترونیک
الگوهای شهرسازی و  معماری نوین جهت صرفه جویی در مصرف انرژی


معماری پایا

معماری بومی، الگوها و مدل ها
گرافیک شهری و زیبایی شناسی در معماری  پایا
هویت شهری و معماری خیابانی
الگوهای توسعه پایدار و تاثیرات آن
ارتباط معماری و شهر پایدار
ساختمان های هوشمند، روش ها، فناوری ها وتکنولوژی های نوین
انرژی های نو، اقلیم و چگونگی مصرف انرژی
الگو برداری از طبیعت در معماری


فرهنگ، پایداری اجتماعی، مدیریت شهری و معماری

مبانی نظری و شاخص‌های فرهنگی تاثیرگذار بر  معماری و شهرسازی
معماری، فرهنگ و رفتارهای اجتماعی
الگوهای پایداری اجتماعی- فرهنگی در معماری و شهرسازی سنتی
پیوست فرهنگی و طرحهای معماری و شهری
چالش‌های فرهنگی و راهکارهای کالبدی و غیرکالبدی فرسودگی شهری
ناهنجاری‌های فرهنگی، کجروی‌های اجتماعی و آسیب‌های شهری
آلودگی‌های شهری، امنیت روانی و اجتماعی در شهرها


معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی پایدار

الگوهای توسعه و مدیریت شهر ایرانی اسلامی
نقش هویت اسلامی در شهرسازی و معماری پایدار
بوم‌گرایی، شهرسازی و معماریاسلامی ایرانی
مفهوم شناسی پایداری در سازماندهی شهرهای ایرانی اسلامی
نقش آموزه‌های دینی در شکل‌گیری  شهرسازی و معماری پایدار


عمران و پایداری

زمین شناسی، مهندسی ژئوتکنیک و معدن
مهندسی راه، حمل‌و‌نقل و ترافیک شهری
مدیریت ساخت، مدیریت پروژه و مهندسی ارزش
فناوری های نوین، مصالح ساختمانی و صنعتی سازی ساختمان
رایانه، هوش مصنوعی و مهندسی عمران
ژئوفیزیک و سد سازی
سیستم های GIS، سنجش از راه دور و نقشه برداری
مدیریت مهندسی،  نظارت تخریب


سازه و بهسازی لرزه ای

مهندسی سازه و تکنولوژی بتن
هماهنگی شکلی سازه و معماری
توسعه شهری و مصالح بومی و نوین در سازه ها
دینامیک سازه و مقاوم سازی لرزه ای
مهندسی منابع آب، سازه‌های زمینی، هیدرولیکی و دریایی
تحلیل و نو آوری در طراحی سازه های پایدار(بتنی، فولادی و…)
فناوری های نوین (جداگر های لرزه ای ، میراگر ها و …) و بهسازی لرزه ای سازه ها
مقاوم سازی و بهسازی و زیر ساخت های شهری
بهسازی سیستم شریان های حیاتی ،بناها و پل ها
ایمنی سازه در زیر ساخت های شهری
عیب‎‎یابی لرزه‎ای سازه‎ها
اثر زلزله بر سازه های فضاکار، سازه های بنایی و سازه های ویژه
روشهای بهسازی و مقاوم‎سازی سازه‎ها
سازه های غیرساختمانی و صنعتی


مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در معماری و شهرسازی

راهبردهای پیشگیری، آمادگی، مقابله و مواجهه با بحران و بعد از بحران
مدیریت بحران و کاهش آسیب های ناشی از سوانح و حوادث
مدیریت ریسک و مدیریت موثر بحران در جامعه
آسیب‌پذیری، ساخت و بهسازی اماکن، شریان‌ها و مقابله با بحران‌ها و سوانح
نقشه های آسیب پذیری مناطق پر خطر شهری، روستایی و صنعتی
هزینه‌ها، خطرات، محاسبه ریسک بحران
سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدیریت بحران، سوانح و حوادث


منظر شهری و توسعه پایدار

مبانی برنامه ریزی، طراحی و اجرا در منظر شهری
ضوابط، استانداردها، قوانین و مقررات در منظر شهری
اصول اکولوژیکی در مدیریت منظر شهری
عناصر سازنده در مناظر شهری، شهرهای سنتی و شهرهای جدید
منظر شهری، فرهنگ، هویت و مسایل اجتماعی
منظر شهرهای اسلامی و تجارب موفق جهانی
منظرشهری، آسیب‌شناسی و چالش ها


مرمت، احیا و نوسازی آثار فرهنگی تاریخی

بازسازی و بهسازی آثار تاریخی در نوسازی شهری
مشکلات و روش‌های احیای بافت‌های فرسوده شهری
تجارب موفق بهسازی و نوسازی بافت های فرهنگی تاریخی
تاثیر تکنولوژی های جدید ساخت در بافتهای شهری


 تماس با دبیرخانه کنفرانس:

دفتر تهران–اقدسیه–جنب بانک پاسارگاد–ضلع شمالی بزرگراه ارتش، پلاک ۱۱۳،ط ۴-واحد شرقی_دفتر شما–موسسه سفیران فرهنگی مبین
دفتر بوشهر- خیابان خلیج فارس- خیابان نسیم ۲۱- مرکز راهبری مهندسی فرهنگی استان-موسسه سفیران فرهنگی مبین
دفتر هیأت علمی – بوشهر،خیابان امام خمینی ره–خیابان فردوسی–پارک علم و فناوری خلیج فارس–طبقه سوم واحد ۳۰۹_موسسه سفیران فرهنگی مبین


تلفن های تماس:

کارشناسان موسسه:  ۲۸۴۲۱۴۰۴_۰۲۱    زمان تماس : روزانه ۸ الی ۱۷  به غیر از روزهای تعطیل و جمعه ها
تلفن اختصاصی معاونت آموزش و کارگاه های آموزشی:  ۰۹۰۲۳۴۵۱۴۰۴
پیگیری مقاله، ارسال مدارک، داوری مقاله، واریز وجه، صدور گواهینامه،کمیته علمی: ۰۹۱۰۱۱۰۱۴۰۴
زمان تماس : روزانه ۸ الی ۱۵ و همچنین ۱۷ الی ۱۹ به غیر از روزهای تعطیل و جمعه ها
پست الکترونیکی: آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید
سایت مرتبط:

گردهمآیی تخصصی «روشهای پیشرفته طراحی و ساخت در معماری زمینه گرا» باحضور «تویو ایتو»

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
گردهمآیی تخصصی «روشهای پیشرفته طراحی و ساخت در معماری زمینه گرا» باحضور «تویو ایتو»
اولین گردهمآیی تخصصی “روشهای پیشرفته طراحی و ساخت در معماری زمینه گرا” باحضور “تویو ایتو” برنده ی جایزه ی پریتزکر ۲۰۱۳ ، ریچی میاکه، داراب دیبا و فرهاد احمدی با هدف معرفی، ارائه و نقد آخرین روشهای مورد استفاده در این حوزه، روزهای ۱۶ و ۱۷ مهرماه در تبریز به همت “انستیتو مقاوم سازی لرزه ای ایران” با همکاری “کانون معماران معاصر” برگزار خواهد شد.

این گردهمآیی ۲روزه، میزبان گروههای مختلف و متنوع از جامعه علمی و حرفه ای معماری خواهد بود.
در روز اول گردهمآیی، میزگردی تخصصی با حضور سخنرانان کلیدی و با محوریت بیان تجربه ها ودیدگاههای رایج در این زمینه تشکیل میگردد. این نشست در صبح و بعدازظهر ادامه خواهد یافت و در انتهای آن، جلسه پرسش و پاسخ حاضرین برگزار خواهد شد. روز دوم گردهمآیی اختصاص به برگزاری کارگاه تخصصی و ارائه مقالات تخصصی در پانلهای همایش خواهد داشت. تمامی طراحان، پژوهشگران و دانشجویان می توانند از این طریق تجربیات و دستاوردهای خود را با دیگر پژوهشگران به اشتراک گذاشته تا از فرصت دریافت نظرات دیگر متخصصین بهرمند گردند.

جهت اطلاع بیشتر به www.archca.com مراجعه نموده و یا با شماره های ۸۸۰۷۵۲۶۸ – ۸۸۰۹۳۲۵۵ – ۸۸۳۶۴۹۷۴ در کانون معماران معاصر تماس حاصل فرمایید.

 

فراخوان مسابقه طراحی معماری «نمای بیرونی» و «یادمان آب» موزه آب اصفهان

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
روابط عمومی سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان برگزار می‌نماید:
فراخوان مسابقه طراحی معماری «نمای بیرونی» و «یادمان آب» موزه آب اصفهان
سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان مسابقه طراحی معماری «نمای بیرونی» و «یادمان آب» موزه آب اصفهان را برگزار می کند.
فراخوان مسابقه طراحی معماری «نمای بیرونی» و «یادمان آب» موزه آب اصفهان

قوانین مسابقه:
1- همخوانی طرح‌ها با نمادها و بن‌مایه‌های هنری اصفهان، و اشاره به ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و معنوی آب.
2- توجیه مصالح انتخابی و روش اجرا و نصب، ذکر جزییات بدنه، زیرسازی و نورپردازی.
3- توجه به چارچوب‌های زیبایی‌شناختی و یکپارچگی بصری.
4- برآورد دقیق هزینه اجرای طرح‌ها.

«یادمان آب، در هال مرکزی ساختمان و در میان حوضی با قطر تقریبی چهار متر برپا خواهد شد. طراحان می‌توانند از فضای ستون‌ها، لبه طبقات، پنجره‌ها  و سقف نیز برای دستیابی به مفهوم موردنظر خود بهره بگیرند. لازم است در طرح‌ها به نمای یادمان از هر سه طبقه، ایستایی، چرخش آب، نورپردازی خلاقانه، و رنگ‌ها و نمادهای هنری اصفهان توجه گردد.»

«طراحی نمای پیشانی غربی بنا که ورودی موزه در آن قرار گرفته باید همزمان با یادآوری ارزش‌های آب و بن‌مایه‌های هنری اصفهان، رهگذران و بازدیدکنندگان را به سوی موزه فرابخواند، و نیز بادوام و بر روی سازه کنونی قابل نصب و اجرا باشد.»




جوایز:
نفر نخست، پنج سکه بهار آزادی یا قرارداد اجرای طرح.
نفر دوم، سه سکه بهار آزادی.
و برای ده طرح برگزیده، تندیس آب و لوح افتخار.

هیئت داوران: اساتید گروه معماری دانشگاه هنر اصفهان

مهلت ارسال CD طرح: تا پایان آبان ۱۳۹۳٫
دبیرخانه: اصفهان، خیابان فردوسی، خانه فرهنگ آب اصفهان، کدپستی: ۸۱۴۳۸۱۳۱۶۱
تلفن تماس: ۰۹۱۳۲۲۲۱۱۶۲
 

فراخوان مسابقه طراحی نمای ساختمان شماره ۲ نظام مهندسی ساختمان اردبیل

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
فراخوان مسابقه طراحی نمای ساختمان شماره ۲ نظام مهندسی ساختمان اردبیل
به گزارش «معماری نیوز» هیأت امنای ساختمان شماره ۲ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل با همکاری گروه تخصصی معماری به منظور بهره گیری ازتجربیات ونوآوریهای طراحان در نظر دارد نسبت به برگزاری مسابقه طراحی نمای ساختمان شماره ۲ اقدام نماید. لذا ازکلیه علاقه مندان جهت شرکت درمسابقه دعوت بعمل آورده است.

مهلت ارسال آثار:
آثار ارسالی باید از تاریخ ۹۳/۰۵/۱۵ تا پایان وقت اداری ۹۳/۰۶/۱۵ به روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساخنمان استان اردبیل ارائه گردد.

سایت مرتبط: www.ardabilnezam.ir

 

صفحه 1 از 10