شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

توسعه و تضاد در معماری شهرهای زیارتی / اختلال در فرایند زیارت با خودنمایی سازه‌ها و نماهای متضاد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
سید رضا سجادی
توسعه و تضاد در معماری شهرهای زیارتی / اختلال در فرایند زیارت با خودنمایی سازه‌ها و نماهای متضاد
توسعه شهرها علاوه بر فرصت‌هایی که برای جامعه‌ به ارمغان می‌آورد،چالش‌هایی را نیز به همراه داشته است،چالش‌های فرهنگی و اجتماعی توسعه در کلان‌شهرها همیشه مورد نظر جامعه شناسان و برنامه ریزان فرهنگی بوده است، برخی از این چالش‌ها در حوزه توسعه کالبدی شهرها مطرح است و از این نظر میان معماران و برنامه‌ریزان توسعه شهری از یک‌سو و انبوه‌سازان و مدیران مسئول در بهبود بافت‌های فرسوده و قدیمی شهر از سوی دیگر اختلاف‌نظرهای جدی‌ای وجود دارد. مشهد به‌عنوان یک شهر زیارتی با پشت سر گذاشتن چند دهه توسعه کالبدی از این نظر مورد نقد برخی از کارشناسان قرار دارد،مسئله آنجاست که طبق ادعای جامعه شناسان و شهرسازان باید هر شهری متناسب باهویت و ارزش‌ها وماموریت های خاص آن شهرتوسعه پیدا کند، به‌عبارت‌دیگر یک شهر زیارتی می‌توانداز طریق معماری شهری نیز زائر را به سمت ارزش‌های موردتوجه در زیارت سوق دهد و از کارکردهای مفهومی متضاد با منظومه زیارت پرهیز کند. این موضوع را در گفتگو با مهندس محمد هادی عرفان پژوهشگر معماری اسلامی و هنر موردبررسی قرار داده‌ایم...
















 

معماری شهری چگونه می‌تواند بر فضای ارتباطات اجتماعی اثر بگذارد؟به‌عبارت‌دیگر معماری در فرایند اثرگذاری بر روحیه و رفتار شهروندان چگونه عمل می‌کند؟

شهرها با ساختمان‌ها، نماها و الگوهای ساخت‌وساز خود تأثیرات مهمی بر شهروندان می‌گذارند، وقتی از این تأثیرات صحبت می‌کنیم منظور تأثیر مطلق بر رفتار شهروندان نیست بلکه این مؤلفه نیز به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذاربرساخت روحیه یا رفتار شهروندی مؤثراست،به‌طور مثال در مناطقی از شهر که ساختمان‌های آن با نماهای آهنی و سنگی ساخته می‌شوندبیشتر می‌توان روحیه گرفتگی و تکبر را در مردم مشاهده کرد،ساختمان‌های حجیم و غول‌پیکر با این نماها می‌توانند چنین تأثیری را برجای گذارند.

در مناطقی که از مصالح آجری برای نماهای ساختمانی استفاده می‌شود،به‌طورکلی نماهای لطیف‌تری در برابر چشمان شهروندان است و برخوردهای راحت‌تر ولطیف‌تری را از مردم سراغ داریم، این مثال‌هانمونه‌هایی است و می‌توان درباره الگوهای ساخت‌وساز نیز به موارد مشابهی از این تأثیرگذاری اشاره کرد.

 

از این منظر شهر زیارتی نیازمند چه الزاماتی در کالبد ساختمان‌های شهری است؟

آنچه می‌توان به آن اشاره کرد این است که در شهرهای زیارتی و به‌خصوص در مشهد انتظار این است که در خیابان‌ها و به‌ویژه مسیرهای منتهی به حرم مطهر کرنشی به لحاظ کالبدی از سوی ساختمان‌ها نسبت به بارگاه منور رضوی و کالبد اصلی معماری زیارتی وجود داشته باشد، این رویکرد در ساخت‌وسازهای اطراف حرم مطهر رضوی دیده نمی‌شود، بلکه حتی یک تبرج و احساس خودنمایی در این ساخت‌وسازها و معماری این منطقه درحال جایگرفتن است و حتی گرفته است که با این نکته در تضاد است، چنین رویکردی در معماری شهری باروح زیارت در شهرهای زیارتی سازگاری ندارد.

دراین‌باره همچنین می‌توان به تبلیغات و رسانه‌های تبلیغی در این نقطه شهری اشاره کرد، طبیعی است که ارزش‌های تبلیغ‌شده در این منطقه نباید با الگوهای ارزشی زیارت در تضاد باشد، آنچه امروز در اینجا می‌بینیم این تضاد را تائیدمی‌کند، مقصود این است که به‌طورکلی احساس و تصوری که از معماری و فضای کالبدی و همچنین مبلمان شهری در یک شهر زیارتی به زائر منتقل می‌شود، نباید باروح زیارت در تعارض باشد و البته می‌تواند به معنویت و تقویت روحیه زیارتی نیز کمک کند.

 

یکی از نمادها دراین‌باره، المان‌های شهری هستند؛ از این حیث وضعیت پایتخت معنوی ایران چگونه است؟

در فضای معماری اسلامی تجرد اصالت دارد و تعین و تجسم در این الگوی معماری دیده نمی‌شود،ما آنچه در نمونه‌های معماری اسلامی در قرون اولیه و بعدها می‌رسیم، حاکی از آن است که فضاهای معماری شده به دنبال ایجاد تصویر در ذهن مخاطب نیستند بلکه با هدایت ذهن او تصوری را برای فرد می‌سازند که می‌تواند برای هر کس منحصربه‌فرد و از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد،تجسم و تصویرسازی بیشتر در معماری یهودیان موردتوجه قرار دارد.

نگاهی به ساخت مسجدالنبی یادآور این نکته است که همواره فضای کالبدی باید فرد را به تجرد و تقویت توحید نزدیک کند،این‌یکی از مؤلفه‌های موردتوجه در این الگو از معماری است، آمده است که پیامبر گرامی اسلامی نسبت به مسقف شدن مسجد علاقه‌مند نبودند و حتی پس از اصرار دوروبری‌ها و مسلمانان دیگر ابتدا سقف موقتی را بناکردند و سپس نیز از سقف‌هایی با مصالح پرحجم برای این مسجد استفاده نشد، ارتباط با آسمان در این‌گونه معماری موردتوجه بوده است، حتی بعدها در ساخت مسجد گوهرشاد نیز معماران مسلمان به این نکته توجه کردند و با ظرایفی به بازتولید این مفهوم در قالب استفاده از مقرنس‌کاری پرداختند، این مقرنس‌کاری‌ها نوعی تداعی‌کننده ستاره‌ها و ظرافت‌های آسمانی است.

با توضیح این نکات می‌توان گفت که المان‌های تصویری و تجسم‌یافته سنخیت چندانی با الگوی معماری کالبدی در تاریخ معماری اسلامی ندارد، ما نباید با ایجاد المان‌هاو نمادهای سرگرم‌کننده به‌غفلت و سرگرمی در شهر دامن بزنیم، ایجاد نمادهای حجیم، رنگارنگ و سرگرم‌کننده برای اینکه در چشم بیننده جلوه پیدا کند، به توسعه غفلت در جامعه کمک کرده است و این مطلوب ما نیست.

 

فضای کالبدی در شهر زیارتی چه کمکی به شکل‌دهی منظومه مفهومی زیارت می‌کند؟

معماری شهر زیارتی باید زائر را به ارزش‌های مورد تائید در زیارت نزدیک کند، نماهای مزاحم و نمادهای مزاحم به این مفهوم آسیب وارد می‌کند. فضاهای تبلیغاتی موجود در مناطق زیارتی نباید در تضاد جدی باارزش‌های زیارت باشند؛ زائر در مشهد به‌محض ورود به منطقه زیارتی و حضور در اطراف حرم مطهر با حجم بالایی از پاساژها و مغازه‌ها و مجتمع‌های تجاری روبرو می‌شود، این چه ارتباطی با زیارت دارد؟ حتی در این مواجهه به زائر مستمند سطحی از احساس حقارت دست می‌دهد، درحالی‌که در مفهوم زیارت این افراد موردتوجه هستند و تکریم آن‌هاموردنظر است، فضای کالبدی شهر زیارتی می‌تواند به احساس کرامت انسان بیفزاید.

ما در تلاش بودیم این نکته حداقل در فضای تبلیغاتی این منطقه موردنظر قرار بگیرد که با تصویب شورای شهر تبلیغات و رسانه‌های تبلیغاتی بازرگانی در این نقطه از شهر محدود شدند، این مصوبه باید سریع‌تر به اجرا دربیاید و تأخیر در اجرای آن از بین برود، در مرحله بعد نیز نظارت خوبی بر اجرای درست آن با رویکردی که گفته شد، لازم است.

 

آیا شهرهای زیارتی دیگر دنیا از المان‌ها و معماری خاصی در کنار فضای کالبدی اصلی زیارتی خود استفاده می‌کنند؟ می‌توانیددراین‌باره به نمونه‌هایی اشاره‌کنید؟

معماری در مسیحیت و عبادتگاه‌های پیروان آن از ابعاد مفهومی تفاوت‌هایی با اسلام دارد؛ رسوخ تفکر یهودی و فراماسونری نیز آن را دچار تغییراتی کرده است، در کلیساها و آیین‌های مسیحیان می‌توان نمونه‌هایی از مجسمه‌های تعین یافته و حتی برهنه از حضرت عیسی و مریم را دید، همچنین تصاویر و مجسمه‌های حواریون در جای‌جای معماری کلیسایی به چشم می‌خورد.

مثال دیگر موسیقی است که در کلیساها به‌طورجدی حضور دارد و در آیین عبادی آنان مورداستفاده قرار می‌گیرد،درحالی‌که این موضوع به آن شکل در میان شیعیان به چشم نمی‌خورد و اگر بخواهیم به نمونه‌ای دراین‌بارهاشاره‌کنیم شاید بتوان از زمزمه‌های مرسوم در زیارت‌ها و عبادت‌های شیعیان نام برد،موسیقی و تصاویر در کنار مجسمه‌های تعین یافته یکی از نکات موردتوجه در کلیساهاست.زیارت بودائیان و مکاتب دیگر نیز تناسبی با زیارت اسلامی ندارد و از این لحاظ درباره آن‌هانمی‌شود بحث کرد،

 

چه راه‌کارهایی برای بهبود معماری شهری پایتخت معنوی ایران باهدف نزدیک شدن به فضای شهر زیارتی مطلوب وجود دارد؟

شهر یک موجود زنده است و در مشهد با یک سرعت رشد قابل‌توجهی در ساخت‌وساز روبرو هستیم، معماری کاری زمان‌بر است و اصلاح این رویه نیز به همین‌طور،در ابتدا نباید اسیر این سرعت شویم، باید فرصت دهیم تا متخصصانی که به این مکتب ایمان‌دارند کار کنند و به نتیجه نزدیک شوند،می‌توان از سرعت و دقت در کنار هم‌صحبت کرد اما نباید این سرعت ما را دچار غفلت از مفاهیم و مؤلفه‌هایی کند که درنتیجه ما اثرگذار باشد.

باید کار را به اهل آن بسپاریم،اینکه یک معماری ایتالیایی یا انگلیسی و یا با هر ملیتی و آئینی بیاید و برای مسجدالحرام، مدینه و یا هر شهر زیارتی و عبادی دیگر طرح توسعه و معماری تهیه کند با استانداردهای معماری اسلامی همخوانی ندارد، او نمی‌تواند درک درستی از مفاهیم و آنچه باید در معماری اسلامی مدنظر قرار گیرد، داشته باشد.

باید به تجربه‌های گذشته در این حوزه نیز نگاه کنیم، وقتی مکانی مانند مسجدگوهرشاد در کمتر از 20 سال با توجه به اصول قابل‌توجه در این حوزه ساخته می‌شود،تجزیه‌وتحلیل این تجربه نکاتی را به دست ما خواهد داد که به ما در این مسیر کمک می‌کند، به تجربه مدیریت شهری در دوره تیموری نگاه کنیم و ببینیم چه اتفاقاتی رخ‌داده است. باید به همه تلاش‌هایی که در این شهرانجام‌شده احترام گذاشت چون چه مدیران فعلی و چه مدیران سابق با انگیزه خدمت به مردم دست به اقدامات توسعه‌ای در شهر زده‌اند اما باید قبول کرد که وضعیت فعلی ما دچار اشکالاتی است که نشان می‌دهد مسیر درستی در این زمینه طی نشده است، تفاوت خرابکاری پزشکان و معمارها در همین است، خرابکاری معماران همیشه جلوی چشم مردم است و آنان را آزار می‌دهد اما خرابکاری پزشکان زیرخاک می‌رود و دیگر جلوی چشم همه نیست.

آخرین بروز رسانی مطلب در دوشنبه ، 8 تیر 1394 ، 04:04

اراده و همت؛ هنری که در هیچ قابی نمی گنجد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

اراده و همت؛ هنری که در هیچ قابی نمی گنجد/ عشقی که بر سردرب مساجد نقش خاطره می زند
خبرگزاری شبستان: كاشی كاری، هنری است ماندگار كه از دیرباز به عنوان عامل تزیینی در معماری ایرانی به کار می رفته، در این میان، مساجد، به عنوان روحانی ترین فضاهای معماری ایرانی-اسلامی، از این هنر پایدار تاثیر گرفته اند و گاه به واسطه کاشیکاری خاص و متفاوتی که در آنها بکار رفته، به نمونه های مثال زدنی و شاخص تبدیل شده اند. 

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ كاشی كاری، هنری است ماندگار كه از دیرباز به عنوان عامل تزیینی در معماری ایرانی به کار می رفته است. در این میان، مساجد، به عنوان روحانی ترین فضاهای معماری ایرانی-اسلامی، از این هنر پایدار تاثیرها گرفته اند و گاه به واسطه کاشیکاری خاص و متفاوتی که در آنها بکار رفته، به نمونه های مثال زدنی و شاخص تبدیل شده اند.  بكارگیری انواع مختلف كاشی در تزئینات بناهای مذهبی و مساجد بیانگر نوعی تقدس است كه در روح كلی هنرهای اسلامی – ایرانی متجلی است اوج هنر كاشی سنتی كه قدیمی ترین سبك آن در مسجد كبود تبریز به كار رفته، مربوط به زمان صفویه بوده و امروز در شهرهایی همچون مشهد، شیراز و تهران نیز آثار شاخصی از این هنر به چشم می خورد.

 

تحول و توسعه کاشی در ایران، از حدود 1250 سال پیش از میلاد مسیح با تولید آجرهای لعابدار آغاز شد و عناصر خارجی کوچک رنگی در نماهای آجری پدیدار گشته و به پوشش کامل بنا در آثار تاریخی قرون هشتم و نهم هجری انجامید. در اواخر قرن نهم هجری، شاه عباس اول صفوی دست به ساخت و سازهای وسیعی در اصفهان زد. اما کاشی کاری سنتی گذشته، که به کاشی کاری معرق معروف بود پاسخ گوی حجم گسترده ساخت و سازها نبود و زمان زیادی صرف ساخت و نصب آن ها می شد، به همین دلیل راه تازه ای برای کاشی کاری بناها ابداع شد که می توانست جایگزین خوبی برای کاشی معرق باشد. این شیوه که به کاشی خشتی یا هفت رنگ مشهور است اگر چه در مقایسه با کاشی کاری پیش از خود، ارزش هنری کمتری داشت و تنها به عنوان گزینه ای سریع جایگزین کاشی معرق شده بود، باعث شد قابلیت های هنری بیشتری در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

 

کاشی هفت رنگ، نوعی کاشی است که معمولا از قطعاتی به ابعاد ۱۵*۱۵ و ۲۰*۲۰ و ۱۵* ۵/۷ یا ۲۰*۱۰ سانتی متر برای مناره و گنبد به رنگ سفید تهیه، در کنار هم چیده و طرح یا خط روی کاغذ سمبه شده، با گرده زغال روی کاشی کپی می شود و به وسیله اکسید منگنز قلم گیری می شود بعد با رنگ های مختلف، رنگ آمیزی می شود و دوباره به کوره می رود و آماده نصب می شود. كاشی كاری در رنگ های مختلف تهیه و اغلب در كتیبه ها، مغازه ها، مدارس، بیمارستان، گنبدها و سر در مساجد و حسینیه ها بكار می رود.

 

چون در ساخت این کاشی ها از رنگ های مختلفی متشکل از  هفت رنگ اصلی استفاده می شد آن را هفت رنگ می خواندند. رنگ هایی که مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر رنگ های آبی، فیروزه ای، سبز، زرد، قرمز و آبی لاجوردی است و از ترکیب آن ها بالغ بر ۲۰ رنگ دیگر ساخته می شود. طرح هایی که در بیشتر آثار به کار رفته است عبارتند از نقش های هندسی، گل و برگ های درهم  پیچیده، جملات شامل اسماء متبرکه و آیات قرآن یا عبارات دیگر، گلدان، پرندگان و حیوانات. كاشی كاری در رنگ های مختلف تهیه و اغلب در كتیبه ها، خانه ها، مغازه ها، گنبدها و سردرب مساجد و حسینیه ها بكار می رود.

 

 

با توجه به کاربردی بودن این هنر، به سراغ تنها کارگاه کاشی کاری سنتی در خراسان شمالی رفته ایم تا با فعالیت این کارگاه که با مدیریت «مریم علی اکبری» یکی از بانوان فعال این خطه پس از یک قرن خاموشی، جانی دوباره در استان گرفته، آشنا شویم.

 

مریم علی اکبری، متولد سال 1359، متأهل و دارای یک فرزند دختر است، وی که فارغ التحصیل رشته صنایع دستی است از سال 84 تا 90 به عنوان کارمند در سازمان میراث فرهنگی خراسان شمالی مشغول به فعالیت بوده و اما در سال 90 از این حوزه استعفا داده و وارد کار کاشیکاری سنتی شده است.

 

وی دلیل استعفای خود را علاقه شدید به این هنر و ورود به کار عملی بر اساس تجربه و تخصص خود اعلام می کند و می گوید: از انجام کار اداری صرف، لذتی نمی بردم بنابراین از سال 88 تصمیم گرفتم با راه انداختن کارگاه کاشیکاری، تخصص و علاقه خود را عملی تر و متناسب با نیاز جامعه به منصه ظهور برسانم.

 

علی اکبری با بیان اینکه تا سال 90 در عین کارمند بودن، کارگاه کاشیکاری سنتی را مدیریت می کردم، اظهارداشت: علاقه شدید من به این کار باعث شد تا از شغل خود استعفا داده و تمام وقت خود را صرف این کارگاه کنم.

 

وی با بیان اینکه ساخت اولیه کارگاه کاشیکاری را با سرمایه 20 میلیون تومانی آغاز کردم، ولی متاسفانه در شروع کار به دلیل تجربه کم در ساخت کوره و همچنین ظرافت و حساسیت این هنر، حدود 10 میلیون تومان متضرر شدم، ادامه داد: این ضرر هرچند برای من سخت بود اما علاقه و اشتیاق به این کار مانع از دلسرد شدنم شد و دوباره روی پا ایستادم.

این بانوی کارآفرین که در حال حاضر برای 27 جوان خطه خراسان شمالی زمینه اشتغال را فراهم کرده و از سال 90 تا 92 به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شده، فعل خواستن را صرف کرده و با همت و اراده والای خود مرز بین خواستن تا شدن را درنوردیده تا جایی که بیش از 10 ساعت کار شبانه روزی نه تنها او را از انجام وظیفه مادری و همسری ناتوان نکرده بلکه همسر این بانوی پرتلاش را نیز به شور و شوق آورده و به جمع اعضای کارگاه اضافه کرده است.

 

 

علی اکبری می گوید: خدا را شکر با توجه به اینکه کارگاه ما تنها کارگاه کاشی کاری سنتی در استان بوده و سفارش های خوبی از راه و شهرسازی، نوسازی مدارس، مساجد، اوقاف و امور خیریه و ... برای کار گرفته ایم، همسرم نیز که مدت 15 سال سابقه اشتغال در کارخانه آلومینای جاجرم را داشت سال گذشته خود را بازخرید کرد و برای کمک به من وارد این حوزه شد.

 

این بانوی هنرمند و کارآفرین که لطف و عنایت خداوند، حمایت همسر و تلاش و پشتکار را عامل موفقیت خود بیان می کند، از نذری زیبا سخن می گوید و می افزاید: با توجه به قداست این هنر و عشق و علاقه ام به این کار، نذر کرده ام در حد توان، سردرب مساجد روستاهای دورافتاده را بدون دریافت هیچ هزینه ای طراحی و کاشیکاری کنم.

 

وی از انجام 900 پروژه از جمله کاشیکاری محراب، گلزار شهدا، سردرب مساجد و همچنین اتمام کاشیکاری 15 مسجد مسکن مهر در استان خبر می دهد و در خصوص قبول سفارش از دیگر استان ها می گوید: با وجود اینکه از دیگر استان ها نیز متقاضی داریم اما به دلیل حجم گسترده کار و کوچک بودن فضای کارگاه موجود در حال حاضر از پذیرفتن سفارش های خارج از استان معذوریم.

 

 

علی اکبری در حال حاضر 14 ساعت تدریس در رشته صنایع دستی در دانشگاه دولتی بجنورد را بر عهده دارد و از سال گذشته به عنوان مشاور صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان شمالی انتخاب شده تا صدای فعالان این حوزه و دغدغه های این قشر خدوم را به گوش مسئولان رسانده و مرهمی باشد بر زخم های کهنه و التیام نیافته فعالان این حوزه که شاید حتی سرمایه ای اندک برای رسیدن به آنچه علاقه مند آن هستند را ندارند و گلایه مند از مسئولانی هستند که همچنان در خواب غفلت اند.

 

وی با بیان اینکه دوسال پیش بیمه فعالان صنایع دستی لغو شده، این موضوع را مهم ترین دغدغه برمی شمرد و با اشاره به مظلومیت هنر در رشته های مختلف، اظهار می کند: عدم ارائه تسهیلات به منظور توسعه این هنر نیز از دیگر مشکلات و دغدغه های فعالان این حوزه است که باید مسئولان نگاه عمیق تری نسبت به توسعه این بخش که به تبع آن به توسعه استان می انجامد، داشته باشند.

 

این بانوی کارآفرین موفق، که توسعه و گسترش فعالیت کارگاه کاشیکاری سنتی خود را در ذهن دارد، جوانان جویای کار را به داشتن همتی بلند، پشتکار و رفتن دنبال کاری که علاقه مند هستند در کنار توکل به خدا توصیه کرد و گفت: نباید از شکست در کار ناامید شد و اجازه داد شکست بر نیروی اراده ما غلبه کند بلکه باید با توکل به خدا و نهراسیدن از شکست، دل به کاری سپرد که هم نیاز فرد و هم نیاز جامعه رفع شود.

هشدار معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تخریب بناهای ارزشمند توسط افراد فاقد صلاحیت

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
زمان دریافت خبر : پنجشنبه 04 تیر 1394 ساعت 23:1


معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش برای حفظ و احیای معماری سنتی ایرانی و اسلامی بسیار مهم تر و کم هزینه تر از ایجاد فرهنگ جدید معماری و مقدم بر آن است.

به گزارش حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای توسعه معماری ایرانی ـ اسلامی در ساخت و سازها و حمایت هایی که قرار است این معاونت در راستای تحقق سخنان وزیر راه و شهرسازی انجام دهد گفت: معاونت معماری و شهرسازی دو وظیفه عمده را در حوزه اقدامات جاری و اقدامات ترویجی انجام می دهد.
در اقدامات جاری، این معاونت، دائما برای نقاط مختلف کشور طرح هایی را تهیه و بازبینی می کند و سپس به تصویب می رساند و برای اجرا به شورای شهر و استانداران ابلاغ می کند که مصوبات این شورا، مبنای اجرا و پیگیری حقوقی در همه شهرهاست. برای نمونه، در صورت بروز مشکلات بین شهرداری و مالکان که منجر به ورود قوه قضاییه می شود مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی ملاک دستگاه قضا خواهد بود.

آغاز بکار دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی کشور

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

اعلان رسمي شروع كار دبيرخانه با حضور جناب آقاي دكتر آخوندي اعلان رسمي شروع كار دبيرخانه با حضور جناب آقاي دكتر آخوندي مقام عالي وزارت در خانه وارطان


در روز جمعه مورخ 4/2/1394 در خانه وارطان ( واقع در تهران، خيابان طالقاني )، طي مراسمي با حضور جناب آخوندي وزير محترم راه و شهرسازي و معاونين ايشان و جمعي از اساتيد و صاحبنظران حرفه معماري و شهرسازي، شروع فعاليت دبيرخانه دائمي مسابقات معماري و شهرسازي طي گزارشي توسط يكي از اعضاي كميته مشورتي ، اعلان گرديد.

در همين رابطه رييس انجمن مفاخر معماري ايران به صراحت گفت: فعاليت اين دبيرخانه نمي‌تواند چندان نتيجه مثبتي در پي داشته باشد.
عليرضا قهاري در گفتگو با صما با تاكيد بر اينكه اين دبيرخانه بايد براساس مشاركت نهادهاي مدني و حرفه‌اي تشكيل شود گفت: اگر دولت بدون داشتن تجربه وارد اين مقوله شود، به نظر نمي‌رسد كه بتواند نتيجه مثبتي بگيرد.
وي با انتقاد از انتخاب داوران توسط دولت در پي فعاليت اين دبيرخانه افزود: آسيب يا مشكلي كه به دنبال فعاليت اين دبيرخانه پيش‌بيني مي‌شود، دولتي شدن و محدود شدن مسابقات به طرح‌‌ها و داوران موردنظر وزارتخانه راه و شهرسازي است و تجربه نشان داده كه دخالت دولت در هر امري حاصل مناسبي به دنبال نداشته است.
قهاري با بيان اينكه ساماندهي مسابقات معماري توسط دبيرخانه مذكور اساسا اين حالت را خواهد داشت كه مسابقات طبق سليقه كارفرما يا وزارتخانه برگزار مي شود افزود: متاسفانه در چنين حالتي طرح ها از قبل انتخاب مي شوند و معمولا برندگان و داوران اين مسابقات مشخص هستند.
رييس انجمن مفاخر معماري ايران درخصوص راهكار پيشنهادي براي فعاليت موثرتر اين دبيرخانه گفت: طبق روال رايج در دنيا، دولت حداقل بايد دستگاه‌هاي اجرايي را ملزم كند كه كليه طرح‌هاي معماري امكان شركت در مسابقات را داشته باشند و انتخاب اين طرح‌ها و تاثير آنها در مسابقات براساس سليقه كارفرما بررسي نشود.
وي در عين حال گفت: البته اگر اين دبيرخانه با قدرت فعاليت كند، مي توان اميدوار بود كه حداقل برگزاري كنكور در گزينش طرح‌هاي خاصي كه با سرمايه‌گذاري و منابع ملي اجرايي مي‌شوند، شكل واقعي تري به خود بگيرد و طرح هاي بسيار بهتري اجرايي شود كه حاصل آن ارتقاي معماري كشور خواهد بود.

آخرین بروز رسانی مطلب در يكشنبه ، 7 تیر 1394 ، 12:51

دکتر «شهریار عدل» درگذشت

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

دکتر «شهریار عدل» درگذشت

» سرویس: فرهنگي و هنري - ميراث و صنايع دستي

دکتر «شهریار عدل» صبح روز یکشنبه در فرانسه درگذشت.

«کامران عدل»، برادر وی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر گفت: وی صبح امروز پس از احساس درد در قفسه سینه و به طور ناگهانی دار فانی را وداع گفت.

به گفته وی پس از انتقال پیکر دکتر عدل به ایران، زمان برگزاری مراسم تشییع وی اعلام می‌شود.

شهریار عدل متولد 14 بهمن 1322 شمسی در تهران بود. او تحصیلات ابتدایی و سه سال نخست دبیرستان خود را در تهران گذراند و از سال 1338 شمسی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت.

وی تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسه عالی علوم تاریخی در سوربن ادامه داد و همزمان تاریخ عمومی هنر، باستان‌شناسی مشرق‌زمین و تاریخ هنرهای دوره اسلامی را در مدرسه موزه لوور ادامه داد.

او به مدرسه معماری پاریس- بوزوار نیز رفت. پس از آن دکترای خود را در رشته تاریخ ایران و آسیای میانه گرفت. موضوع رساله وی «فتوحات همایون» بود که تاریخ جنگ‌های شاه عباس در سال 1707 هجری در خراسان و فتح هرات است.

پروفسور شهریار عدل، عضو موسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه بود. او بخش عمده‌ای از جوانی‌اش را صرف میراث فرهنگی کرد و رویکردش نگاه به ایران بود. از مهم‌ترین اقدامات وی می‌توان راه‌انداختن ثبت جهانی در ایران را مثال زد. وی مدیر تحقیقات در موسسه ملی پژوهش علمی فرانسه بود.

شهریار عدل در سال 1966 در یونسکو طرحی را تصویب کرد مبنی بر اینکه مطالعات و پژوهش در آسیای میانه مدنظر قرار گیرد. ده سال بعد در سال 1976 مجمع عمومی یونسکو طرحی را به نام «طرح تدوین تاریخ تمدن‌های آسیای میانه» تصویب کرد. در آن زمان شش کشور افغانستان، هند، ایران، پاکستان، مغولستان و اتحاد جماهیر شوروی عضو تمام عیار این طرح بودند.

پس از پیروزی انقلاب، دکتر ورجاوند، دکتر عدل را به عنوان نماینده ایران و نه متخصص بین‌المللی دعوت شده از سوی یونسکو، بار دیگر به این مجمع فرستاد. بنابراین او نه تنها برای دومین بار نماینده ایران شد بلکه از طرف همه کشورهای آسیای میانه، اروپا و آمریکا به ریاست کمیته بین‌المللی تدوین این تاریخ نیز انتخاب شد.

شهریار عدل در طول سال‌های گذشته ریاست این کمیته بین‌المللی را بر عهده داشت. او همچنین یکی از ارزیابان کمیته ملی یونسکو بود.

شهریار عدل به هزینه خود برای ثبت جهانی تخت جمشید، چغا زنبیل و میدان نقش جهان اصفهان وارد عمل شد و موفق هم بود. او اوایل انقلاب به هزینه شخصی خود به دنبال میراث به تاراج رفته ایران رفت و برخی را با ارائه سند و مدارک کافی و به یاری سازمان میراث فرهنگی به ایران برگرداند.

دکتر عدل در سال 1361 توانست سه قطعه فیلم کوتاه از مظفرالدین شاه در آرشیو عکس‌های کاخ گلستان پیدا کند.

در 13 مهر 1388 (5 اکتبر 2009 میلادی) در مقر سازمان یونسکو در پاریس و همزمان با آغاز تشکیل مجمع عمومی سالانه کشورهای عضو یونسکو دبیرکل یونسکو مدال فرهنگ جهانی این سازمان با نام «پنج قاره» را به پروفسور شهریار عدل اهدا کرد. از دکتر عدل تا به حال مقالاتی در مورد تاریخ و جغرافیای تاریخی و آثار کومس (سمنان کنونی)، نقاشان و صورتگران دوره صفوی، آثار تاریخی خراسان و شهر زوزن، تاریخ عکاسی و سینما در ایران منتشر شده است.

نتایج “سومین دوره جایزه دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی”

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

نتایج “سومین دوره جایزه دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی”

نتایج

جایزه کتاب معماری و شهرسازی (جایزه دکتر منوچهر مزینی) که به مناسبت روز جهانی کتاب، سومین مراسم دوسالانه آن در تهران برگزار می شود. از سال ۱۳۸۸ به همت موسسه مطالعاتی فرزان با همکاری انجمن مفاخر معماری ایران بنیان نهاده شده است. هدف از تعیین این جایزه، بهره وری و بهره یابی از دانش بزرگان و صاحب نظران و نیز رشد و اعتلای کیفی تالیف و ترجمه کتب معماری و شهرسازی و گسترش مخاطبان و نیز تشویق و ترغیب محققان، معماران و شهرسازان جوان در زمینه پژوهش و ارائه مکتوب نتایج تحقیقات و قابل دسترسی برای همگان است.

سیر صعودی مشارکت در این جایزه را می توان از تعداد شرکت کنندگان در سه دوره، دریافت، بطوری که آثار رسیده به دوره سوم بیش از سه برابر آثار دوره اول است. اگرچه در دوره اخیر، آمار تعداد کسانی که به دوره نهایی راه یافته اند، قابل تامل است!

در اولین دوره از میان ۹۶ اثر که به دبیرخانه مسابقه واصل گردید. تعداد ۲۶ اثر به دریافت جایزه در گرایش های مختلف معماری و شهرسازی نائل آمدند، در دوره دوم از میان ۱۶۲ اثر، ۳۴ اثر و در دوره سوم از میان ۲۳۴ جلد، تنها ۷۷ اثر جایزه را دریافت داشته اند. و بهمین ترتیب از تعداد کسانی که به تندیس زرین و سیمین دوسالانه دست یافتند نیز کاسته شده است، که این کاهش، نیاز به بررسی بیشتر دست اندرکاران و اندیشمندان حوزه معماری و شهرسازی دارد.

در سومین دوره این جایزه با بررسی ۲۳۴ عنوان کتاب که به دبیرخانه واصل گردید، تعداد ۱۲۱ جلد به علت عدم انطباق با شرایط مسابقه، به دور دوم راه نیافت و از عناوین باقیمانده در زمینه تالیف و ترجمه، که در ۲۴ گرایش مورد ارزیابی قرار گرفته اند. ۵۴ عنوان لوح سپاس و ۳۵ عنوان لوح ویژه دریافت می دارند. همچنین به ۱۱ اثر لوح افتخار و به ۱۰ اثر لوح کتاب برتر اختصاص یافته است. علاوه بر آن، تندیس زرین و سیمین جایزه به نفرات اول و دوم و ناشر برگزیده اهدا می گردد.

گرایش آثار شرکت داده شده عبارتند از: نوسازی و مرمت بنا، نوسازی و بهسازی شهری، سازه و تکنولوژی ساخت، طراحی منظر، علوم و آموزش کاربردی، برنامه ریزی معماری، مستندنگاری، تاریخ شفاهی و اتوبیوگرافی، مدیریت پروژه، اندیشه پژوهی و نظریه پردازی، تاریخ هنر معماری و شهرسازی، محیط زیست (انسان و محیط)، برنامه ریزی شهری و منطقه ای، نهادهای معماری و شهرسازی، طراحی شهری، طراحی معماری و جزئیات، معماران (معرفی و آثار)، جامعه شناسی شهری، روستاشناسی و روستاپژوهی، تکنولوژی طراحی، ساختمان سازی صنعتی، تاسیسات، ایرانشناسی، شهرشناسی و تاریخ شهر بوده اند.

هیئت داوران همچنین از ۶ ناشر برتر در بخش های عمومی و خصوصی که بیشترین فعالیت را در زمینه چاپ و انتشار کتب منتخب طی سال های ۱۳۹۳-۱۳۹۱ داشته اند، تقدیر بعمل آورده است. موسسه مطالعاتی فرزان، ضمنا آمادگی خود را برای همکاری با سایر موسسات پژوهشی و تحقیقاتی و انجمن مفاخر معماری ایران در زمینه ارائه راهکارهایی به ناشران فعال در این حوزه فعالیت دارند، در جهت ارتقای سطح کیفی تالیف و ترجمه کتاب های معماری و شهرسازی اعلام نموده است.

برندگان دوره سوم جایزه دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی ۱۳۹۳-۱۳۹۱

محمد آسیابی بخشکندی . امین ابراهیمی . سودا ابوترابی . فرزانه احسانی نوید . سید یحیی اسلامی . گیتی اعتماد . ساناز افتخارزاده . سعید امینیان . حمیدرضا انصاری . مرجان بابائی . رضا بصیری مژدهی . پرهام بقائی . تبسم بیکائی . محمدرضا پورجعفر . سیدمحمدصادق پوریزدان پرست . لیلا پهلوان زاده . علی اکبر تقوائی . ناصر تکمیل همایون . امیر جعفری . ونداد جلیلی . احمد حاج علیزاده . سعید حق شناس گرکانی . پیروز حناچی . شهریار خانی زاد . مرتضی خرسندنیکو . زینب داعی پور . مسعود داوری نژاد . محمدرضا رستمی . محمود رضائی . مسعود رضائی . هانیه سادات اخوت . حسن ستاری ساربانقلی . محسن سرتیپی پور . رضا سیروس صبری . امیر شکیبامنش . محمدحسن طالبیان . احسان طایفه . سیده مرضیه طبائیان . حشمت اله عبدالوهابی . علیرضا عظیمی حسن آبادی . مریم علوی بالمعنی . علی غفاری . لیلی غفاری . مجید غمامی . خدر فرجی راد . مهدی فرشاد . حمیده فرهمندیان . بهرام فریور صدری . محمدمنصور فلامکی . وحید قبادیان . مهشید قربانیان . غلامرضا کاظمیان
خوبچهر کشاورزی . حسین کلانتری . سیدامیرحسین گرکانی . محمود گلابچی . سیدمحمدعلی گلاب زاده . محمدرضا لیلیان . مریم ماهوش . محمدرضا مبهوت . سیداحمد محیط طباطبائی . علی مختاریان . اسکندر مختاری طالقانی . بهروز مرباغی . منوچهر مزینی . حامد مظاهریان . غلامحسین معماریان . سیدمحمد معینی . محمدجعفر ملک زاده . غلامرضا میثاقیان . گودرز میرانی . بهروز نوید . محمدرضا نیک بخت . بهزاد وثیق . لطیف هیئت . محسن وفامهر

ناشران برتر:
موسسه علم معمار . دفتر پژوهش های فرهنگی . انتشارات طحان . نشر هنر معماری قرن . انتشارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی . انتشارات آرمانشهر . سازمان زیباسازی شهر تهران

تمدید مهلت مسابقه طراحی معماری یادمان شهدای نیروی انتظامی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
تمدید مهلت مسابقه طراحی معماری یادمان شهدای نیروی انتظامی

محمدرضا کاشانی- سردبیر- معاونت مهندسی ناجا با ارسال نامه ای به معمارنیوز، از تمدید مسابقه مذکور تا تاریخ ششم تیرماه سال جاری خبر دارد. تمدید مسابقه پس از گذشت بیست روز از مهلت ارسال آثار، جایز و معقول نبوده و خارج از آیین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی می باشد. ضمن آنکه عرفاً تمدید مسابقات قبل از مهلت ارسال آثار اتفاق می افتد. حال انتظار می رود پس از طی برنامه زمانبندی و تمدیذ مسابقه (از حدود ۳۰ دی ۱۳۹۳ لغایت ۶ تیرماه ۱۳۹۴)، معاونت مهندسی ناجا بدون فوت وقت، ضمن داوری و اعلام نتایج نسبت به برگزاری نمایشگاه آثار مسابقه اقدام نماید.
ضمنا از دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی انتظار می رود، در خصوص نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی، همت بیشتری گمارد.

مسجد برج میلاد کاری از مهدی حجت

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

به نقل از همشهری- مسجد برج میلاد که طراحی آن توسط مهدی حجت انجام شده در ضلع غربی برج میلاد قرار داشته و مساحتی معادل ۵۴۰۰متر‌مربع خواهد داشت. معماری مسجد به‌صورت سنتی است و عناصر به‌کارر‌فته در آن بیانگر جنبه تاریخی و سنتی تاریخ مسجد‌سازی‌ ایران است.
به‌گفته دکتر مهدی حجت، گنبدخانه این مسجد همانند گنبد خانه‌ مسجدشیخ‌لطف‌الله اصفهان ساخته می‌شود. معماری مناره‌های این‌ مسجد نیز‌متعلق به قرن دوم است و به قصد از این دوره الهام گرفته شده تا از سبک مناره‌های امروزی به دور باشد چراکه‌ به قول معمارمسجد، مناره‌های کنونی با نمای برج مسابقه خواهند گذاشت و شبیه هم خواهند شد.
در بخش بیرونی مسجد رواق‌هایی دوطرفه احداث می‌شود ومنظره زیبای جنوبی را قابل رویت خواهد کرد. این رواق‌ها در معماری مساجد ایران نماد دعوت افراد برای اقامه نماز است. همچنین در قسمت زنانه رواق‌هایی همراه با سایبانی درنظرگرفته شده است.
در زیرزمین مسجد هم سالن و محل برگزاری مراسم احداث خواهد شد. همچنین بخش وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی این ‌مسجد مجهز به آسانسور و با درنظرگرفتن امکانات برای‌جانبازان و معلولان طراحی شده است.حجت درخصوص به کار‌گیری بتن سفید به‌عنوان نمای این مسجد گفت: استفاده از رنگ سفید و همچنین عناصر کاشی در داخل مسجد، تلاشی برای دور شدن از سنگینی جنبه مادی است. در قسمت‌هایی از مسجد، کتیبه‌هایی دوطرفه برگرفته از دوران عیلامی نصب می‌شود که در ایام عزاداری و اعیاد می‌توان از یکی از دوسویه کتیبه که با رنگ‌بندی منفک شده استفاده کرد. مسجد برج میلاد بر بالای تپه‌ای احداث می‌شود که دوطرف آن ۲ دره قرار دارد و در این دره‌ها ۵۰اثر تاریخی ایران در طول دوران مختلف تاریخی به‌صورت مینیاتوری احداث می‌شود. همچنین چشمه آبی از مقابل مسجد به سمت این دو دره مینیاتوری روان خواهد شد.


مسابقه طراحی ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی استان لرستان

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

مسابقه طراحی ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی استان لرستان


مسابقه طراحی ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی استان لرستان

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان در نظر دارد، طراحی ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان واقع در خرم آباد، خیابان حج جنب اداره برق را با هدف نیل به ایده ها و تفکرات جدید و خلاقانه در عرصه معماری و ایجاد اثری ارزنده و ماندگار، از طریق ایجاد رقابت سالم میان مهندسین طراح معمار به مسابقه بگذارد . طرح می باید ضمن برخورداری از ویژگی ها عملکردی و ارزش های زیبایی شناسانه ، دارای نوآوری و خلاقیت بوده و همچنین نماد جامعه مهندسی ساختمان استان لرستان باشد.
لذا ازکلیه مهندسین معمار با تجربه، با مدرک کارشناسی و بالاتر  و مهندسین مشاور دعوت بعمل می آید در این مسابقه شرکت نمایند.

موضوع مسابقه :
طراحی ساختمان اداری جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

نوع مسابقه :
۱-نوع مسابقه از لحاظ محتوا: طراحی تفضیلی
۲-گستره مسابقه و شرکت کنندگان : مسابقه آزاد و در سطح ملی
۳-تعداد مرحله نحوه داوری : مسابقه یک مرحله ای و داوری بصورت کشوری می باشد.

برگزارکننده :
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان
مدیر: آقای مهندس علیرضا آریان مهر

شرکت کنندگان :
کلیه مهندسین معمار و مهندسین مشاور با مدیریت پروژه توسط مهندس معمار

هیأت داوری :

دکتر سیروس باور
دکتر سیاوش تیموری
دکتر مهرداد جاویدی نژاد

معیارهای داوری :
۱-    خلاقیت ونوآوری درطراحی کاربرد مصالح وفناوری های  نوین ساختمان
۲-    ارائه طرحهای خلاقانه دربرخورد  با مشکلات خاص پروژه ازجمله محدودیتهای اقتصادی ، شرایط خاص سایت از نظر ابعاد و اندازه ها و همجواریها ضوابط و رویه های قانونی شهر خرم آباد ، دشواریهای فنی و…
۳-    دقت و نوآوری و طراحی جزئیات
۴-    توجه به محیط پیرامونی و شرایط اقلیمی ، ارزش های زیست محیطی و تعهدات اجتماعی

مشخصات کالبدی طرح :
الف : موقعیت اجرای طرح در فایل پیوست
ب : طراحی ساختمان اداری درزمینی به مساحت  ۲۶۰۷/۲۵ مترمربع ، حداکثرسطح اشغال۵۰ درصد،حداکثر تراکم ساختمانی ۲۰۲ درصد، در ۷ طبقه به شرح ذیل :
–    حداکثرسطح زیربنای طبقه زیرزمین ۵۰ درصد سطح زمین
–     حداکثرزیربنای طبقه همکف۵۰ درصد سطح زمین
–    حداکثرزیربنای طبقه اول۴۲ درصدسطح زمین.
–     حداکثرزیربنای طبقات دوم تا پنجم هرکدام  ۲۵درصد سطح زمین .
تبصره یک :  معادل ۲۰ درصد سطح اشغال دربخش شمالی زمین جهت توسعه سطوح تفریحی ورزشی به صورت منفصل ازبنای اصلی با امکان دسترسی از معابر جنوبی و شمالی در نظرگرفته شود .
تبصره دو: سالن جمعی وملحقات آن به صورت بنای مستقل با امکان ارتباط ازساختمان اصلی با ظرفیت ۴۵۰ نفردرنظرگرفته شود.
ج : جدول برنامه ریزی فیزیکی (سطوح مورد نیاز)درفایل پیوست.

مدارک مورد نیازونحوه ارائه :
۱-    مبانی شکل گیری طرح وهرگونه تصویر، طرح یا نموداری که درک پروژه را تسهیل کند.
۲-    سایت پلان (پلان نشان دهنده موقعیت بنا درمحیط اطراف ) درمقیاس ۱/۵۰۰
۳-    پلان معماری کلیه طبقات درمقیاس ۱/۱۰۰
۴-    نماهای اصلی درمقیاس ۱/۱۰۰
۵-    تصاویرسه بعدی داخلی وخارجی ساختمان وجزئیات مهم
کلیه مدارک مورد نیازمی بایست حداکثر درپنج شیت A1 به صورت افقی  بر روی فوم برد به همراه گزارش توجیهی طرح در حداکثر۱۰  صفحه A2 که مراحل شگل گیری ایده طرح شامل بررسی وضع موجود ، ایدئوگرام طرح ، تجزیه وتحلیل بنا ، معرفی کامل سطوح سیستمهای سازه ای ، تاسیسات برقی ومکانیکی را بیان می نماید و به همراه لوح فشرده شامل کلیه طرح ها ، فایل اتوکد ، فایل تصویر سه بعدی ومتن توضیحی ارائه گردند.

شرایط شرکت درمسابقه :
۱-    شرکت در این مسابقه برای همه مهندسین معمار به صورت فردی و گروهی و همچنین مهندسین مشاور آزاد است.
۲-    درصورت شرکت به صورت فردی جهت ثبت نام ، نام ونام خانوادگی و شماره تلفن همراه به ایمیل مسابقه ارسال گردد .
۳-    درصورت شرکت به صورت گروهی ، جهت ثبت نام ، نام ونام خانوادگی سرگروه به همراه تلفن همراه به ایمیل مسابقه ارسال گردد.
۴-    پس ازثبت نام افراد ، گروها و مهندسین مشاور، ایمیلی حاوی کد کاربری جهت شرکت کننده ارسال خواهد شد.
۵-    جوایز تعیین شده به گروه برگزیده تعلق می گیرد .
۶-    حق چاپ پروژه ها با ذکر نام طراح برای دبیرخانه مسابقه ، مجاز است .
۷-    در مورد افراد حقیقی که بصورت گروهی درمسابقه شرکت می نمایند، برگزارکننده تنها فردی که به عنوان سرگروه ثبت نام می کند جهت انجام مراحل مسابقه به رسمیت می شناسد .
۸-    برگزارکننده در قبال تاخیر و یا خسارت وارده به مدارک قبل از تحویل آن به دبیرخانه مسئولیتی ندارد.
۹-    شرکت کنندگان می توانند طرح های خود را درمهلت مقرر توسط پست پیشتاز و یا حضوری (درساعات اداری ) به دبیرخانه ارسال نمایند .
۱۰-    شرکت کنندگان موظفند کلیه اطلاعات خواسته شده را در فرمت پیشنهادشده ازسوی برگزارکنندگان مسابقه تحویل دهند. شرکت کنندگانی که مدارک خود را ناقص تحویل دهند درمسابقه شرکت داده نخواهند شد.
۱۱-    حق برگزاری نمایشگاه وچاپ آثاررسیده درفرصت مناسب برای دبیرخانه مسابقه محفوظ می باشد.
۱۲-    هیچ یک از آثار رسیده مرجوع نخواهد شد.
۱۳-    طرحهایی که پس از زمان مقرر به دبیرخانه ارسال گردند، درمسابقه شرکت داده نخواهند شد.
۱۴-    بر روی شیت ها و گزارش می بایست کد کاربری درمحل مناسب قرار داده و اکیداً مشخصات طراح و سایر نشانه ها ازقبیل آرم لوگو ، امضاء و یا نشانه های خاص در پشت شیتهای ارسالی درج نگردد . نام پروژه ، نام طراح نشانی ، شماره تلفن و دورنگار روی پاکت حاوی مدارک نوشته شود.

جوایزمسابقه :
بنا بر اعلام دبیرخانه مسابقه، جوایز به شرح زیر افزایش یافت.
اولین طرح برگزیده ۶ سکه بهارآزادی + لوح تقدیر   اولین طرح برگزیده ۱۰ سکه بهارآزادی + لوح تقدیر
دومین طرح برگزیده ۳ سکه بهارآزادی + لوح تقدیر دومین طرح برگزیده ۶ سکه بهارآزادی + لوح تقدیر
سومین طرح برگزیده ۱ سکه بهارآزادی + لوح تقدیر سومین طرح برگزیده ۳ سکه بهارآزادی + لوح تقدیر

به طرحهای برگزیده چهارم تا دهم نیز لوح تقدیر اعطا خواهد شد.

برنامه زمانبندی :
آخرین مهلت ارسال آثار:  ۱۳۹۴/۴/۱۶
اعلام نتایج :  ۱۳۹۴/۴/۲۰

پوستر مسابقه

جهت دریافت مدارک مسابقه کلیک نمایید

دبیرخانه مسابقه :
آدرس پستی مسابقه : خرم آباد لرستان- خیابان امام خمینی (ره) – دوازده برجی – ضلع غربی قلعه فلک الافلاک – پلاک ۱۹۴
آدرس ایمیل مسابقه : آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید
تلفن دبیرخانه مسابقه :۳۳۳۱۹۹۶۴ داخلی ۱۱۴
فاکس : ۳۳۳۱۹۹۶۲-۰۶۶
سایت مرتبط: http://www.lorestannezam.ir/ViewNews.aspx?Code=MjEyNjU=
منبع خبر: www.MemarNews.com


نهمین نشست با عنوان “معماری و زندگی روزمره”

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

نهمین نشست با عنوان “معماری و زندگی روزمره”

نهمین نشست با عنوان

معاونت پژوهشی و آموزشی خانه ی هنرمندان ایران با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می کند:

سلسله نشست های هنر و زندگی روزمره ی شهری
نهمین نشست: معماری و زندگی روزمره

سخنرانان:
نشید نبیان
علیرضا تغابنی
آرش بصیرت

زمان: چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۱۷
مکان: خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه ی هنرمندان ایران، تالار استاد امیرخانی
تلفن: ۸۸۳۱۰۴۶۳
ایمیل: آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید

رقابت مفاخر معماری ایران در طراحی سردر دانشگاه شریف با معرفی برترینها پایان یافت

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

رقابت مفاخر معماری ایران در طراحی سردر دانشگاه شریف با معرفی برترینها پایان یافت

رقابت مفاخر معماری ایران در طراحی سردر دانشگاه شریف با معرفی برترینها پایان یافت

مسابقه طراحی سردر دانشگاه صنعتی شریف که با شرکت معماران برجسته ایرانی همراه بود، با معرفی طرح های برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه صنعتی شریف، مراسم اختتامیه مسابقه طراحی سردر این دانشگاه با حضور مسوولان، معماران ایرانی برجسته و با معرفی برترین طرح ها برگزار شد.
کمیته برگزاری مسابقه از ۱۰ معمار برجسته ایرانی که دارای شهرت و اعتبار جهانی هستند، دعوت کرد تا با شرکت در این مسابقه ظرف یک ماه طرح های خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند که هشت نفر از دعوت شدگان در مسابقه شرکت و طرح های خود را به دبیرخانه ارایه کردند.

جهانگیر درویش، فواد رفیعی، صالح حاجی میری، محمدحسن مومنی، محمدرضا عشقی، علی اکبر صارمی، شهاب الدین ارفعی و نظام عامری، هشت معمار ایرانی برجسته در سطح ملی و بین المللی هستند که در این مسابقه شرکت کردند.

هیات داوران این مسابقه متشکل از سید محمد بهشتی، ایرج کلانتری و محمدحسین طالبیان از معماران برجسته کشور، پس از بررسی طرح ها از بین هشت طرح ارایه شده، سه طرح برتر را برگزیدند.
براساس رای هیات داوران، دو طرح ارایه شده از طرف شهاب الدین ارفعی و فواد رفیعی به طور مشترک، رتبه نخست را کسب کردند و طرح صالح حاجی میری رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
بنا به اعلام هیات داوران، تمام هشت طرح ارایه شده قابلیت اجرا دارند و هیات رییسه دانشگاه می تواند به صلاحدید خود از تمام این طرح ها بهره لازم را ببرد.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در این مراسم گفت: موضوع سردر دانشگاه صنعتی شریف و نبود تناسب آن با شان و نام این دانشگاه سال هاست که در شورای این دانشگاه مطرح بوده و اقداماتی در مورد بهبود وضعیت آن صورت پذیرفته است.

محمود فتوحی ضمن ابراز رضایت از به کارگیری تجربیات و اندوخته های معماران برجسته کشور اظهار کرد: تمایل و حضور معماران برجسته در این مسابقه نشان داد دانشگاه صنعتی شریف از سرمایه اجتماعی بالایی برخوردار است که توانسته این متخصصان و معماران برجسته را جذب کند.
وی به طرح ساماندهی دانشگاه شریف اشاره کرد و گفت: با توجه به طرح توسعه و ساماندهی دانشگاه صنعتی شریف و انتقال بخش هایی از دانشگاه به منطقه ۲۲ و قلعه حسن خان، امیدواریم بتوانیم از طرح های ارزشمندی که توسط معماران برجسته ارایه شده است برای مجموعه دانشگاه شریف در اماکن مختلف استفاده کنیم.

فتوحی ابراز امیدواری کرد: طرح نهایی سردر دانشگاه صنعتی شریف تا ابتدای سال تحصیلی۹۵-۹۴ اجرا و بهره برداری شود.
رییس هیات داوران و رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم گفت: جامعه معماری ایران توانست به دانشگاه صنعتی شریف ادای احترام کند و طرح هایی را در خور نام دانشگاه صنعتی شریف ارایه دهد.

سید محمد بهشتی خاطرنشان کرد: بیشتر معماران شرکت کننده در این مسابقه از پیشکسوتان و بزرگان معماری کشور هستند و شان دانشگاه صنعتی شریف موجب شد تا این معماران برجسته از شرکت در این مسابقه استقبال کنند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی افزود: این مسابقه جزو معدود رقابت هایی بود که در آن مطالعات تخصصی صورت پذیرفت و آداب مسابقه به خوبی رعایت شد. همچنین استقبال قابل تاملی که از این مسابقه صورت پذیرفت، نشان از سطح بالای این رقابت دارد.

منبع خبر: www.irna.ir

منبع خبری: www.MemarNews.com


اعلام برگزیدگان مسابقه طراحی سر در ورودی پردیس بین المللی فارابی- دانشگاه هنر

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف


اعلام برگزیدگان مسابقه طراحی سر در ورودی پردیس بین المللی فارابی- دانشگاه هنر

اعلام برگزیدگان مسابقه طراحی سر در ورودی پردیس بین المللی فارابی- دانشگاه هنر

داوری مسابقه طراحی سر در ورودی پردیس بین المللی فارابی دانشگاه هنر تهران (مستقردر کرج)، در روز دوشنبه چهارم خرداد ماه ۹۴، در محل پردیس باغ ملی دانشگاه هنر انجام گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از دبیراجرایی مسابقۀ ملی طراحی سردر پردیس بین المللی فارابی – آقای دکتر امیر شکیبا منش، هیأت محترم داوران مسابقه:
– مهندس محمد بهشتی
– دکتر عیسی حجت
– دکتر مصطفی کیانی
– دکتر سید بهشید حسینی
– دکتر منوچهر معظمی
پس از ۶ ساعت بررسی و قضاوت تعداد ۲۴۱ طرح رسیده از سراسر کشور، نظر نهایی خود را به شرح زیر اعلام نمود:

۱- مشاهده و بررسی آثار ارائه شده، نشان می دهد که برخی از طراحان گرامی برای ویژگی‌های خاصی از فرم، محیط، عملکرد و نیز مفاهیم موضوعی طرح، توجه و ارزش ویژه‌ای قائل شده‌اند و شایسته است که از این تأنی و تأمل آنان سپاسگزاری گردد.

۲- در بسیاری از آثار رسیده به دبیرخانۀ مسابقه، طراحان ارجمند تلاش کرده بودند تا به یکایک و یا تعدادی از  موًلفه های طراحی و معیارهای ارزشیابی اعلام شده از سوی کمیتۀ برگزاری مسابقه توجه نمایند؛ با این وجود بر اساس نظر هیأت محترم داوران، هیچ‌یک از آثار، “پاسخگویی خلاقانه” به موضوع نداشتند.

۳- هیأت محترم داوران، با مد نظر قرار دادن تنوع و تعداد آثار ارائه شده و ضمن احترام به علاقه و تلاش هنرمندانه طراحان، هیچ‌یک از طرح‌های برگزیده را شایسته کسب عنوان “برندۀ اول” و منتخب برای ساخت سر در ورودی پردیس بین المللی فارابی دانشگاه هنر مناسب تشخیص نداد.

۴- هیأت محترم داوران، از میان آثار ارائه شده، سه اثر زیر را به عنوان آثار شایسته اول تا سوم برگزید که جوایز پیش‌تر اعلام  شده (نفر اول ۶ سکۀ تمام بهار آزادی، نفر دوم ۴ سکۀ تمام بهار آزادی و نفر سوم ۲ سکۀ تمام بهار آزادی) طی مراسمی به ایشان اعطا خواهد گردید.

طرح برگزیدۀ اول: محمد پور مقدم (کد اثر: B-02321)
طرح برگزیدۀ دوم: مهدی پرتار، مازیار پرتار و حامد صادق الوعد (کد اثر: B-02210)
طرح برگزیدۀ سوم: محمد احمدی نیا (کد اثر:  B-02337)

5- همچنین هیأت محترم داوران، ده اثر دیگر را، بدون اولویت، شایستۀ تقدیر و تحسین دانست که به ایشان از سوی دبیرخانه مسابقه لوح افتخار اعطا خواهد شد.
طراحان این آثار عبارتند از:

– آرمین معماری  (کد اثر: A-12111)
– سید پرهام میردامادی  (کد اثر: A-12124)
– سوده حیدر پناه و هدی تاجیک  (کد اثر: A- 12151)
– ایمانی مهر  (کد اثر: A-12149)
– فرشاد استاد  (کد اثر: B-02230)
– حمید آزادی  (کد اثر: B-02286)
– محبوبه سادات مرتضوی   (کد اثر: B- 02213)
–  حسین سالاریان و بهنام علیزاده گلدیانی  (کد اثر: B-02222)
– امیر حسین رضایی چراتی  (کد اثر: B-02237)
– سوران شکری و مجتبی مجیدی  (کد اثر: B-02249)

مجموعه مدیریت دانشگاه، هیأت اجرایی برگزار کنندۀ مسابقه، و نیز هیأت محترم داوران، سپاس و قدردانی خود را از تلاش تمامی معماران و طراحان ارجمندی که با جدیت در این مسابقه شرکت نمودند ابراز می دارد.

نمایشگاه آنلاین آثار:
در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمار نیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید ارسال نمائید.

آثار نفرات برتر:

رتبه اول: کد B-02321



صفحه 1 از 11