شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

ورزشگاه بزرگ سنگاپور با سقف جمع شو و ظرفیت 55000 صندلی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

این پروژه حاصل کار مشترک ، سه گروه معماری دی پی، آروپ، و آای کوم  است. و ظرف 48 ساعت قابلیت تبدیل به ورزشگاه روباز را دارد. سایت 35 هکتاری و تقویت مجموعه با فهر ست متنوعی از انواع کابریهای تجاری و اجتماعی از نکات مثبت این پروزه بشمار میرود. گفتنی است گنبد این ورزشگاه بزرگترین گنبد حال حاضر جهان است و تاسیسات تامین کننده هوای مناسب نیز یکی از منحصربفردترین پروزه های مبتنی بر معماری پایدار بشمار میرود.

World's largest free-spanning dome structure opens at Singapore Sports Hub

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Singapore Sports Hub centres on 55,000-seat national stadium with retractable roof 

Last month, the DP Architects-designed Singapore Sports Hub hosted its first official event: the World Club 10s Rugby. The intelligent design of the 55,000-seat National Stadium (the centrepiece of this mammoth scheme) means that the arena can host a variety of sporting matches including athletics, football and cricket, converting from one mode to another within the space of 48 hours.

To achieve this impressive feat, local design practice DP Architects worked with Arup, Arup Associates and AECOM to create a highly flexible stadium as the centrepiece to the wider Singapore Sports Hub. The design team was also responsible for: a 3,000-seat OCBC Aquatics Centre (expandable to 6,000 for specific events); a 3,000-seat OCBC Arena; 41,000 sq m of commercial retail space; 18,000 sq m of office space; a Sports Hub Library and Museum; and a Water Sports Centre.

The National Stadium, Aquatic Centre and OCBC Arena are set on a landscaped plinth, comprising three levels of community and commercial uses to attract a wide variety of users. The Singapore Sports Hub is part of an ongoing plan by the government to encourage Singaporeans to introduce sporting activities into their daily routine, therefore the 35-hectare development is easily accessible via existing pedestrian routes and public transport links.

Given the melange of social and commercial opportunities within the Singapore Sports Hub, those visiting for sporting events or to engage in activities within the various arenas are encouraged to spend additional time at the development, creating a thriving node on the waterfront. The social plinth provides almost 2km of ‘human scaled built form’ to counteract the immense scale of the sporting venues and generate a vibrant, welcoming social space.

Sustainable design methods run throughout the 35-hectare development, with the National Stadium standing as a shining example of ‘green’ architecture. The 312m-wide dome provides shading to a public Sports Promenade and is the largest free-spanning dome structure in the world. The naturally-ventilated stadium also has an integrated cooling system with energy efficient technology that delivers cool air to every one of the 55,000 seats.

DP Architects says: “Designed for long-term legacy usage from the outset, the Sports Hub will set a new standard for adaptability and social integration. By providing premier venues for major sports events, and inviting and inclusive public destination spaces, the Sports Hub is an elite world class sports destination that encourages everyday public participation throughout the year.”

Key Facts.

from: worldarchitecturenews.com

سومین نشست ماهیانه حلقه مرکزی مرکز برگزار شد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

غروب سه شنبه ، آخرین روز تیرماه 93 ، فرهنگسرای کودک و آینده ، میزبان جمعی صمیمی بود. حلقه مرکزی اعضای حقوقی و حقیقی مرکز مطالعات شما حوالی ساعت 19 گردهم آمدند . تا ضمن تبادل تجربیات از آخرین توانمندیها ، توفیقات و مهارتهای همدیگر مطلع شوند . جلسه با قرائت قرآن آغاز شد و سپس بخشی از اعضای جلسه به فراخور وقت به ارائه روزمه اشخاص و شرکتهای همکار مرکز مطالعات پرداختند. که در حوزه های طراحی داخلی ، طراحی مسجد ، طراحی مدرسه به شیوه اسلامی ، طراحی نمایشگاهی ، ساخت و اجرا و پیمانکاری ، آموزش اسکیس ، پویانمایی و شبیه سازی رایانه ای فضاهای معماری ، طراحی هتل ، طراحی مجموعه مذهبی ، دسته بندی  شده بود. همچنین برخی اعضا به معرفی تالیفات خود در حوزه مدیریت شهری پرداختند.  گفتنی است در پایان ، محفل مذکور در افطاری دوستانه میهمان مدیریت مرکز مطالعات شما بودند.و مراسم در ساعت 22 خاتمه یافت. رایزنی های اعضا پیرامون پروژههای مشترک علمی و اجرایی از اتفاقات جالب و جذاب جلسه سوم بود.

آخرین بروز رسانی مطلب در چهارشنبه ، 1 مرداد 1393 ، 09:41

Steps to build a shrine in Yazd.

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
More than 8,000 are buried in the shrine in Iran. There are often beautiful architecture.

آخرین بروز رسانی مطلب در شنبه ، 28 تیر 1393 ، 15:15

a buitiful iranian school in mashhad

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

همايش ملي گونه شناسي معماري و سكونت ايراني – اسلامي

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

محل برگزاري: داشگاه ازاد اسلامی مينودشت
وضعیت کنفرانس: در حال پذيرش مقاله

تاریخ‌های مهم:
مهلت ارسال اصل مقاله: 1393/8/18
اعلام نتایج داوری اصل مقاله: 1393/9/4

همايش ملي گونه شناسي معماري و سكونت ايراني – اسلامي



محورهاي همايش:

- معماري و مسكن ايراني اسلامي با رويكرد كاهش مصرف انرژي

- بازسازي مسكن و مجتمع سازي خانه هاي فرسوده

- تقابل تكنولوژي، بوم و سنت در مسكن شهري و روستايي

- معماري ايراني- اسلامي پايدار و ساختمان هاي هوشمند

- مدل هاي موفق احياي مسكن ايراني – اسلامي و زندگي و سلامت

- معماري پايدار و مقابله با بحران ها و سوانح طبيعي

- معماري ايراني- اسلامي پايدار و سلامت(مادي و معنوي)

- المان هاي شهري و گرافيك محيطي و معماري خياباني(نماي ساختمان) در سيماي شهر ايراني- اسلامي 

- صنعت گردشگري و معماري ايراني- اسلامي

- ظرفيت سازي و مشاركت مردمي و توسعه معماري

- معماري و توسعه و پويايي اقتصادي

اولين كنفرانس ملي شهرسازي، مديريت شهري و توسعه پايدار

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

محل برگزاري: تهران
وضعیت کنفرانس: در حال پذيرش مقاله

تاریخ‌های مهم:
مهلت ارسال اصل مقاله: 1393/8/15
اعلام نتایج داوری اصل مقاله: 1393/8/20
مهلت ثبت نام: 1393/8/30

اولين كنفرانس ملي شهرسازي، مديريت شهري و توسعه پايدار



برخی از محورهاي كنفرانس:

محورهاي شهرسازي وتوسعه پايدار

بافت فرسوده و سكونتگاه هاي غير رسمي (چالش ها و راهكارها(

الگوهاي معماري وشهرسازي بومي و اقليمي و تاثير آن برشهرسازي

- المان هاي شهري و محورهاي مرتبط

طراحي شهري ،نماهاي شهري وامنيت رواني

مهندسي معماري و توسعه پايدار:

مصالح و فن آوري هاي نوين در معماري

معماري و هويت شهري

- معماري پايدار

- معماري و نقش آن در توسعه پايدار شهري

روشها و فناوريهاي نو در در معماري

انرژي هاي نو در معماري

معماري خياباني

گرافيك شهري

- معماري ومحيط زيست

- معماري پايدار و ساختمان‌هاي هوشمند

- معماري ، تغيير اقليم و چگونگي مصرف انرژي

- معماري پايدار و ساختمان‌هاي هوشمند

معماري ، تغيير اقليم و چگونگي مصرف انرژي

- نمودهاي معماري سنتي و اسلامي در معماري و شهرسازي منطقه

- الگوهاي معماري بومي

- معماري منظر

محورهاي مديريت وبرنامه ريزي شهري

ساختمان هاي تاريخي و نقش آن ها در برنامه هاي توسعه شهري

تعامل در فضاي شهري

روانشناسي محيطي

- طراحي وفضاهاي شهري

بهسازي و نوسازي شهري

- نماهاي شهري

محورهاي محيط زيست شهري



اولين كنگره بين المللي افق هاي جديد در معماري و شهرسازي

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

برگزار کننده: دانشگاه تربيت مدرس دانشكده هنر و معماري
محل برگزاري: تهران
وضعیت کنفرانس: در حال پذيرش خلاصه مقاله

تاریخ‌های مهم:
مهلت ارسال چکیده: 1393/5/20
اعلام نتایج داوری چکیده مقالات: 1393/6/30
مهلت ارسال اصل مقاله: 1393/7/1
اعلام نتایج داوری اصل مقاله: 1393/8/20

اولين كنگره بين المللي افق هاي جديد در معماري و شهرسازي



محورهاي كنگره:


 معماري و شهرسازي ايراني اسلامي-

-  مباني نظري اسلام در معماري
-  نمود انسان ايراني در جلوه‌هاي بصري
-  بايدها و نبايدهاي معماري اسلامي ايراني
-  مباني موجود معماري ايراني
-  ابعاد پنهان معماري در اسلام
-  آسيب‌شناسي مباني نظري موجود
-  آرمان‌شهر اسلامي
-   حقوق شهروندي از ديدگاه اسلام
-  جايگاه و  تأثير تفكر اسلامي در معماري و شهرسازي
-  نقش وقف، امنيت، عدالت در شهر اسلامي
-  مباني زيبايي‌شناسي در شهر اسلامي
-  نقش اسلام و آموزه‌هايي ديني در طراحي فضاهاي شهري
- تجلي تفكر شيعي در تزئينات معماري و شهرسازي
-  تجلي كالبدي مفاهيم معنوي اسلامي در شهر و فضاهاي شهري

 هوش مصنوعي و روش هاي نوين طراحي
-  داده پردازي در معماري
-  معماري تعاملي
-  رايانه ابزاري براي ساخت
-  معماري هوشمند
-  معماري ديجيتال
-  معماري پارامتريك
-  رايانه ابزاري براي طراحي

  انرژي، معماري و شهرسازي پايدار
-  معماري و شهرسازي پايدار
-   ضوابط فني و استانداردها
-  نوآوري و چالش‌هاي پيش رو
-   شهر پايدار اسلامي
-   تكنولوژي و پايداري ساختمان
-   كاربرد مصالح نوين
-  مديريت انرژي
-  مردم و پايداري اجتماعي
-   بررسي تطبيقي مؤلفه‌هاي توسعه پايدار و شهر اسلامي
-  راهكارهاي نظارت خودكار

 مديريت و برنامه ريزي
-  مديريت استراتژيك
-   روش ها، فنون و متودولوژي
-   سيستم هاي اطلاعات مديريت پروژه
-  سازماندهي پروژه
-   ابزارهاي مديريت
-  مديريت و برنامه ريزي پايدار
-   مديريت شهري
-   بررسي مقررات ملي ساختمان بر اساس الگوهاي اسلامي
-   الگوهاي مديريت اسلامي پايدار
-    اصول و مقررات پيمان
-   مهندسي ارزش
-  نظارت و ارتقاي كيفيت
-    مديريت كاربري و احياي بافت‌هاي تاريخي
-  مديريت شهر الكترونيك
-   مديريت بحران

  معماري منظر و هنرهاي محيطي
-  جلوه هاي نو در معماري منظر
-   چشم انداز شهر
-   منظر فرهنگي و بافت هاي تاريخي
-   ميراث فرهنگي و بافت‌هاي فرسوده
-   منظر و چشم‌انداز پايدار
-    اكوتوريسم
-   آموزش و منظر شهري
-   شهر و زيباسازي شهر

   معماري، شهرسازي و گردشگري
-  جايگاه گردشگري بومي   
-  گردشگري ديني
-    فرهنگ و گردشگري
-   معماري و شهرسازي اسلامي ايراني و گردشگري
-  گردشگري جهاني
-   معماري و شهرسازي تاريخي و گردشگري
-   معماري و شهرسازي نوين و گردشگري
-  گردشگري و اقتصاد
-   رويكردهاي نوين در گردشگري
-   مديريت گردشگري ايراني اسلامي
 

 

دومين همايش ملي معماري پايدار و توسعه شهري با رويكرد پدافند غير عامل در معماري و شهرسازي

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

دومين همايش ملي معماري پايدار و توسعه شهري با رويكرد پدافند غير عامل در معماري و شهرسازي


برگزار کننده: انجمن علمي پدافند غيرعامل ايران و شركت پنام خط نوين
محل برگزاري: قم
وضعیت کنفرانس: در حال پذيرش خلاصه مقاله

تاریخ‌های مهم:
مهلت ارسال چکیده: 1393/8/15
اعلام نتایج داوری چکیده مقالات: 1393/8/24
مهلت ارسال اصل مقاله: 1393/9/27
اعلام نتایج داوری اصل مقاله: 1393/10/10
مهلت ثبت نام: 1393/10/15

دومين همايش ملي معماري پايدار و توسعه شهري با رويكرد پدافند غير عامل در معماري و شهرسازي



محورهاي همايش:

محور ويژه: پدافند غيرعامل در معماري و شهرسازي

- پدافند غيرعامل در معماري و ساختمان

- پدافند غيرعامل در شهرسازي(پدافند شهري)

- آموزش معماري و شهرسازي

- توسعه شهر ايراني، اسلامي، فرهنگ و سنت

- نقش محيط زيست و اقليم در معماري و شهرسازي پايدار

- اقتصاد، توسعه شهري و معماري

- بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين در معماري و شهرسازي پايدار

- توسعه شهري پايدار

آخرین بروز رسانی مطلب در جمعه ، 27 تیر 1393 ، 11:17

نخستین همایش ملی روش تحقیق در شهرسازی و معماری

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف


نخستین همایش ملی روش تحقیق در شهرسازی و معماری

First National Conference on Research Methods in Urban Planning & Architecture

محل برگزاری: دانشگاه یزد     مدت برگزاری: 2 روز       

زمان برگزاری: 29 و 30 مهر ماه 93

 دبیر همایش: دکتر حمید محمدی


به اطلاع علاقمندان حضور در نخستین همایش ملی روش تحقیق در شهرسازی و معماری می رساند بنا بر تصمیم شورای محترم سیاستگذاری زمان برگزاری همایش به آبان ماه سال جاری تغییر یافت.


محورها و زیرمحورهای همایش ملی روش تحقیق در شهرسازی و معماری

 

مباحث پایه روش های پژوهش

-         مفهوم شناسی در روش های پژوهش (موضوع، هدف، مساله، ضرورت، اهمیت، و ...)

-         فرایند و ساختار پژوهش

آسیب شناسی و ارتقاء کیفی روش های پژوهش در شهرسازی و معماری

-         آسیب شناسی در حوزه آموزش

-         آسیب شناسی در حوزه پژوهش

-         راهبردها و راهکارهای تخصصی کردن روش های پژوهش در شهرسازی و معماری

کاربرد روش ها و فنون پژوهش

-         روش های نوین پژوهش

-         روش های پژوهش و نیازهای معاصر

-         ابزارها، تکنیک ها و فنون نوین پژوهش

-         پارادایم شناسی پژوهش در شهرسازی و معماری

-         روش های پژوهش در شهرسازی و معماری اسلامی

-          روش های پژوهش در حرفه شهرسازی و معماری

نقش، جایگاه و کارکرد پژوهش در شهرسازی و معماری

-         نقش، جایگاه و کارکرد پژوهش در حوزه دانشگاهی

-         نقش، جایگاه و کارکرد پژوهش در حوزه حرفه ای

آموزش روش تحقیق

-         آموزش روش تحقیق در دوره کارشناسی

-         آموزش روش تحقیق در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری

2014 Australia Awards for Urban Design

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Innovative urban projects and policies from across Australia were recognised at the 2014 Australia Award for Urban Design. The Planning Institute of Australia (PIA) hosted the annual awards night on Monday 14 July at the National Portrait Gallery in Canberra, with 2014 Awards patron, Lucy Turnbull AO.

It was a good night for collaborations by landscape architecture practices, with Oculus and Sue Barnsley Design sharing the programs’ major honour – the Award for Delivered Outcome – Large Scale – for their respective projects, New Acton Precinct (ACT) and Prince Alfred Park and Pool (NSW).

Delivered by Oculus with Fender Katsalidis Architects and client Molongo Group, Canberra’s New Acton Precinct was praised by the awards judges as “a precinct of surprise and delight that is a rich place of outstanding quality and design.”

Sue Barnsley Design and Neeson Murcutt Architects have garnered a string of awards for Prince Alfred Park and Pool, created with the City of Sydney. The AAUD14 jury praised the park’s “spatial and ecological sensibility that is contemporary without erasing its Victorian roots.”

Receiving the Policies Programs and Concepts – Small Scale Award was Aspect Studios and CHROFI for The Goods Line. This collaborative scheme for Sydney Harbour Foreshore Authority (NSW) converts a disused historic rail line into a linear public space (think Manhattan’s highly successful High Line project.

CODA Studio in Perth earned two commendations in the policy arena: Policies Programs and Concepts – Large Scale (for their Pilbara Vernacular Handbook done with Landcom, looking at challenges to affordability and diversity of housing stock), and Policies Programs and Concepts – Small Scale, for King’s Square Urban Design Strategy with City of Fremantle and Creating Communities Australia.

See the full list of winners and commendations from 2014 Australia Awards for Urban Design.

The program is supported by the Australian Institute of Landscape Architects (AILA), the Australian Institute of Architects, Consult Australia, Green Building Council of Australia, Property Council of Australia, the Urban Design Forum, and Think Brick (as gold sponsor).

مسجد‌محوری؛ راهكار رسيدن به نمادهای دينی و بومی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

مسجد‌محوری؛ راهكار رسيدن به نمادهای دينی و بومی

 بايد مركز ثقل محله را مسجد بدانيم، اگر مسجد را همه به عنوان مركز ثقل به رسميت بشناسند، می‌توانيم به نمادهای بومی منطبق بر آيين خودمان برسيم و ابتدا در محلات و در سلسله مراتب بعدی در مناطق ديگر شهری و حتی نمادهای فراشهری نيز می‌توانيم تأثيرگذار باشيم.



محمدهادی عرفان، مدير دفتر مطالعات اجتماعی معاونت فرهنگی شهرداری مشهد و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) و در پاسخ به سؤالی درباره وضعيت نمادهای قرآنی در سطح شهر گفت: عموما معماری و شهرسازی هر تمدنی وضعيت آن تمدن را لو می‌دهد، چرا كه به تعبيری انسان چهار پوست و لباس دارد، يكی پوستش، ديگری لباسش، بعد از آن معماری و شهرسازی‌اش. لباس‌های ما بروز می‌دهند كه ما چه هستيم. به تعبير حضرت علی(ع) لباس هر شخص پرچم اقليم وجود اوست و امروز پرچم‌های اقليم وجودی ما چيزی غير از ما را نشان می‌دهد پس ما تغيير كرديم و اين مقوله نيازمند بازنگری جدی است.

وی در ادامه اظهار كرد: ما نمی‌توانيم در يك گفتمان كاملاً شرعی و مبتنی بر فقه صحبت كنيم ولی تظاهرات معماری و شهرسازی‌مان غيردينی باشد، اينها با هم منافات دارد، اينكه در شهرهای ما چه تهران و چه شهرهای ديگر، نمادهای دينی را يا نمی‌بينيم و يا اگر می‌بينيم تبديل به گفتمان غالب نشده است، جريان‌ساز نيست، اتمسفر نسناخته است، فرهنگ و پارادايم برای ما نساخته است، نشان از همين دارد كه نگاه ما به معماری و شهرسازی هنوز نگاه يك حلقه مهم از يك پارادايم بزرگ دينی نيست.

عرفان تصريح كرد: ما گفتمان‌های متعددی را همزمان در شهر رايج می‌كنيم و اين ناهمخوانی نشان از ناهمخوانی درونی ما دارد، وقتی معماری شهری نفاق را تبليغ می‌كند، وقتی معماری دورويی را ترويج كند، بايد منتظر باشيم كه افراد منافق و دورويی را در جامعه ببينيم يعنی يك بده و بستان بين انسان‌ها و كالبد هست؛ كالبد شهری يك لايه از خود ماست، هر چقدر ما مزور باشيم، منافق باشيم، جاهل باشيم و از طرف ديگر هر قدر عالم باشيم، فاضل باشيم و عميقا به انجام كار درست اعتقاد داشته باشيم، صادق باشيم؛ اينها در معماری ما هم خودش را نشان خواهد داد و يا نشان داده است، اين موارد هميشه بوده و هست.

وی تآكيد كرد: با اين تفسير، تحليل مهندسی فرهنگی سيمای هر شهری تا حدی می‌تواند به ما نشان دهد كه آدم‌های آن شهر چگونه می‌انديشند و زندگی می‌كنند. در شهرهايی كه خانه‌ها بدون نما هستند به شدت با شهرهايی كه نمای خانه‌های آن پرزرق و برق است تفاوت وجود دارد. يعنی اين روحيات افراد همان شهر است.

عرفان اظهار كرد: اكنون مختصات شهری حول نقطه پرگاری است كه غرب به آن می‌گويند مدرسه. آنها در محله‌محوريشان مبنا را بر مدرسه گذاشته‌اند يعنی مركز ثقل اجتماعی و فرهنگی يك محله، مدرسه است و ما به نظرم بايد مركز ثقل محله را مسجد بدانيم، اگر مسجد را همه وطن به عنوان مركز ثقل به رسميت بشناسند، می‌توانيم به نمادهای بومی خودمان منطبق بر آيين خودمان برسيم، ابتدا در محلات، بعد از آن آرام آرام و در سلسله مراتب بعدی در مناطق ديگر شهری، منطقه‌ای، شهری و حتی نمادهای فراشهری نيز می‌توانيم تأثيرگذار باشيم.

اين مدرس دانشگاه افزود: حداقل تا پنچ ـ شش سال پيش گفتمان قالب در مديريت شهری و مخصوصا شهرهای بزرگ كشور، گفتمان از بالا به پايين بود. در رژيم گذشته هم كه كاملا اينطور بود يعنی بزرگ‌ترين پروژه شهری در رژيم گذشته در شهر تهران ميدان آزادی بود كه آن زمان شهياد نام داشت، يك پروژه بزرگ در مقياس ملی و فراملی، نماد شهر شود و نشان دهد كه اينجا يك آدم قدرتمندی يك حكمی صادر كرده است، جدای از مسائل زيبايی‌شناسی آن كه كار فاخر و ارزنده‌ای است، نگاه سياسی معماری اين بوده است و اكنون به نظر من بايد ما به سمت ديگری حركت كنيم.

عرفان ادامه داد: كشور ما يكی از تجلی‌گاه‌های جدی دموكراسی در كشورهای خاورميانه است و بايد معماری ما هم نشان بدهد كه دموكراتيك است بايد از ريز، از جزء و از مردم شروع شود، از پايه و از محله شروع شود نه اينكه ابتدا از رأس شروع شود و از نمادهای حكومتی انتظار داشته باشيم معماری اسلامی را دست بزنند البته كه آنان هم وظايفی دارند و آنان هم بايد برای اين مسئله برنامه ريزی اساسی كنند.

اين پژوهشگر ابراز كرد: يعنی از مردم شروع شود و البته به طور طبيعی در موازات آن يك نقشی هم نهادهای حاكميتی دارند و بايد در نقش خود به خوبی ظاهر شوند، مثلا شما در تهران انتظار داريد كه مصلی، پارلمان، مقر مديران ارشد ملی كشورتان يك حرف‌هايی در معماری داشته باشد، انتظار به جايی است و بايد چنين مطالباتی داشت؛ وقتی پارلمان ما هرم است، مصلی‌مان معماری اشكانی است و اين نشان می‌دهد كه ما در اين نگاه هم موفق نبوديم.

عرفان در پاسخ به پرسش ايكنا كه در بسياری از اوقات شهرداری به عنوان متولی اجرای نمادها در سطح شهر، سفارشی را به هنرمند می‌دهد حال می‌خواهيم بدانيم به نظر شما اين نهاد متولی چقدر می‌تواند در خلق اثر قرآنی و دينی دخل و تصرف داشته باشد؟ گفت: اساسا اول بايد مشخص كنيم خواسته ما از منظر مديريت شهری از يك المان يا نماد شهری چيست، نماد شهری هويت‌ساز نيست، يعنی شما می‌خواهيد چقدر معنا برای اين نماد قائل شويد، ما گاهی اوقات در برخی شهرهای كشور، دهه‌ها بناها و ساخته‌های ارزشمند تاريخی را تخريب كرديم و بعد می‌خواهيم با يك نماد جبران كنيم؛ اين كار نشدنی است مثل اين است كه شما يك بيمار اورژانسی داشته باشيد و بعد بخواهيد با يك مسكن ساده آن را درمان كنيد.

وی افزود: هر چيزی جايگاه خود را دارد، انتظار ما از نماد يك هنرمند مجسمه‌ساز بايد همان نماد مجسمه‌ای باشد، بماند كه خيلی از اين مجسمه‌ها هم نماد نيستند؛ مجسمه اگر قرار باشد رئال باشد و دقيقا به موضوع اشاره كند كه ديگر نماد نيست بلكه مجسمه است، تنديس است و اشاره به مفهوم ندارد و خود مستقيم مفهوم را منتقل می‌كند پس نماد نيست و يك نقش واقعی است.

عرفان در ادامه تأكيد كرد: با اين تعريف بايد ابتدا ببينيم خواسته‌های ما از يك نماد چيست، آيا نسخه ای كه می پيچيم برای آن نماد درست است؛ واقعا آن همه باری كه می خواهيم بر دوش آن نماد، تنديس يا مجسمه به عنوان معنای شهری بگذاريم در پتانسيل آن نماد هست كه آن بار را به دوش بكشد؛ خيلی اوقات اين بار سنگينی می‌كند بر دوش آن نماد و نماد از پس آن تكليفی كه برايش تعيين شد برنمی‌آيد و هويت ما را برنخواهد گرداند؛ اين است كه ما بايد هر چيز را در جای خودش بخواهيم. ما بايد به يك پارادايم و يك اتمسفر و يك فرهنگ برسيم، به يك نقشه راه كامل برسيم و در آن نقشه مشخص باشد جايگاه آن، مجسمه، تنديس و يا نماد شهری كجاست؟

عرفان در پايان خاطرنشان كرد: اگر شما دور تا دور ميدان شهرتان را با سيمای شهری متنوع و بدون هماهنگی ناظر باشيد، آن نماد وسط ميدان خيلی كار ويژه‌ای نمی‌تواند بكند؛ يك حركت مختصری دارد يعنی يك عطر ملايمی درون فضای شهری ايجاد می‌كند اما آن نماد تبديل به يك جريان فرهنگی نخواهد شد.

صفحه 1 از 9