شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

خانه داروغه در مراحل نهایی مرمت

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

خانه دویست ساله داروغه در مشهد ، مراحل نهایی مرمت خود را میگذراند. این خانه تلفیقی از سبک معماری ایرانی و تزیینات روسی است.  خانه داروغه در نواب صفوی، کوچه نواب صفوی 8 واقع است . و به همت شهرداری مشهد مرمت شده است .

ورزشگاه در حال ساخت در مشهد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

21





ورزشگاه 25000 نفری در حال ساخت توسط آستانقدس رضوی در مشهد ، در حاشیه بلوار خیام و بلوار فردوسی....عکسها متعلق به روز گذشته -17اردیبهشت94- است .با تشکر از جناب زائرنیا  و آژانس عکس مشهد




16

8th international conference

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Islamic Heritage Architecture 2016

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Islamic Heritage Architecture 2016
cfp.jpg

1st International Conference on Islamic Heritage Architecture and Art 


17 - 19 May 2016


Valéncia, Spain

112x140 IHA16

گفت و گوی صمیمی سایت خبری صبح توس با مهندس عرفان

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
به مناسبت روز معمار

گفت و گوی صمیمی سایت خبری صبح توس با مهندس عرفان

مهندس محمد هادی عرفان کارشناس ارشد معماری و مدیر خانه هنرمندان مشهد به بهانه روز معمار میهمان پایگاه خبری تحلیلی صبح توس بود که با او مصاحبه ای کوتاه داشتیم.
گفت و گوی صمیمی سایت خبری صبح توس با مهندس عرفان

مهندس محمد هادی عرفان کارشناس ارشد معماری و مدیر خانه هنرمندان مشهد به بهانه روز معمار میهمان پایگاه خبری تحلیلی صبح توس بود که با او مصاحبه ای کوتاه داشتیم.
مدیر خانه هنرمندان مشهد گفت: روز بزرگداشت شیخ بهایی به عنوان یکی از آخرین حلقه های دانشمندان تمدن اسلامی به نیکی با روز معمار گره خورده اما متاسفانه هنوز این روز ثبت در تقویم نشده که این مظلومیت جامعه معماری را نشان میدهد.
وی افزود: شیخ بهایی یک متفکر دینی و معماری خبره بود، و همین باعث شده تا شخصیت او در هاله ای از افسانه پیچیده شده و از او با داستان های مختلف یاد می شود.
عرفان تصریح کرد: یکی از ویژگی های مهم شیخ بهایی توامندی او در در متقاعد کردن حاکمیت برای معماری خوب است که در زمان کنونی به شدت به این نقش نیاز داریم.
راس حاکمیت کشور هم نسبت به معماری موجود منتقد است
این کارشناس ارشد معماری ادامه داد: امروزه بسیاری از پروژه های  شهر ما از فقدان مطالعه صحیح رنج می برند و بسیاری از کارفرماهای بزرگ کشور در تعریف پروژه همه نگر نیستند، لذا مهندس مشاور با یک مسئله ناقص مواجه می شود که نمی تواند آن را حل نماید.
این استاد دانشگاه ضمن بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از عبارت معماری وحشی برای توصیف معماری تهران یاد کرده اند، اذعان داشت:این موضوع نشان میدهد که راس حاکمیت کشور هم نسبت به معماری موجود منتقد می باشد زیرا  مصداق های جدی موضوع سبک زندگی هم به نوعی با مسئله معماری گره خورده است.
رییس انجمن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی  بیان کرد: در حال حاضر تلاش های جزیره ای و متفرقه ای برای اصلاح معماری در کشور شکل می گیرد اما متاسفانه ما در شرایط کنونی دارای سبک معاری نیستیم بلکه معماری آشفته ای در فضای شهری داریم که همه اضلاع آن معیوب است و با این وضعیت نمی توان هیچ نوع الگوی معماری را به سایر کشورهای مسلمان ارائه داد.
عرفان افزود: یکی از ایرادات دیگر در حوزه معماری ما ارائه مجوزهای آموزشی بی رویه وزارت علوم برای این رشته است به طوریکه در حال حاضر در کل کشور 200 هزار نفر و فقط در شهر مشهد 10 هزار دانشجوی معماری داریم و این در حالی است که در کل استان خراسان رضوی کمتر از 5 هزار نفر مهندس معمار دارای حق امضاء داریم که بزودی شاهد پیوستن  آن 10 هزار نفر هم به جامعه مهندسان معمار خراسان خواهیم بود..
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به این نکته که یکی از نگرانی های اساتید معماری کمیت در نظر گرفته شده برای این رشته آموزشی است، اذعان داشت: تعداد معماران و دانشجویان معماری کشور ایران و به ویژه شهر مشهد نسبت به بسیاری از نقاط دنیا بالا است.
تمامی طبقات بتوانند خدمات معماری مورد نظر خود را دریافت نمایند
عرفان خاطر نشان کرد: بهتر است جامعه معماری و کارفرمایان خدمات معماری را در 6 لایه انسانی، ایرانی، اسلامی، شیعی، شیعی مقید و شیعی مقید حزب اللهی تعریف کنند تا تمامی این طبقات بتوانند خدمات معماری مورد نظر خود را دریافت نمایند به طوریکه حتی یک آدم زرتشتی بتواند خدمات معماری ایرانی بگیرد و برای افراد مذهبی بتوانیم با توجه به نظر مراجع و استفثائات خدمت دهیم.
این استاد دانشگاه ضمن بیان اینکه باید ایجاد راحتی و شادی در فضای شهری و سبک معماری لایه لایه دیده شود، بیان کرد: متاسفانه ساخت و ساز به شکل بساز بفروشی زیاد شده و این یعنی نه سرمایه گزار می داند که منازل تولید شده به چه کسانی می رسد و نه معمار متوجه است که خانه را برای چه کسی می سازد.


پژوهشگر مرکز مطالعات شما، با اشاره به جریان بازسازی و بهسازی در حرم مطهر معصومین در عتبات و تجربه تغییر در گونه معماری حرم امام سوم (ع) شیعیان طی ده سال گذشته ، تصریح کرد: در سال 300 میلیون تشرف نیز به حرم مطهر امام رضا (ع) وجود دارد و این یعنی معماری حرم مطهر 300 میلیون بار در سال دیده می شود . لذا نقد معماری مشاهد مشرفه  به عنوان پربیننده ترین عنصر معماری فلات ایران ، در جهت بهبود فرآیند امری لازم است. در حالیکه شاهد سکوت در بدنه خبری جامعه معماری در این زمینه هستیم.
وی ضمن بیان اینکه امروز رسالتی که بر دوش مشهد است بر دوش تهران هم نیست، بیان کرد: در سال 25 میلیون زائر به مشهد می آیند و بسیاری از نخبگان، مردم و مدیران نظام در مشهد حاضر می شوند و از این شهر الهام می گیرند.
مشهد پتانسیل تولید حداقل یک سبک معماری و صدور آن به کل کشور را دارد
عرفان ادامه داد: امروزه مشهد در حوزه مدیریت شهری نقش دانشگاه ایران را دارد و شهرهای کشور در این حوزه چشم به مشهد دارند، امروز مشهد به لحاظ مقیاس شهری  در بزنگاه خاصی قرار دارد،  نه شهر کوچکی است و نه آن قدر بزرگ که از دست خارج شود لذا این شهر در این مقیاس می تواند خاطره سازی کند و الگوی مناسب صادر نماید.
مولف کتاب جایگاه عناصر دینی در توسعه شهری افزود: ما در مشهد پتانسیل تولید حداقل یک سبک معماری و صدور آن به کل کشور را داریم  به شرطی که فضا برای کار معماران باز باشد و به طور مثال برای پارکینگ ساختمان کارشناس ترافیک و برای نمای ساختمان شهرساز نظر ندهد چون در این حالت از معمار فقط نقشه کشی خواسته ایم پس نباید انتظار داشت که محصولات جذابی تولید شود.
این کارشناس ارشد معماری ضمن بیان اینکه در معماری مشهد مشکلات زیادی داریم، تصریح کرد: در شهر ما خیابان گردی به عنوان یک رفتار شهروندی رایج شده است و  افراد و خانواده ها در ساعاتی از شب به خیابان گردی می پردازند، این هم به دلیل نبود فضای معمارانه و مناسب و فقدان تناسبات و آرامش در خانه ها است که مردم را به خیابان ها فراری میدهد و اگر از این منظر به موضوع نگاه کنید حتی مشکلات ترافیکی ما هم به نوع معماری مرتبط است.
اغتشاش در فهم زیبایی باید از بین برود
این استاد دانشگاه موضوع سیمای شهری را موضوع مهمی دانست و گفت: در حال حاضر ادارات راه و شهرسازی، شهرداری و نظام مهندسی ساختمان هر سه دغدغه سیمای شهری را دارند که این امر خیلی خوبی است اما پیشنهاد میشود  این سه نهاد به یکدیگر وصل شوند تا اقدامات آنها تجمیع شود و به تقسیم کار عملیاتی و فارغ از بوروکراسی  برسد.
عرفان ضمن اشاره به نقش منفی تبلیغات محیطی در خصوص سیمای شهری مشهد گفت: مشهد شهر زائر پذیر است و صفت غالب آن   خدماتی است لذا مراکزی که از خدمات ارتزاق میکنند در معماری خود را بروز داده اند و سیمای شهر مشهد در انحصار تبلیغات محیطی قرار گرفته و بهترین کریدورهای شهر توسط تابلوهای تبلیغاتی تسخیر شده اند به نوعی که وقتی یک زائر از بلوار فرودگاه به سمت حرم مطهر حرکت می کند تحت بمباران تبلیغاتی بیلبردها و بنرها قرار می گیرد. وممکن است بخاطر فقر شرمنده همسر و فرزندانش شود. واین با تعالیم دین مبین اسلام منافات  دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مشهد را به حرم مطهر رضوی می شناسند پس نباید هیچ نوع تبلیغی توجه به حرم را تحت الشعاع قرار دهد، تمامی فضاهای تبلیغاتی کریدورهای منتهی به حرم خوبست  مراقبت شده و قابل نرخ گذاری و معامله نباشند به همین دلیل هم در زمان تدوین طرح جامع تبلیغات محیطی ترتیبی داده شد که منطقه پیرامون حرم ممنوعیت های مناسب تبلیغاتی داشته باشند.
این کارشناس ارشد معماری اذعان داشت: توافق تمامی نهادهای مسوول در شهر به تعریفی واحد از  مولفه زیبایی در سیمای شهری میتواند گام نخست عملیات پیرایش شهری باشد.  تا  اغتشاش در فهم زیبایی و در عمل زیباسازی   از بین برود زیرا در حال حاضر سلیقه های مختلفی وجود دارد.
 
عرفان در بخش پایانی سخنان خود اذعان داشت: معماری در فضای شهر محصول جامعه است و این محصول بر جامعه تاثیر هم می گذارد، در خیابان هایی از شهر که ساختمان ها نما ندارند شما می بینید که رفتار شهروندان بی پروا است اما در خیابان هایی که نمای سنگین و سنگی دارند مردم همچون سنگ با غرور و تبختر برخورد می کنند پس این ارتباط دو سویه است.
وی خاطر نشان کرد: کشور ما با 8000 سال سابقه سکونت و داشتن قدیمی ترین شهرهای جهان نیازمند یک معماری مناسب در سطح انقلاب اسلامی است که امیدواریم این امر محقق شود.
این استاد دانشگاه در پایان در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه آرزوی معماری شما چیست، بیان کرد:
آرزوی معماری من برای مشهد هرگز برآورده نمی شود. من آرزو دارم که با عنایت به اینکه امام رضا (ع) به عنوان عالم آل محمد هستند، همانطور که بیش از پانصد عالم ربانی طی 1200 سال گذشته بعد از سالها تحقیق و تدریس در جوار  حرم مطهر رضوی آرام گرفته اند ، در اطراف حرم مطهر نیز نمایندگی سی یا چهل دانشگاه معتبر دنیا را داشته باشیم و این منطقه مرکز گفتمان علمی جهان اسلام باشد نه اینکه این محیط به مرکز هتلینگ و کترینگ تبدیل شود.

بزرگداشت روز معمار در مشهد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

سوم اردیبهشت هر سال بزرگداشت شیخ بهایی است و همزمان در سراسر کشور روز معمار گرامیداشته میشود.

امسال نیز مراسمی در این زمینه در مشهد برگزارشد . مهمترین این مراسمات بشرح زیر است:

شامگاه روز دوم اردیبهشت خانه هنرمندان مشهد میزبان جمعی از معماران بود. در این جلسه مهندس عرفان مدیر امور هنری شهرداری مشهد گفت : 4 اردیبهشت ماه به عنوان روز معمار شناخته می شود اما از مظلومیت معماران همین بس که هنوز این روز به طور رسمی به عنوان معمار نامگذاری نشده و بیشتر به عنوان روز شیخ بهایی شناخته می شود که می تواند الگوی خوبی برای جامعه معماری باشد.

این کارشناس ارشد معماری افزود: آثار باقی مانده از شیخ بهایی در حوزه معماری، اشراف این فرد به مسائل جامعه شناسی و فرهنگی و نوع تعامل او با قدرت و حکومت بسیار مورد توجه می باشد که در هر سه مولفه موفق بوده و توانسته با تعامل با حاکمیت پروژه های بسیار بزرگ و خوبی را تعریف و اجرا نماید.
مدیر خانه هنرمندان مشهد اذعان داشت: به دنبال تعریف نقش تمامی رشته های هنر در نمای بصری و هویت شهری هستیم که این امر با توجه به اینکه مشهد در سال 2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام است اهمیت بالایی دارد.
وی اذعان داشت: جامعه معماری بر روی سیمای شهری موثر هستند و نمای شهر چه خوب و چه بد به نام معماران نوشته می شود.
عرفان بیان کرد: در غفلت معماری در 6 سال گذشته نقاشی دیواری در شهر مشهد خیلی جلوه کرده و مدیریت هنری در در چند سال گذشته بیش از 1 میلیون متر مربع نقاشی کار کرده که جای نماهای ما را گرفته است.
مدیر امور هنری شهرداری مشهد تصریح کرد: در بهترین حالت در شهری که 2500 ساعت آفتاب دارد نقاشی دیواری 4 سال دوام دارد و بعد از این مدت باید برای ترمیم نقاشی ها هزینه زیادی شود، بسیاری از دیوارهای شهر نما ندارند و ساده ترین راه حل نقاشی دیواری است و این موضوع به خاطر کم کاری جامعه معماری است.

در این جلسه علی یوسف زاده شهردار منطقه 3 مشهد گفت: برای مدتی مدیریت شهری مشهد دست افراد غیر معمار بود و دل مشغولی امثال بنده این بود که اگر روزی مدیریت دست معماران برسد چه خواهد شد.
وی افزود: به عنوان یک شهردار منطقه که عضوی از جامعه معماری می باشم باید بگویم که ما قرا نیست بر روی مبانی نظری معماری و در بعد تفکری کار کنیم بلکه ما مدیران اجرایی هستیم که ابلاغات مافوق را انجام می دهیم.
یوسف زاده تصریح کرد: ممکن است برخی از شهرداران مناطق این تصور را داشته باشند که اگر چند ساختمان خوب در منطقه داشته باشند کار مناسبی صورت گرفته است که این تفکر باید مورد بررسی قرار گیرد.
در ادامه ساسان نورین مقدم شهردار منطقه 1 مشهد گفت: اگر کسی بخواهد دوره ای تاریخ را بشناسد به معماری آن دوران نگاه می کند و حتی از این معماری نوع عرفان آنها نیز قابل استخراج است.
وی افزود: طرح مباحث علمی در خصوص معماری به بهانه روز معمار را به فال نیک می گیریم، به نظر می رسد خانه هنرمندان مشهد می تواند بسترساز مناسبی برای طرح مباحث علمی این حوزه باشد.




صبح روز سوم اردیبهشت ، همایش بزرگداشت روز معمار با حضور مهندس حسین نژاد ، معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد در فرهنگسرای قرآن و عترت شهرداری مشهد برگزار شد.





همچنین دانشگاه غیر انتفاعی خیام نیز در همین روز میزبان استادان و دانشجویان معماری بود. دو سخنران این نشست مهندس سپانلو و  احمدی بودند. یکی از اساتید معماری دانشگاه تهران در این مراسم با گرامیداشت یاد شیخ بهایی گفت: ویژگی های اصلی معماری ایرانی در جهان تجلی یافته است.

ابوالفتح سپانلو افزود: متاسفانه معماران ایرانی در سال های بعد از انقلاب نتوانسته اند از این گنجینه ارزشمند به درستی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه تاریخ گذشته معماری ایران باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد اظهار کرد: آثار تاریخی ایران در طول سال های گذشته بارها توسط اقوام بسیار نابود شد اما مهندسان این مرز و بوم بارها بناها و اثرهای تاریخی بسیار خلق کردند.

وی با انتقاد از فعالیت های صورت گرفته توسط مهندسان و معماران در سال های اخیر گفت: عده ای به دنبال این هستند که معماری سنتی را از مردم دور کنند و عده ای نیز می خواهند بین فرهنگ و معماری غربی و ایرانی ارتباط برقرار نمایند.

سپانلو افزود: باید نگاه به آینده در ساخت و ساز و پروژه های شهری مشهد دنبال شود اما نباید ما را از تاریخچه و فرهنگ ایرانی خود دور کند.

این مهندس برجسته کشور تصریح کرد: معماران امروز جامعه باید به تاریخ سازان فردا تبدیل شوند و در این زمینه باید با تکیه بر مبانی فرهنگ داخلی با ورود بیش از حد مدرنیته مقابله کنند.

جالب است بدانید مشاور معماری منتسب به نامبرده  نقش تعیین کننده در تخریبهای گسترده پیرامون بافت حرم مطهر رضوی داشته و این اظهارات در حالی گفته میشود که مسوولیت مستقیم همین انتقادات متوجه همین مشاور است.

نشست دیگری هم در روز سه شنبه هشتم اردیبهشت در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد که متاسفانه هیچ گزارش از آن منتشر نشده است.

همچنین در ابتکاری جالب قرارگاه خبری صبح توس به مناسبت روز معمار به سراغ یک معمار رفت و با وی مصاحبه کوتاهی در باره معماری انجام داد. مصاحبه مهندس عرفان در همین سایت منعکس میگردد.

گفت و گوی صمیمی سایت خبری صبح توس با مهندس عرفان

گفتنی است محمدبن حسین عاملی' مشهور به شیخ بهایی که در فقه، عرفان، نجوم، ریاضی، ادبیات و تاریخ سرآمد اندیشمندان زمان خویش بود در 925 هجری خورشیدی برابر با 953 هجری قمری متولد شد.

این دانشمند بلند آوازه دوره صفویه در 10 سالگی به همراه پدرش عزالدین حسین عاملی که از علمای بزرگ آن زمان به شمار می رفت به طرف ایران رهسپار شد و چون به قزوین رسیدند و آن شهر را مرکز دانشمندان شیعه یافتند آنجا را برای اقامت برگزیدند و بهاءالدین به فراگیری علوم از پدر و دیگر دانشمندان عصر خود همت گماشت.

وی به گواهی تاریخ، استادی توانمند بود چرا که اندیشمندانی توانا همچون ملاصدرای شیرازی، ملاحسن حنیفی کاشانی، سیدمیرزا رفیع الدین طباطبایی نائینی، ملامراد تفرشی، ملامحمدتقی مجلسی و ملا محمدباقر خراسانی سبزواری را که هرکدام به نوبه خود از بزرگترین مفاخر علم و ادب ایران هستند، تربیت و پرورانده است.

وی دانشمند نامدار دوران صفوی است که در زمینه ریاضیات، مهندسی و معماری نیز دستاوردهای فراوان به ویژه در شهر اصفهان داشته است.

آخرین بروز رسانی مطلب در پنجشنبه ، 10 ارديبهشت 1394 ، 09:43

برگزاری تور حرم شناسی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

به همت مرکز مطالعات شما و همکاری بیدریغ آستانقدس رضوی ، بازدید و تور تخصصی حرمشناسی ، عصر دیروز دوشنبه 17 فروردین 94 بر گزار شد . در این بازدید که کارشناسان و کارشناسان ارشد حوزه های معماری و شهرسازی حضور داشتند کارشناس واحد حرم شناسی حرم مطهر رضوی و مدیر مرکز به ارائه توضیحاتی پیرامون جای جای معماری حرم منور رضوی پرداختند که مورد استقبال حضار قرار گرفت. مدرسه یوسفیه یا دو در ، مدرسه پریزاد ، مسجد گوهرشاد ، شبستانها ، رواق ها و صحن انقلاب و صحن نو و بستها و تعدای از مقبره های تاریخی مستقر در حرم مطهر از جمله اماکن بازدیدشده در این رویداد بودند.

گفتنی است حرم مطهر رضوی ، با گنجینه فوق العاده ای از معماری قرون سوم تا امروز معماری ، نفیس ترین اثر معماری کشور میباشد.

Thanks to the unwavering cooperation Center of Astan Quds Razavi, visited the shrine of specialized tours, was held Monday, April 6, 2015. The visit was attended undergraduate and graduate fields of architecture and urban planning expert and director of the Shrine of the Holy Shrine Reza Razavi shrine began to offer explanations about the architecture that was welcomed by the audience.
Yoosefieh school, Parizad school,Gohar Shad mosque, nave and porch floor and the floor of the revolution and new clamps and some of the historical monument in the shrine of the places visited were at the event.
It is a shrine Razavi, with extraordinary architectural treasures of the third hijri-9th-  century to the present architecture, the most exquisite works of architecture.


بفضل مركز التعاون الثابت من آستان قدس رضوي، زار ضريح جولات المتخصصة، عقدت الاثنين 6 أبريل، 2015. وحضر الزيارة المجالات الجامعية والدراسات العليا للهندسة المعمارية وخبير التخطيط الحضري ومدير ضريح ضريح المقدس رضا رضوي ضريح بدأ لتقديم تفسيرات حول العمارة التي رحب بها الجمهور.
كانت المدرسة یوسفیه، مدرسة بریزاد، مسجد غوهرشاد، صحن الكنيسة وشرفة الطابق والطابق الثورة والمشابك الجديدة وبعض المعالم التاريخية في ضريح الأماكن التي زارها في هذا الحدث.
إنه مزار رضوي، مع الكنوز المعمارية الاستثنائية من القرن الثالث إلى الهندسة المعمارية الحالية، أكثر الأعمال الرائعة للهندسة المعمارية.

آخرین بروز رسانی مطلب در يكشنبه ، 23 فروردين 1394 ، 06:57

افقی تازه در مرکز مطالعات شما، گامی به جلو.

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

در واپسین روزهای اسفند93، نخستین شرکت تخصصی گردشگری معماری ، وابسته به مرکز ، در پارک فناوری خراسان رضوی تاسیس شد. خبرهای بعدی را متعاقبا اعلام خواهیم کرد. برنامه تورهای تخصصی این شرکت به زودی اعلام خواهد شد . علاقمندان میتوانند ، سوالات خود را از طریق ایمیل moh_erfan @yahoo.com  ارسال دارند.

اولین نشست فقه و شهرسازی با بارقه هایی از امید و نوآوری فقهی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

2

 

آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر روز پنج شنبه طی سخنانی در "نشست اول فقه و شهرسازی؛ افق ها و ضرورت ها" که در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: فقه شهر سازی آن اصول و قواعدی است که در فقه ما برای زندگی شهری و ساختار شهری تبیین شده است.

وی با بیان اینکه در منابع دینی ما فقه جامع ای پیرامون شهرسازی وجود دارد که باید در این زمینه به آن استنباط شود، اظهار داشت: در منابع دینی ما دو نوع شهر وجود دارد و دو گونه شهر تعریف شده که هر کدام احکام خاص خودش را دارد.

آیت الله اراکی افزود: این طور نیست که این دو شهر جدای از هم باشند در حقیقت در هر شهری دو معیار برای شهر وجود دارد که باید هر کدام از این شهر ها از هر دو معیار برخوردار باشد. شهری داریم که در منابع دینی ما این شهر ملاک مهاجر بودن تلقی شده است که هر کس به چنین شهری می پیوندد اعرابی است و این مسئله مسئله بسیار مهمی در منابع دینی ما است، این شهری که پیوستن به آن انسان را مهاجر می کند و کسی که به این شهر نپیوندد اعرابی است؛ ملاکش این است کسی که رهبری سیاسی فرمانروای الهی و نظم اجتماعی الهی را بپذیرد از اعضای این شهر الهی محسوب می شود این همان شهری است که از آن تعبیر به شهر فرافیزیکی یا شهر شرعی می شود این شهر شهر معنوی و شهر شرعی است.

وی افزود: کسی که به این شهر می پیوندد اگر در بیایان هم باشد باز هم عضو این شهر است اما برعکس اگر کسی در متمدن ترین شهر زندگی کند و یا اینکه در کنار رسول اکرم(ص) هم زندگی کند اما عضو این شهر نباشد اعرابی است.

آیت الله اراکی اظهار داشت: هرجا یک ساختار فیزیکی برای شهری شکل می گیرد قطعا این ساختار فیزیکی بر اساس یک ساختار فرا فیزیکی شکل می گیرد و بر پا می شود که آن ساختار فرافیزیکی شهر اسلامی همان چیزی است که ما از آن به هجرت یا شهر ولایی و یا شهر شرعی تعبیر می کنیم و اگر کسی پیوستگی به این شهر پیدا کند هرچند از آن دور هم باشد اما عضو این شهر است.

وی در ادامه بیان اینکه هر شهری مانند یک موجود زنده است که دارای یک جان و یک کالبد است، اظهار داشت: جان شهر همان شهر فرافیزیکی شهر است و یک شهر معنوی است و کالبد این شهر باید به تناسب این جان شهر شکل بگیرد بر این اساس وقتی یک جان برای شهر داریم و آن نظام ولایتی است اینجا مسجد جایگاه ویژه ای پیدا می کند.

آیت الله اراکی با تأکید بر اینکه خداوند در مفهوم دینی ما فرمانروای مطلق و ناظر بر همه شئون ما است، اظهار داشت: در تعالیم اسلامی مسجد مقر فرمانروایی الهی و بیت الله است.

وی افزود: مسجد محل فرمانروا و امام مسجد کسی است که رابط بین مأمومین و فرمانروای مطلق است و لذا مساجد خانه های امام است زیرا امام حجت فرمانروایی بر روی زمین است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه بیوت فرمانروایی الهی است اظهار داشت: این بیوت مقر فرمانروایی و قلب تپنده شهر فرافیزیکی و جامعه ولایی است .اینجاست که مسجد در ساختار شهر فیزیکی جایگاه بسیار ویژه ای پیدا می کند.

وی افزود: مسجد اصلی در قلب شهر قرار می گیرد و مساجد دیگر در محله های مختلف شهر ایجاد می شود که این محله های مختلف نیز در اطراف این مسجد اصلی بنا می شوند.

ایت الله اراکی افزود: وقتی جان شهر با تعریف شهر فرافیزیکی شناسانده می شود ساختمان ها نیز باید طوری بنا شود که نمایی از این شهر فرا فیزیکی داشته باشد زیرا شهر فرافیزیکی در ساختار شهر فیزیکی بسیار اثر گذار است.

آیت الله اراکی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در شهر معنوی و ولایی دو نوع ارتباط وجود دارد یکی ارتباط طولی و دیگری ارتباط عرضی، اظهار داشت: ارتباط طولی همان است که به ولایت طولی تعبیر می شود و ارتباط عرضی نیز همان ولایت عرضی است، شهر ولایی هم باید رابطه طولی و هم رابطه عرضی را تأمین کند.

وی افزود: رابطه بیت، رابطه همسایگی و رابطه هموطن یک شهر را شکل می دهند و اینها با یکدیگر رابطه عرضی را شکل می دهند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه آنچه امروز در شهر سازی وجود دارد مطلوب شرع نیست اظهار داشت: روایات بسیار زیادی داریم که نهی از ایجاد ساختمان های بلند می کند علاوه بر این مردم باید در زندگی شهری با آیات الهی در ارتباط باشند و آسمان و ستارگان و طلوع و غروب خورشید را ببینند.

وی تأکید کرد: ساختار فیزیکی شهر ها باید به گونه ای باشد که ارتباط مردم با نشانه های الهی را تحقق ببخشد، اگر شهر بر اساس موازین شرعی ساخته شود روحیه مردم تغییر می کند و مردمی که در شهر شرعی زندگی می کنند به خودی خود بر اساس موازین شرعی رشد خواهند کرد.

ایشان در این سخنرانی به سه اصل برآمده از فقه و دین برای  حوزه شهرسازی اشاره کردند. مواطنه، جوار و بیت سه اصلی بود که به آن اشاره شد.

رابطه مواطنه شامل ولایت طولی و عرضی ، رابطه جوار شامل توسعه افقی و مقابل هم ساختن خانه ها ست. و رابطه  بیت شامل نگاه به بیت به عنوان اولین سلول  بافت اجتماعی است.

طرح بحثی درباره زیبایی شناسی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

مباحثه با آقای مهندس عرفان در خصوص شناخت زیبایی

مهندس محمد هادی عرفان

در اینجا مباحثه ای خواندنی با آقای مهندس محمد هادی عرفان ، مدیریت وبگاه مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلام و مدرس معماری در خصوص شناخت زیبایی قرار داده شده است. شما را به خواندن این مباحثه دعوت می کنم.

-  به نظر شما زیبایی چیست و مرجع شناخت زیبایی کجا است؟

راستش بحث زیبایی خیلی خیلی گسترده است .از علامه جعفری تا هربرت رید -آنهم فقط از معاصرین- تعاریف کاملا متفاوتی از زیبایی ارائه داده اند. و نمیتوان به راحتی هم از این تعاریف که عموما برگفته از مطالعه و نکته سنجی است عبور کرد. نمیدانم، چراکه زیبایی از منظر کلام و فلسفه تعاریف متفاوتی می شود. عده ای مانند افلاطون زیبایی را برمیگردانند به عالم مُثُل که به عقیده افلاطون عالمی تجریدی است و آنجا مرتبه ای بالاتر از عالم فعلی است.
عده ای مانند هایدگر و طرفدارانش اعتقاد دارند . که تلقی از زیبایی امری است که در خلقت انسان توسط آن چیزی که او آن را خدا نمی نامد متعین شده است .
کسانی همچون ملاصدرا و متکلمین اسلامی معتقدند که تلقی بشر از زیبایی امری است که خالق در ما نهاده و به همین دلیل هم مثلاَ ما از تقارن خوشمان می آید و کسی نیست که عمداً از تقارن بدش بیاید.

- چرا عده ای از انسان ها تصور متفاوتی از  زیبایی دارند؟

اعتقاد بنده حقیر هم این است که فیض الهی در مرتبه وجودی هر انسانی نوعی زیبایی شناسی را ایجاد میکند. بر اساس تئوری ملاصدرا که قائل به انسان هایی با مرتبه وجودی جماد و نبات و حیوان و انسان است،این حس زیبایی شناسی میتواند کاملا تنوع داشته باشد. البته در اصول یکی است. ولی کسی که در مرحله جماد است آنقدر روح کرختی دارد که عموما احساس زیبایی شناسی او ریشه غریزی دارد -البته به تعبیر بنده – ولی کسی که به مرحله انسان کامل رسیده زیبایی شناسی اش گره با عالم بالا خورده و زخرف ها و بزک های مرسوم نمیتوانند او را بفریبند.

به عنوان مثال رنگ قرمز رنگ تحریک جنسی هم هست. اگر فردی با مرتبه حیوان به لب قرمز یک زن نگاه کند احساسی متفاوت با دیدن اتفاقی و غیر عمد یک انسان کامل از همان لب دارد.
به همین خاطر هم میبینید که چشم چرانی در آدمهای دارای مرتبه حیوان خیلی امری عادی است. و توجه شان در  زیبایی شناسی هم به مقولات محرک هویت جنسی بر می گردد.
به این اضافه کنید که آدمهای دارای سیر و سلوک قبض و بسطهای متوالی روحی دارند. بنابراین حالاتی متفاوت و متنوع به ایشان دست میدهد. لذا شاید بهتر باشد قطعی بحث زیبایی شناسی را نبست . شما یک روز که صبح به علتی با حالی معنوی و خوش ا زخواب برمیخیزید تلقی متفاوتی از دور و برتان دارید . نقل است که امام به بازشدن غنچه های حیاط خانه شان در جماران هم توجه داشتند. که البته نشانه اوج زلالی و پختگی روح است که آدمی با آن همه گرفتاری به این موضوعات هم توجه کند. یا مثلا شهید چمران یکبار در مسیر رفت به سوسنگرد جیپ را نگه میدارد .میایستد.میرود داخل علفزار ، پرنده کوچکی را پانسمان میکند ، وسپس سوار جیپ شده و به راهش ادامه میدهد ، و میرود که بجنگد. این قدرت روحی قطعا تلقی اش از زیبایی خیلی عمیق تر و بی بدیل تر از فلان نقاش شبه روشنفکر با موهای نامتعارف است.

-  سواد بصری چیست و چه تعریفی دارد و چگونه می توان سواد بصری را تقویت کرد؟

بحث سواد بصری به نظر من ریشه در اموری از جمله گرافیک دارد ، و به نظر حقیر ردپای یهودیت تحریف شده در تولد گرافیک قابل بررسی است. اینکه شما به جای کلمه از شکل استفاده کنی به خودی خود مخل تفکر است. یعنی به تعبیر دقیق کلمه ، تو با استفاده از شکل تصویر را جایگزین تصور کرده ای ، و در واقع هویت تفکری مخاطبت را انکار کرده ای.
اگر بتوان از این مهلکه جان سالم بدر برد خود سواد بصری به عنوان تنها یک تکنیک و نه بیشتر قابل تقویت است. و مثل اکثر مهارتها با تمرین بهبود مییابد.
امیدوارم خسته نشده باشید.

 

- در صورت امکان این قسمت از صحبت های خود را بیشتر باز کنید :

“اما بحث سواد بصری به نظر من ریشه در اموری ازجمله گرافیک دارد. و به نظر حقیر ردپای یهودیت تحریف شده در تولد گرافیک قابل بررسی است. اینکه شما به جای کلمه از شکل استفاده کنی به خودی خود مخل تفکر است. یعنی به تعبیر دقیق کلمه تو با استفاده از شکل تصویر را جایگزین تصور کرده ای.و در واقع هویت تفکری مخاطبت را انکار کرده ای.”

 

شیطان برای اولین بار برای کسانی که از درگذشت نوح پیامبر علی نبینا و آله و علیه السلام نالان بودند مجسمه ای از او ساخت و گفت حال که دلتان برای نوح تنگ میشود بیایید و با این  مجسمه گفتگو کنید و این چنین بت پرستی متولد شد.

همچنین نخستین بار یهودیان بودند که در دوره حضور حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام در کوه طور بواسطه ساخت گوساله سامری مفهوم خدا را در مجسمه گوساله مجسم کردند و بجای تفکر در باب مفهوم عبادت به تصویرسازی و تجسد برای این مفهوم ماورایی پرداختند.

لذا من تصور میکنم ریشه تبدیل جریان تفکر به تصویر از همین جا شروع شد. از سویی دیگر جریان های یهودی-فراماسونی که ریشه در تمدن مصر داشتند این حلقه را تا به امروز به نظر حقیر ادامه داده اند. یعنی تبدیل مفاهیم دینی به مجسمه در هنر مسیحی هم به همین جا برمیگردد .زیرا ساخت و معماری کلیساها در قرون وسطی در انحصار معماران یهودی و فراماسون بود.

فرزند این اتفاق به مدد نکنولوژی چند امر است:

۱- تولد تفکر ریاضیایی و در نتیجه تولد کامپیوتر

۲-  تولد سینما که اوج تصویر سازی است و  تفکر مخاطب با ظهور سینما کمترین نقش را در افرینش هنر به خود میگیرد.

۳-  از تلاقی موج سینما با تکنولوژی رایانه عملا جهشی بنام گرافیک رخ میدهد که در آن با بازگشتی به خط هیروگلیف زبانها نادیده گرفته شده و همه چیز با نماد معرفی میشوند. مانند حضور قوی گرافیک در تابلوهای راهنما در فرودگاه ها و پایانه ها و علائم راهنمایی و رانندگی.و نشت این سبک به مقوله طراحی پوستر وتبدیل گرافیک به زبان بین المللی فارغ از همه زبانها

البته منکر توانمندیهای گرافیک و نقاط مثبت آن به هیچ وجه نمیتوان شد.امروز گرافیک خصوصاً در رسانه ها حضوری پررنگ و موثر دارد و ابزار دست اربابان رسانه است.

- فرموده بودید :

“خود سواد بصری به عنوان تنها یک تکنیک و نه بیشتر قابل تقویت است. و مثل اکثر مهارتها با تمرین بهبود مییابد.”
آیا هر کسی می تواند دارای سواد بصری باشد؟ آیا تحصیلات آکادمیک -همچنان که دررشته های مهندسی تاثیر گزار است- می تواند بر پرورش سواد بصری موثر باشد یا مسائل دیگری تاثیرگذار است؟
با توجه به تعریفی که در مورد تاثیر معنویت بر زیبایی شناسی داشتید ، می توان با توجه به امور معنوی سواد بصری را نیز تقویت کرد؟

نکته آخر در رشد و تقویت سواد بصری تمرین دست و چشم با هم مهم است .یعنی طراحی دست آزاد+زلال نمودن سرچشمه های روحی حس زیبایی شناسی.روح های زلال و جسم های توانمند در طراحی دست آزاد میتوانند به سلیقه متعالی سواد بصری نزدیک شوند.

uusd.ir

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف


خانه “تپه” سکونتگاهی مدرن و زیباست که برای خانواده ای پنج نفره در شهر ملبورن استرالیا ساخته شده و در سال ٢٠١٢ توسط گروه معماری “اندرو ماینارد” طراحی و اجرا شده است.
گجت نیوز: خانه "تپه” سکونتگاهی مدرن و زیباست که برای خانواده ای پنج نفره در شهر ملبورن استرالیا ساخته شده و در سال ٢٠١٢ توسط گروه معماری "اندرو ماینارد” طراحی و اجرا شده است.

با روندی که دنیا در سالهای اخیر طی کرده است، استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر به ویژه در زمینه معمازی مورد توجه فراوانی قرار گرفته و شیوه های جدید سازه و معماری به سمتی رفته که بیشترین استفاده از انرژی های طبیعی همچون انرژی خورشید صورت گیرد و در کنار آن با بهره گیری از عایق های حرارتی میزان انرژی مورد استفاده در خانه کاهش یابد و از اتلاف انرژی جلوگیری شود، پروژه ای که در این پست برای شما انتخاب کردیم ازین نظر نکته های جالبی دارد و توجه به این مباحث جزو برنامه های اصلی طراحی خانه هیل(تپه) بوده است.

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

روند طراحی بر این اساس بوده است که بتواند طرحی ارائه دهد که گرمای خورشید را در زمستان حفظ کند و در تابستان میزان تاثیر گرمای خورشید به حداقل برسد به همین خاطر نحوه قرارگیری و فرم حجم تحت تاثیر همین عوامل شکل گرفته است و در کنار این موضوع، به نوعی از بام سبز استفاده شده است که البته به جای قاعده مرسوم که در بام سبز از پوشش گیاهی طبیعی استفاده میشود در این خانه از چمن مصنوعی استفاده شده است که ظاهر بام سبز را دارد ولی بام سبز نیست، استفاده از چمن مصنوعی در کنار زیبایی به این دلیل است که به عنوان عایق عمل میکند و به گفته طراح همچون پتو از اتلاف حرارت داخل خانه جلوگیری کند.

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

طراحی خانه ای که برای خانواده ای جوان مورد استفاده قرار میگیرد که سه فرزند کوچک دارند، طراح را ترغیب کرده است تا در حیاط با استفاده از چمن مصنوعی و فلاور باکس های کوچک فضای مفرح و شاد برای تفریح و بازی کودکان ایجاد کند و در کنار آن برای برگزاری مهمانی های کوچک دوستانه نیز مناسب باشد، نکته جالب در طراحی خارجی، استفاده های متنوعی است که در ساعات مختلف روز و در فصل های مختلف میتوان از فضای باز داشت که در تصاویر خانه نیز به صورت گرافیکی نشان داده شده است و در نوع خود جالب است.

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نکته منفی که در طراحی میتوان به آن اشاره کرد، طراحی نامناسب فضاهای داخلی است که منجر به ایجاد فضاهایی بسته با تعدد دیوارهای داخلی و دسترسی نامناسب به نور طبیعی شده است که شاید به دلیل تمرکز معمار روی مباحث تنظیم شرایط محیطی و مصرف انرژی بوده است و توجه معمار به طراحی خارجی موجب شده است که از ایجاد فضاهای داخلی متنوع و کاربردی غافل شود و ازین نظر امکان طراحی بهتری وجود داشت که متاسفانه شکل نگرفته است ولی در کل طراحی حجم متفاوت و مدرن و استفاده مناسب و مطلوب از شرایط محیطی جزو شاخصه های اصلی طراحی است که این خانه را در نوع خود قابل توجه میکند.

 +عکس

خانه “تپه” سکونتگاهی مدرن و زیباست که برای خانواده ای پنج نفره در شهر ملبورن استرالیا ساخته شده و در سال ٢٠١٢ توسط گروه معماری “اندرو ماینارد” طراحی و اجرا شده است.
گجت نیوز: خانه "تپه” سکونتگاهی مدرن و زیباست که برای خانواده ای پنج نفره در شهر ملبورن استرالیا ساخته شده و در سال ٢٠١٢ توسط گروه معماری "اندرو ماینارد” طراحی و اجرا شده است.

با روندی که دنیا در سالهای اخیر طی کرده است، استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر به ویژه در زمینه معمازی مورد توجه فراوانی قرار گرفته و شیوه های جدید سازه و معماری به سمتی رفته که بیشترین استفاده از انرژی های طبیعی همچون انرژی خورشید صورت گیرد و در کنار آن با بهره گیری از عایق های حرارتی میزان انرژی مورد استفاده در خانه کاهش یابد و از اتلاف انرژی جلوگیری شود، پروژه ای که در این پست برای شما انتخاب کردیم ازین نظر نکته های جالبی دارد و توجه به این مباحث جزو برنامه های اصلی طراحی خانه هیل(تپه) بوده است.

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

روند طراحی بر این اساس بوده است که بتواند طرحی ارائه دهد که گرمای خورشید را در زمستان حفظ کند و در تابستان میزان تاثیر گرمای خورشید به حداقل برسد به همین خاطر نحوه قرارگیری و فرم حجم تحت تاثیر همین عوامل شکل گرفته است و در کنار این موضوع، به نوعی از بام سبز استفاده شده است که البته به جای قاعده مرسوم که در بام سبز از پوشش گیاهی طبیعی استفاده میشود در این خانه از چمن مصنوعی استفاده شده است که ظاهر بام سبز را دارد ولی بام سبز نیست، استفاده از چمن مصنوعی در کنار زیبایی به این دلیل است که به عنوان عایق عمل میکند و به گفته طراح همچون پتو از اتلاف حرارت داخل خانه جلوگیری کند.

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

طراحی خانه ای که برای خانواده ای جوان مورد استفاده قرار میگیرد که سه فرزند کوچک دارند، طراح را ترغیب کرده است تا در حیاط با استفاده از چمن مصنوعی و فلاور باکس های کوچک فضای مفرح و شاد برای تفریح و بازی کودکان ایجاد کند و در کنار آن برای برگزاری مهمانی های کوچک دوستانه نیز مناسب باشد، نکته جالب در طراحی خارجی، استفاده های متنوعی است که در ساعات مختلف روز و در فصل های مختلف میتوان از فضای باز داشت که در تصاویر خانه نیز به صورت گرافیکی نشان داده شده است و در نوع خود جالب است.

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نکته منفی که در طراحی میتوان به آن اشاره کرد، طراحی نامناسب فضاهای داخلی است که منجر به ایجاد فضاهایی بسته با تعدد دیوارهای داخلی و دسترسی نامناسب به نور طبیعی شده است که شاید به دلیل تمرکز معمار روی مباحث تنظیم شرایط محیطی و مصرف انرژی بوده است و توجه معمار به طراحی خارجی موجب شده است که از ایجاد فضاهای داخلی متنوع و کاربردی غافل شود و ازین نظر امکان طراحی بهتری وجود داشت که متاسفانه شکل نگرفته است ولی در کل طراحی حجم متفاوت و مدرن و استفاده مناسب و مطلوب از شرایط محیطی جزو شاخصه های اصلی طراحی است که این خانه را در نوع خود قابل توجه میکند.
آخرین بروز رسانی مطلب در يكشنبه ، 23 آذر 1393 ، 20:10

صفحه 1 از 10