شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

فوری ترین نسخه برای طراحی شهری مشهد ایجاد سازمان زیباسازی است

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
مدیر خانه هنرمندان مشهد:
فوری ترین نسخه برای طراحی شهری مشهد ایجاد سازمان زیباسازی است
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۳ در ۱۰:۲۳ ق.ظ
چاپ خبر
 
جلسه هم‌اندیشی با موضوع «ویژگی های محیطی و مبلمان شهری در مشهد و چند شهر دنیا» با ارئه محمد هادی عرفان مدیر خانه هنرمندان مشهد و کارشناس ارشد معماری در ساختمان مرکزی شهرداری مشهد برگزار شد.
images

به گزارش صبح توس، مدیر خانه هنرمندان مشهد در این جلسه گفت: در سخت بودن اعمال ضوابط در سیمای شهری و طولانی بودن فرایند بهبود تدریجی هویت کالبدی و خوانایی شهری، اهم گفتگوی مشترک مردم با مردم  مردم با شهر و مردم با مدیریت شهر در  گرافیک محیطی و مبلمان شهری صورت می گیرد.

 

وی ادامه داد: مبلمان شهری و گرافیک محیطی توان ساخت هویت شهری را ندارد ولی در وضعیت فعلی بار جدی خاطره سازی و ایجاد تصویر ذهنی  تا قوام یافتن سیمای شهری مناسب  بر عهده مبلمان شهری است.

 

عرفان تصریح کرد: جذابیت گرافیک محیط و مبلمان شهر بطور مستقیم در سرمایه شهر تاثیر دارد و صد البته نباید بزک شهری را جایگزین این دو پنداشت.

 

این کارشناس ارشد معماری ضمن بیان اینکه شهر همانند یک خانه نیاز به اثاث و تجهیزات دارد تا آسایش مناسب را برای شهروندان در مواقع حضور در فضای عمومی فراهم آورد، افزود: مبلمان شهری ، مشخصا انواع لوازم و المانهایی است که کارکرد در فضای عمومی شهری دارند و  کیوسک، نیمکت، روشنایی ، سطل زباله ، رمپ، فلاورباکس(گلجای)، استند، بیلبورد، باجه تلفن، انواع تابلوهای راهنما و تابلوهای ترافیکی نمونه هایی از مبلمان شهری هستند.

 

مدیر امور هنری شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: مبلمان ترافیکی را اینگونه بپذیریم که شامل همه نوع طراحی محیطی منجر به بهبود کارآیی تردد باشد، با این نگاه پلها، جدولها، لبه ها و.. در این حوزه می گنجند.

 

عرفان همچنین بیان کرد: نقاشی دیواری، هنری شهری در شهرهای اروپایی نیست زیرا نماهای ماندگار شهرهای اروپایی  نیاز به کارهای موقت را از بین برده است و آنچه نقاشی دیواری خوانده میشود که در موارد بسیار معدود و محدود و بیشتر جنبه تفننی دارد.

 

این مدرس دانشگاه اذعان داشت: شایسته است که بپذیریم رقابت امروز کلانشهرها با یکدیگر در مساله توسعه پایدار و جذب نخبگان است و تلاش شهرهای موفق دنیا برای خلق فضای شهری متناسب با سبک زندگی دانشمندان و تحصیل کردگان نکته ای عمیقا مهم است.

 

وی همچنین اظهار داشت: دوره ژست برنامه ریزی شهری گذشته است و شهرهای موفق به مدد هوشمند سازی خدمات برنامه ریزی شهری ، از گردنه خدماتی از قبیل صدور پروانه گذشته اند و پیچ تاریخی بقای شهرها، امروزه در ایستگاه طراحی شهری و خصوصا، طراحی فضای مناسب و مجهز شهری به مبلمان و گرافیک توقف کرده است.

 

عرفان فوری ترین نسخه برای طراحی شهری مشهد را ایجاد سازمان زیباسازی دانست و افزود: فرصت- تهدید! بدنه متخصص در برنامه ریزی شهری و تهدید تحقق تنها ۴۹ درصدی طرح جامع قبلی، قابل درک است ولی نباید شهر به بهانه یا دلیل این معضل، از جهش کیفیت محیطی اش غافل بماند که در صورت تاخیر مدیریت، بازار خودش راهش را با هزینه ای بسیار بالاتر و با خطاهایی به مراتب بزرگ پیدا خواهد نمود.

 

عرفان در زمینه طرح ایجاد سازمان زیباسازی بیان کرد: شهرداری مشهد در سال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه مطالعات فضای شهری هزینه می کند و اما سازمان های مختلف در این زمینه پاسخگو نیستند.

 

وی ضمن بیان اینکه ۱۶ سازمان مختلف به نوعی درگیر فضای طراحی شهری هستند، اظهار داشت: در صورت تشکیل سازمان زیباسازی شهری در مشهد این سازمان پاسخگو خواهد بود و از این وضعیت بلاتکلیفی خارج می شویم.

 

اما در پایان این جلسه کمال سرویها نائب رئیس شورای شهر مشهد به خبرنگار ما گفت: مبلمان شهری در ۵ سال اخیر رشد خوبی کرده و توانسته توجهات زیادی را به خود معطوف نماید یعنی انتظارات مردم نسبت به مبلمان شهری بالاتر رفته است.

 

وی ادامه داد: به هر حال مشهد تفاوت هایی با سایر شهر ها دارد و زائرین زیادی  می خواهند از مبلمان شهری ما استفاده کنند و تاکنون از تجربیات مناسب سایر شهرهای دنیا در حوزه مبلمان شهری استفاده کرده ایم.

 

سرویها افزود: در ارائه خوب آقای عرفان دیدیم که در حال حاضر تفاوت فاحشی بین مبلمان شهری مشهد با سایر شهرهای مهم دنیا وجود دارد و قطعا سیما و منظر شهری ما می تواند رشد بیشتری داشته باشد تا مردم در یک فضای با نشاط زندگی روزانه خود را بگذرانند.