شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

نخستین همایش معماری به سبک اسلامی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

پروفسور محب علی در دانشگاه آزاد کرمان:

معماری اسلامی ایرانی نمونه‌ای از عمل به اسلام است

پیشکسوت معماری اسلامی ایرانی گفت: مسلمانان باید در عمل اثبات کنند که مسلمان هستند و معماری اسلامی ایرانی نمونه‌ای از این عمل‌هاست.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از کرمان، پروفسور محب علی در نخستین همایش معماری به سبک اسلامی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برگزار شد، در رابطه با ترکیب فضا در معماری اسلامی ـ ایرانی گفت:  فضاهای معماری، امروز فضاهای بسته‌ای هستند و باید تلاش کرد که این فضاها را باز کرد.


وی افزود: در سال 2006 در مسابقه ای اروپایی، بهترین نقشه هایی که در این مسابقه جایزه گرفتند، همان پلان ها و نقشه های شبیه به قدیمی اسلامی ایرانی بودند؛ گویا پلان خانه های قدیمی کرمان و یزد را کپی برداری کرده بودند.


این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه در معماری حال حاضر دیگاه ها تجاری است، نه اجتماعی، باید سبک معماری اسلامی ـ ایرانی را متوجه اجتماع کرد.


پروفسور محب علی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از نکاتی که امروز فراموش شده، مشرف بودن ساختمان ها به یکدیگر است، در خانه‌های قدیمی ما زندگی راحت بود، حیات محل زندگی و تفریح هات خانواده بود؛ اما متاسفانه امروز نمی توان از حیاط ها استفاده کرد.


وی در رابطه با کاهش دیده شدن معماری های اسلامی ـ ایرانی در ایران گفت: نکات معماری اسلامی ایرانی در تمامی آثار تاریخی دیده می شود؛ اما متاسفانه در زمان حال هیچ نشانه ای از این نوع معماری را نمی بینیم.


این پیشکسوت معماری ایران گفت: مسلمانان باید در عمل اثبات کنند که مسلمان هستند و این معماری اسلامی ایرانی نمونه ای از این عمل هاست.


استاد محب علی گفت: باید از تکنولوژی روز دنیا برای آسایش و راحتی انسان ها استفاده کرد؛ اگر در گذشته نیز همین تکنولوژی ها را داشتند، باز هم همان بناهای قدیمی را اما با تکنولوژی جدید می ساختند.


وی تصریح کرد: میراث فرهنگی برای این است که راهی را که 70 سال است، گم کرده ایم پیدا کرده و فعالیت کنیم تا به 70 سال خود برگردیم و بتوانیم به سبک اسلامی ـ ایرانی زندگی کنیم./205ب1/*