شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

بزرگداشت روز معمار در مشهد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

سوم اردیبهشت هر سال بزرگداشت شیخ بهایی است و همزمان در سراسر کشور روز معمار گرامیداشته میشود.

امسال نیز مراسمی در این زمینه در مشهد برگزارشد . مهمترین این مراسمات بشرح زیر است:

شامگاه روز دوم اردیبهشت خانه هنرمندان مشهد میزبان جمعی از معماران بود. در این جلسه مهندس عرفان مدیر امور هنری شهرداری مشهد گفت : 4 اردیبهشت ماه به عنوان روز معمار شناخته می شود اما از مظلومیت معماران همین بس که هنوز این روز به طور رسمی به عنوان معمار نامگذاری نشده و بیشتر به عنوان روز شیخ بهایی شناخته می شود که می تواند الگوی خوبی برای جامعه معماری باشد.

این کارشناس ارشد معماری افزود: آثار باقی مانده از شیخ بهایی در حوزه معماری، اشراف این فرد به مسائل جامعه شناسی و فرهنگی و نوع تعامل او با قدرت و حکومت بسیار مورد توجه می باشد که در هر سه مولفه موفق بوده و توانسته با تعامل با حاکمیت پروژه های بسیار بزرگ و خوبی را تعریف و اجرا نماید.
مدیر خانه هنرمندان مشهد اذعان داشت: به دنبال تعریف نقش تمامی رشته های هنر در نمای بصری و هویت شهری هستیم که این امر با توجه به اینکه مشهد در سال 2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام است اهمیت بالایی دارد.
وی اذعان داشت: جامعه معماری بر روی سیمای شهری موثر هستند و نمای شهر چه خوب و چه بد به نام معماران نوشته می شود.
عرفان بیان کرد: در غفلت معماری در 6 سال گذشته نقاشی دیواری در شهر مشهد خیلی جلوه کرده و مدیریت هنری در در چند سال گذشته بیش از 1 میلیون متر مربع نقاشی کار کرده که جای نماهای ما را گرفته است.
مدیر امور هنری شهرداری مشهد تصریح کرد: در بهترین حالت در شهری که 2500 ساعت آفتاب دارد نقاشی دیواری 4 سال دوام دارد و بعد از این مدت باید برای ترمیم نقاشی ها هزینه زیادی شود، بسیاری از دیوارهای شهر نما ندارند و ساده ترین راه حل نقاشی دیواری است و این موضوع به خاطر کم کاری جامعه معماری است.

در این جلسه علی یوسف زاده شهردار منطقه 3 مشهد گفت: برای مدتی مدیریت شهری مشهد دست افراد غیر معمار بود و دل مشغولی امثال بنده این بود که اگر روزی مدیریت دست معماران برسد چه خواهد شد.
وی افزود: به عنوان یک شهردار منطقه که عضوی از جامعه معماری می باشم باید بگویم که ما قرا نیست بر روی مبانی نظری معماری و در بعد تفکری کار کنیم بلکه ما مدیران اجرایی هستیم که ابلاغات مافوق را انجام می دهیم.
یوسف زاده تصریح کرد: ممکن است برخی از شهرداران مناطق این تصور را داشته باشند که اگر چند ساختمان خوب در منطقه داشته باشند کار مناسبی صورت گرفته است که این تفکر باید مورد بررسی قرار گیرد.
در ادامه ساسان نورین مقدم شهردار منطقه 1 مشهد گفت: اگر کسی بخواهد دوره ای تاریخ را بشناسد به معماری آن دوران نگاه می کند و حتی از این معماری نوع عرفان آنها نیز قابل استخراج است.
وی افزود: طرح مباحث علمی در خصوص معماری به بهانه روز معمار را به فال نیک می گیریم، به نظر می رسد خانه هنرمندان مشهد می تواند بسترساز مناسبی برای طرح مباحث علمی این حوزه باشد.




صبح روز سوم اردیبهشت ، همایش بزرگداشت روز معمار با حضور مهندس حسین نژاد ، معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد در فرهنگسرای قرآن و عترت شهرداری مشهد برگزار شد.





همچنین دانشگاه غیر انتفاعی خیام نیز در همین روز میزبان استادان و دانشجویان معماری بود. دو سخنران این نشست مهندس سپانلو و  احمدی بودند. یکی از اساتید معماری دانشگاه تهران در این مراسم با گرامیداشت یاد شیخ بهایی گفت: ویژگی های اصلی معماری ایرانی در جهان تجلی یافته است.

ابوالفتح سپانلو افزود: متاسفانه معماران ایرانی در سال های بعد از انقلاب نتوانسته اند از این گنجینه ارزشمند به درستی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه تاریخ گذشته معماری ایران باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد اظهار کرد: آثار تاریخی ایران در طول سال های گذشته بارها توسط اقوام بسیار نابود شد اما مهندسان این مرز و بوم بارها بناها و اثرهای تاریخی بسیار خلق کردند.

وی با انتقاد از فعالیت های صورت گرفته توسط مهندسان و معماران در سال های اخیر گفت: عده ای به دنبال این هستند که معماری سنتی را از مردم دور کنند و عده ای نیز می خواهند بین فرهنگ و معماری غربی و ایرانی ارتباط برقرار نمایند.

سپانلو افزود: باید نگاه به آینده در ساخت و ساز و پروژه های شهری مشهد دنبال شود اما نباید ما را از تاریخچه و فرهنگ ایرانی خود دور کند.

این مهندس برجسته کشور تصریح کرد: معماران امروز جامعه باید به تاریخ سازان فردا تبدیل شوند و در این زمینه باید با تکیه بر مبانی فرهنگ داخلی با ورود بیش از حد مدرنیته مقابله کنند.

جالب است بدانید مشاور معماری منتسب به نامبرده  نقش تعیین کننده در تخریبهای گسترده پیرامون بافت حرم مطهر رضوی داشته و این اظهارات در حالی گفته میشود که مسوولیت مستقیم همین انتقادات متوجه همین مشاور است.

نشست دیگری هم در روز سه شنبه هشتم اردیبهشت در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد که متاسفانه هیچ گزارش از آن منتشر نشده است.

همچنین در ابتکاری جالب قرارگاه خبری صبح توس به مناسبت روز معمار به سراغ یک معمار رفت و با وی مصاحبه کوتاهی در باره معماری انجام داد. مصاحبه مهندس عرفان در همین سایت منعکس میگردد.

گفت و گوی صمیمی سایت خبری صبح توس با مهندس عرفان

گفتنی است محمدبن حسین عاملی' مشهور به شیخ بهایی که در فقه، عرفان، نجوم، ریاضی، ادبیات و تاریخ سرآمد اندیشمندان زمان خویش بود در 925 هجری خورشیدی برابر با 953 هجری قمری متولد شد.

این دانشمند بلند آوازه دوره صفویه در 10 سالگی به همراه پدرش عزالدین حسین عاملی که از علمای بزرگ آن زمان به شمار می رفت به طرف ایران رهسپار شد و چون به قزوین رسیدند و آن شهر را مرکز دانشمندان شیعه یافتند آنجا را برای اقامت برگزیدند و بهاءالدین به فراگیری علوم از پدر و دیگر دانشمندان عصر خود همت گماشت.

وی به گواهی تاریخ، استادی توانمند بود چرا که اندیشمندانی توانا همچون ملاصدرای شیرازی، ملاحسن حنیفی کاشانی، سیدمیرزا رفیع الدین طباطبایی نائینی، ملامراد تفرشی، ملامحمدتقی مجلسی و ملا محمدباقر خراسانی سبزواری را که هرکدام به نوبه خود از بزرگترین مفاخر علم و ادب ایران هستند، تربیت و پرورانده است.

وی دانشمند نامدار دوران صفوی است که در زمینه ریاضیات، مهندسی و معماری نیز دستاوردهای فراوان به ویژه در شهر اصفهان داشته است.