شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

برای ایجاد شهر اسلامی در اجرا مشکل داریم نه تدوین شاخص‌ها

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت عنوان کرد:

تحقق شهر اسلامی مطالبه مقام معظم رهبری است/ برای ایجاد شهر اسلامی در اجرا مشکل داریم نه تدوین شاخص‌ها

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در رابطه با مؤلفه‌های شهر اسلامی منابع فراوانی وجود دارد که ازجمله فرمایشات مقام معظم رهبری دراین‌باره بسیار شفاف و راهگشاست.
مجید+فاطمی+ارفع

به گزارش مشهدپیام، حجت‌الاسلام مجید فاطمی ارفع در رابطه با شهر اسلامی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که باید در این خصوص موردتوجه قرار گیرد اعتقاد قلبی برنامه‌ریزان به شهر اسلامی است.

وی تصریح کرد: متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود که برخی از صاحب‌نظران و برنامه‌ریزان مدیریت شهری اصلاً اعتقادی به شهر اسلامی ندارند و ماهیتی به‌عنوان شهر اسلامی را حتی در فضای ذهن خود متصور نیستند.

فاطمی‌ارفع بابیان اینکه موضوع شهرسازی و مدیریت شهری همواره مورد تأکید و توجه بزرگان دینی بوده است، خاطرنشان کرد: موضوع شهرسازی و مدیریت شهری در حوزه فقه و شریعت، موضوع گسترده‌ای با عنوان فقه شهرسازی همیشه موردتوجه و تأکید قرار داشته است.

تحقق شهر اسلامی مطالبه مقام معظم رهبری است

رییس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: مقام معظم رهبری به‌عنوان یک فقیه و دین‌شناس بارها مسئله شهر اسلامی و مؤلفه‌های آن را بیان نموده‌اند و شهر اسلامی را به‌عنوان یک مطالبه جدی از مسئولان مدیریت شهری مطرح نموده‌اند. به‌عنوان نمونه ایشان در جمع مسئولان مدیریت شهری فرموده‌اند «اصلاً شما وقتی می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید بالای آن بنویسید شهر اسلامی، نه شهر خوب به معنای رایج امروز دنیا».

فاطمی‌ارفع در خصوص مؤلفه‌های شهر اسلامی نیز خاطرنشان کرد: در رابطه با مؤلفه‌های شهر اسلامی منابع فراوانی وجود دارد که ازجمله فرمایشات مقام معظم رهبری دراین‌باره بسیار شفاف و راهگشاست.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در بحث تبیین مؤلفه‌های شهر اسلامی مجموعه مقالات متعددی که توسط صاحب‌نظران در طی سال‌های منتشرشده گردیده می‌تواند به‌عنوان منابع در اختیار مدیران شهری قرار گیرد.

برای ایجاد شهر اسلامی در اجرا مشکل داریم نه تدوین شاخص‌ها

وی گفت: بنده معتقد هستم مشکل ما در حوزه مؤلفه‌ها و شاخصه‌های شهر اسلامی نیست بلکه مشکل در اجرا و ابعاد اجرایی آن است که می‌بایست این مشکلات که گاهی ناشی از ضعف ساختارهای اجرایی و گاهی ناشی از ضعف مدیران اجرایی است، شناسایی شود و راهکارهای رفع آن بررسی و مرتفع گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری هفتمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری اشاره کرد و برگزاری این کنفرانس را فرصتی خوب برای پرداختن به شهر اسلامی دانست.

فاطمی ارفع گردهم آمدن صاحب‌نظران و اندیشمندان با مدیران و کارشناسان امور شهری و اتصال بدنه کارشناسی و علمی به بدنه مدیریت اجرایی را از دستاوردها و نقاط قوت این کنفرانس‌ها برشمرد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: خروجی این کنفرانس‌ها مجموعه مقالات ارزشمندی است که بعد از اختتامیه کنفرانس نباید بایگانی گردد بلکه باید مورداستفاده مدیران شهری قرارگرفته و عملیاتی گردد.

باید به نقش مؤسسات دانش‌بنیان توجه ویژه داشت

به گفته رییس شورای اسلامی شهر مشهد، برای اتصال بدنه کارشناسی و علمی به بدنه اجرایی می‌بایست به نقش اساسی مجموعه‌هایی مانند شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان توجه ویژه‌ای شود و از نگاه صرفاً شعاری به این مجموعه‌ها پرهیز گردد.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: عدم باور و اعتماد به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و پرداختن شعاری به آن‌ها برخلاف تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری باعث شده همان شکاف و فاصله بین بدنه کارشناسی و علمی با بدنه اجرایی مدیریت شهری باقی بماند و بنده معتقدم نقطه اتصال، همین مجموعه‌های دانش‌بنیان است که باید تقویت شوند.

به اعتقاد فاطمی ارفع، مراکز علمی از جهات علمی باید شرکت‌ها مؤسسات دانش‌بنیان را تقویت کنند و نهادها و دستگاه‌های اجرایی هم باید با اعتقاد و اعتماد به این مجموعه‌ها از ظرفیت عظیم آن‌ها بهره گیرند.

منبع: روابط عمومی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد