شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

تنها بازمانده‌ خیابان لاله‌زار قدیم مرمت و بازسازی شد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
تنها بازمانده‌ خیابان لاله‌زار قدیم مرمت و بازسازی شد
معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به تملک 28 میلیارد و 500 میلیون تومانی خانه دایی جان ناپلئون توسط شهرداری تهران گفت: در حال حاضر قوه قضاییه سند این خانه باغ را به نام شهرداری تهران و سازمان زیباسازی به ثبت رسانده است و ملک به شهرداری تهران تحویل داده شده و توسط سازمان زیباسازی مرمت و بازسازی شده است.این خانه-باغ به وسعت 8500 متر در تقاطع خیابان‌های فردوسی و لاله زار قرار دارد که در سال 84 به ثبت میراث فرهنگی رسید. شهرداری تهران نیز این خانه را خریداری کرد.

وی ادامه داد: باید در خصوص استفاده از این مکان تصمیم گیری شود اما ممکن است به عنوان نگارخانه، موزه یا مکانی برای نمایش آثار تاریخی ارزشمند سازمان زیباسازی مورد استفاده قرار گیرد.

عبداللهی با بیان اینکه در بهمن ماه سال 93 شورای شهر تهران یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران در خصوص تملک، احیا و بازسازی خانه باغ اتحادیه را پس از مدت‌ها بحث و بررسی مبنی بر خرید این خانه، تصویب کرد، افزود: خانه-باغ اتحادیه یا همان خانه امین السلطان که به خانه "دایی جان ناپلئون" معروف است، به عنوان تنها بازمانده‌ خیابان لاله زار قدیم و یکی از با ارزش ترین معماری‌های دوره قاجار محسوب می شود.

به گزارش شهرنوشت، خانه - باغ اتحادیه یکی از آثار باقیمانده از باغ بزرگ لاله‌زار در محدوده منطقه 12 شهرداری تهران است که 12تیرماه سال1384 با شماره 12057 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، اما در پی عدم خرید آن توسط سازمان میراث فرهنگی، مالکان خانه اتحادیه درخواست خروج این اثر از فهرست آثار ملی را به دیوان عدالت اداری دادند و سرانجام این خانه 24 اسفند 1388 از فهرست آثار ملی خارج شد. این خانه متعلق به امین‌السلطان صدراعظم ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و محمدعلی‌شاه قاجار بوده است که پس از کشته شدن او، توسط «حاج رحیم اتحادیه» خریداری شد.