شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

مسجد چهلستون زنجان مرمت شد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

مسجد چهلستون زنجان مرمت شد

شناسهٔ خبر: 2943695 -
زنجان- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: عملیات مرمت و رفع خطر آسیب به مسجد چهلستون زنجان انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری استان زنجان مهراد عسگریان افزود: با بررسی های انجام گرفته تحت نظارت مشاور عالیه سازمان، آسیب شناسی خطر نفوذ رطوبت ناشی از آبهای سطحی در کوچه حد فاصل بین مسجد چهلستون و مسجد جامع زنجان و آثار نمایان شده بر بدنه داخلی دیوار ضلع شمالی مسجد چهلستون ضرورت ایجاد کانال هوا کشی در مجاورت دیوار مسجد مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: کانال سیستم سیرکولاسیون هوا برای فراهم شدن شرایط تهویه هوا این «ناکش» به طول ۱۹ متر اجرا شده است. که از نفوذ رطوبت در بدنه دیوار شمالی با عایق کاری دیوار ممانعت به عمل می آورد و نقش دیوار محافظ یا همان حائل را برای کانال ایفا می کند.

عسگریان با بیان اینکه با بالا آمدگی سطح معبر در دوره های پیشین در این قسمت به منظور رسیدن به سطح زیر پی دیواره مسجد، عملیات خاکبرداری و عمق کانال ناکش به دومتر رسید، ادامه داد: باتوجه به عمق کانال و ارتفاع دیوار مشبک آجری که در مجاورت فاصله طولی هر ۳ متر داخل کانال با میان بندهای کوتاه دیوار آجری استفاده شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: برای جریان سازی هوا در این کانال در دو سوی لوله هایی تعبیه شده و هدایت آن به بام مسجد در دیواره ضلع شمالی انجام گرفته است و همچنین لوله ناودانی هدایت آبهای پشت بام در این قسمت نیز تعویض شد.

مسجد چهلستون؛ از آثار تاریخی و ارزشمند شهر زنجان به شمار می رود که یکی از مهمترین و معرو فترین حوزه های علمیه ایران در دوره قاجار بوده است.

این مسجد توسط یکی از علمای آن زمان به نام مرحوم آخوند ملا علی قارپوز آبادی ساخته شده است.

طبق كتيبه ای که بر روی پیشانی ورودی بنا الصاق شده این بنای مذهبی و تاریخی به سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شده است.