شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

آخرین اصلاحات فراخوان طراحی ره باغ نعیم

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

بروزرسانی مورخ ۹۸/۶/۱۳:
بندهایی از فراخوان توسط برگزارکننده، اصلاح و اضافه گردید. این تغییرات در قالب بندهای بنفش رنگ در متن فراخوان درج شده است. (همچنین لازم به ذکر است این اصلاحات در سایت مسابقه نیز اعمال گردیده است)

اختصاصی، معمارنیوز – فراخوان مسابقه طراحی محور «ره باغ نعیم» در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی
کارفرما: شهرداری ثامن مشهد

مقدمه:

طرح ملی بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به عنوان یکی از الویت‌های اجرایی نظام، در قالب یک ساختار و سازمان مدیریتی مشترک فی‌مابین وزارت راه و شهرسازی، آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد از دهه ۷۰ خورشیدی آغاز گردیده و درحال اجرا است. تاکنون ۴۲ درصد از این طرح مشتمل بر زیر‌ساخت‌ها، شبکه‌های تاسیسات و ارتباطات و همچنین فضاهای عمومی و خدماتی تحقق پیدا کرده است. با توجه به شرایط و پیچیدگی‌های موجود در مسیر تحقق طرح، پس از تصویب طرح ملاک عمل در سال ۱۳۸۷، و طی سال‌های گذشته چندین طرح موضعی با اهداف مختلف، برای بخش‌های مختلف محدوده طرح تهیه شده و یا در دست تهیه می‌باشد. طرح «گسترش حیات شهری در ترازهای زیرسطحی» (محدوده ره‌باغ‌ها) یکی از این طرح‌هاست. این طرح برای افزایش امکان حرکت پیاده، توسعه فعالیت‌های شهری (تجاری،خدماتی و…)، تامین فضاهای پارکینگ و انبارداری و تامین تاسیسات و تسهیلات مورد نیاز زائران در سطوح زیرین ۵ ره باغ از ۸ ره‌باغ پیشنهادی طرح بهسازی و نوسازی، ارائه شده است. ره باغ نعیم یکی از این ره‌باغ هاست ره باغ نعیم یکی از ۸ ره‌باغ پیشنهادی طرح بهسازی و نوسازی است که مراحل اجرایی آن پس از انجام بخشی از گودبرداری به سبب برخی مسایل فنی، زیست محیطی، ایمنی، ترافیکی و ملکی متوقف شد. اکنون طراحی ره باغ نعیم با هدف ساماندهی حرکت پیاده به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) به منظور دستیابی به ایده‌های خلاقانه و کارآمد، به مسابقه گذاشته شده است. در چشم‌انداز مسابقه، ره باغ نعیم یک فضای شهری برای دسترسی زائران و مجاوران در بلوار امیرالمومنین و بافت‌های شهری اطراف به حرم مطهر رضوی و حضور در فضای معنوی زیارت است. در این فضا به دلیل وجود امکانات و تسهیلات لازم هم محیطی امن، ایمن و سبز برای مکث و حرکت در همه روزهای سال تامین گردیده و هم قابلیت و انعطاف لازم برای برگزاری رویدادها و آیین‌های مذهبی وجود دارد. امید است با مشارکت گروه‌های تخصصی و اندیشه‌ورز و نیز نظارت و انتخاب شایسته کمیته محترم داوری، فضایی مطلوب برای زائران و مجاوران عزیز در این محدوده شکل گیرد.

رویکرد طراحی:
رویکرد اصلی در طراحی ره باغ نعیم، بازآفرینی پایدار، جامع و یکپارچه این محور پیاده شهری است که سه رکن اصلی پایداری (اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و کالبدی- محیطی) را با تأکید بر اهمیت مفهوم زیارت به عنوان نقطه مقصد این محور مد نظر قرار دهد.

• برنامه زمان‌بندی:
نام‌نویسی شرکت‌کنندگان/ دریافت اطلاعات شرکت‌کنندگان: ۱۶ شهریور الی ۳۰ شهریور ۹۸
اعلام اسامی پذیرفته شدگان: ۶ مهر ۹۸
مهلت ارسال آثار: ۱۶ آذر ۹۸
بررسی هیات داوران: ۳۰ آذر ۹۸
اعلام نتایج و بیانیه هیات داوران: ۲ دی ۹۸
مراسم اهدای جوایز: تاریخ این مراسم متعاقبا اعلام می‌گردد.