شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

مرکز مطالعات حکمت - دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

استفتائات معماری از حضرت آیت الله سیستانی دام ظله العالی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

بسم ا... الرحمن الرحيم

 

نخستین مجموعه استفتائات

معماری-شهرسازی-مدیریت شهری

از محضر حضرت آیت الله العظمی سیستانی


بخش اول معماری :


1- آیا مهندس معمار می تواند از اجزایی چون شیشه درجایی از منزل استفاده نماید که بخاطر طرح او ، در بعضی از اوقات شبانه روز قسمتهای داخلی منزل ، قابل رویت و موجب مزاحمت یا معذب بودن ساکنین یا به گناه افتادن همسایگان شود؟

آیت ا... سیستانی : ساخت آن اشكالی ندارد مگر آنکه نوعاً موجب فساد باشد ولی بر استفاده كنندگان لازم است مراعات مسایل شرعی را بنمایند. و سزاوار است منازل طوری ساخته شود كه از دید نامحرم جلوگیری نماید.


2- حکم استفاده از مصالح و نمادهای نماکاری که در غرب برای شناسایی بناهایی با استفاده های غیر اخلاقی استفاده می شود چیست؟

آیت ا... سیستانی:به طورکلی هرکاری که ترویج ویا تقلید ازفرهنگ غرب است،جایز نیست.

 

3- آیا طراحی و ساخت خانه و آپارتمانی که صدای محارم از آن به بیرون یا به خانه همسایه منتقل شود مباح است؟

آیت ا... سیستانی:ساختن اینگونه خانه ها اگرچه شایسته مسلمان نیست لکن نمی توان گفت حرام است واین خانم ها هستند که باید مواظب باشند صدای انها موجب جلب توجه نامحرم نشود.

 

4- آیا حتما اتاق والدین باید ازاتاق فرزندان جدا باشد؟

آیت ا... سیستانی:اری اتاق خلوت والدین باید جدا باشد،و فرزندان را اگاهی دهند که هنگامی که می خواهند به انجا وارد شوند حتما دربزنند واجازه بگیرند.

 

5- تعبیه پنجره ای که به حیاط همسایه مشرف هست استفاده اش جایز است؟به عنوان نورگیر چه طور؟

آیت ا... سیستانی: استفاده از پنجره ای که مشرف به خانه همسایه و مزاحمت برای انان باشد جایز نیست.


6- طراحی و ساخت حمام جداگانه وصل به اتاق والدین چه حکمی دارد؟

آیت ا... سیستانی: اشکال ندارد.


7- آیا طرح اتاق والدین باید رو به قبله باشد؟

آیت ا... سیستانی:لازم نیست.


8- آیا اتاق خواب فرزندان ذکور واناث باید جدا باشد؟

آیت ا... سیستانی:واجب نیست،ولی بهتر ان است که جدا باشد.


9- اخیرا در مجتمعهای مسکونی طراحان اقدام به طراحی استخر در طبقات زیرین ساختمان مینمایند .با توجه به استفاده مختلط برخی افراد از این استخرها ، طراحی آن برای مهندس معمار چه حکمی دارد ؟ اگر طراح از سرنوشت خانه بعد از ساخت باخبر نیست آیا این اقدام جایز است؟

آیت ا... سیستانی: طراحی ان برای مهندس اشکال نداردلکن کسانی که از ان استفاده می کننداگرزن ومرد به صورت مختلط از ان استفاده کنندکار حرام وگناه بسیاربزرگی مرتکب شده اند.


10- آیا الزاما محل عبادت و خواب در خانه باید جدا باشد؟

آیت ا... سیستانی: خیر لازم نیست.


11- نظر دین در خصوص مکان یابی سرویس های بهداشتی چیست؟ آیا قرارگیری توالت در ابتدای ورودی آپارتمان جایز است؟

آیت ا... سیستانی: فی نفسه منعی ندارد.

 

 

12- استفاده از آشپزخانه اپن در بیوت مسلمین جایز است؟

آیت ا... سیستانی:ساکنین و استفاده کنندگان از محلّ لازم است مسائل محرم و نامحرم را رعایت کرده و از اختلاط حرام پرهیز نمایند و شایسته است طرّاحان و معماران در ایجاد فضایی که زمینه تلاقی کمتر نامحرمین را فراهم کند، تلاش نمایند همچنان که در معماری قدیمی اسلامی قسمت اندرونی و بیرونی به صورت جداگانه بوده است.

 


13- آیا الزاما مساجد باید دارای مناره باشد؟

آیت ا... سیستانی:خیر

 


14- نوشتن وان یکاد و آیات مشابه برای سردرساختمان های چند طبقه چه حکمی دارد؟ خصوصا که افراد زیادی بالاتر از محل نصب آیه در سردر زندگی میکنند.

آیت ا... سیستانی: صدق هتک حرمت به مقدّسات و آیات قرآن و عدم آن عرفی است و ظاهراً در این مورد صدق نمی­کند.


15- احداث و طراحی خانه ها به ضرورت ضوابط حاکم به نوعی است که در موارد زیادی اتاق خواب و یا آشپرخانه دو واحد مستقل از یک نورگیر نورمیگیرند و لذا کاملا بهم اشراف و ارتباط دارند. این نوع طراحی چه حکمی دارد؟

آیت ا... سیستانی : از آنجا که استفاده از چنین مکان­هایی لزوماً مستلزم گناه نیست کما اینکه ممکن است مواردی چون پدر و فرزند در هریک از واحدها زندگی کنند یا ...، منع به طور کلّی نیست و بر استفاده کنندگان لازم است مسائل شرعی را رعایت نمایند.

 

16- جان پناه دیوار بالای پشت بام به نظر شارع مقدس حداقل باید چقدر باشد؟ آیا رفع خطر سقوط از بام کافیست یا باید مانع دید همسایگان به بام همدیگر هم بشود؟

آیت ا... سیستانی : امر مذکور دائر مدار كیفیت استفاده از پشت بام است و حکم موارد آن فرق می­کند و در روایت نقل شده است لب بام هم سطح بام نباشد و حائلی به اندازه دو ذراع بلندتر داشته باشد و در بعض روایات یک ذراع و یک وجب ذکر شده است.

و در حدیث نقل شده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله مسلمانان را از خوابیدن بر بامی که دیوار ندارد نهی کرده و فرموده­اند: هر کس بر بام بدون دیوار بخوابد، از امان خدا بیرون رفته است.

 

17- استفاده از مبل و صندلی در مساجد جایز است؟

آیت ا... سیستانی : فی نفسه مانعی ندارد مگر اینکه به لحاظ إشغال مقداری از مکانِ مسجد، مزاحمت برای نمازگزاران داشته باشد.

 

18- آیا مساجد باید دارای وضوخانه باشد؟

آیت ا... سیستانی : خیر


19- حداقل های الزامات مکانی و امکاناتی برای اطلاق عنوان مسجد به آن مکان را از لحاظ شرعی بفرمایید؟

آیت ا... سیستانی : چنانچه شخصی زمین ملکی را به عنوان مسجد وقف نماید، حكم مسجد دارد  و برای وقف کردن مکانی به عنوان مسجد، شرایط خاصّی غیر از شرایط عمومی مال موقوفه که در رساله­ها ذکر شده است وجود ندارد، هر چند خوب است موقعیّت و خصوصیّات فعلی و آینده محلّ را قبل از وقفِ مکان، مدّ نظر قرار دهند تا بعداً موجب زحمت افراد و بروز مشکلات نگردد.


20- آیا در مساجد امروز و با توجه به نیازهای جامعه امروزی احداث مساجد بدون پارکینگ، آسانسور، ومهدکودک و فضای نگهداری کودکان و نیز فضای مناسب برای استقرار تشکلهای مذهبی مانند بسیج ، جایز است ؟

آیت ا... سیستانی : بلی جایز است و لازم است شأن و قداست مساجد حفظ شود و از امور متفرّقه در مساجد كه مناسب با شأن و قداست مسجد نیست پرهیز شود ورعایت بعض موارد مذکور در سؤال به حسب اختلاف موقعیتها گاه پسندیده و گاهی هم بدون رجحان و در برخی موارد ناپسند و مرجوح می­باشد.

 

21- استفاده از نقوش برجسته ی اماکن مذهبی چون خانه خدا وطواف کنندگان و... در مساجد جایز است؟

آیت ا... سیستانی: نقش انسان یا موجودی ذی­روح دیگر، اگر برجسته و مجسّم باشد، ساخت آن بنابر احتیاط حرام می­باشد و چنانچه برجسته و مجسّم نیست، احتیاط مستحب است مسجد را با آن زینت نکنند.

 

22- آیا می توان از نماکاری ها وسبک های معماری غربی در معماری شهرهای مملکت اسلامی استفاده کرد؟ اگر مرسوم باشند این موضوع چه حکمی دارد؟

ایت ا... سیستانی: اگر سبک­ها طوری نباشد که موجب اشاعه فساد در جامعه گردد، فی نفسه حرام نیست هر چند شایسته است فضای شهر ونمای خانه­ها طوری طرّاحی شود که معنویّت را به جامعه تزریق کند.


23- آیا میتوان در پارک سازی شهرهای مسلمین از مدل های خارجی پارک سازی استفاده نمود؟

ایت ا... سیستانی: پاسخ از جواب قبلی معلوم است.

 

24- آیا طراحی فضاهای اجرای موسیقی در پارک ها جایز است؟

آیت ا... سیستانی : نواختن موسیقی حرام و مهیّا کردن فضایی برای آن جایز نیست.

 

25- آیا خانم ها می توانند در پارک ها ورزش کنند ویا باید فضاهایی جداگانه برای ورزش تعبیه نمود؟ آیا مهندس معمار طراح پارک شرعا اجازه طراحی فضای ویژه بانوان را دارد ؟ اگر منجر به تقویت سلامت بانوان مسلمان شود این امر طراجی پارک با حفظ حریمهای بصری و رفع امکان دید نامحرم چه حکمی دارد ؟

آیت ا... سیستانی : چناچه به حدّ اسراف نرسد اشکال ندارد و عوامل مختلف در تحقّق اسراف دخیل است که  تشخیص موضوع به عهده مکلّف بوده و مقرّرات در مصرف برق نیز رعایت گردد.

 

26- آیا می توان بنایی ساخت که براماکن عالیه اسلامی چون مکه مکرمه ویا حرم ائمه اطهار(ع) اشرافیت دارد وعظمت معماری ایشان را خدشه دار می کند ؟

ایت ا... سیستانی: سزاوار نیست بلکه چنانچه عرفاً هتک حرمت نسبت به اماکن مقدّسه شمرده شود جایز نیست و تشخیص موضوع عرفی با مکلّف می­باشد.

 

27- آیا نگهداری حیواناتی چون سگ و کبوتر در خانه که باعث آلودگی می شوند جایز است؟

آیت ا... سیستانی : نگهداری حیواناتی مانند کبوتر چنانچه عرفاً مصداق ایذاء همسایگان و ... نباشد، فی نفسه بلا­مانع است امّا نگهداری سگ در منزل مـسكونی، كراهـت دارد و در روایت نقل شده در خانه­ای که سگ نگهداری   می­شود فرشتگان داخل نمی­شوند.

شایان ذکر است  سگ، نجس العین است ورطوبت­های او نجس می‌باشد و به هر جا سرایت كند آن را نجس می­كند لذا نگهداری آن در منزل معمولاً موجب محذور شرعی در طهارت و نجاست می­گردد و در مورد نجاست سگ فرقی بین سگ زینتی و غیر زینتی، سگ کوچک یا بزرگ، سگ تربیت شده و غیر آن نیست.

 

28- حکم بنایی که ارتفاعش باعث سایه اندازی ویا ممانعت رسیدن نور آفتاب به همسایه ویا معابر می شود چیست؟

آیت ا... سیستانی : به طور کلّی اگر از تصرّف مالک در ملک خویش ضرر قابل توجّهی به همسایه­اش برسد، در صورتی که چنین ضرری بین همسایگان متعارف باشد جایز است  و گرنه جایز نمی­باشد و تشخیص موضوع عرفی با مکلّف است.

 

29- آیا طراحی سردر ساختمانها به نحوی که در شب پلاک آنها قابل مشاهده نباشد بلااشکال است؟

آیت ا... سیستانی : اشکالی ندارد.

 


30- آیا طراحی مغازه – با نوع حرفه ای که نیاز به توقف اتوموبیل مشتری ها دارد – در مکانهای دارای محدودیت پارک در شهر جایز است ؟

آیت ا... سیستانی : فی نفسه مانعی ندارد امّا لازم است صاحبان اتومبیل­ها هنگام توقّف موجب سدّ معبر یا ایذاء دیگران نشوند و اگر طوری است که إحداث چنین مغازه­ای در چنین محلّی متعارف نیست و خواه ناخواه هر چند با رعایت و دقّت، باعث آزار دیگران (مثلاً همسایگان) می­شود به نحوی که ایذاء دیگران عرفاً مستند به صاحب مغازه شمرده می­شود جایز نمی­باشد.

 

 

31- آیا مهندس معمار می تواند ساختمانی با تراکم بالا- تعداد طبقات زیاد- طراحی کند که مشرف به خانه مردم باشد؟

آیت ا... سیستانی : فی نفسه مانعی ندارد لکن اگر احداث این أبنیه به نحوی است که ضرر قابل توجّهی بر همسایگان وارد می­آید و این امر غیر متعارف باشد(مثلاٌ منطقه مسکونی است که نوعاً خانه­ها کم ارتفاع است و منزل مرتفع مزبور در آن محلّ متعارف نیست و عرفاً ایذاء همسایگان صدق می­کند)جایز نمی­باشد، امّا اگر ضرر قابل توجّهی بر همسایگان وارد نشود یا آنکه ضرر قابل توجّه امرمتعارف و معمولی باشد اشکال ندارد و این مطلب به حسب موارد و أزمنه و أمکنه مختلف است، البته شایسته است در کشور اسلامی منازل طوری ساخته شود که داخل خانه­های مجاور قابل رؤیت نباشد تا از طرفی زمینه گناه برای بعضی فراهم نشود و از طرفی ساکنین منازل مجاور به راحتی از خانه خود که مسکن که محل سکونت و آرامش آنهاست، استفاده نمایند.

 

 

32- آیا در طراحی خانه ؛ مستحب است چینش اتاق ها به گونه ای باشد که تمام اتاق ها رو به قبله باشد؟

ایت الله سیستانی: رو به قبله قرار گرفتن در حالات مختلفی از جمله مستحب شمرده شده است و تبعاً طراحی و ساختن بنا به شیوه ای که زمینه آن را فراهم کند از باب کمک در انجام خیر بی­اجر نخواهد بود، اگر چینش اتاق­ها به این مسأله کمک می­کند بهتر است این مسأله رعایت گردد.

 

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف


مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن  معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی تاسیس گردید.

این مرکز در زمینه  معماری و شهرسازی فعالیت خود را در بهمن ماه 1389 با کمک جمعی از متخصصان ایرانی آغاز نمود.آغاز فعالیت این مرکز به سال 1388 و بصورت نمادین به 88/8/8 باز می گردد. وب سایت مرکز نیز در 20 فروردین 1390  رونمایی و افتتاح رسمی شد.



آخرین بروز رسانی مطلب در سه شنبه ، 23 مرداد 1397 ، 19:50

دیدار استاندار خراسان رضوی با جمعی از مهندسان معمار

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

شب گذشته، شنبه اول اردیبهشت 1403 شمسی، به مناسبت روز معمار، استاندار خراسان رضوی با تعدادی از معماران، شهرسازان و متخصصان مرمت، دیدار کرد. از معماران پیشکسوت دکتر افضلیان و مهندس احمدی، و از مدرسان دانشگاه ها، دکتر محسنی، دکتر رضوانی، دکتر کامل نیا، رئیس دانشکده معماری دانشگاه فردوسی، دکتر مومن آبادی رئیس دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ، دکتر ایوانی از دانشگاه پیام نور، دکتر استادی، و از مشاوران دکتر تاتاری، و مهندس فقیه نیا  و از مراکز مطالعاتی دکتر عرفان از مرکز تحقیقات شما، از جمله مدعوین این جلسه بودند.
نقد وضعیت آموزش معماری، وضعیت امضا فروشی، وضعیت سیما و منظر، و فقدان جایگاه مناسب برای معماران و شهرسازان در نهادهای استانی و شهری از مهمترین انتقادات مطرح شده بود.
پیشنهاد تاسیس نظام معماری در سطح استان بصورت منفک از نظام مهندسی، راهبری صادرات خدمات معماری به آسیای میانه، تاسیس شورای توسعه مشهد، و استفاده از معماران در نگرش تمدنی به ابنیه تاریخی در حال تخریب در سطح استان و تعریف عملیات مرمتی برای توسعه گردشگری با هدف ایجاد اشتغال پایدار در سطح روستاها و شهرها، و مراجعه به توان مهندسان معمار در استان برای طراحی معماری پروژه های نهضت ملی مسکن از مهمترین راهکارهای عملیاتی مطرح شده در جلسه دیشب با سردار نظری و دکتر خدایی معاون عمرانی استاندار بود.


آخرین بروز رسانی مطلب در يكشنبه ، 2 ارديبهشت 1403 ، 14:02

پیام نوروزی رییس مرکز / Nowruz message of the head of the center/رسالة نوروز رئيس المركز

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

یا مقلب القلوب و الابصار 

بنام خدا

سال 1403 آغاز شد. تقویم ایرانی با دقت و ظرافت هوشمندانه ای قرنها قبل توسط دانشمندان تهیه شده و دقیقا آغاز بهار و شکوفایی طبیعت با آغاز سال متقارن است. این آغاز الهامبخش  و توحیدی است. ایرانیان قومی موحد بوده و درک بالای آنها از نسبت مخلوقات با خداوند ، منشا حکمت ایرانی بوده است. خوشبختانه رصد خانه ها به عنوان یکی از جذابترین گونه های تخصصی معماری در قرن 4 و 5 قمری به دانشمندان در تدقیق سال خورشیدی کمک شایانی نموده است. 

برای تمام اعضای فرهیخته و محترم این وب سایت از همه قاره ها ، اعضای مرکز مطالعات ، همه انسان ها ، همه مسلمانان و همه ایرانیان آرزوی توفیق و نیک بختی دارم. و امیدوارم در سال 1403 رویدادها و اتفاقات خوبی برای معماری ایرانی اسلامی در پیش باشد.

محمدهادی عرفان .موسس مرکز .پنجم فروردین 1403 هجری خورشیدی


in the name of God

The year 1403 AH began. The Iranian calendar was prepared centuries ago by scientists with precision and smart elegance, and exactly the beginning of spring and the flowering of nature is symmetrical with the beginning of the year. This is the beginning of inspiration and monotheism. Iranians are a unified nation and their high understanding of the relationship between creatures and God has been the source of Iranian wisdom. Fortunately, observatories, as one of the most attractive types of specialized architecture in the 4th and 5th centuries of the lunar calendar - 11th and 12th AD - have greatly helped scientists in correcting the solar year.

I wish success and good luck to all educated and respected members of this website from all continents, members of the study center, all human beings, all Muslims and all Iranians. And I hope that in 1403 there will be good events for Iranian Islamic architecture.

Mohammad Hadi Irfan, the founder of the center

5th of Farvardin 1403 AH

أو مقلب القلوب والأبصار

بسم الله

بدأ عام 1403هـ. لقد تم إعداد التقويم الإيراني منذ قرون مضت على يد العلماء بدقة وأناقة ذكية، وبالضبط فإن بداية الربيع وازدهار الطبيعة يتناغمان مع بداية العام. وهذه بداية الإلهام والتوحيد. الإيرانيون أمة موحدة، وكان فهمهم العالي للعلاقة بين المخلوقات والله مصدر الحكمة الإيرانية. ولحسن الحظ، فإن المراصد، باعتبارها واحدة من أكثر أنواع الهندسة المعمارية المتخصصة جاذبية في القرنين الرابع والخامس من التقويم القمري - الحادي عشر والثاني عشر الميلادي - ساعدت العلماء بشكل كبير في تصحيح السنة الشمسية.

أتمنى النجاح والتوفيق لجميع أعضاء هذا الموقع المتعلمين والمحترمين من جميع القارات، وأعضاء مركز الدراسة، وجميع البشر، وجميع المسلمين، وجميع الإيرانيين. وآمل أن تكون هناك أحداث جيدة في عام 1403 للعمارة الإسلامية الإيرانية.


محمد هادي عرفان مؤسس المركز 5 فروردين 1403هـ



ورود یک معمار به مجلس شورای اسلامی/The entrance of an architect to the Islamic Council/مدخل مهندس معماري إلى المجلس الإسلامي

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

در انتخابات یازدهم اسفند ماه 1402 دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ، از بین کاندیداهای معمار و شهرسازی که از شهرهای مختلف قصد راهیابی به مجلس را داشتند تنها دکتر محمدمنان رئیسی از حوزه قم موفق به اخذ رای شد.

با توجه به اشکالات متعدد برنامه هفتم توسعه که در مجلس در حال بررسی است و بی توجهی سابقه دار مجالس ادواری به موضوع معماری و شهرسازی و مدیریت شهری ، دکتر رئیسی کار سختی در پیش دارد. برای او آرزوی موفقیت داریم

In the elections of March 1, 2024 of the 12th term of the Islamic Council, among the architect and urban planning candidates who were trying to enter the parliament from different cities, only Dr. Mohammad Manan Raisi from Qom area managed to get votes.


Due to the numerous problems of the 7th development plan which is being considered in the parliament and the historical neglect of the periodic assemblies to the issue of architecture, urban planning and urban management, Dr. Raisi has a difficult task ahead of him. We wish him success

وفي انتخابات 1 مارس 2024 للدورة الثانية عشرة للمجلس الإسلامي، من بين المرشحين للهندسة المعمارية والتخطيط العمراني الذين كانوا يحاولون دخول البرلمان من مدن مختلفة، تمكن فقط الدكتور محمد منان رئيسي من منطقة قم من الحصول على الأصوات.


ونظرا للمشاكل العديدة التي تواجه خطة التنمية السابعة التي يجري النظر فيها في البرلمان والإهمال التاريخي للاجتماعات الدورية لمسألة العمارة والتخطيط الحضري والإدارة الحضرية، فإن الدكتور رئيسي أمامه مهمة صعبة. نتمنى له النجاح

آخرین بروز رسانی مطلب در سه شنبه ، 15 اسفند 1402 ، 08:48

صفحه 2 از 38