شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

مرکز مطالعات حکمت - دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

The Distinctive Mosques of Sub-Saharan Africa

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Sub-Saharan Africa is home to an enormous number of religious adherents – within which there is extraordinary diversity in religious expression. Iconic buildings serving a religious purpose are found throughout the continent, such as The Cathedral Basilica of the Holy Family in central Nairobi or the Hare Krishna Temple in South Africa. What is evident is that architecture that hosts religious gatherings makes up a key part of the urban fabric of sub-Saharan African cities and that in a lot of cases, religious structures go against the grain – leaving aside or tweaking classical models in favour of a unique architectural approach.


The Distinctive Mosques of Sub-Saharan Africa,Hikma - Religious and Secular Complex by atelier masomi . Image © James WangThe Distinctive Mosques of Sub-Saharan Africa,Hikma - Religious and Secular Complex by atelier masomi . Image © James Wang

همایش پدافند غیرعامل در اعتاب مقدسه ،در حرم مطهر رضوی افتتاح شد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

همایش دو روزه ی پدافند غیرعامل در اعتاب مقدسه با تاکید بر حرم مطهر رضوی، صبح امروز 22آبان 1400 در سالن همایشهای باب الجواد حرم مطهر آغاز شد. در این همایش ، معاون سازمان پدافند غیرعامل به ایرادسخنرانی پرداخت.

آخرین بروز رسانی مطلب در شنبه ، 22 آبان 1400 ، 14:17

مسجد جامع اموی حلب: از بنای تاریخی اسلامی تا میدان جنگ

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

The Great Umayyad Mosque of Aleppo: from Historic Islamic Monument to War Battlefield,© George Ourfalian / AFP

معماری اسلامی معماری است که به راحتی شکل خود را تغییر نمی دهد. در حقیقت ، اصول آن کم و بیش از هزاران سال پیش با تغییرات جزئی بر اساس سازگاری های عملکردی یکسان بوده است. تا به امروز ، صدها ساختمان هنوز نمایانگر تاریخ معماری اسلامی هستند و همچنان مانند گذشته مورد استفاده قرار می گیرند.جنگ اما هیچ دین و نوستالژی فرهنگی ندارد و حتی مقدس ترین و مهمترین مکانهای تاریخی با نابودی کامل تهدید می شوند. مسجد جامع اموی در حلب ، که در ابتدا توسط اولین سلسله اسلامی امپراتوری ساخته شد و در حال حاضر در میراث جهانی یونسکو قرار دارد ، در جنگ اخیر سوریه بار دیگر به عنوان میدان جنگ ایستاد ، اما این بار ، مهمترین و مقاوم ترین عنصر خود را از دست داد. مناره سلجوقی قرن یازدهم.


The Great Umayyad Mosque of Aleppo: from Historic Islamic Monument to War Battlefield,© Dimitar Dilkoff / AFP


The Great Umayyad Mosque of Aleppo: from Historic Islamic Monument to War Battlefield,Courtesy of Wikimedia Commons


العمارة الإسلامية هي العمارة التي لا تغير شكلها بسهولة. في الواقع ، كانت مبادئها إلى حد ما هي نفسها منذ آلاف السنين مع تغييرات طفيفة تستند إلى التعديلات الوظيفية. حتى يومنا هذا ، لا تزال مئات المباني تمثل تاريخ العمارة الإسلامية وما زالت مستخدمة كما في الماضي.حرب ، لكن لا دين ولا حنين ثقافي ، وحتى أقدس وأهم المواقع التاريخية مهددة بالدمار الكامل. تم بناء المسجد الأموي الكبير في حلب في الأصل من قبل السلالة الإسلامية الأولى للإمبراطورية وأصبح الآن أحد مواقع التراث العالمي لليونسكو ، وكان مرة أخرى ساحة معركة في الحرب الأخيرة في سوريا ، ولكن هذه المرة بأهم عناصره وأكثرها مرونة. . مئذنة السلاجقة من القرن الحادي عشر.


Islamic architecture is an architecture that does not change its form easily. In fact, its principles have been more or less the same since thousands of years ago, with minor changes based on functional adaptations. To this day, hundreds of buildings still stand as a representation of the history of Islamic architecture and are still used just as they have been in the past.

War, however, has no religion or cultural nostalgia, and even the holiest, most historically-significant sites are threatened with complete destruction. The Great Umayyad Mosque in Aleppo, originally built by the first imperial Islamic dynasty and currently situated within a UNESCO World Heritage Site, stood yet again as a battlefield during the recent Syrian War, but this time, lost its most significant and resilient element, an 11th-century Seljuk Minaret.


آخرین بروز رسانی مطلب در چهارشنبه ، 31 شهریور 1400 ، 10:57

استفاده از هنر معماری اسلامی در توسعه مسجدالحرام

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
به گزارش ایکنا؛ به نقل از الیوم السابع، معماری مسجد الحرام در هر عصر متناسب با آن زمان انجام شده و از متون قرآنی و تزئیات هندسی برگرفته از معماری اسلامی در نمای سازه‌های مسجد الحرام، دیوارها، ستون‌ها و سقف‌های آن استفاده شده است.
 
در طرح سوم توسعه مسجد الحرام نیز از معماری اسلامی در سقف‌های بلند مرتبه این مسجد، ایوان‌ها، ستون‌ها و دیگر نقاط مسجد استفاده شده و ستون‌های این مسجد از سنگ‌های مرمر طلاکاری شده ساخته شده است که روی این ستون‌ها با آیات قرآنی به خط ثلث زینت داده شده است.
 
همچنین در دیوارها، سقف‌ها، گنبدها و سایر نقاط مسجد از تزئینات هندسی و زیبایی‌های هنر معماری اسلامی بهره گرفته شده و در آنها از موادی چون شیشه، سرامیک، سنگ مرمر، مس، طلا و سایر مواد تزئینی استفاده شده است.
 
طرح توسعه مسجد الحرام به منظور استفاده حجاج و نمازگزاران در موسم حج از سر گرفته شده است و در مساحت تقریبی ۵۱۹ مترمربع انجام می‌شود.
 
ریاست کل امور مسجد الحرام و مسجد النبی در صفحه رسمی این اداره در شبکه اجتماعی توییتر تصاویری از هنر معماری اسلامی در مسجد الحرام را به نمایش گذاشته است.
استفاده از هنر معماری اسلامی در توسعه مسجدالحرام +عکس

گنبد سلطانیه ، دانشنامه معماری

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

گنبد سلطانیه، به‌عنوان «بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان» را می‌توان از مهم‌ترین آثار تاریخی استان زنجان و حتی ایران دانست که درحدود 700 سال قبل و به‌دستور سلطان «محمد خدابنده» ساخته شد و در شهر سلطانیه، واقع در 43کیلومتری جنوب‌شرقی زنجان قرار دارد.

این اثر که یادگاری ارزشمند از دوره ایلخانیان در ایران به‌شمار می‌رود، در سال1384 به‌دلیل برخورداری از ارزش‌های تاریخی قابل‌توجه، در شهر «دوربان» آفریقای‌جنوبی به‌عنوان هفتمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث‌جهانی یونسکو به ثبت رسید؛ اثری که علاوه بر شکوه و عظمت معماری بی‌نظیرش، دانشنامه‌ای از نقش و طرح در تزئینات معماری آن روز را نیز به نمایش گذاشته‌است.

اگرچه گنبد 8ضلعی سلطانیه ازنظر تزئینات آجرکاری، کاشی‌کاری و معماری جزو منحصربه‌فردترین آثار دوره اسلامی محسوب می‌شود، اما این روزها حال و روز خوشی ندارد و علاقه‌مندان به آثار تاریخی از وضعیت این بنا ابراز نگرانی می‌کنند و امیدوارند هرچه زودتر رسیدگی‌های لازم به این بنا انجام شود.

کاستی‌های موجود

یک شهروند سلطانیه دراین باره می‌گوید: با وجود اینکه گنبد سلطانیه سبب شگفتی گردشگران می‌شود و یک گنجینه ارزشمند از تاریخ این منطقه به‌حساب می‌آید، اما به‌نظر می‌رسد اقدام‌های لازم برای نگهداری این بنا آن‌گونه که باید به‌صورت مستمر انجام نمی‌شود و نقش‌های رنگ و رو رفته و دیوارهای نمور این بنا، دل دوست‌داران تاریخ و میراث‌فرهنگی کشور را می‌آزارد.

«داود داداشی» می‌افزاید: با توجه به اینکه این بنا در فهرست میراث‌جهانی یونسکو نیز ثبت شده‌است، انتظار داریم مسئولان استان همه تلاش خود را برای حفظ جایگاه این بنا به‌کار گیرند، اما علاوه بر غفلت از نگهداری، درمعرفی این بنای تاریخی نیز کوتاهی‌هایی مشاهده می‌شود.

وی عنوان می‌کند: فراهم کردن امکانات رفاهی و خدماتی در جوار این بنا، کم‌ترین و ساده‌ترین کار ممکن است که البته آن‌هم به‌درستی انجام نشده و کاستی‌های زیادی دراین زمینه مشاهده می‌شود.

این شهروند ادامه می‌هد: وقتی گردشگری دراین مکان حضور می‌یابند، با وجود اینکه محوطه بزرگی در جوار گنبد وجود دارد، اما امکاناتی برای نشستن و تماشا کردن نمای بیرونی گنبد برای آنها فراهم نشده‌است، درحالی‌که این مکان ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگر دارد. وی ابراز امیدواری می‌کند با رسیدگی به این بنا و رونق حضور گردشگران، اقتصاد اهالی سلطانیه نیز بهبود یابد.

آغاز مرمت

با وجود گلایه شهروندان از وضعیت گنبد سلطانیه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی زنجان از مرمت مستمر این بنا خبر می‌دهد و می‌گوید: مرمت تزئینات، ایوان شمالی و شمال‌غربی گنبد سلطانیه از سال‌گذشته آغاز شده‌است و امیدواریم درسال‌جاری به پایان برسد.

«امیر ارجمند» با بیان اینکه این بنا یک مجموعه کامل از هنر و معماری بی‌نظیر تاریخ ایران است، اظهار می‌کند: در مرمت این بنای تاریخی سعی می‌کنیم نقش‌ها را خواناتر، کتیبه‌ها را لکه‌گیری و طرح و رنگ‌ها را موزون‌تر کنیم.

وی با بیان اینکه اجرای مستمر مرمت با هدف بازگرداندن شکوه تاریخی گنبد سلطانیه با معماری بی‌نظیر به گردشگران داخلی و خارجی انجام می‌شود، می‌افزاید: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا عملیات مرمت و احیای برج و باروی ضلع جنوبی بدون هیچ وقفه‌ای ادامه داشته باشد.

ارجمند با بیان اینکه کارفرمای طرح تکمیل گنبد اداره‌کل راه و شهرسازی است، تصریح می‌کند: امیدواریم با هماهنگی و همکاری‌های بیشتر، این طرح هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

این مسئول با اشاره به ارزش تاریخی این بنا اضافه می‌کند: گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان است و به‌دست سلطان محمد خدابنده و در قرن هشتم هجری‌قمری ساخته شده‌است.

چالش احیای ورودی‌ها

یکی از مشکلات مرمت این بنا، احیا ورودی‌ها گنبد است که مدیرکل میراث فرهنگی زنجان دراین باره معتقد است که احیای ورودی دروازه شمالی جزو برنامه‌های اصلی این اداره‌کل در مرمت این بنای تاریخی است.

این درحالی‌است که یک‌پژوهشگر حوزه تاریخ دراستان درباره مشکلات مرمت و احیا ورودی‌های این بنا اظهار می‌کند: مطالعات تاریخی انجام شده نشان می‌دهد ورودی اصلی گنبد در ضلع شمالی بنا قرار داشته‌است، اما در دوره قاجار با ساخت یک مسجد این ورودی مسدود شده‌است.

«لیلا قسوریان‌جهرمی» ادامه می‌دهد: با توجه به قوانین و منشورهای بین‌المللی در حوزه حفاظت و مرمت آثار تاریخی، احیای این ورودی غیرممکن است، چراکه این مسجد، خود به یک بنای تاریخی تبدیل شده‌است و نمی‌توان آن را تخریب کرد.

وی تصریح می‌کند: تنها گزینه باقی‌مانده، ورودی شرقی است که این ورودی، به «ورودی شاهی» معروف است و با توجه به شرایط، بهترین گزینه برای ورودی گنبد به نظر می‌رسد.

قسوریان‌جهرمی اضافه می‌کند: با توجه به این تغییرات، مسیر بازدید از ارگ و گنبد نیز تغییر خواهد کرد و بازدیدکننده می‌تواند قسمت‌های مختلف ارگ را ببیند و سپس وارد گنبد شود و از ورودی کنونی نیز می‌توان به‌عنوان در خروجی استفاده کرد.

صفحه 8 از 37