شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

مسابقه طراحی سردر اصلی دانشگاه شیراز بهمن ماه برگزار می‌شود

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
قطبی کارشناس معماری، دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو با اشاره به فراخوان برگزاری مسابقات ملی طراحی معماری سردر اصلی دانشگاه شیراز گفت: جایگاه ورودی دانشگاه شیراز، از ویژگی‌ها و امتیازات خاصی برخوردار است. این فضا علاوه بر کارکرد اصلی، به عنوان یک فضای ارتباطی، از لحاظ ادراکی و بصری نیز رابط بین معماری این فضا با مخاطبان آن در سطح شهری و بین المللی است.

قطبی مطرح کرد: بنابراین در طراحی این فضا ارائه معیار‌ها برای مطرح نمودن ارزش‌ها و هویت فرهنگی، اجتماعی و معماری اسلامی ایران ضروری است. در این راستا دانشگاه شیراز در صدد است برای طراحی سردر، ساماندهی و طراحی محوطه ورودی شرقی پردیس ارم، با هدف ایجاد هماهنگی مفهومی طرح با نقش هویتی دانشگاه شیراز، مسابقه‌ای برگزار کند.

کارشناس معماری دانشگاه شیراز بیان کرد: خلاقیت و نوآوری با نگاه فناورانه و بوم‌گرایی خلق اثری ماندگار شاخص و هماهنگ با اهداف دانشگاه و در بردارنده هویت علمی و پویای دانشگاه شیراز، توجه به مسائل نشانه شناسی و لحاظ معنا و روح معماری اسلامی دانشگاه شیراز، توجه به جلوه‌های نور پردازی، توجه به جزئیات تکنولوژی ساخت و مصالح اتصالات و نوع سازه و غیره... مواردی است که شرکت کنندگان باید رعایت کنند.

وی در ادامه گفت: خلاقیت و ابداع در طرح به روز بودن، توجه به مسائل خاص پروژه، میزان هماهنگی با سایت و بستر طرح و غیر معیار ارزشیابی طرح شرکت کنندگان در این مسابقه است.

قطبی تاکید کرد: مهلت ثبت نام این مسابقه تا ۱۸ دی ماه، همچنین آخرین مهلت تحویل آثار به دبیر خانه ۲ بهمن ماه، زمان داوری نیمه بهمن ماه و زمان اعلام نتایج نیمه دوم بهمن خواهد بود.

لازم به ذکر است، علاقه مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.sar_dar.shirazu.as.ir مراجعه کنند.

ساخت و اجرای 4 پروژه چوبی حرم رضوی تا پایان امسال

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی ، محمدجواد طبسی بیان کرد : ساخت و اجرای 8 پنجره سنتی چوبی به مساحت 40 متر مربع در باب‌السلام از جمله پروژه‌هایی است که از ابتدای آذر امسال آغاز شده و چارچوب و فریم اصلی این پنجره‌ها از جنس چوب چنار است و به سبک معماری اسلامی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به در حال ساخت بودن 10 مترمربع معرق‌کاری در پشت پنجره فولاد رواق دارالولایه تصریح کرد: پنجره فولاد از سمت بیرون قلم‌زنی و نقره‌کوبی شده و قرار است از سمت داخل به هنر معرق چوب مزین شود.

مدیر عامل شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی ادامه داد: جنس چوب‌های به کار رفته در این پروژه با هدف ایجاد رنگ و زیبایی در معرق ذکر شده، ترکیبی از چوب‌های گلابی، توت، چنار، سرخدار، گردو، عناب و ملچ خواهد بود.

طبسی اضافه کرد: این پروژه از ابتدای سال جاری آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود اواخر امسال به پایان برسد.

وی ساخت یک عدد درب بزرگ 4 لنگه واقع در رواق دارالمرحمه را یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی عنوان کرد و گفت: ساخت این درب که در آن از هنر گره‌چینی استفاده شده، ابتدای آبان آغاز شده و اکنون در شرف پایان کار است.

طبسی ادامه داد: چارچوب و فریم درب از جنس راش بوده و قطعات گره نیز از ترکیب راش، چنار، گردو، عناب، سرخدار و ملچ است.

وی با اشاره به پروژه تعمیر و ساخت پنجره در مدرسه خیرات خان بیان کرد: دو پنجره سنتی قدیمی در این مدرسه وجود دارد که یکی نیاز به تعمیر و دیگری نیاز به تعویض دارد.

طبسی ادامه داد: چوب چارچوب و فریم اصلی پنجره ها، از جنس راش و هنر به کار رفته در آن نیز آلات چینی خواهد بود.

وی افزود: این پروژه از اوایل آذر آغاز شده است و تا اواخر دی به پایان می‌رسد.

مدیر عامل شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی با اشاره به ایجاد اشتغال برای 12 نفر در خلال ساخت و اجرای پروژه‌های مربوط به ملزومات چوبی حرم مطهر رضوی تصریح کرد: کارفرمای این پروژه‌ها، سازمان عمران و توسعه حریم حرم است.

انتشار «حکمت ایرانی در معماری اسلامی»

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

کتاب

«حکمت ایرانی در معماری اسلامی» نوشته فرزانه فرشیدنیک منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب در ۲۱۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵هزار تومان توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است. 

در معرفی «حکمت ایرانی در معماری اسلامی» عنوان شده است: هدف این کتاب، بررسی زیربنای فکری تغییرات معماری ایرانی-اسلامی و جست‌وجوی ریشه‌های آن در جهان‌بینی و نظریه‌های فلسفی حاکم بر جامعه در دوره‌های مختلف پس از اسلام تا پایان عصر صفوی است.

حذف علف‌های هرز از قسمت مخروطی برج ثبت جهانی‌شده قابوس

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

ایرنا - گنبدکاووس - مرحله اول حذف علف‌های هرز از قسمت مخروطی برج ثبت جهانی‌شده قابوس با روش قطع کردن توسط قیچی باغبانی آغاز شد. مرحله دوم حذف علف‌های هرز با بازکردن بندهای آسیب دیده و مرمت آن با مصالح سنتی مثل کچ نیم‌کوب و شیرآهک ادامه خواهد یافت. این برج بلندترین برج آجری جهان و مقبره «قابوس بن وشمگیر»، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری است. این شاهکار معماری اسلامی بر روی تپه‌ای به بلندی ۱۵ متر و با ارتفاع مجموع ۷۰ متر در شهر گنبدکاووس قرار دارد.

https://img9.irna.ir/d/r1/2019/12/25/4/156848271.jpg

https://img9.irna.ir/d/r1/2019/12/25/4/156848277.jpg

مرمت عجیب و پر حاشیه گنبد مسجد تاریخی شیخ لطف الله

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

به گزارش پایگاه " اخبار معماری " ، مرمت عجیب و پر حاشیه گنبد مسجد تاریخی شیخ لطف الله، این اثر ثبت جهانی را دو رنگ کرده است. تصاویر منتشر شده تازه از گنبد شیخ لطف الله نشان می‌دهد که بعد از مرمت این گنبد دو رنگ شده است. گنبدی که یکی از جاذبه‌های جهانی ایران و یکی از معروف‌ترین آثار ایران در سطح جهانی است.

با این وجود مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان که پیشتر درگیر دادن اجازه‌های ویژه به مهمانان یک فم‌تور بوده و چهره‌های اینستاگرامی را روی سقف و کنار گنبد در حال مرمت شیخ لطف‌الله برده است، از این مرمت دفاع می‌کند.

پیش از این مهدی حجت، بنیان‌گذار سازمان میراث فرهنگی به تندی از مرمت گنبد شیخ لطف‌الله انتقاد کرده و گفته بود که گنبد شیخ لطف الله را خراب کرده‌اند. 

امروز نیز نمایندگی استان اصفهان یکی از خبرگزاری‌ها فاش کرده که مسئولان میراث فرهنگی اصفهان برای مرمت گنبد شیخ لطف الله دو بار برنده مناقصه را کنار گذاشته‌اند و با ترک تشریفات این مرمت حساس را به معتمد خود سپرده‌اند که نتیجه آن پایین آوردن گنبد، باز چینی کاشی‌ها و دور رنگ شدن گنبد مسجد شیخ لطف‌الله است.  اتفاقاتی که مدیران وزارت میراث فرهنگی به ویژه مدیر پایگاه جهانی میدان نقش جهان و مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان همچنان آن را تایید می‌کنند و مرمت گنبد شیخ لطف الله را جزو بهترین مرمت‌های کشور معرفی کرده‌اند.

فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان پس از انتقادات مهدی حجت گفته بود:  استادان برجسته‌ای بر روی گنبد این مسجد کار می‌کنند و افراد ناشی نیستند که از موادی استفاده کنند تا رنگ کاشی عوض شود. بخشی ازآنچه تغییر رنگ برداشت می‌شود، به خاطر پاک‌سازی و بندکشی‌های انجام‌شده است. کاشی قسمت‌های دیگر بند ندارد و به همین خاطر پررنگ به نظر می‌رسد.  

با این وجود مصاحبه‌های منتشر شده از معاون میراث فرهنگی استان اصفهان، مدیر کل استان اصفهان و مدیر پایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان حداقل در تعیین قدمت کاشی‌های این گنبد با هم تناقض دارد و دقیقا مشخص نیست قدمت کاشی‌ها و نحوه این مرمت به شکلی بوده است. کارشناسان مختلفی تاکنون این گفته که گنبد شیخ لطف‌الله کاشی صفوی ندارد را رد کرده‌اند. 

مدیران وزارت میراث فرهنگی و مدیران استان اصفهان با وجود تصاویری که تاکنون از تغییر رنگ گنبد معروف شیخ لطف الله منتشر شده توضیح قانع کننده‌ای نداده‌اند و مانند موضوعا مشابه در انتظار این هستند که موضوع تغییر رنگ گنبد نیز شامل مرور زمان شود. 

تاکنون تنها مدیران میراث فرهنگی استان اصفهان درباره وضعیت مرمت این گنبد خاص صحبت کرده‌اند. با وجود اینکه مرمت‌کار این گنبد از چهره‌های شناخته شده در اصفهان است اما وضعیت مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله نیازمند بررسی کارشناسان و مرمتکاران مستقل و بررسی توسط رسانه‌ها دارد.

مرمت‌ جدید، گنبد شیخ لطف الله را دو رنگ کرد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

اعتذار-Apology- پوزش

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف


اعضای محترم و بازدیدکنندگان عزیز ، به خاطر اشکال پیش آمده در سایت ، طی دو هفته گذشته پوزش می خواهیم.
از امروز مجددا در خدمت علاقمندان به معماری خواهیم بود.

Dear Members and Dear Visitors, We apologize for the inconvenience this has caused in the last two weeks.
Starting today, we will be at the service of those interested in architecture again.


أعزائي الأعضاء وأعزائي الزوار ، نعتذر عن الإزعاج الذي تسبب به هذا الأمر خلال الأسبوعين الماضيين. ابتداءً من اليوم ، سنكون في خدمة المهتمين بالعمارة مرة أخرى.
آخرین بروز رسانی مطلب در دوشنبه ، 18 آذر 1398 ، 13:06

Masjid Al-Salaam

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Masjid Al-Salaam

Image result for Masjid Al-Salaam in canada


Ravishing modern architecture sets this Mosque apart. Interiors of the mosque are refreshing with lot of modern wooden work and is beautifully decorated with lights and lamps inside. Mosque looks dazzling in the evening when its lights are up. It has a very serene inside with big prayer hall – a refreshing and a perfect place to meditate and contemplate.

آخرین بروز رسانی مطلب در سه شنبه ، 30 مهر 1398 ، 10:42

Masjid e Moazzam, Surat

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف


Masjid Toronto

Masjid e Moazzam, Surat

Gojarat.India


آخرین بروز رسانی مطلب در سه شنبه ، 30 مهر 1398 ، 11:03

Baitun Nur Mosque

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Baitun Nur Mosque

Baitun Nur Mosque

Image Source

A big colossal mosque with a gigantic dome at its top – this Mosque is a popular religious place in Calgary. With a vast stunning architecture this is perhaps the largest mosque in whole Canada. Mosque has beautifully decorated and extremely serene interiors. Baitun Nur Mosque is affiliated to Ahmadi faith. The mosque was completed in the year 2008.

آخرین بروز رسانی مطلب در سه شنبه ، 30 مهر 1398 ، 11:02

Imam Ali Mosque (Copenhagen)

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

The Imam Ali Mosque (Danish: Imam Ali Moske, Arabic: مسجد الإمام عليMasjid ʾImām ʿAlī), is the largest[2] and only Shia Muslim mosque in the country located in Nordvest, Copenhagen, Denmark.

The construction of the mosque started in 2009. It was completed and opened to the public in 2015. The 2,100 square metre mosque is designed in neo-Iranian architectural style, with two 32-metre minarets and a central, turquoise dome with a space for 1,500 people.

Copenhagen 2016-05-06 (27463143231).jpg

A new mosque in Australia shows Islamic architecture going beautifully brutalist

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Sydney – A few days ago, we presented a case of Islamic architecture gone contemporary, by way of a cultural centre in a city right outside of Lisbon. The Muslim diaspora seems to be using architecture to send a new message of self-representation, as there is now a second case under our radar: the Punchbowl mosque.

The recently completed institution is located in Punchbowl – a dense, diverse suburb of Sydney named after the curvaceous sides of a nearby valley – and designed by local firm Candalepas Associates, best known for robust yet refined urban housing. Its raw concrete exterior has attracted the inevitable ‘brutalist’ tag, but its matte finishes are surprisingly soft and enticing, while its strong angles and occasional curves present a series of striking profiles.

Traditional elements such as the minaret and a shallow dome are included but, at the request of the congregation, given a contemporary twist. The former, for instance, is integrated as a jutting projection from the main body of the mosque, acting as an entrance for female worshippers to the two wood-screened balconies that overlook the prayer hall.

Punchbowl has an austere grandeur, but also affords visual pleasure

Stepping into this main space, visitors are met by the project’s real set-piece. Hanging above the entrance are seven steeply raking rows of crisp concrete half-domes, 102 in all, rising up two adjoining walls, offering changing, captivating silhouettes as one moves though the hall. Each of these half-domes is inscribed in golden calligraphy with one of the 99 Names of Allah, and each is punctured by a small 30-mm hole at its centre, drawing in a tiny shaft of light that traverses the interior as the sun passes overhead.

The half-dome forms were cast in situ to exacting standards – a significant feat of engineering in itself – and pay homage to the ornamental muqarnas vaulting of traditional Islamic architecture, in which highly decorated niche-like forms, often arranged in tiers with hanging elements, cover the undersides of arches, gateways and dome chambers. Here at Punchbowl they have an austere grandeur, but also afford visual pleasure, as light from the oculus and clerestory windows of the timber-clad dome moves across their surfaces, articulating their precise, layered geometries and reaching deep into their patinated recesses.

During the project’s 20-year genesis, architect Angelo Candalepas was inspired by his trips to Ahmedabad and Agra to ‘embrace the playful nature of concrete,’ and has succeeded here in creating a humane, intimate space, yet one that also provides hints of the sublime through its simple materiality and its rich geometric forms.

صفحه 1 از 17