همایش دو روزه ی پدافند غیرعامل در اعتاب مقدسه با تاکید بر حرم مطهر رضوی، صبح امروز 22آبان 1400 در سالن همایشهای باب الجواد حرم مطهر آغاز شد. در این همایش ، معاون سازمان پدافند غیرعامل به ایرادسخنرانی پرداخت.
همایش پدافند غیرعامل در اعتاب مقدسه ،در حرم مطهر رضوی افتتاح شد
مسجد جامع اموی حلب: از بنای تاریخی اسلامی تا میدان جنگ
معماری اسلامی معماری است که به راحتی شکل خود را تغییر نمی دهد. در حقیقت ، اصول آن کم و بیش از هزاران سال پیش با تغییرات جزئی بر اساس سازگاری های عملکردی یکسان بوده است. تا به امروز ، صدها ساختمان هنوز نمایانگر تاریخ معماری اسلامی هستند و همچنان مانند گذشته مورد استفاده قرار می گیرند.جنگ اما هیچ دین و نوستالژی فرهنگی ندارد و حتی مقدس ترین و مهمترین مکانهای تاریخی با نابودی کامل تهدید می شوند. مسجد جامع اموی در حلب ، که در ابتدا توسط اولین سلسله اسلامی امپراتوری ساخته شد و در حال حاضر در میراث جهانی یونسکو قرار دارد ، در جنگ اخیر سوریه بار دیگر به عنوان میدان جنگ ایستاد ، اما این بار ، مهمترین و مقاوم ترین عنصر خود را از دست داد. مناره سلجوقی قرن یازدهم.
العمارة الإسلامية هي العمارة التي لا تغير شكلها بسهولة. في الواقع ، كانت مبادئها إلى حد ما هي نفسها منذ آلاف السنين مع تغييرات طفيفة تستند إلى التعديلات الوظيفية. حتى يومنا هذا ، لا تزال مئات المباني تمثل تاريخ العمارة الإسلامية وما زالت مستخدمة كما في الماضي.حرب ، لكن لا دين ولا حنين ثقافي ، وحتى أقدس وأهم المواقع التاريخية مهددة بالدمار الكامل. تم بناء المسجد الأموي الكبير في حلب في الأصل من قبل السلالة الإسلامية الأولى للإمبراطورية وأصبح الآن أحد مواقع التراث العالمي لليونسكو ، وكان مرة أخرى ساحة معركة في الحرب الأخيرة في سوريا ، ولكن هذه المرة بأهم عناصره وأكثرها مرونة. . مئذنة السلاجقة من القرن الحادي عشر.
Islamic architecture is an architecture that does not change its form easily. In fact, its principles have been more or less the same since thousands of years ago, with minor changes based on functional adaptations. To this day, hundreds of buildings still stand as a representation of the history of Islamic architecture and are still used just as they have been in the past.
War, however, has no religion or cultural nostalgia, and even the holiest, most historically-significant sites are threatened with complete destruction. The Great Umayyad Mosque in Aleppo, originally built by the first imperial Islamic dynasty and currently situated within a UNESCO World Heritage Site, stood yet again as a battlefield during the recent Syrian War, but this time, lost its most significant and resilient element, an 11th-century Seljuk Minaret.
استفاده از هنر معماری اسلامی در توسعه مسجدالحرام
گنبد سلطانیه ، دانشنامه معماری
گنبد سلطانیه، بهعنوان «بزرگترین گنبد آجری جهان» را میتوان از مهمترین آثار تاریخی استان زنجان و حتی ایران دانست که درحدود 700 سال قبل و بهدستور سلطان «محمد خدابنده» ساخته شد و در شهر سلطانیه، واقع در 43کیلومتری جنوبشرقی زنجان قرار دارد.
این اثر که یادگاری ارزشمند از دوره ایلخانیان در ایران بهشمار میرود، در سال1384 بهدلیل برخورداری از ارزشهای تاریخی قابلتوجه، در شهر «دوربان» آفریقایجنوبی بهعنوان هفتمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراثجهانی یونسکو به ثبت رسید؛ اثری که علاوه بر شکوه و عظمت معماری بینظیرش، دانشنامهای از نقش و طرح در تزئینات معماری آن روز را نیز به نمایش گذاشتهاست.
اگرچه گنبد 8ضلعی سلطانیه ازنظر تزئینات آجرکاری، کاشیکاری و معماری جزو منحصربهفردترین آثار دوره اسلامی محسوب میشود، اما این روزها حال و روز خوشی ندارد و علاقهمندان به آثار تاریخی از وضعیت این بنا ابراز نگرانی میکنند و امیدوارند هرچه زودتر رسیدگیهای لازم به این بنا انجام شود.
کاستیهای موجود
یک شهروند سلطانیه دراین باره میگوید: با وجود اینکه گنبد سلطانیه سبب شگفتی گردشگران میشود و یک گنجینه ارزشمند از تاریخ این منطقه بهحساب میآید، اما بهنظر میرسد اقدامهای لازم برای نگهداری این بنا آنگونه که باید بهصورت مستمر انجام نمیشود و نقشهای رنگ و رو رفته و دیوارهای نمور این بنا، دل دوستداران تاریخ و میراثفرهنگی کشور را میآزارد.
«داود داداشی» میافزاید: با توجه به اینکه این بنا در فهرست میراثجهانی یونسکو نیز ثبت شدهاست، انتظار داریم مسئولان استان همه تلاش خود را برای حفظ جایگاه این بنا بهکار گیرند، اما علاوه بر غفلت از نگهداری، درمعرفی این بنای تاریخی نیز کوتاهیهایی مشاهده میشود.
وی عنوان میکند: فراهم کردن امکانات رفاهی و خدماتی در جوار این بنا، کمترین و سادهترین کار ممکن است که البته آنهم بهدرستی انجام نشده و کاستیهای زیادی دراین زمینه مشاهده میشود.
این شهروند ادامه میهد: وقتی گردشگری دراین مکان حضور مییابند، با وجود اینکه محوطه بزرگی در جوار گنبد وجود دارد، اما امکاناتی برای نشستن و تماشا کردن نمای بیرونی گنبد برای آنها فراهم نشدهاست، درحالیکه این مکان ظرفیتهای زیادی برای جذب گردشگر دارد. وی ابراز امیدواری میکند با رسیدگی به این بنا و رونق حضور گردشگران، اقتصاد اهالی سلطانیه نیز بهبود یابد.
آغاز مرمت
با وجود گلایه شهروندان از وضعیت گنبد سلطانیه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان از مرمت مستمر این بنا خبر میدهد و میگوید: مرمت تزئینات، ایوان شمالی و شمالغربی گنبد سلطانیه از سالگذشته آغاز شدهاست و امیدواریم درسالجاری به پایان برسد.
«امیر ارجمند» با بیان اینکه این بنا یک مجموعه کامل از هنر و معماری بینظیر تاریخ ایران است، اظهار میکند: در مرمت این بنای تاریخی سعی میکنیم نقشها را خواناتر، کتیبهها را لکهگیری و طرح و رنگها را موزونتر کنیم.
وی با بیان اینکه اجرای مستمر مرمت با هدف بازگرداندن شکوه تاریخی گنبد سلطانیه با معماری بینظیر به گردشگران داخلی و خارجی انجام میشود، میافزاید: برنامهریزی کردهایم تا عملیات مرمت و احیای برج و باروی ضلع جنوبی بدون هیچ وقفهای ادامه داشته باشد.
ارجمند با بیان اینکه کارفرمای طرح تکمیل گنبد ادارهکل راه و شهرسازی است، تصریح میکند: امیدواریم با هماهنگی و همکاریهای بیشتر، این طرح هرچه سریعتر تکمیل شود.
این مسئول با اشاره به ارزش تاریخی این بنا اضافه میکند: گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان است و بهدست سلطان محمد خدابنده و در قرن هشتم هجریقمری ساخته شدهاست.
چالش احیای ورودیها
یکی از مشکلات مرمت این بنا، احیا ورودیها گنبد است که مدیرکل میراث فرهنگی زنجان دراین باره معتقد است که احیای ورودی دروازه شمالی جزو برنامههای اصلی این ادارهکل در مرمت این بنای تاریخی است.
این درحالیاست که یکپژوهشگر حوزه تاریخ دراستان درباره مشکلات مرمت و احیا ورودیهای این بنا اظهار میکند: مطالعات تاریخی انجام شده نشان میدهد ورودی اصلی گنبد در ضلع شمالی بنا قرار داشتهاست، اما در دوره قاجار با ساخت یک مسجد این ورودی مسدود شدهاست.
«لیلا قسوریانجهرمی» ادامه میدهد: با توجه به قوانین و منشورهای بینالمللی در حوزه حفاظت و مرمت آثار تاریخی، احیای این ورودی غیرممکن است، چراکه این مسجد، خود به یک بنای تاریخی تبدیل شدهاست و نمیتوان آن را تخریب کرد.
وی تصریح میکند: تنها گزینه باقیمانده، ورودی شرقی است که این ورودی، به «ورودی شاهی» معروف است و با توجه به شرایط، بهترین گزینه برای ورودی گنبد به نظر میرسد.
قسوریانجهرمی اضافه میکند: با توجه به این تغییرات، مسیر بازدید از ارگ و گنبد نیز تغییر خواهد کرد و بازدیدکننده میتواند قسمتهای مختلف ارگ را ببیند و سپس وارد گنبد شود و از ورودی کنونی نیز میتوان بهعنوان در خروجی استفاده کرد.
بهره برداری از چراغهای روشنایی متناسب با معماری حرم مطهر رضوی/Utilization of lighting lights in accordance with the architecture of the holy shrine of Razavi
مهندسین مشاور قدس، مشاور معماری و شهرسازی وابسته به آستانقدس رضوی، در اقدامی منحصر بفرد ، برای هماهنگی با معماری فاخر ایرانی اسلامی صحن غدیر ، اقدام به طراحی پایه چراغهای روشنایی با الهام از فرمهای تزیینی گره چینی و مقرنس و رسمی بندی نمود. این چراغها با زیبایی خود باعث استقبال متخصصان و مردم و زائران نیز شده است . برای طراحان این شرکت آرزوی توفیق داریم.
Ghods Consulting Engineers Company, an architectural and urban planning consultant affiliated to Utbah Razavieh, in a unique action, in coordination with the magnificent Iranian-Islamic architecture of Ghadir courtyard, designed the base of lighting lamps inspired by the decorative forms of knots and moqarnas. These lights, with their beauty, have also welcomed specialists, people and pilgrims. We wish success to the designers of this company. .
شركة قدس للاستشارات الهندسية ، استشاري معماري وتخطيط حضري تابع لعتبة رضوية ، في عمل فريد وبالتنسيق مع العمارة الإيرانية الإسلامية الرائعة لساحة غدير ، صممت قاعدة مصابيح الإنارة المستوحاة من الأشكال الزخرفية للعقد والمقرنصات. وقد استقبلت هذه الأضواء بجمالها المتخصصين والناس والحجاج. نتمنى التوفيق لمصممي هذه الشركة.
آستانقدس رضوی از تهدید کرونا فرصت ساخت
در پی تعطیلی حرم مطهر رضوی از اسفند ماه ، و در پی شیوع کرونا ، مدیریت عالی آستان قدس رضوی ، در اقدامی شایسته ، نسبت به استفاده از فرصت قرنطینه حرم برای مرمت معماری و تعمیر و نگهداری دستورات لازم را صادر کرد. به نظر میرسد فرصت دو ماهه ی تعطیلی حرم موجب شد بخشی از اقدامات مرمتی که در زمان بهره برداری و حضور جمعیت با سختی میسر میشد با سرعت بیشتری انجام گردد. این حسن تدبیر شایسته تقدیر است.
وب سایت iiua.ir دهساله شد.
وب سایت iiua.ir دهساله شد.20 فروردین 1389 این سایت بعد از یک ماه کار آزمایشی رسما آغاز به فعالیت کرد.
کرونا باعث نیمه تعطیل شدن حرمهای مقدس شده است.
Corona has half-closed the holy shrines.
جعل كورونا الأضرحة المقدسة نصف مغلقة.
حرم های مطهر و مواجهه با کرونا-الأضرحة المقدسة وتواجه كورونا-Religious shrines and facing Corona
ویروس کرونا ، طی چند هفته اخیر به سرعت به تیتر اخبار بدل شده است . بعد از کشور چین ، و با تاخیری چند هفته ای ویروس در ایران و عراق و برخی کشورهای خاورمیانه مشاهده شده است. در این میان ، بقاع متبرکه و حرمهای امامان به واسطه خیل جمعیت و تنوع قومیت ها یکی از نقاط قابل بررسی به نظر رسیده است . در اقدامی شایسته و انسان دوستانه ، درهای حرم علوی امروز بسته شد . و ورود زائرین به حرم حضرت معصومه در قم هم کاملا محدود شده است. مسوولان امیدوارند این تدابیر در کاهش شیوع بیماری موثر باشد.
The Corona virus has been rapidly gaining headlines in recent weeks. After China, and with a few weeks delay, the virus has been observed in Iran, Iraq and some Middle Eastern countries. In the meantime, the holy shrine and shrines of the Imams have been considered one of the highlights due to the large population and the diversity of ethnicities. In a decent and humane way, the doors of Imam Ali's shrine were closed today. And the entry of pilgrims to the shrine of Masumah in Qom is also completely restricted. Officials hope these measures will help reduce the spread of the disease.
اكتسب فيروس كورونا عناوين الأخبار بسرعة في الأسابيع الأخيرة. بعد الصين ، ومع تأخير بضعة أسابيع ، تم رصد الفيروس في إيران والعراق وبعض دول الشرق الأوسط. في هذه الأثناء ، تم اعتبار ضريح الأضرحة ومزاراتها أحد المعالم البارزة بسبب العدد الكبير من السكان وتنوع الأعراق. بطريقة كريمة وإنسانية ، تم إغلاق أبواب ضريح الإمام علي علیه السلام اليوم. و دخول الحجاج إلى مرقد المعصومه علیها سلام في قم هو أيضا مقيد تماما. ويأمل المسؤولون أن تساعد هذه الإجراءات في الحد من انتشار المرض.
ساخت و اجرای 4 پروژه چوبی حرم رضوی تا پایان امسال
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی ، محمدجواد طبسی بیان کرد : ساخت و اجرای 8 پنجره سنتی چوبی به مساحت 40 متر مربع در بابالسلام از جمله پروژههایی است که از ابتدای آذر امسال آغاز شده و چارچوب و فریم اصلی این پنجرهها از جنس چوب چنار است و به سبک معماری اسلامی اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به در حال ساخت بودن 10 مترمربع معرقکاری در پشت پنجره فولاد رواق دارالولایه تصریح کرد: پنجره فولاد از سمت بیرون قلمزنی و نقرهکوبی شده و قرار است از سمت داخل به هنر معرق چوب مزین شود.
مدیر عامل شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی ادامه داد: جنس چوبهای به کار رفته در این پروژه با هدف ایجاد رنگ و زیبایی در معرق ذکر شده، ترکیبی از چوبهای گلابی، توت، چنار، سرخدار، گردو، عناب و ملچ خواهد بود.
طبسی اضافه کرد: این پروژه از ابتدای سال جاری آغاز شده است و پیشبینی میشود اواخر امسال به پایان برسد.
وی ساخت یک عدد درب بزرگ 4 لنگه واقع در رواق دارالمرحمه را یکی دیگر از پروژههای در دست اقدام شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی عنوان کرد و گفت: ساخت این درب که در آن از هنر گرهچینی استفاده شده، ابتدای آبان آغاز شده و اکنون در شرف پایان کار است.
طبسی ادامه داد: چارچوب و فریم درب از جنس راش بوده و قطعات گره نیز از ترکیب راش، چنار، گردو، عناب، سرخدار و ملچ است.
وی با اشاره به پروژه تعمیر و ساخت پنجره در مدرسه خیرات خان بیان کرد: دو پنجره سنتی قدیمی در این مدرسه وجود دارد که یکی نیاز به تعمیر و دیگری نیاز به تعویض دارد.
طبسی ادامه داد: چوب چارچوب و فریم اصلی پنجره ها، از جنس راش و هنر به کار رفته در آن نیز آلات چینی خواهد بود.
وی افزود: این پروژه از اوایل آذر آغاز شده است و تا اواخر دی به پایان میرسد.
مدیر عامل شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی با اشاره به ایجاد اشتغال برای 12 نفر در خلال ساخت و اجرای پروژههای مربوط به ملزومات چوبی حرم مطهر رضوی تصریح کرد: کارفرمای این پروژهها، سازمان عمران و توسعه حریم حرم است.
انتشار «حکمت ایرانی در معماری اسلامی»
«حکمت ایرانی در معماری اسلامی» نوشته فرزانه فرشیدنیک منتشر شد.
به گزارش ایسنا، این کتاب در ۲۱۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵هزار تومان توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
در معرفی «حکمت ایرانی در معماری اسلامی» عنوان شده است: هدف این کتاب،
بررسی زیربنای فکری تغییرات معماری ایرانی-اسلامی و جستوجوی ریشههای آن
در جهانبینی و نظریههای فلسفی حاکم بر جامعه در دورههای مختلف پس از
اسلام تا پایان عصر صفوی است.
صفحه 3 از 16