شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

رونمایی خبری از نخستین واحد آپارتمانی معماری ایرانی اسلامی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

بسم الله الرحمن الرحیم

همزمان با میلاد امام جواد علیه السلام ، سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی ، نخستین پروژه اجرایی معماری ایرانی اسلامی ، رسانه ای میشود. به همت طراحان و معماران مرکز ، تلاش شده است تا راهبردهای حدیثی معماری مسکونی ، در این واحد آپارتمانی مسکونی بکار  گرفته شود.این واحد در مشهد مقدس و با صرف هزار ساعت کار مطالعاتی و هزار ساعت کار طراحی به سرانجام رسیده است .

in the name of God

Coinciding with the birthday of Imam Jawad (PBUH), the anniversary of the martyrdom of Seyyed Morteza Aviny and also on the art of the Islamic Revolution day, the project's first Islamic-Iranian architecture, was published


thanks to the Centre for the Study of designers and architects , has been trying to imams strategies of housing architecture , residential apartment unit . The unit in the holy city of Mashhad and spent a thousand hours of study and a thousand hours to design


بسم الله الرحمن الرحیم

وبالتزامن مع عيد ميلاد الإمام جواد، تم نشر الذكرى السنوية لاستشهاد سيد مرتضى آوینی  وأيضا على یوم الفن الثورة الإسلامية، وهو أول فن إسلامي إيراني،

وذلك بفضل مركز لدراسة المصممين والمهندسين المعماريين، وقد حاول الأئمة استراتيجيات الهندسة المعمارية الإسكان، وحدة سكنية شقة. وحدة في مدينة مشهد المقدسة وأمضى ألف ساعة من الدراسة وألف ساعة لتصميم




آخرین بروز رسانی مطلب در دوشنبه ، 8 خرداد 1396 ، 08:12

خبر مهم : نهایی شدن استفتائات تخصصی شهرسازی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

با تلاش دوساله تیمی از پژوهشگران مرکز مطالعات شما ؛ بیش از 93 سوال و استفتا تخصصی در سه حوزه معماری -شهرسازی-و مدیریت شهری از مراجع معظم تقلید پرسیده شد . آغاز این اقدام از تابستان سال 1390 بود. جمعی از مهندسان و طلاب با برگزاری جلسات مکرر و بارش مغزی اقدام به طراحی استفتاآت تخصصی در سه حوزه معماری، شهرسازی و مدیریت شهری نمودند.

پیگیری مستمر و چندین و چند باره اعضای تیم مرکز مطالعات شما -iiua.ir- از بیوت و دفاتر مراجع در خردادماه 1391 با پاسخگویی آیت ا...مکارم وارد فاز جدیدی شد . و در ادامه پیگیری ها ، پاسخهای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در نهم مردادماه سالجاری دریافت شد . اینک و ضمن تبریک این اقدام بی سابقه به علاقمندان و دغدغه مندان موضوع معماری مبتنی بر دین ، قسمت نخست این استفتائات در بخش معماری جهت استفاده عموم منتشر میشود.

The team of the Centre after two years of effort, more than 93 questions and Astfta specialized in architecture, urban planning and urban management authorities asked the noble emulation. This was the beginning of the summer of 2010. A group of engineers and students with frequent meetings and brainstorming to design specialized Astftaat three areas of architecture, urban planning and urban management, respectively.

And the constant pursuit of several members of the Centre for Studies in June 1391 to meet the client's offices -iiua.ir- Ayatollah Makarem new phase. And keep track of the responses received Ayatollah Sistani. Now and congratulated the unprecedented step of concern to those interested in the subject of religion-based architecture, the first to be published Estefta'at in architecture.

طلب فريق من مركز بعد عامين من الجهد، أكثر من 93 الأسئلة و استفتا المتخصصة في الهندسة المعمارية والتخطيط الحضري والسلطات الإدارة الحضرية مضاهاة النبيلة. وكانت هذه بداية صيف عام 2010. وكانت مجموعة من المهندسين والطلاب مع اجتماعات متكررة وتبادل الأفكار لتصميم متخصص استفتا ثلاثة مجالات العمارة والتخطيط الحضري والإدارة الحضرية، على التوالي.

والسعي المستمر من عدة أعضاء من مركز الدراسات في يونيو حزيران عام 2011 لتلبية مكاتب العميل -
iiua.ir- آية الله مكارم مرحلة جديدة. وتتبع الردود التي وردت آية الله السيستاني. الآن وهنأ خطوة غير مسبوقة تثير قلق المهتمين في موضوع الهندسة المعمارية القائم على الدين، المهندس المعماري الرئيسي للفتاوى للاستخدام العام.



بسم الله الرحمن الرحيم

 

نخستین مجموعه استفتائات

معماری-شهرسازی-مدیریت شهری

از محضر مراجع عظام تقلید

 

مقدمه: 

با وجود تلاشهای پژوهشگران مرکز مطالعات شما ، نظرات نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها بخاطر شائبه احتمالی تفاوت نتایج و پاسخها ، تا اخذ استفتائات رسمی از دفتراستفتائات معظم له  از سایت برداشته شد. به مجرد اخذ نظرات معظم له از دفتر استفتائات ، نتایج آن باطلاع علاقمندان و مومنین خواهد رسید.متاسفانه با گذشت بیش از 9ماه ا زدرخواستها و پیگیریهای این مرکز از دفتر و ارسال سوالات به سایت مربوط همچنان پاسخی از دفتر دریافت نشده است .خوبست دفتر به تاسی از رهبر معظم انقلاب و نظم مثال زدنی ایشان ، با سرعت و دقت ، پاسخگوی جوانان و علاقمندان باشند.

بخش اول معماری :


1- آیا مهندس معمار می تواند از اجزایی چون شیشه درجایی از منزل استفاده نماید که بخاطر طرح او ، در بعضی از اوقات شبانه روز قسمتهای داخلی منزل ، قابل رویت و موجب مزاحمت یا معذب بودن ساکنین یا به گناه افتادن همسایگان شود؟

آیت ا... مکارم: جایز نیست.


2- حکم استفاده از مصالح و نمادهای نماکاری که در غرب برای شناسایی بناهایی با استفاده های غیر اخلاقی استفاده می شود چیست؟

آیت ا... مکارم:  جایز نیست.

3- آیا طراحی و ساخت خانه و آپارتمانی که صدای محارم از آن به بیرون یا به خانه همسایه منتقل شود مباح است؟

آیت ا... مکارم: اشکال دارد.

4- آیا حتما اتاق والدین باید ازاتاق فرزندان جدا باشد؟

آیت ا... مکارم: حتی الامکان باید این مسئله در نظر گرفته شود.

5- تعبیه پنجره ای که به حیاط همسایه مشرف هست استفاده اش جایز است؟به عنوان نورگیر چه طور؟

آیت ا... مکارم: در هر حال بدون اجازه همسایه شرعا اشکال دارد.


6- طراحی و ساخت حمام جداگانه وصل به اتاق والدین چه حکمی دارد؟

آیت ا... مکارم: چنانچه جهات بهداشتی در آن رعایت شود کار خوبی است.


7- آیا طرح اتاق والدین باید رو به قبله باشد؟

آیت ا... مکارم: تفاوتی نمی کند.


8- آیا اتاق خواب فرزندان ذکور واناث باید جدا باشد؟

آیت ا... مکارم: در صورت امکان لازم است جدا باشد.


9- اخیرا در مجتمعهای مسکونی طراحان اقدام به طراحی استخر در طبقات زیرین ساختمان مینمایند .با توجه به استفاده مختلط برخی افراد از این استخرها ، طراحی آن برای مهندس معمار چه حکمی دارد ؟ اگر طراح از سرنوشت خانه بعد از ساخت باخبر نیست آیا این اقدام جایز است؟

آیت ا... مکارم: در صورتی که نحوه استفاده از آن را در آینده نمی دانید چگونه است، برای طراح مانعی ندارد.


10- آیا الزاما محل عبادت و خواب در خانه باید جدا باشد؟

آیت ا... مکارم: لزومی ندارد.


11- نظر دین در خصوص مکان یابی سرویس های بهداشتی چیست؟ آیا قرارگیری توالت در ابتدای ورودی آپارتمان جایز است؟

آیت ا... مکارم: در هر جا که مزاحمت و آلودگی ایجاد نکند، مانعی ندارد.

 

12- استفاده از آشپزخانه اپن در بیوت مسلمین جایز است؟

آیت ا... مکارم: در صورتی که به وسیله پرده های مناسب قابل پوشاندن در موارد لزوم باشد مانعی ندارد.


13- آیا الزاما مساجد باید دارای مناره باشد؟

آیت ا... مکارم: ضرورتی ندارد ولی خوب است چنان باشد که از دور و نزدیک برای افراد قابل شناسایی باشد.


14- نوشتن وان یکاد و آیات مشابه برای سردرساختمان های چند طبقه چه حکمی دارد؟ خصوصا که افراد زیادی بالاتر از محل نصب آیه در سردر زندگی میکنند.

آیت ا... مکارم: استفاده از آن اشکالی ندارد و زندگی آنها در طبقات بالاتر اهانتی محسوب نمی شود.


15- احداث و طراحی خانه ها به ضرورت ضوابط حاکم به نوعی است که در موارد زیادی اتاق خواب و یا آشپرخانه دو واحد مستقل از یک نورگیر نورمیگیرند و لذا کاملا بهم اشراف و ارتباط دارند. این نوع طراحی چه حکمی دارد؟

آیت ا... مکارم: این کار شرعا اشکال دارد.

 

16- جان پناه دیوار بالای پشت بام به نظر شارع مقدس حداقل باید چقدر باشد؟ آیا رفع خطر سقوط از بام کافیست یا باید مانع دید همسایگان به بام همدیگر هم بشود؟

آیت ا... مکارم: مانع سقوط بودن الزامی است و مانع دیده شدن مطابق احتیاط است.


17- استفاده از مبل و صندلی در مساجد جایز است؟

آیت ا... مکارم: در صورتی که مزاحمتی برای نمازگزاران داشته باشد جایز نیست و اگر محل جداگانه ای داشته باشند که آن را برای جلسات خاص از وعظ و خطابه اختصاص دهند مانعی ندارد.


18- آیا مساجد باید دارای وضوخانه باشد؟

آیت ا... مکارم: با توجه به شرایط فعلی این کار لازم است.


19- حداقل های الزامات مکانی و امکاناتی برای اطلاق عنوان مسجد به آن مکان را از لحاظ شرعی بفرمایید؟

آیت ا... مکارم:  حداقل آن است که محل آن را وقف کنند و آنچه برای نمازگزاران لازم است در آنجا قرار دهند.


20- آیا در مساجد امروز و با توجه به نیازهای جامعه امروزی احداث مساجد بدون پارکینگ، آسانسور، ومهدکودک و فضای نگهداری کودکان و نیز فضای مناسب برای استقرار تشکلهای مذهبی مانند بسیج ، جایز است ؟

آیت ا... مکارم: در مواردی که چنین نیازهایی احساس شود و از ابتدای ساخت مسجد این مکان ها را در نظر بگیرند.

 

21- استفاده از نقوش برجسته ی اماکن مذهبی چون خانه خدا وطواف کنندگان و... در مساجد جایز است؟

 آیت ا... مکارم: هرگونه نقش انسان یا موجود ذی روح دیگری خواه به صورت برجسته یا غیر برجسته در مسجد مناسب نیست.


22- آیا می توان از نماکاری ها وسبک های معماری غربی در معماری شهرهای مملکت اسلامی استفاده کرد؟ اگر مرسوم باشند این موضوع چه حکمی دارد؟

آیت ا... مکارم: حتی الامکان باید از آنها پرهیز شود و اصالت معماری اسلامی در مساجد و غیر آن محفوظ بماند.


23- آیا میتوان در پارک سازی شهرهای مسلمین از مدل های خارجی پارک سازی استفاده نمود؟

آیت ا... مکارم: در صورتی که مدل معقولی باشد مانعی ندارد.


24- آیا طراحی فضاهای اجرای موسیقی در پارک ها جایز است؟

آیت ا... مکارم:  اگر موسیقی حرام باشد جایز نیست و همچنین به فرض که حلال باشد و مزاحمتی برای عده ای ایجاد کند آن هم اشکال دارد.

 

25- آیا خانم ها می توانند در پارک ها ورزش کنند ویا باید فضاهایی جداگانه برای ورزش تعبیه نمود؟ آیا مهندس معمار طراح پارک شرعا اجازه طراحی فضای ویژه بانوان را دارد ؟ اگر منجر به تقویت سلامت بانوان مسلمان شود این امر طراجی پارک با حفظ حریمهای بصری و رفع امکان دید نامحرم چه حکمی دارد ؟

آیت ا... مکارم: در صورتی که مکان های مخصوص خودشان باشد مانعی ندارد.

 

26- آیا می توان بنایی ساخت که براماکن عالیه اسلامی چون مکه مکرمه ویا حرم ائمه اطهار(ع) اشرافیت دارد وعظمت معماری ایشان را خدشه دار می کند ؟

آیت ا... مکارم: هر چیزی که سبب خدشه دار شدن مقامات آنها باشد جایز نیست.

 

27- آیا نگهداری حیواناتی چون سگ و کبوتر در خانه که باعث آلودگی می شوند جایز است؟

آیت ا... مکارم: در صورتی که هدف و غرض عقلایی صحیحی برای نگهداری آنها وجود داشته باشد مانعی ندارد مثل اینکه سگ را برای پاسبانی در منزل نگه دارند.

 

28- حکم بنایی که ارتفاعش باعث سایه اندازی ویا ممانعت رسیدن نور آفتاب به همسایه ویا معابر می شود چیست؟

آیت ا... مکارم: در صورتی که بر خلاف عرف عادت باشد و موجب ضرر و زیان برای همسایگان شود جایز نیست.

 

29- آیا طراحی سردر ساختمانها به نحوی که در شب پلاک آنها قابل مشاهده نباشد بلااشکال است؟

آیت ا... مکارم: ظاهرا اشکالی ندارد هرچند بهتر این است که در هر صورت آشکار باشد تا اسباب اشتباه افراد نشود.


30- آیا طراحی مغازه – با نوع حرفه ای که نیاز به توقف اتوموبیل مشتری ها دارد – در مکانهای دارای محدودیت پارک در شهر جایز است ؟

آیت ا... مکارم:  در صورتی که اسباب مزاحمت برای همسایگان یا عابرین شود جایز نیست

 

31- آیا مهندس معمار می تواند ساختمانی با تراکم بالا- تعداد طبقات زیاد- طراحی کند که مشرف به خانه مردم باشد؟

 آیت ا... مکارم:  جایز نیست مگر اینکه با طرح هایی جلوی اشراف آن را بگیرند.

 

32- آیا در طراحی خانه ؛ مستحب است چینش اتاق ها به گونه ای باشد که تمام اتاق ها رو به قبله باشد؟

آیت ا... مکارم:  با توجه به اینکه نشستن رو به قبله از مستحبات است اگر چینش اتاق به صورت بالا سبب شود کسانی که در آن جلوس می کنند رو به قبله باشند مصداق مقدمه مستحب می شود.

 


آخرین بروز رسانی مطلب در سه شنبه ، 18 فروردين 1394 ، 10:01

حضور مدیر موسسه میراث شیعه در مشهد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

حضور مدیر محترم موسسه میراث شیعه تبریز در مشهد با استقبال علاقمندان مواجه شد. حجه الاسلام قربانی با حضور در نشست 230 دفتر مطالعات اجتماعی شهرداری مشهد که پنجشنبه گذشته 11شهریور 1395 در تالار سابق شورای شهر مشهد برگزار شد ، به ارائه سخنرانی پرداخت. مولف محترم کتاب ارزشمند شاخصهای معماری  اسلامی در این نشست به تبیین دستاوردهای موسسه پرداخت. عنوان سخنرانی معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه واحد تبریز ، نقش ساختار شهر اسلامی در شکلگیری روابط اجتماعی بود.

همچنین شب گذشته حجه الاسلام قربانی در برنامه گفتگوی شبکه تلویزیونی خراسان رضوی شرکت کرد و به سوالات مطروحه پاسخ گفت.

اعلام نتایج مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه معماری ونیز ۲۰۱۶

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

اعلام نتایج مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه معماری ونیز ۲۰۱۶

پیرو زمانبندی فراخوان طراحی غرفه ایران در دوسالانه معماری ونیز ۲۰۱۶، پس از داوری مرحله اول، پنج برنده منتخب، در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۹۴ به شرح زیر اعلام گردیدند:

. گروه محمدرضا تقی پور
. گروه نشید نبیان – رامبد ایلخانی – علیرضا تغابنی
. گروه مونا آزادیان
. گروه بهزاد اتابکی – پرشیا غره گوز لو
. گروه ساره جاوید

در نهایت پس از داوری مرحله دوم، در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ طرح گروه «پرشیا غره‌گوزلو و بهزاد اتابکی»، با عنوان  REWIND<<PLAY>> FAST FORWARD  به عنوان طرح منتخب جهت اجرا در غرفه ایران در دوسالانه معماری ونیز انتخاب گردید.

مساجد ايراني الگويي براي مساجد روسيه

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

گفت‌وگوی اختصاصی/گفت‌وگو با «مارات مقصودف»، معمار روس درباره تفاوت‌ها و تشابه‌های مساجد روسیه و ایران

مساجد ايراني الگويي براي مساجد روسيه

نویسنده: عرفان میرمجیدی کارشناس معماری
«مارات مقصودف»، یکی از معماران خوش‌ذوق کشور روسیه است که شورای مفتیان روسیه برای تزیین نمای بیرونی مسجد جامع «مسکو» از او دعوت به همکاری کرده است.

«مارات مقصودف»، یکی از معماران خوش‌ذوق کشور روسیه است که شورای مفتیان روسیه برای تزیین نمای بیرونی مسجد جامع «مسکو» از او دعوت به همکاری کرده است. مقصودف فارغ التحصیل معماری از کشور روسیه، عضو اتحادیه نقاشان روسیه و ازبکستان و عضو گروه زیباسازی کاخ کرملین است. تعداد زیادی از مساجد روسیه زیبایی‌شان را از طراحی‌‌های مقصودف به‌دست آورده‌اند. مارات مقصودف یکی از مهمانان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال است. این حضور، فرصتی شد تا با مقصودف درباره ویژگی‌های طراحی و ساخت مساجد روسیه گفت‌و گو کنیم. در این گفت‌و‌گو سعی کرده‌ایم معماری مساجد روسیه را با معماری کنونی مساجد تهران از دیدگاه او مقایسه کنیم و تلنگری بزنیم به ضعف و قوت معماری بنایی که قرار بود روزگاری بلند‌ترین بنای شهرمان باشد.
شما چه تعریفی از معماری اسلامی دارید و فکر می‌کنید معماری مساجد روسیه با مساجد کشورهای دیگر چه تفاوتی دارد؟ 
تخصص من در معماری موضوعات مربوط به  «معماری باستانی» است که در حوزه آسیای مرکزی و سمرقند و بخارا خلاصه می‌شود. بنابراین با توجه به مطالعاتم می‌توانم  بگویم پیش از احیای معماری غرب، ما داخل آسیای مرکزی شاهد معماری‌ای بودیم که مثل نقش و نگارهای ستاره مانند وکهکشانی از آسیای میانه به سوی غرب رفتند. در حقیقت این نشانه‌های معماری آسمانی ابتدا در این مناطق ابداع شدند. در مناطق آسیای مرکزی، معماری با مفاهیم دین اسلام عجین بوده است.
 در روسیه به دلیل ویژگی‌های آب و هوایی معماری سقف مساجد، متفاوت با سقف بناهای اسلامی است. سقف‌ها در مساجد روسیه  به صورت شیروانی ساخته می‌شود، نه به صورت گنبد. در معماری مساجد روسیه قسمت آقایان و خانم‌ها مشخص شده و با ویژگی‌هایی از هم متمایز است. برای اجرای مراسم‌ مذهبی در مساجد روسیه هم قسمت انتهایی مساجد متمایز می‌شود و در قسمت بالای مسجد طراحی بالکن در نظر گرفته می‌شود. این‌ ویژگی‌ها تمایزاتی است که در معماری مساجد روسیه با کشورهای اسلامی دیگر وجود دارد، این نوع معماری در مساجد فقط متعلق به روسیه است. 
  در دوره‌ای از تاریخ روسیه، مسلمانان با مشکلات زیادی برای ابراز عقایدشان روبه‌رو بودند. با توجه به آن مشکلات چگونه سنت‌ها و عقاید مذهبی در این کشور فراموش نشد و توانست در معماری هم باقی بماند؟ 
 در زمان شوروی مردم نمی‌توانستند در مساجد، مراسم مذهبی‌شان را داشته باشند اما بعد از اینکه شوروی سقوط کرد مسلمانان راهی مساجد شدند و از طریق اتاقک‌های بالای مناره‌های مساجد اذان گفتند و مناسک مذهبی خود را انجام دادند. زمان اتحادیه شوروی ما در برخی شهر‌ها مساجدی داشتیم که فعال بودند و هرچند مردم با محدودیت‌های گسترده‌ای روبه‌رو بودند ولی حمایت خود را از مساجد کم نکردند. بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی مسلمانان کودکان خود را به مساجد فرستادند و مدرسه‌هایی بودند که فرزندان مسلمانان در آنجا درس می‌خواندند. با این فعالیت‌ها سنت‌ها وعقاید مسلمانان ادامه پیدا کرد. در حقیقت مسلمانان روسیه سبک زندگی اسلامی را حفظ کردند و امروز از آن سبک زندگی در معماری خود بهره می‌برند. در حال حاضرمعماری مساجد در روسیه با گذشته بسیار متفاوت شده است. مثلا در معماری گذشته مساجد از چوب استفاده می‌شد ولی حالا از مصالح به روز در دنیا استفاده می‌شود. در سبک معماری هم بیشتر از معماری کشورهایی مانند ایران، سمرقند و بخارا استفاده می‌کنیم و با تلفیقی از این معماری‌ها، معماری مساجد را ادامه می‌دهیم. مثلا در معماری مسجد جامع مسکو از معماری‌های مختلف کشورهای اسلامی استفاده شده است... 

مسجد چهلستون زنجان مرمت شد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

مسجد چهلستون زنجان مرمت شد

شناسهٔ خبر: 2943695 -
زنجان- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: عملیات مرمت و رفع خطر آسیب به مسجد چهلستون زنجان انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری استان زنجان مهراد عسگریان افزود: با بررسی های انجام گرفته تحت نظارت مشاور عالیه سازمان، آسیب شناسی خطر نفوذ رطوبت ناشی از آبهای سطحی در کوچه حد فاصل بین مسجد چهلستون و مسجد جامع زنجان و آثار نمایان شده بر بدنه داخلی دیوار ضلع شمالی مسجد چهلستون ضرورت ایجاد کانال هوا کشی در مجاورت دیوار مسجد مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: کانال سیستم سیرکولاسیون هوا برای فراهم شدن شرایط تهویه هوا این «ناکش» به طول ۱۹ متر اجرا شده است. که از نفوذ رطوبت در بدنه دیوار شمالی با عایق کاری دیوار ممانعت به عمل می آورد و نقش دیوار محافظ یا همان حائل را برای کانال ایفا می کند.

عسگریان با بیان اینکه با بالا آمدگی سطح معبر در دوره های پیشین در این قسمت به منظور رسیدن به سطح زیر پی دیواره مسجد، عملیات خاکبرداری و عمق کانال ناکش به دومتر رسید، ادامه داد: باتوجه به عمق کانال و ارتفاع دیوار مشبک آجری که در مجاورت فاصله طولی هر ۳ متر داخل کانال با میان بندهای کوتاه دیوار آجری استفاده شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: برای جریان سازی هوا در این کانال در دو سوی لوله هایی تعبیه شده و هدایت آن به بام مسجد در دیواره ضلع شمالی انجام گرفته است و همچنین لوله ناودانی هدایت آبهای پشت بام در این قسمت نیز تعویض شد.

مسجد چهلستون؛ از آثار تاریخی و ارزشمند شهر زنجان به شمار می رود که یکی از مهمترین و معرو فترین حوزه های علمیه ایران در دوره قاجار بوده است.

این مسجد توسط یکی از علمای آن زمان به نام مرحوم آخوند ملا علی قارپوز آبادی ساخته شده است.

طبق كتيبه ای که بر روی پیشانی ورودی بنا الصاق شده این بنای مذهبی و تاریخی به سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شده است.

فراخوان آتی شهرداری تهران برای نماد کتاب

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

فراخوان سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای طراحی المان‌های شهری با موضوع کتاب

رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت:‌ پس از هفته کتاب موضوع استفاده از المان‌های کتاب و کتابخوانی در سطح شهر تهران در شورای هنری سازمان مطرح و به زودی فراخوان طراحی این المان‌ها را منتشر می‌کنیم

همزمان با آغاز بکار هیات مدیره جدید نظام مهندسی استانها در خراسان مطرح شد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

استاندار خراسان رضوی خواستار شد
بازنگری جدی در مبلمان شهری
گروه خبر- استاندار خراسان‌رضوی همچنین گفت: معماری درهم‌ریخته مشهد زبان گویای یک شهر مذهبی نیست؛ لذا نیازمند بازنگری جدی در ساخت‌وساز و مبلمان شهری مشهد هستیم تا به یک معماری مناسب در این کلان‌شهر مذهبی برسیم.

همزمان با آغاز بکار هیات مدیره جدید نظام مهندسی استانها

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
استاندار قم:
استاندار قم گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمینه چگونگی معماری و طراحی سیما و منظر شهری نقش تاثیرگذاری دارد و مهندسان این سازمان با تکیه بر مقررات ملی ساختمان می‌توانند در این عرصه نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

مرمت و احیا سردر باغ ملی آغاز شد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

مرمت و احیا سردر باغ ملی آغاز شد

شناسهٔ خبر: 2959793 -
مدیرعامل سازمان زیباسازی از مرمت و احیا سردر باغ ملی خبر داد و گفت: پروژه مرمت سردر باغ ملی از اول آبان ماه آغاز شده که عمده فعالیت ها در این بخش به استحکام بخشی و مرمت سازه های سقف اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه مرمت، تثبیت و پاکسازی کاشی‌ها و آجرهای نمای مجموعه یکی دیگر از اقدامات سازمان در این حوزه است، افزود: این فعالیت ها براساس مطالعه، شناخت و آسیب‌شناسی نقوش و متون کاشی های از بین رفته صورت گرفته است.

او با اشاره به دفع رطوبت در پایه و پی سردر ادامه داد: برای شناخت بهتر از وضعیت فتوگرامتری انجام شده که با این اقدام می توان نقوش از بین رفته را بهتر احیا کرد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه مرمت اتاق بالای سر در و تبدیل آن به فضای فرهنگی از جمله برنامه‌ریزی‌های پیش‌بینی شده برای سردر باغ ملی است، گفت: علاوه‌بر اینکه درب اصلی سردر نیز احیا و مرمت خواهد شد.

به گفته وی؛ این فعالیت‌ها با همکاری و کارشناسی میراث فرهنگی صورت گرفته و بیش از ۶ ماه طول مرمت و احیای کامل این سردر طول خواهد کشید.

باغی ناشناخته مقابل چشمان مردم کرمان/ بنای ۴۸۰ ساله احیا می‌شود

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

باغی ناشناخته مقابل چشمان مردم کرمان/ بنای ۴۸۰ ساله احیا می‌شود

شناسهٔ خبر: 2959242 -
کرمان – باغ «بیرم آباد» در شرقی‌ترین قسمت کرمان و در دامنه‌های کوه‌های مشرف بر شهر قرارگرفته، باغی تاریخی که باوجود قدمت ۴۸۰ ساله‌اش اما دروازه‌های آن به روی مردم شهر بسته است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: کرمان مملو از آثار تاریخی منحصربه‌فرد است و شهر کرمان رکورددار تعداد آثار تاریخی ثبت ملی در کشور است، این یعنی تعداد قابل‌توجهی از آثار تاریخی در شهر وجود دارد که البته متأسفانه برخی از این آثار باوجود قدمت قابل‌توجه مورد بی‌مهری تعجب‌آوری قرارگرفته‌اند.

در کرمان باغ‌های تاریخی متعددی وجود دارد که می‌توان به باغ شاهزاده ماهان و باغ فتح‌آباد و باغ سنگی سیرجان اشاره کرد که باغ شاهزاده در فهرست آثار جهانی نیز جای گرفته است اما نکته قابل‌توجه اینکه قدمت هیچ‌یک از این باغ‌ها به ۲۰۰ سال نیز نمی‌رسد اما جزو آثار نادر کشور از نظیر معماری محسوب می‌شوند.

باغ شاهزاده به دستور محمدحسن خان سردار ایروانی، حاکم وقت کرمان ساخته شد و ساختمان درون آن نیز توسط عبدالحمید میرزا ناصر الدوله، حاکم کرمان طی یازده سال حکمرانی وی در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی ساخته شد.

باغ فتح‌آباد نیز توسط بیگلربیگی از حکام کرمان در سال ۱۲۵۵ هجری شمسی ساخته‌شده است و باغ سنگی سیرجان نیز کار دست درویش خان اسفندیار پور است که در دهه اخیر با استفاده از سنگ و چوب ساخته‌شده است که هر دو این باغ‌های ثبت ملی هستند.

اما قدیمی‌ترین و منحصربه‌فردترین باغ تاریخی کرمان با درختان کهن و ساختار زیبایش اسم دیگری دارد و سال‌ها درهایش به روی مردم بسته است و کمتر اطلاعاتی را می‌توان از قدمت دقیق این باغ پیدا کرد.


قدیمی‌ترین باغ کرمان همچنان ناشناخته است

این باغ به حدی محجور مانده که بااینکه در شهر کرمان و در مجاورت بنای تاریخی تخت درگاه قلی بیگ و گنبد جبلیه قرارگرفته اما کرمانی‌ها نیز از آن اطلاعات دقیقی ندارند.

طی سال‌های اخیر برج و بارهای این باغ کهن که ۴۸۰ سال عمر دارد موردبازسازی قرارگرفته اما بنای درونی باغ به‌شدت آسیب‌دیده است و به دلیل رها شدن و فرسایش باد و بارش باران نمایی نیمه ویرانه از خود به‌جای گذاشته است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با مهر در خصوص این باغ گفت: برای دریافت اطلاعات دقیق از این باغ باید مطالعات بیشتری در خصوص این بنا انجام شود اما باغ بیرم آباد حداقل ۴۸۰ سال قدمت دارد و در شرق کرمان قرارگرفته است.

محمد جهانشاهی افزود: در سال‌های گذشته و بعدازآنکه کمربندی شهر کرمان از مجاورت این باغ و از حریم این بنای تاریخی گذر کرد، مردم بیشتر نمای باغ را مشاهده کرده‌اند و به همین دلیل نیز بیرون باغ مرمت‌شده است.

درهای باغ بیرم‌آباد به روی مردم گشوده می‌شود

وی ادامه داد: درگذشته کمتر توجهی به این بنای تاریخی می‌شد، اما هم‌اکنون خبرهای خوبی در خصوص بازسازی و گشودن درهایش به روی مردم شنیده می‌شود.

جهانشاهی گفت: قرار گرفتن باغ در دامنه کوه‌های صاحب‌الزمان موقعیت بسیار مطلوبی به این بنای تاریخی داده است و در صورت مرمت می‌تواند موقعیتی بسیار مطلوب پیدا کند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان کرمان ادامه داد: این بنا در مجاورت جنگل انبوه صاحب‌الزمان و مراکز تفریحی این بخش و همچنین بنای تاریخی درگاه قلی‌بیگ قرار دارد.

وی این بنا را از یادگارهای یکی از حکمران‌های صفوی در کرمان به نام بیرام بیگ افشار دانست و گفت: این فرد در سال‌های ۹۱۶ هجری در کرمان حکومت می‌کرده است و از سر تیره قاسملو محسوب می‌شده است.

وی ادامه داد: پس‌ازاینکه افشارها توسط شاه‌عباس سرکوب شدند این باغ جزو اموال حاکم وقت گنجعلیخان درآمد و درنهایت در سال‌های بعد توسط فردی به نام قلی بیگ به آستان قدس واگذارشده است.

جهانشاهی وسعت این باغ را ۴.۵ هکتار دانست که شامل باغ‌های انبوه و درختان کهن‌سال و عمارهای داخلی است.

این باغ در حالی مدت‌ها مورد بی‌توجهی قرارگرفته و عملاً از چرخه گردشگری استان کهن کرمان حذف‌شده بود که درنهایت با پیگیری استاندار کرمان، باغ بیرم آباد طبق توافقنامه‌ای موردتوجه قرار گرفت و قرار است این بنای قدیمی تا پایان سال ۹۵ موردبازسازی کامل و بهره‌برداری قرار گیرد.

البته استاندار کرمان در این زمینه سابقه درخشان دارد و باغ فتح‌آباد در شمال کرمان را که به ویرانه‌ای تبدیل‌شده بود در یک پروسه زمان‌بندی‌شده به باغی آباد تبدیل کرد که هم‌اکنون نیز روزانه هزاران گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

به نظر می‌رسد با بازسازی باغ بیرم آباد که از قدمتی بیشتر نسبت به سایر باغ‌های کرمان برخوردار است و در شهر کرمان نیز قرار دارد کرمانی‌های به‌زودی شاهد احیاء دومین اثری تاریخی استان خواهند بود که از ویرانه به وضعیتی قابل‌قبول می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان در گفتگو با مهر بر نقش قابل‌توجه این بنا در صورت بازسازی در جذب گردشگر در کرمان تأکید کرد و ادامه داد: در این صورت شهر کرمان متحول خواهد شد و دو بنای تاریخی باغ فتح‌آباد و باغ بیرم آباد در کنار باغ شاهزاده و ده‌ها اثر تاریخ دیگر ازجمله بازار تاریخی کرمان به گنجینه‌ای درآمدزا برای مردم تبدیل خواهند شد.

محمود وفایی در ادامه افزود: موافقت‌نامه‌های بازسازی این بنا امضاءشده است و هیچ مانعی برای شروع روند بازسازی وجود ندارد درگذشته نیز بخش‌هایی از این باغ بازسازی‌شده بود اما برای تبدیل کردن بنا به مرکز گردشگری هم‌اکنون استاندار کرمان پای‌کار آمده است و تمام‌کارها در حال انجام است.

وی تصریح کرد: ما تجربه بازسازی کامل یک باغ را داریم و امیدواریم این باغ نیز به ظرفیتی بالقوه در کرمان تبدیل شود.

وفایی به موقعیت خاص این باغ و قدمت قابل‌توجه اش در مقایسه با سایر باغ‌های کرمان اشاره کرد و گفت: بیرم آباد بدون شک نگینی است که در صورت تراش خوردن در شهر تاریخی کرمان خواهد درخشید و تمام مراحل بازسازی بنا با نظارت کامل میراث فرهنگی و مطابق با اصل بنا انجام خواهد شد.

همکاری آستان قدس‌رضوی با میراث فرهنگی کرمان

وی از آستان قدس رضوی در خصوص همکاری صورت گرفته برای احیای این بنا تشکر کرد.

معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: تمام اقدامات اولیه برای آغاز به کار بازسازی و مرمت باغ انجام‌شده و منتظر اتمام مطالعات اولیه طرح هستیم.

بازسازی بنا در سه فاز انجام می‌شود

ابوالقاسم سیف الهی افزود: کار بازسازی و مرمت در سه فاز طی کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد و زمین بین ارتفاعات و باغ نیز به مجموعه اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی کارها با حضور پررنگ کارشناسان میراث فرهنگی و مطابق با اصالت بنا انجام می‌شود و درنهایت باغ به مجموعه گردشگری بسیار زیبا تبدیل خواهد شد.

سیف الهی افزود: کار محوطه‌سازی بنا هم در حین مرمت بناهای داخلی و برج و باروی بنا انجام می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه راه دسترسی به مجموعه احداث شده است و تمام امکانات زیر بنایی لازم نیز احداث خواهد شد.

احداث این باغ در حالی است که قرار است تله‌کابین شهر کرمان نیز بر روی ارتفاعات مشرف بر باغ تاریخی احداث و مجموعه اقامتی نیز بر فراز این ارتفاعات ساخته شود.

بااین‌وجود در پی باارزش شدن زمین‌های اطراف این بنای تاریخی پس از مرمت بنا، انجام حفاری‌هایی در ارتفاعات مشرف بر باغ بیرم آباد و همچنین ساخت‌وسازهایی که در زمین مجاور این بنا و در حریم باغ صورت گرفته است، نگرانی‌هایی را در خصوص سودجویی‌ و زمین‌خواری در مجاورت این بنا به وجود آورده که بررسی آن‌ها به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل‌شده است.

خبرنگار: اسما محمودی

برج پیرعلمدار دامغان مرمت شد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

برج پیرعلمدار دامغان مرمت شد

شناسهٔ خبر: 2966655 -
دامغان - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان از مرمت برج پیرعلمدار این شهرستان خبر داد و گفت: در این راستا ۳۵۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

معصومه داوودیان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به مرمت و بازسازی برج پیرعلمدار دامغان اظهار داشت: این برج یکی از نمونه های بسیار ارزشمند معماری قرن چهارم ایران است.

وی با یادآوری اینکه این برج به صورت گنبدی شکل و ۱۳ متر ارتفاع و چهار متر و نیم قطر دارد، اضافه کرد: در بدنه برج تزئینات آجری و گچی زیبایی وجود دارد که در وسط این تزئینات کتیبه ای با خط کوفی نوشته شده که حروف الف و لام این نوشته ها از کشیدگی خاصی برخوردار بوده و این مهم باعث زیبایی بیشتر این برج شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان یادآور شد: در داخل این برج بر روی گچ های تزئین شده کتیبه ای دیگر به رنگ سرمه ای وجود دارد که آیه ۱۰ سوره زمر بر روی آن نوشته شده است.

داوودیان خاطر نشان ساخت: بر اساس کتیبه های موجود در این برج که با خط کوفی نوشته شده است، این برج در سالهای ۴۱۷ تا ۴۲۰ هجری قمری به دستور ابوحرب بختیار بن محمد که از سوی قابوس بن وشمگیر پادشاه آن زمان به عنوان حاکم ایالت قومس منصوب شده بود ساخته شده است.

وی اظهار داشت: ۳۵۰ میلیون ریال اعتبار برای استحکام بخشی دیوارها، ساخت پشت بندها برای جلوگیری از ریزش و کاه گل دیوار هزینه شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان گفت: برج پیرعلمدار در محل خوریا و در مجاورت مسجد جامع این شهر واقع و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

صفحه 7 از 15