شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

بزرگداشت روز معمار در مشهد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

سوم اردیبهشت هر سال بزرگداشت شیخ بهایی است و همزمان در سراسر کشور روز معمار گرامیداشته میشود.

امسال نیز مراسمی در این زمینه در مشهد برگزارشد . مهمترین این مراسمات بشرح زیر است:

شامگاه روز دوم اردیبهشت خانه هنرمندان مشهد میزبان جمعی از معماران بود. در این جلسه مهندس عرفان مدیر امور هنری شهرداری مشهد گفت : 4 اردیبهشت ماه به عنوان روز معمار شناخته می شود اما از مظلومیت معماران همین بس که هنوز این روز به طور رسمی به عنوان معمار نامگذاری نشده و بیشتر به عنوان روز شیخ بهایی شناخته می شود که می تواند الگوی خوبی برای جامعه معماری باشد.

این کارشناس ارشد معماری افزود: آثار باقی مانده از شیخ بهایی در حوزه معماری، اشراف این فرد به مسائل جامعه شناسی و فرهنگی و نوع تعامل او با قدرت و حکومت بسیار مورد توجه می باشد که در هر سه مولفه موفق بوده و توانسته با تعامل با حاکمیت پروژه های بسیار بزرگ و خوبی را تعریف و اجرا نماید.
مدیر خانه هنرمندان مشهد اذعان داشت: به دنبال تعریف نقش تمامی رشته های هنر در نمای بصری و هویت شهری هستیم که این امر با توجه به اینکه مشهد در سال 2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام است اهمیت بالایی دارد.
وی اذعان داشت: جامعه معماری بر روی سیمای شهری موثر هستند و نمای شهر چه خوب و چه بد به نام معماران نوشته می شود.
عرفان بیان کرد: در غفلت معماری در 6 سال گذشته نقاشی دیواری در شهر مشهد خیلی جلوه کرده و مدیریت هنری در در چند سال گذشته بیش از 1 میلیون متر مربع نقاشی کار کرده که جای نماهای ما را گرفته است.
مدیر امور هنری شهرداری مشهد تصریح کرد: در بهترین حالت در شهری که 2500 ساعت آفتاب دارد نقاشی دیواری 4 سال دوام دارد و بعد از این مدت باید برای ترمیم نقاشی ها هزینه زیادی شود، بسیاری از دیوارهای شهر نما ندارند و ساده ترین راه حل نقاشی دیواری است و این موضوع به خاطر کم کاری جامعه معماری است.

در این جلسه علی یوسف زاده شهردار منطقه 3 مشهد گفت: برای مدتی مدیریت شهری مشهد دست افراد غیر معمار بود و دل مشغولی امثال بنده این بود که اگر روزی مدیریت دست معماران برسد چه خواهد شد.
وی افزود: به عنوان یک شهردار منطقه که عضوی از جامعه معماری می باشم باید بگویم که ما قرا نیست بر روی مبانی نظری معماری و در بعد تفکری کار کنیم بلکه ما مدیران اجرایی هستیم که ابلاغات مافوق را انجام می دهیم.
یوسف زاده تصریح کرد: ممکن است برخی از شهرداران مناطق این تصور را داشته باشند که اگر چند ساختمان خوب در منطقه داشته باشند کار مناسبی صورت گرفته است که این تفکر باید مورد بررسی قرار گیرد.
در ادامه ساسان نورین مقدم شهردار منطقه 1 مشهد گفت: اگر کسی بخواهد دوره ای تاریخ را بشناسد به معماری آن دوران نگاه می کند و حتی از این معماری نوع عرفان آنها نیز قابل استخراج است.
وی افزود: طرح مباحث علمی در خصوص معماری به بهانه روز معمار را به فال نیک می گیریم، به نظر می رسد خانه هنرمندان مشهد می تواند بسترساز مناسبی برای طرح مباحث علمی این حوزه باشد.




صبح روز سوم اردیبهشت ، همایش بزرگداشت روز معمار با حضور مهندس حسین نژاد ، معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد در فرهنگسرای قرآن و عترت شهرداری مشهد برگزار شد.





همچنین دانشگاه غیر انتفاعی خیام نیز در همین روز میزبان استادان و دانشجویان معماری بود. دو سخنران این نشست مهندس سپانلو و  احمدی بودند. یکی از اساتید معماری دانشگاه تهران در این مراسم با گرامیداشت یاد شیخ بهایی گفت: ویژگی های اصلی معماری ایرانی در جهان تجلی یافته است.

ابوالفتح سپانلو افزود: متاسفانه معماران ایرانی در سال های بعد از انقلاب نتوانسته اند از این گنجینه ارزشمند به درستی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه تاریخ گذشته معماری ایران باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد اظهار کرد: آثار تاریخی ایران در طول سال های گذشته بارها توسط اقوام بسیار نابود شد اما مهندسان این مرز و بوم بارها بناها و اثرهای تاریخی بسیار خلق کردند.

وی با انتقاد از فعالیت های صورت گرفته توسط مهندسان و معماران در سال های اخیر گفت: عده ای به دنبال این هستند که معماری سنتی را از مردم دور کنند و عده ای نیز می خواهند بین فرهنگ و معماری غربی و ایرانی ارتباط برقرار نمایند.

سپانلو افزود: باید نگاه به آینده در ساخت و ساز و پروژه های شهری مشهد دنبال شود اما نباید ما را از تاریخچه و فرهنگ ایرانی خود دور کند.

این مهندس برجسته کشور تصریح کرد: معماران امروز جامعه باید به تاریخ سازان فردا تبدیل شوند و در این زمینه باید با تکیه بر مبانی فرهنگ داخلی با ورود بیش از حد مدرنیته مقابله کنند.

جالب است بدانید مشاور معماری منتسب به نامبرده  نقش تعیین کننده در تخریبهای گسترده پیرامون بافت حرم مطهر رضوی داشته و این اظهارات در حالی گفته میشود که مسوولیت مستقیم همین انتقادات متوجه همین مشاور است.

نشست دیگری هم در روز سه شنبه هشتم اردیبهشت در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد که متاسفانه هیچ گزارش از آن منتشر نشده است.

همچنین در ابتکاری جالب قرارگاه خبری صبح توس به مناسبت روز معمار به سراغ یک معمار رفت و با وی مصاحبه کوتاهی در باره معماری انجام داد. مصاحبه مهندس عرفان در همین سایت منعکس میگردد.

گفت و گوی صمیمی سایت خبری صبح توس با مهندس عرفان

گفتنی است محمدبن حسین عاملی' مشهور به شیخ بهایی که در فقه، عرفان، نجوم، ریاضی، ادبیات و تاریخ سرآمد اندیشمندان زمان خویش بود در 925 هجری خورشیدی برابر با 953 هجری قمری متولد شد.

این دانشمند بلند آوازه دوره صفویه در 10 سالگی به همراه پدرش عزالدین حسین عاملی که از علمای بزرگ آن زمان به شمار می رفت به طرف ایران رهسپار شد و چون به قزوین رسیدند و آن شهر را مرکز دانشمندان شیعه یافتند آنجا را برای اقامت برگزیدند و بهاءالدین به فراگیری علوم از پدر و دیگر دانشمندان عصر خود همت گماشت.

وی به گواهی تاریخ، استادی توانمند بود چرا که اندیشمندانی توانا همچون ملاصدرای شیرازی، ملاحسن حنیفی کاشانی، سیدمیرزا رفیع الدین طباطبایی نائینی، ملامراد تفرشی، ملامحمدتقی مجلسی و ملا محمدباقر خراسانی سبزواری را که هرکدام به نوبه خود از بزرگترین مفاخر علم و ادب ایران هستند، تربیت و پرورانده است.

وی دانشمند نامدار دوران صفوی است که در زمینه ریاضیات، مهندسی و معماری نیز دستاوردهای فراوان به ویژه در شهر اصفهان داشته است.

آخرین بروز رسانی مطلب در پنجشنبه ، 10 ارديبهشت 1394 ، 09:43

برگزاری تور حرم شناسی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

به همت مرکز مطالعات شما و همکاری بیدریغ آستانقدس رضوی ، بازدید و تور تخصصی حرمشناسی ، عصر دیروز دوشنبه 17 فروردین 94 بر گزار شد . در این بازدید که کارشناسان و کارشناسان ارشد حوزه های معماری و شهرسازی حضور داشتند کارشناس واحد حرم شناسی حرم مطهر رضوی و مدیر مرکز به ارائه توضیحاتی پیرامون جای جای معماری حرم منور رضوی پرداختند که مورد استقبال حضار قرار گرفت. مدرسه یوسفیه یا دو در ، مدرسه پریزاد ، مسجد گوهرشاد ، شبستانها ، رواق ها و صحن انقلاب و صحن نو و بستها و تعدای از مقبره های تاریخی مستقر در حرم مطهر از جمله اماکن بازدیدشده در این رویداد بودند.

گفتنی است حرم مطهر رضوی ، با گنجینه فوق العاده ای از معماری قرون سوم تا امروز معماری ، نفیس ترین اثر معماری کشور میباشد.

Thanks to the unwavering cooperation Center of Astan Quds Razavi, visited the shrine of specialized tours, was held Monday, April 6, 2015. The visit was attended undergraduate and graduate fields of architecture and urban planning expert and director of the Shrine of the Holy Shrine Reza Razavi shrine began to offer explanations about the architecture that was welcomed by the audience.
Yoosefieh school, Parizad school,Gohar Shad mosque, nave and porch floor and the floor of the revolution and new clamps and some of the historical monument in the shrine of the places visited were at the event.
It is a shrine Razavi, with extraordinary architectural treasures of the third hijri-9th-  century to the present architecture, the most exquisite works of architecture.


بفضل مركز التعاون الثابت من آستان قدس رضوي، زار ضريح جولات المتخصصة، عقدت الاثنين 6 أبريل، 2015. وحضر الزيارة المجالات الجامعية والدراسات العليا للهندسة المعمارية وخبير التخطيط الحضري ومدير ضريح ضريح المقدس رضا رضوي ضريح بدأ لتقديم تفسيرات حول العمارة التي رحب بها الجمهور.
كانت المدرسة یوسفیه، مدرسة بریزاد، مسجد غوهرشاد، صحن الكنيسة وشرفة الطابق والطابق الثورة والمشابك الجديدة وبعض المعالم التاريخية في ضريح الأماكن التي زارها في هذا الحدث.
إنه مزار رضوي، مع الكنوز المعمارية الاستثنائية من القرن الثالث إلى الهندسة المعمارية الحالية، أكثر الأعمال الرائعة للهندسة المعمارية.

آخرین بروز رسانی مطلب در يكشنبه ، 23 فروردين 1394 ، 06:57

افقی تازه در مرکز مطالعات شما، گامی به جلو.

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

در واپسین روزهای اسفند93، نخستین شرکت تخصصی گردشگری معماری ، وابسته به مرکز ، در پارک فناوری خراسان رضوی تاسیس شد. خبرهای بعدی را متعاقبا اعلام خواهیم کرد. برنامه تورهای تخصصی این شرکت به زودی اعلام خواهد شد . علاقمندان میتوانند ، سوالات خود را از طریق ایمیل moh_erfan @yahoo.com  ارسال دارند.

اولین نشست فقه و شهرسازی با بارقه هایی از امید و نوآوری فقهی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

2

 

آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر روز پنج شنبه طی سخنانی در "نشست اول فقه و شهرسازی؛ افق ها و ضرورت ها" که در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: فقه شهر سازی آن اصول و قواعدی است که در فقه ما برای زندگی شهری و ساختار شهری تبیین شده است.

وی با بیان اینکه در منابع دینی ما فقه جامع ای پیرامون شهرسازی وجود دارد که باید در این زمینه به آن استنباط شود، اظهار داشت: در منابع دینی ما دو نوع شهر وجود دارد و دو گونه شهر تعریف شده که هر کدام احکام خاص خودش را دارد.

آیت الله اراکی افزود: این طور نیست که این دو شهر جدای از هم باشند در حقیقت در هر شهری دو معیار برای شهر وجود دارد که باید هر کدام از این شهر ها از هر دو معیار برخوردار باشد. شهری داریم که در منابع دینی ما این شهر ملاک مهاجر بودن تلقی شده است که هر کس به چنین شهری می پیوندد اعرابی است و این مسئله مسئله بسیار مهمی در منابع دینی ما است، این شهری که پیوستن به آن انسان را مهاجر می کند و کسی که به این شهر نپیوندد اعرابی است؛ ملاکش این است کسی که رهبری سیاسی فرمانروای الهی و نظم اجتماعی الهی را بپذیرد از اعضای این شهر الهی محسوب می شود این همان شهری است که از آن تعبیر به شهر فرافیزیکی یا شهر شرعی می شود این شهر شهر معنوی و شهر شرعی است.

وی افزود: کسی که به این شهر می پیوندد اگر در بیایان هم باشد باز هم عضو این شهر است اما برعکس اگر کسی در متمدن ترین شهر زندگی کند و یا اینکه در کنار رسول اکرم(ص) هم زندگی کند اما عضو این شهر نباشد اعرابی است.

آیت الله اراکی اظهار داشت: هرجا یک ساختار فیزیکی برای شهری شکل می گیرد قطعا این ساختار فیزیکی بر اساس یک ساختار فرا فیزیکی شکل می گیرد و بر پا می شود که آن ساختار فرافیزیکی شهر اسلامی همان چیزی است که ما از آن به هجرت یا شهر ولایی و یا شهر شرعی تعبیر می کنیم و اگر کسی پیوستگی به این شهر پیدا کند هرچند از آن دور هم باشد اما عضو این شهر است.

وی در ادامه بیان اینکه هر شهری مانند یک موجود زنده است که دارای یک جان و یک کالبد است، اظهار داشت: جان شهر همان شهر فرافیزیکی شهر است و یک شهر معنوی است و کالبد این شهر باید به تناسب این جان شهر شکل بگیرد بر این اساس وقتی یک جان برای شهر داریم و آن نظام ولایتی است اینجا مسجد جایگاه ویژه ای پیدا می کند.

آیت الله اراکی با تأکید بر اینکه خداوند در مفهوم دینی ما فرمانروای مطلق و ناظر بر همه شئون ما است، اظهار داشت: در تعالیم اسلامی مسجد مقر فرمانروایی الهی و بیت الله است.

وی افزود: مسجد محل فرمانروا و امام مسجد کسی است که رابط بین مأمومین و فرمانروای مطلق است و لذا مساجد خانه های امام است زیرا امام حجت فرمانروایی بر روی زمین است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه بیوت فرمانروایی الهی است اظهار داشت: این بیوت مقر فرمانروایی و قلب تپنده شهر فرافیزیکی و جامعه ولایی است .اینجاست که مسجد در ساختار شهر فیزیکی جایگاه بسیار ویژه ای پیدا می کند.

وی افزود: مسجد اصلی در قلب شهر قرار می گیرد و مساجد دیگر در محله های مختلف شهر ایجاد می شود که این محله های مختلف نیز در اطراف این مسجد اصلی بنا می شوند.

ایت الله اراکی افزود: وقتی جان شهر با تعریف شهر فرافیزیکی شناسانده می شود ساختمان ها نیز باید طوری بنا شود که نمایی از این شهر فرا فیزیکی داشته باشد زیرا شهر فرافیزیکی در ساختار شهر فیزیکی بسیار اثر گذار است.

آیت الله اراکی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در شهر معنوی و ولایی دو نوع ارتباط وجود دارد یکی ارتباط طولی و دیگری ارتباط عرضی، اظهار داشت: ارتباط طولی همان است که به ولایت طولی تعبیر می شود و ارتباط عرضی نیز همان ولایت عرضی است، شهر ولایی هم باید رابطه طولی و هم رابطه عرضی را تأمین کند.

وی افزود: رابطه بیت، رابطه همسایگی و رابطه هموطن یک شهر را شکل می دهند و اینها با یکدیگر رابطه عرضی را شکل می دهند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه آنچه امروز در شهر سازی وجود دارد مطلوب شرع نیست اظهار داشت: روایات بسیار زیادی داریم که نهی از ایجاد ساختمان های بلند می کند علاوه بر این مردم باید در زندگی شهری با آیات الهی در ارتباط باشند و آسمان و ستارگان و طلوع و غروب خورشید را ببینند.

وی تأکید کرد: ساختار فیزیکی شهر ها باید به گونه ای باشد که ارتباط مردم با نشانه های الهی را تحقق ببخشد، اگر شهر بر اساس موازین شرعی ساخته شود روحیه مردم تغییر می کند و مردمی که در شهر شرعی زندگی می کنند به خودی خود بر اساس موازین شرعی رشد خواهند کرد.

ایشان در این سخنرانی به سه اصل برآمده از فقه و دین برای  حوزه شهرسازی اشاره کردند. مواطنه، جوار و بیت سه اصلی بود که به آن اشاره شد.

رابطه مواطنه شامل ولایت طولی و عرضی ، رابطه جوار شامل توسعه افقی و مقابل هم ساختن خانه ها ست. و رابطه  بیت شامل نگاه به بیت به عنوان اولین سلول  بافت اجتماعی است.

طرح بحثی درباره زیبایی شناسی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

مباحثه با آقای مهندس عرفان در خصوص شناخت زیبایی

مهندس محمد هادی عرفان

در اینجا مباحثه ای خواندنی با آقای مهندس محمد هادی عرفان ، مدیریت وبگاه مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلام و مدرس معماری در خصوص شناخت زیبایی قرار داده شده است. شما را به خواندن این مباحثه دعوت می کنم.

-  به نظر شما زیبایی چیست و مرجع شناخت زیبایی کجا است؟

راستش بحث زیبایی خیلی خیلی گسترده است .از علامه جعفری تا هربرت رید -آنهم فقط از معاصرین- تعاریف کاملا متفاوتی از زیبایی ارائه داده اند. و نمیتوان به راحتی هم از این تعاریف که عموما برگفته از مطالعه و نکته سنجی است عبور کرد. نمیدانم، چراکه زیبایی از منظر کلام و فلسفه تعاریف متفاوتی می شود. عده ای مانند افلاطون زیبایی را برمیگردانند به عالم مُثُل که به عقیده افلاطون عالمی تجریدی است و آنجا مرتبه ای بالاتر از عالم فعلی است.
عده ای مانند هایدگر و طرفدارانش اعتقاد دارند . که تلقی از زیبایی امری است که در خلقت انسان توسط آن چیزی که او آن را خدا نمی نامد متعین شده است .
کسانی همچون ملاصدرا و متکلمین اسلامی معتقدند که تلقی بشر از زیبایی امری است که خالق در ما نهاده و به همین دلیل هم مثلاَ ما از تقارن خوشمان می آید و کسی نیست که عمداً از تقارن بدش بیاید.

- چرا عده ای از انسان ها تصور متفاوتی از  زیبایی دارند؟

اعتقاد بنده حقیر هم این است که فیض الهی در مرتبه وجودی هر انسانی نوعی زیبایی شناسی را ایجاد میکند. بر اساس تئوری ملاصدرا که قائل به انسان هایی با مرتبه وجودی جماد و نبات و حیوان و انسان است،این حس زیبایی شناسی میتواند کاملا تنوع داشته باشد. البته در اصول یکی است. ولی کسی که در مرحله جماد است آنقدر روح کرختی دارد که عموما احساس زیبایی شناسی او ریشه غریزی دارد -البته به تعبیر بنده – ولی کسی که به مرحله انسان کامل رسیده زیبایی شناسی اش گره با عالم بالا خورده و زخرف ها و بزک های مرسوم نمیتوانند او را بفریبند.

به عنوان مثال رنگ قرمز رنگ تحریک جنسی هم هست. اگر فردی با مرتبه حیوان به لب قرمز یک زن نگاه کند احساسی متفاوت با دیدن اتفاقی و غیر عمد یک انسان کامل از همان لب دارد.
به همین خاطر هم میبینید که چشم چرانی در آدمهای دارای مرتبه حیوان خیلی امری عادی است. و توجه شان در  زیبایی شناسی هم به مقولات محرک هویت جنسی بر می گردد.
به این اضافه کنید که آدمهای دارای سیر و سلوک قبض و بسطهای متوالی روحی دارند. بنابراین حالاتی متفاوت و متنوع به ایشان دست میدهد. لذا شاید بهتر باشد قطعی بحث زیبایی شناسی را نبست . شما یک روز که صبح به علتی با حالی معنوی و خوش ا زخواب برمیخیزید تلقی متفاوتی از دور و برتان دارید . نقل است که امام به بازشدن غنچه های حیاط خانه شان در جماران هم توجه داشتند. که البته نشانه اوج زلالی و پختگی روح است که آدمی با آن همه گرفتاری به این موضوعات هم توجه کند. یا مثلا شهید چمران یکبار در مسیر رفت به سوسنگرد جیپ را نگه میدارد .میایستد.میرود داخل علفزار ، پرنده کوچکی را پانسمان میکند ، وسپس سوار جیپ شده و به راهش ادامه میدهد ، و میرود که بجنگد. این قدرت روحی قطعا تلقی اش از زیبایی خیلی عمیق تر و بی بدیل تر از فلان نقاش شبه روشنفکر با موهای نامتعارف است.

-  سواد بصری چیست و چه تعریفی دارد و چگونه می توان سواد بصری را تقویت کرد؟

بحث سواد بصری به نظر من ریشه در اموری از جمله گرافیک دارد ، و به نظر حقیر ردپای یهودیت تحریف شده در تولد گرافیک قابل بررسی است. اینکه شما به جای کلمه از شکل استفاده کنی به خودی خود مخل تفکر است. یعنی به تعبیر دقیق کلمه ، تو با استفاده از شکل تصویر را جایگزین تصور کرده ای ، و در واقع هویت تفکری مخاطبت را انکار کرده ای.
اگر بتوان از این مهلکه جان سالم بدر برد خود سواد بصری به عنوان تنها یک تکنیک و نه بیشتر قابل تقویت است. و مثل اکثر مهارتها با تمرین بهبود مییابد.
امیدوارم خسته نشده باشید.

 

- در صورت امکان این قسمت از صحبت های خود را بیشتر باز کنید :

“اما بحث سواد بصری به نظر من ریشه در اموری ازجمله گرافیک دارد. و به نظر حقیر ردپای یهودیت تحریف شده در تولد گرافیک قابل بررسی است. اینکه شما به جای کلمه از شکل استفاده کنی به خودی خود مخل تفکر است. یعنی به تعبیر دقیق کلمه تو با استفاده از شکل تصویر را جایگزین تصور کرده ای.و در واقع هویت تفکری مخاطبت را انکار کرده ای.”

 

شیطان برای اولین بار برای کسانی که از درگذشت نوح پیامبر علی نبینا و آله و علیه السلام نالان بودند مجسمه ای از او ساخت و گفت حال که دلتان برای نوح تنگ میشود بیایید و با این  مجسمه گفتگو کنید و این چنین بت پرستی متولد شد.

همچنین نخستین بار یهودیان بودند که در دوره حضور حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام در کوه طور بواسطه ساخت گوساله سامری مفهوم خدا را در مجسمه گوساله مجسم کردند و بجای تفکر در باب مفهوم عبادت به تصویرسازی و تجسد برای این مفهوم ماورایی پرداختند.

لذا من تصور میکنم ریشه تبدیل جریان تفکر به تصویر از همین جا شروع شد. از سویی دیگر جریان های یهودی-فراماسونی که ریشه در تمدن مصر داشتند این حلقه را تا به امروز به نظر حقیر ادامه داده اند. یعنی تبدیل مفاهیم دینی به مجسمه در هنر مسیحی هم به همین جا برمیگردد .زیرا ساخت و معماری کلیساها در قرون وسطی در انحصار معماران یهودی و فراماسون بود.

فرزند این اتفاق به مدد نکنولوژی چند امر است:

۱- تولد تفکر ریاضیایی و در نتیجه تولد کامپیوتر

۲-  تولد سینما که اوج تصویر سازی است و  تفکر مخاطب با ظهور سینما کمترین نقش را در افرینش هنر به خود میگیرد.

۳-  از تلاقی موج سینما با تکنولوژی رایانه عملا جهشی بنام گرافیک رخ میدهد که در آن با بازگشتی به خط هیروگلیف زبانها نادیده گرفته شده و همه چیز با نماد معرفی میشوند. مانند حضور قوی گرافیک در تابلوهای راهنما در فرودگاه ها و پایانه ها و علائم راهنمایی و رانندگی.و نشت این سبک به مقوله طراحی پوستر وتبدیل گرافیک به زبان بین المللی فارغ از همه زبانها

البته منکر توانمندیهای گرافیک و نقاط مثبت آن به هیچ وجه نمیتوان شد.امروز گرافیک خصوصاً در رسانه ها حضوری پررنگ و موثر دارد و ابزار دست اربابان رسانه است.

- فرموده بودید :

“خود سواد بصری به عنوان تنها یک تکنیک و نه بیشتر قابل تقویت است. و مثل اکثر مهارتها با تمرین بهبود مییابد.”
آیا هر کسی می تواند دارای سواد بصری باشد؟ آیا تحصیلات آکادمیک -همچنان که دررشته های مهندسی تاثیر گزار است- می تواند بر پرورش سواد بصری موثر باشد یا مسائل دیگری تاثیرگذار است؟
با توجه به تعریفی که در مورد تاثیر معنویت بر زیبایی شناسی داشتید ، می توان با توجه به امور معنوی سواد بصری را نیز تقویت کرد؟

نکته آخر در رشد و تقویت سواد بصری تمرین دست و چشم با هم مهم است .یعنی طراحی دست آزاد+زلال نمودن سرچشمه های روحی حس زیبایی شناسی.روح های زلال و جسم های توانمند در طراحی دست آزاد میتوانند به سلیقه متعالی سواد بصری نزدیک شوند.

uusd.ir

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف


خانه “تپه” سکونتگاهی مدرن و زیباست که برای خانواده ای پنج نفره در شهر ملبورن استرالیا ساخته شده و در سال ٢٠١٢ توسط گروه معماری “اندرو ماینارد” طراحی و اجرا شده است.
گجت نیوز: خانه "تپه” سکونتگاهی مدرن و زیباست که برای خانواده ای پنج نفره در شهر ملبورن استرالیا ساخته شده و در سال ٢٠١٢ توسط گروه معماری "اندرو ماینارد” طراحی و اجرا شده است.

با روندی که دنیا در سالهای اخیر طی کرده است، استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر به ویژه در زمینه معمازی مورد توجه فراوانی قرار گرفته و شیوه های جدید سازه و معماری به سمتی رفته که بیشترین استفاده از انرژی های طبیعی همچون انرژی خورشید صورت گیرد و در کنار آن با بهره گیری از عایق های حرارتی میزان انرژی مورد استفاده در خانه کاهش یابد و از اتلاف انرژی جلوگیری شود، پروژه ای که در این پست برای شما انتخاب کردیم ازین نظر نکته های جالبی دارد و توجه به این مباحث جزو برنامه های اصلی طراحی خانه هیل(تپه) بوده است.

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

روند طراحی بر این اساس بوده است که بتواند طرحی ارائه دهد که گرمای خورشید را در زمستان حفظ کند و در تابستان میزان تاثیر گرمای خورشید به حداقل برسد به همین خاطر نحوه قرارگیری و فرم حجم تحت تاثیر همین عوامل شکل گرفته است و در کنار این موضوع، به نوعی از بام سبز استفاده شده است که البته به جای قاعده مرسوم که در بام سبز از پوشش گیاهی طبیعی استفاده میشود در این خانه از چمن مصنوعی استفاده شده است که ظاهر بام سبز را دارد ولی بام سبز نیست، استفاده از چمن مصنوعی در کنار زیبایی به این دلیل است که به عنوان عایق عمل میکند و به گفته طراح همچون پتو از اتلاف حرارت داخل خانه جلوگیری کند.

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

طراحی خانه ای که برای خانواده ای جوان مورد استفاده قرار میگیرد که سه فرزند کوچک دارند، طراح را ترغیب کرده است تا در حیاط با استفاده از چمن مصنوعی و فلاور باکس های کوچک فضای مفرح و شاد برای تفریح و بازی کودکان ایجاد کند و در کنار آن برای برگزاری مهمانی های کوچک دوستانه نیز مناسب باشد، نکته جالب در طراحی خارجی، استفاده های متنوعی است که در ساعات مختلف روز و در فصل های مختلف میتوان از فضای باز داشت که در تصاویر خانه نیز به صورت گرافیکی نشان داده شده است و در نوع خود جالب است.

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نکته منفی که در طراحی میتوان به آن اشاره کرد، طراحی نامناسب فضاهای داخلی است که منجر به ایجاد فضاهایی بسته با تعدد دیوارهای داخلی و دسترسی نامناسب به نور طبیعی شده است که شاید به دلیل تمرکز معمار روی مباحث تنظیم شرایط محیطی و مصرف انرژی بوده است و توجه معمار به طراحی خارجی موجب شده است که از ایجاد فضاهای داخلی متنوع و کاربردی غافل شود و ازین نظر امکان طراحی بهتری وجود داشت که متاسفانه شکل نگرفته است ولی در کل طراحی حجم متفاوت و مدرن و استفاده مناسب و مطلوب از شرایط محیطی جزو شاخصه های اصلی طراحی است که این خانه را در نوع خود قابل توجه میکند.

 +عکس

خانه “تپه” سکونتگاهی مدرن و زیباست که برای خانواده ای پنج نفره در شهر ملبورن استرالیا ساخته شده و در سال ٢٠١٢ توسط گروه معماری “اندرو ماینارد” طراحی و اجرا شده است.
گجت نیوز: خانه "تپه” سکونتگاهی مدرن و زیباست که برای خانواده ای پنج نفره در شهر ملبورن استرالیا ساخته شده و در سال ٢٠١٢ توسط گروه معماری "اندرو ماینارد” طراحی و اجرا شده است.

با روندی که دنیا در سالهای اخیر طی کرده است، استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر به ویژه در زمینه معمازی مورد توجه فراوانی قرار گرفته و شیوه های جدید سازه و معماری به سمتی رفته که بیشترین استفاده از انرژی های طبیعی همچون انرژی خورشید صورت گیرد و در کنار آن با بهره گیری از عایق های حرارتی میزان انرژی مورد استفاده در خانه کاهش یابد و از اتلاف انرژی جلوگیری شود، پروژه ای که در این پست برای شما انتخاب کردیم ازین نظر نکته های جالبی دارد و توجه به این مباحث جزو برنامه های اصلی طراحی خانه هیل(تپه) بوده است.

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

روند طراحی بر این اساس بوده است که بتواند طرحی ارائه دهد که گرمای خورشید را در زمستان حفظ کند و در تابستان میزان تاثیر گرمای خورشید به حداقل برسد به همین خاطر نحوه قرارگیری و فرم حجم تحت تاثیر همین عوامل شکل گرفته است و در کنار این موضوع، به نوعی از بام سبز استفاده شده است که البته به جای قاعده مرسوم که در بام سبز از پوشش گیاهی طبیعی استفاده میشود در این خانه از چمن مصنوعی استفاده شده است که ظاهر بام سبز را دارد ولی بام سبز نیست، استفاده از چمن مصنوعی در کنار زیبایی به این دلیل است که به عنوان عایق عمل میکند و به گفته طراح همچون پتو از اتلاف حرارت داخل خانه جلوگیری کند.

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

طراحی خانه ای که برای خانواده ای جوان مورد استفاده قرار میگیرد که سه فرزند کوچک دارند، طراح را ترغیب کرده است تا در حیاط با استفاده از چمن مصنوعی و فلاور باکس های کوچک فضای مفرح و شاد برای تفریح و بازی کودکان ایجاد کند و در کنار آن برای برگزاری مهمانی های کوچک دوستانه نیز مناسب باشد، نکته جالب در طراحی خارجی، استفاده های متنوعی است که در ساعات مختلف روز و در فصل های مختلف میتوان از فضای باز داشت که در تصاویر خانه نیز به صورت گرافیکی نشان داده شده است و در نوع خود جالب است.

نگاهی به خانه ای شگفت انگیز در استرالیا

نکته منفی که در طراحی میتوان به آن اشاره کرد، طراحی نامناسب فضاهای داخلی است که منجر به ایجاد فضاهایی بسته با تعدد دیوارهای داخلی و دسترسی نامناسب به نور طبیعی شده است که شاید به دلیل تمرکز معمار روی مباحث تنظیم شرایط محیطی و مصرف انرژی بوده است و توجه معمار به طراحی خارجی موجب شده است که از ایجاد فضاهای داخلی متنوع و کاربردی غافل شود و ازین نظر امکان طراحی بهتری وجود داشت که متاسفانه شکل نگرفته است ولی در کل طراحی حجم متفاوت و مدرن و استفاده مناسب و مطلوب از شرایط محیطی جزو شاخصه های اصلی طراحی است که این خانه را در نوع خود قابل توجه میکند.
آخرین بروز رسانی مطلب در يكشنبه ، 23 آذر 1393 ، 20:10

نخستین همایش معماری به سبک اسلامی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

پروفسور محب علی در دانشگاه آزاد کرمان:

معماری اسلامی ایرانی نمونه‌ای از عمل به اسلام است

پیشکسوت معماری اسلامی ایرانی گفت: مسلمانان باید در عمل اثبات کنند که مسلمان هستند و معماری اسلامی ایرانی نمونه‌ای از این عمل‌هاست.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از کرمان، پروفسور محب علی در نخستین همایش معماری به سبک اسلامی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برگزار شد، در رابطه با ترکیب فضا در معماری اسلامی ـ ایرانی گفت:  فضاهای معماری، امروز فضاهای بسته‌ای هستند و باید تلاش کرد که این فضاها را باز کرد.


وی افزود: در سال 2006 در مسابقه ای اروپایی، بهترین نقشه هایی که در این مسابقه جایزه گرفتند، همان پلان ها و نقشه های شبیه به قدیمی اسلامی ایرانی بودند؛ گویا پلان خانه های قدیمی کرمان و یزد را کپی برداری کرده بودند.


این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه در معماری حال حاضر دیگاه ها تجاری است، نه اجتماعی، باید سبک معماری اسلامی ـ ایرانی را متوجه اجتماع کرد.


پروفسور محب علی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از نکاتی که امروز فراموش شده، مشرف بودن ساختمان ها به یکدیگر است، در خانه‌های قدیمی ما زندگی راحت بود، حیات محل زندگی و تفریح هات خانواده بود؛ اما متاسفانه امروز نمی توان از حیاط ها استفاده کرد.


وی در رابطه با کاهش دیده شدن معماری های اسلامی ـ ایرانی در ایران گفت: نکات معماری اسلامی ایرانی در تمامی آثار تاریخی دیده می شود؛ اما متاسفانه در زمان حال هیچ نشانه ای از این نوع معماری را نمی بینیم.


این پیشکسوت معماری ایران گفت: مسلمانان باید در عمل اثبات کنند که مسلمان هستند و این معماری اسلامی ایرانی نمونه ای از این عمل هاست.


استاد محب علی گفت: باید از تکنولوژی روز دنیا برای آسایش و راحتی انسان ها استفاده کرد؛ اگر در گذشته نیز همین تکنولوژی ها را داشتند، باز هم همان بناهای قدیمی را اما با تکنولوژی جدید می ساختند.


وی تصریح کرد: میراث فرهنگی برای این است که راهی را که 70 سال است، گم کرده ایم پیدا کرده و فعالیت کنیم تا به 70 سال خود برگردیم و بتوانیم به سبک اسلامی ـ ایرانی زندگی کنیم./205ب1/*

New building for University College of the North in Thompson opens

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

The University College of the North (UCN) is located in a region of Manitoba abundant in natural resources, beautiful lakes, rivers, forests and minerals; serving communities steeped in Aboriginal cultures and traditions. Established in 2004, UCN is a unique postsecondary institution offering trades, adult education, certificate, diploma- and university degree-granting programs.

Designed by Architecture49, the new campus building has a floor area of 87,780 square feet, and was designed and built in conjunction with renovations to the existing Thompson Regional Community Centre on site to create a “town centre.” The two buildings are connected, sharing amenities such as food services, gymnasium, daycare and library. The campus building is a four-storey structure with visual and spiritual connection to the Burntwood River on the north side of the site.

The south façade is the public face of the new campus. Conceptually, it is transparent, reflective of the educational and community programs contained within. The curvature of the footprint creates a welcoming gathering place with southern exposure, protected from the north winter winds.

The design intent was to simplify the materiality of the building, using materials that relate to the region, and aboriginal cultural values. With this in mind, the building utilized local granite, wood, high-performance curtain-wall systems and metal cladding. Green roofs, sloping up from grade level, will provide a natural outdoor environment for students and staff, and give the appearance the building grows out of the land. A dramatic and welcoming two-storey main entrance strengthens the connection to the community centre, and act as the central meeting area.

Further, the south facade of the building has a striking array of horizontal solar slats enclosing levels three and four that will form the architectural “signature facade.” The slats were inspired by the vernacular aboriginal slat building techniques and the slat craftsmanship of the canoes used by native peoples for transportation on the Burntwood River.

Architecture has a social responsibility. The design intent was to express the community’s values through architecture. Aboriginal youth are the fastest growing demographic in Canada. Lack of access to good education is a major problem facing First Nations. The UCN campus is an inviting destination that inspires and connects the community, and makes the First Nation students feel welcome.

The design will achieve many other goals that have not traditionally been part of a university’s mandate, such as creating a sense of place and rejuvenating a natural site impacted by mine waste backfill. There is a learning commons, a place where students can do homework and experiment with new computer software in a supportive environment. The new building is both a place for traditional and advanced learning, but also an attempt to reach out to those who have not previously felt welcome in a university college environment. The desire is to change that paradigm by opening the university college to everyone who wants to learn, or just wants to sit in the space and enjoy the feeling of a community village.

ICAEE 2015 International Conference on Sustainable Architecture and Environmental Engineering

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

08-09 July 2015, Oxford, England

Welcome to the official website of the 2015 International Conference on Sustainable Architecture and Environmental Engineering.

It will be held 08-09 July in Oxford, England.

It is the second ICAEE conference. The previous conference took place in Nice, France

ICAEE 2015, is to bring together innovative academics and industrial experts in the field of Sustainable Architecture and Environmental Engineering to a common forum.

The aim of the conference is to promote research in the field of Sustainable Architecture and Environmental Engineering. Another goal is to facilitate exchange of new ideas in these fields and to create a dialogue between scientists and practitioners.

Please submit your abstract and it will be reviewed by the editors of the International Scientific Journal and independent reviewers.

All the selected papers will be published in the Journal of Enivonmental Sciences.

Please submit your abstract until 1 March.

The conference will take place in University of Oxford Conference Center, the most famous University in England.

Meeting hall will be equipped with the projector and computer, so that participants could make PowerPoint presentations.

Topics of the conferece:

  • Energy efficiency
  • Building technologies
  • Ecological impacts of materials
  • Bioclimatic design
  • Water quality
  • Green facades
  • Ecological and cultural sensitivity
  • Design by passive systems
  • Adapted reuse
  • Life cycle assessment and durability
  • Transformative design
  • Sustainability indices in architecture
  • Global environmental change and ecosystems management
  • Climate and climatic changes
  • Global warming
  • Ozone layer depletion
  • Carbon capture and storage
  • Biofuels
  • Integrated ecosystems management
  • Environmental restoration and ecological engineering
  • Global environmental change and ecosystems management
  • Climate and Biodiversity conservation
  • Wetlands
  • Landscape degradation and restoration
  • Ground water remediation
  • Soil decontamination
  • Eco-technology
  • Bio-engineering
  • Environmental sustainability
  • Resource management
  • Life cycle analysis
  • Environmental systems approach
  • Renewable sources of energy-energy savings
  • Clean technologies
  • Sustainable cities
  • Hazardous substances and detection techniques
  • Biodegradation of hazardous substances
  • Toxicity assessment and epidemiological studies
  • Quality guidelines, environmental regulation and monitoring
  • Anaerobic treatment
  • Industrial wastewater treatment
  • Advances in biological, physical and chemical processes
  • On site and small scale systems
  • Storm-water management
  • Air pollution and control
  • Interaction between pollutants
  • Control technologies
  • Air emission trading
  • Solid waste management
  • Legal, economic and managerial aspects of solid waste management

The city is known worldwide as the home of Oxford University, the oldest university in the English-speaking world. The University of Oxford is one of the most famous and prestigious higher education institutions of the world. Oxford is located only 1.5 hours from London, so delegates will have a chance to visit the capital of the United Kingdom. The sightseeing tour organized during the conference will not only serve educational purposes, but will also help participants to establish necessary contacts.

You can submit an abstract by sending it to آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید as an attachment. In the subject, please, write Sustainable Architecture and Environmental Engineering abstract.

You can also participate as a listener without submitting the paper.

After you paid the registration fees you will receive the official invitation letter.

Please note, that the number of participants is limited, so we highly recommend early registration.

You can download the template for the full paper here

All authors whose abstracts were accepted for presentation at the conference are eligible for publication in the International Scientific Journal

However the full papers must meet the guidelines for manuscripts. Guidelines

The National Conference on Iranian - Islamic Architecture and Urbanism

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

The National Conference on Iranian - Islamic Architecture and Urbanism

همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

در تاریخ 17 اردیبهشت 1394 توسط دانشگاه پیام نور استان گیلان و تحت حمایت سیویلیکا در شهر رشت برگزار می شود.با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.

حوزه(های) تحت پوشش:مسکن و معماری, معماری و شهرسازی
تاریخ برگزاری: 17 اردیبهشت 1394
تاریخ برگزاری میلادی: 2015-05-07


سایر برگزار کنندگان: تحت حمایت سیویلیکا
محل برگزاری: رشت
وضعیت کنفرانس: در حال پذیرش خلاصه مقاله

تاریخ‌های مهم:
مهلت ارسال چکیده: 1393/9/30
مهلت ارسال اصل مقاله: 1393/11/30
مهلت ثبت نام:

1393/1/25



 
همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

اهداف اختصاصی و کلان همایش:

- شناخت و معرفی ارزش‌ها و مفاهیم معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی

- تبیین اصول و معیارهای معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی

- نوآوری و خلاقیت در معماری و شهرسازی عصر امروز با توجه به اصول معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی

- بررسی موانع و ارائه راهکارهای تحقق نظریه­های معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی

 

اهداف عمومی همایش:

- هم­اندیشی متخصصین و صاحب­نظران شهرسازی و معماری در مورد ویژگی­های معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی و توسعه پایدار شهری متناسب با وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهروندان

- معرفی ابعاد و قابلیت­های رشته­هایی همچون شهرسازی و معماری در سطح کشور برای ایجاد انگیزه به جهت جذب دانشجویان، اساتید و پژوهشگران برای رشد و توسعه روز افزون کشور اسلامی ایران

- ایجاد بستر مناسب برای تحقیق و پژوهش و ارتقاء سطح علمی کشور در حوزه­ی معماری و شهرسازی

- آشنایی دانشجویان با مباحث مرتبط با معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی

-ترغیب و تشویق بخش خصوصی، ارگان­ها و انجمن­های علمی در سراسر کشور

-  استفاده از پژوهش­های توسعه پایدار در شهرهای ایران

 

محورهای همایش:

- معماری و شهرسازی ایرانی - اسلامی

- توسعه پایدار و شهر اسلامی

- نگرش به شهرسازی عصر امروز از دیدگاه آسیب شناسانه

- مسکن ایرانی - اسلامی

- امنیت در معماری و شهرسازی ایرانی - اسلامی

- زیبا شناسی در معماری و شهرسازی ایرانی - اسلامی

- بافت ها و آثار تاریخی

 




اطلاعات تماس با دبیرخانه همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی :
تلفن دبیرخانه: 01316613148
فکس دبیرخانه: 01316613148
ایمیل: آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید
وب‌سایت: http://shahrsazipnu.ir

آخرین بروز رسانی مطلب در يكشنبه ، 9 آذر 1393 ، 18:17

مسابقه طراحی باشگاه مهندسان استان زنجان

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

صفحه 9 از 17