شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

مرکز مطالعات حکمت - دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

راجرز ، معمار مشهور انگلیسی درگذشت.

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

A portrait of Architect Richard Rogers wearing a bright green shirtریچارد راجرز معماری انگلیسی ایتالیالیایی تبار در گذشت. او از پیشگامان معماری در سبکهای مختلف از جمله هایت تک بود.او در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ در سن ۸۸ سالگی در لندن درگذشت. سابقه همکاری با رنزو پیانو و نورمن فاستر را در کارنامه داشت. گرچه خود راجرز معماری معروفی بود . از معروفترین پروژه های وی می توان به ژرژ پمپیدو و بیمه لویدز اشاره کرد.

اکثر کارهای راجرز برگرفته از معماری تکنولوژیک است.

توفي ريتشارد روجرز ، المهندس المعماري البريطاني من أصل إيطالي. كان أحد رواد الهندسة المعمارية في أنماط مختلفة ، بما في ذلك أسلوب الهندسة المعمارية المتطور.توفي في 18 ديسمبر 2021 عن عمر يناهز 88 عامًا في لندن. عمل مع رينزو بيانو ونورمان فوستر. على الرغم من أن روجرز نفسه كان مهندسًا معماريًا مشهورًا. من أشهر مشاريعه جورج بومبيدو ولويدز للتأمين. يعتمد معظم أعمال روجرز على الهندسة المعمارية التكنولوجية.

Richard Rogers, a British architect of Italian descent, has died. He was one of the pioneers of architecture in various styles, including the hightech style of architecture. He died on December 18, 2021 at the age of 88 in London. He has worked with Renzo Piano and Norman Foster. Although Rogers himself was a famous architect. His most famous projects include Georges Pompidou and Lloyd's Insurance. Most of Rogers's work is based on technological architecture.

آخرین بروز رسانی مطلب در چهارشنبه ، 8 دی 1400 ، 12:17

The Distinctive Mosques of Sub-Saharan Africa

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Sub-Saharan Africa is home to an enormous number of religious adherents – within which there is extraordinary diversity in religious expression. Iconic buildings serving a religious purpose are found throughout the continent, such as The Cathedral Basilica of the Holy Family in central Nairobi or the Hare Krishna Temple in South Africa. What is evident is that architecture that hosts religious gatherings makes up a key part of the urban fabric of sub-Saharan African cities and that in a lot of cases, religious structures go against the grain – leaving aside or tweaking classical models in favour of a unique architectural approach.


The Distinctive Mosques of Sub-Saharan Africa,Hikma - Religious and Secular Complex by atelier masomi . Image © James WangThe Distinctive Mosques of Sub-Saharan Africa,Hikma - Religious and Secular Complex by atelier masomi . Image © James Wang

همایش پدافند غیرعامل در اعتاب مقدسه ،در حرم مطهر رضوی افتتاح شد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

همایش دو روزه ی پدافند غیرعامل در اعتاب مقدسه با تاکید بر حرم مطهر رضوی، صبح امروز 22آبان 1400 در سالن همایشهای باب الجواد حرم مطهر آغاز شد. در این همایش ، معاون سازمان پدافند غیرعامل به ایرادسخنرانی پرداخت.

آخرین بروز رسانی مطلب در شنبه ، 22 آبان 1400 ، 14:17

مسجد جامع اموی حلب: از بنای تاریخی اسلامی تا میدان جنگ

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

The Great Umayyad Mosque of Aleppo: from Historic Islamic Monument to War Battlefield,© George Ourfalian / AFP

معماری اسلامی معماری است که به راحتی شکل خود را تغییر نمی دهد. در حقیقت ، اصول آن کم و بیش از هزاران سال پیش با تغییرات جزئی بر اساس سازگاری های عملکردی یکسان بوده است. تا به امروز ، صدها ساختمان هنوز نمایانگر تاریخ معماری اسلامی هستند و همچنان مانند گذشته مورد استفاده قرار می گیرند.جنگ اما هیچ دین و نوستالژی فرهنگی ندارد و حتی مقدس ترین و مهمترین مکانهای تاریخی با نابودی کامل تهدید می شوند. مسجد جامع اموی در حلب ، که در ابتدا توسط اولین سلسله اسلامی امپراتوری ساخته شد و در حال حاضر در میراث جهانی یونسکو قرار دارد ، در جنگ اخیر سوریه بار دیگر به عنوان میدان جنگ ایستاد ، اما این بار ، مهمترین و مقاوم ترین عنصر خود را از دست داد. مناره سلجوقی قرن یازدهم.


The Great Umayyad Mosque of Aleppo: from Historic Islamic Monument to War Battlefield,© Dimitar Dilkoff / AFP


The Great Umayyad Mosque of Aleppo: from Historic Islamic Monument to War Battlefield,Courtesy of Wikimedia Commons


العمارة الإسلامية هي العمارة التي لا تغير شكلها بسهولة. في الواقع ، كانت مبادئها إلى حد ما هي نفسها منذ آلاف السنين مع تغييرات طفيفة تستند إلى التعديلات الوظيفية. حتى يومنا هذا ، لا تزال مئات المباني تمثل تاريخ العمارة الإسلامية وما زالت مستخدمة كما في الماضي.حرب ، لكن لا دين ولا حنين ثقافي ، وحتى أقدس وأهم المواقع التاريخية مهددة بالدمار الكامل. تم بناء المسجد الأموي الكبير في حلب في الأصل من قبل السلالة الإسلامية الأولى للإمبراطورية وأصبح الآن أحد مواقع التراث العالمي لليونسكو ، وكان مرة أخرى ساحة معركة في الحرب الأخيرة في سوريا ، ولكن هذه المرة بأهم عناصره وأكثرها مرونة. . مئذنة السلاجقة من القرن الحادي عشر.


Islamic architecture is an architecture that does not change its form easily. In fact, its principles have been more or less the same since thousands of years ago, with minor changes based on functional adaptations. To this day, hundreds of buildings still stand as a representation of the history of Islamic architecture and are still used just as they have been in the past.

War, however, has no religion or cultural nostalgia, and even the holiest, most historically-significant sites are threatened with complete destruction. The Great Umayyad Mosque in Aleppo, originally built by the first imperial Islamic dynasty and currently situated within a UNESCO World Heritage Site, stood yet again as a battlefield during the recent Syrian War, but this time, lost its most significant and resilient element, an 11th-century Seljuk Minaret.


آخرین بروز رسانی مطلب در چهارشنبه ، 31 شهریور 1400 ، 10:57

استفاده از هنر معماری اسلامی در توسعه مسجدالحرام

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
به گزارش ایکنا؛ به نقل از الیوم السابع، معماری مسجد الحرام در هر عصر متناسب با آن زمان انجام شده و از متون قرآنی و تزئیات هندسی برگرفته از معماری اسلامی در نمای سازه‌های مسجد الحرام، دیوارها، ستون‌ها و سقف‌های آن استفاده شده است.
 
در طرح سوم توسعه مسجد الحرام نیز از معماری اسلامی در سقف‌های بلند مرتبه این مسجد، ایوان‌ها، ستون‌ها و دیگر نقاط مسجد استفاده شده و ستون‌های این مسجد از سنگ‌های مرمر طلاکاری شده ساخته شده است که روی این ستون‌ها با آیات قرآنی به خط ثلث زینت داده شده است.
 
همچنین در دیوارها، سقف‌ها، گنبدها و سایر نقاط مسجد از تزئینات هندسی و زیبایی‌های هنر معماری اسلامی بهره گرفته شده و در آنها از موادی چون شیشه، سرامیک، سنگ مرمر، مس، طلا و سایر مواد تزئینی استفاده شده است.
 
طرح توسعه مسجد الحرام به منظور استفاده حجاج و نمازگزاران در موسم حج از سر گرفته شده است و در مساحت تقریبی ۵۱۹ مترمربع انجام می‌شود.
 
ریاست کل امور مسجد الحرام و مسجد النبی در صفحه رسمی این اداره در شبکه اجتماعی توییتر تصاویری از هنر معماری اسلامی در مسجد الحرام را به نمایش گذاشته است.
استفاده از هنر معماری اسلامی در توسعه مسجدالحرام +عکس

صفحه 8 از 38