شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

Select a news topic from the list below, then select a news article to read.

کرونا باعث نیمه تعطیل شدن حرمهای مقدس شده است.

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

Image result for تعطیلی مسجد الحرام

Corona has half-closed the holy shrines.
جعل كورونا الأضرحة المقدسة نصف مغلقة.

حرم های مطهر و مواجهه با کرونا-الأضرحة المقدسة وتواجه كورونا-Religious shrines and facing Corona

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

ویروس کرونا ، طی چند هفته اخیر به سرعت به تیتر اخبار بدل شده است . بعد از کشور چین ، و با تاخیری چند هفته ای ویروس در ایران و عراق و برخی  کشورهای خاورمیانه مشاهده شده است. در این میان ، بقاع متبرکه و حرمهای امامان به واسطه خیل جمعیت و تنوع قومیت ها یکی از نقاط قابل بررسی به نظر رسیده است . در اقدامی شایسته و انسان دوستانه ، درهای حرم علوی امروز بسته شد . و ورود زائرین به حرم حضرت معصومه در قم هم کاملا محدود شده است. مسوولان امیدوارند این تدابیر در کاهش شیوع بیماری موثر باشد.

The Corona virus has been rapidly gaining headlines in recent weeks. After China, and with a few weeks delay, the virus has been observed in Iran, Iraq and some Middle Eastern countries. In the meantime, the holy shrine and shrines of the Imams have been considered one of the highlights due to the large population and the diversity of ethnicities. In a decent and humane way, the doors of Imam Ali's shrine were closed today. And the entry of pilgrims to the shrine of Masumah in Qom is also completely restricted. Officials hope these measures will help reduce the spread of the disease.



اكتسب فيروس كورونا عناوين الأخبار بسرعة في الأسابيع الأخيرة. بعد الصين ، ومع تأخير بضعة أسابيع ، تم رصد الفيروس في إيران والعراق وبعض دول الشرق الأوسط. في هذه الأثناء ، تم اعتبار ضريح الأضرحة ومزاراتها أحد المعالم البارزة بسبب العدد الكبير من السكان وتنوع الأعراق. بطريقة كريمة وإنسانية ، تم إغلاق أبواب ضريح الإمام علي علیه السلام اليوم. و دخول الحجاج إلى مرقد المعصومه علیها سلام في قم هو أيضا مقيد تماما. ويأمل المسؤولون أن تساعد هذه الإجراءات في الحد من انتشار المرض.


آخرین بروز رسانی مطلب در سه شنبه ، 6 اسفند 1398 ، 10:24

مسجد باسونا

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

مسجد باسونا پروژه ای ساختارشکن نسبت به بافت کهنه منطقه سوهاگ به شمار می رود که جلوه نوی آن نسبت به بافت کهن این بخش از مصر خودنمایی می کند. مسجد باسونا در منطقه ای پر سر و صدا و گرد و خاکی، مشرف به یک گورستان وساختمان های مسکونی می باشد که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها قرار دارند. جاده های خالی، بازارهای موقت هفتگی و سیرکولاسیون شهری قدیمی، از موارد تاثیرگذاری می باشند که بر روی پروژه مسجد تاثیرگذار خواهند بود. یکی از مهم ترین تاثیر عوامل فوق، تعبیه ورودی اصلی به بخش عبادتگاه مسجد بود.

طراحی ساختمان مسجد می بایست آرامش، صلح و هارمونی را به کاربران خود ارائه دهد. به همین دلیل چند نیاز ضروری را باید به بافت و طراحی مفهومی مسجد اضافه کند. این راه حل بسته به تعبیه دیوار دولایه (دیوار دو جداره آجری با فضای خالی بین دو پوسته) داشت که فقط یک پنجره در آن قرار می گرفت که رو به گورستان قرار داشته، که با یک سیستم سقف هیبریدی پوشش شده بود. تشکیل یک مربع مرکزی (به ابعاد 6 در 6 متر) با یک گنبد انعطاف پذیر تک پوسته در مرکز مربع و 4 گوشواره مزین شده به شیوه های سنتی گچ بری، سقف مسجد را با ترکیبات هیبریدی به نمایش گذاشته است. حفره گنبد یک فیلترکننده تهویه می باشد که نور غیرمستقیم و نسیم تازه را به داخل مسجد هدایت می کند. پوسته دولایه دیوارها و سقف مسجد (به غیر از گنبد تک پوسته) یک عامل فیلترکننده و خنک کننده هوای داخل می باشد.

گنبد مسجد باسونا به بهره گیری از بلوک های آجری شنی که در سبک معماری مصر کاربرد دارند، هوا را در نیم تن در متر مکعب تعدیل می کند. متریال های به کار رفته در ساختار آجرها، شن، آهک و ماسه می باشد. وزن سبک بلوک های گنبد در تثبیت گنبد نقش بسزایی ایفا کرده و تمام عناصر به کار رفته در سقف را با سازه ای ساده تعدیل کرده است. ابعاد هر آجر 100 در 200 در 600 میلی متر بود، و با یک الگوی چرخشی لانه زنبوری کنار هم چیده شده اند که علاوه بر برآیند زیبایی شناسی معماری اسلامی، پایستکی چینش آجرها را به ارمغان آورد. با این وجود نصب آجرها در یک گنبد یک پوسته با چنین چینشی،  نیازمند پوشش فلزی است. به همین علت معمار پروژه یک سیستم فولادی را برای تثبیت آجرها در نظر گرفت تا تحمل وزن گنبد فقط به عهده سیستم بنا نباشد.

مسابقه طراحی سردر اصلی دانشگاه شیراز بهمن ماه برگزار می‌شود

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
قطبی کارشناس معماری، دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو با اشاره به فراخوان برگزاری مسابقات ملی طراحی معماری سردر اصلی دانشگاه شیراز گفت: جایگاه ورودی دانشگاه شیراز، از ویژگی‌ها و امتیازات خاصی برخوردار است. این فضا علاوه بر کارکرد اصلی، به عنوان یک فضای ارتباطی، از لحاظ ادراکی و بصری نیز رابط بین معماری این فضا با مخاطبان آن در سطح شهری و بین المللی است.

قطبی مطرح کرد: بنابراین در طراحی این فضا ارائه معیار‌ها برای مطرح نمودن ارزش‌ها و هویت فرهنگی، اجتماعی و معماری اسلامی ایران ضروری است. در این راستا دانشگاه شیراز در صدد است برای طراحی سردر، ساماندهی و طراحی محوطه ورودی شرقی پردیس ارم، با هدف ایجاد هماهنگی مفهومی طرح با نقش هویتی دانشگاه شیراز، مسابقه‌ای برگزار کند.

کارشناس معماری دانشگاه شیراز بیان کرد: خلاقیت و نوآوری با نگاه فناورانه و بوم‌گرایی خلق اثری ماندگار شاخص و هماهنگ با اهداف دانشگاه و در بردارنده هویت علمی و پویای دانشگاه شیراز، توجه به مسائل نشانه شناسی و لحاظ معنا و روح معماری اسلامی دانشگاه شیراز، توجه به جلوه‌های نور پردازی، توجه به جزئیات تکنولوژی ساخت و مصالح اتصالات و نوع سازه و غیره... مواردی است که شرکت کنندگان باید رعایت کنند.

وی در ادامه گفت: خلاقیت و ابداع در طرح به روز بودن، توجه به مسائل خاص پروژه، میزان هماهنگی با سایت و بستر طرح و غیر معیار ارزشیابی طرح شرکت کنندگان در این مسابقه است.

قطبی تاکید کرد: مهلت ثبت نام این مسابقه تا ۱۸ دی ماه، همچنین آخرین مهلت تحویل آثار به دبیر خانه ۲ بهمن ماه، زمان داوری نیمه بهمن ماه و زمان اعلام نتایج نیمه دوم بهمن خواهد بود.

لازم به ذکر است، علاقه مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.sar_dar.shirazu.as.ir مراجعه کنند.

ساخت و اجرای 4 پروژه چوبی حرم رضوی تا پایان امسال

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی ، محمدجواد طبسی بیان کرد : ساخت و اجرای 8 پنجره سنتی چوبی به مساحت 40 متر مربع در باب‌السلام از جمله پروژه‌هایی است که از ابتدای آذر امسال آغاز شده و چارچوب و فریم اصلی این پنجره‌ها از جنس چوب چنار است و به سبک معماری اسلامی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به در حال ساخت بودن 10 مترمربع معرق‌کاری در پشت پنجره فولاد رواق دارالولایه تصریح کرد: پنجره فولاد از سمت بیرون قلم‌زنی و نقره‌کوبی شده و قرار است از سمت داخل به هنر معرق چوب مزین شود.

مدیر عامل شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی ادامه داد: جنس چوب‌های به کار رفته در این پروژه با هدف ایجاد رنگ و زیبایی در معرق ذکر شده، ترکیبی از چوب‌های گلابی، توت، چنار، سرخدار، گردو، عناب و ملچ خواهد بود.

طبسی اضافه کرد: این پروژه از ابتدای سال جاری آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود اواخر امسال به پایان برسد.

وی ساخت یک عدد درب بزرگ 4 لنگه واقع در رواق دارالمرحمه را یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی عنوان کرد و گفت: ساخت این درب که در آن از هنر گره‌چینی استفاده شده، ابتدای آبان آغاز شده و اکنون در شرف پایان کار است.

طبسی ادامه داد: چارچوب و فریم درب از جنس راش بوده و قطعات گره نیز از ترکیب راش، چنار، گردو، عناب، سرخدار و ملچ است.

وی با اشاره به پروژه تعمیر و ساخت پنجره در مدرسه خیرات خان بیان کرد: دو پنجره سنتی قدیمی در این مدرسه وجود دارد که یکی نیاز به تعمیر و دیگری نیاز به تعویض دارد.

طبسی ادامه داد: چوب چارچوب و فریم اصلی پنجره ها، از جنس راش و هنر به کار رفته در آن نیز آلات چینی خواهد بود.

وی افزود: این پروژه از اوایل آذر آغاز شده است و تا اواخر دی به پایان می‌رسد.

مدیر عامل شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی با اشاره به ایجاد اشتغال برای 12 نفر در خلال ساخت و اجرای پروژه‌های مربوط به ملزومات چوبی حرم مطهر رضوی تصریح کرد: کارفرمای این پروژه‌ها، سازمان عمران و توسعه حریم حرم است.

صفحه 4 از 47