شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

Select a news topic from the list below, then select a news article to read.

كثرت كار بد از وقاحت آن نمي كاهد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

دکتر اولیا نیازی به معرفی ندارد . کارشناسی معماری اش را از دانشگاه تگزاش گرفته .فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه علم و صنعت است و دکتری را از دانشگاهتهران اخذ نموده است . محاسنش به سفیدی زده . نشان به این نشان که برای معماری اسلامی این مرزو بوم چه خون دلها خورده است  . و امروز افتخار دارد زائر حضرت رضا باشد و افتخار ی برای مشهد است که ایشان مدرس دورس دوره کارشناسی ارشد معماری اسلامی در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) است.

خیلی خاکی و متواضع مانند معماری اسلامی حاضر به مصاحبه میشود. و با وقت کوتاهی که دارد ما هم کمتر وقت ایشان را میگیرم. باشد که علاقمندان به استفاده از دانش ایشان ؛ فرصت استفاده از این دانشمند برجسته را در همایش جایگاهعناصر دین در توسعه شهری پیدا کنند. ا زایشان میپرسم:استاد !با توجه به مرتفع سازي ساختمان ها که در عصر حاضر شاهد آن هستيم ، محرميت چگونه عرضه مي شود؟

دکتر اولیا:  آينده شهر بسيار موهوم است، در كلاس هايي كه امروز تدريس مي شود مدام از فضاي معماري اسلامي و سنتي صحبت مي شود، اما درعمل با عکس آن مواجهه مي شويم . ساختمان هايي ساخته مي شود كه آدمي شرم مي­­كند به آن بنگرد و گويي اين بلند مرتبه سازي شكلي بسيار اصلي پيدا كرده است براي ساير ساختمان­ها . تخريب ساختمان­هاي قديمی و جايگزين كردن ساختمان هاي بلند ، امری عادی و بدیهی شده است در جامعه امروزی ؛ از يك رو مي گوييم پايتخت معنوي جهان اسلام از يك سو وقتي به روند ساخت و ساز مي نگريم نگران آن هستيم كه به كجا خواهد رفت؟ مسئله ارتفاع در ساختمان­ها چه مي شود؟ وقتي آدمی سوار بر آسانسور در ساختمان های بلند می شود ، ناخواسته و ناخودآگاه چشمش  به سويي كشيده مي شود كه محيط امن و خصوصي براي خانواده ي همسايه است كه اين اتفاق براي پايتخت معنوي ايران بسيار قابل تامل است. كثرت كار بد از وقاحت آن نمي كاهد.

قاعده لاضرر كه در مباني فقهي و اسلامی است به راحتي زير پا گذاشته مي شود و بدون هيچ توجهي از آن عبور مي­شود . يكي از مصاديق اين پايمالي، جنبه بصري مي باشد. صورت مساله براي ما مجهول شده است، در مقياس شهر سازي ، مطلوب ، معلوم نيست ، موهوم است و غبار آلود ، نا مفهوم است و نامعلوم ، در نظام اسلامي مي بايست به قاعده لاضرر که یکی از مهمترین قواعد اسلامی می باشد توجه داشت و به آن احترام ویژه گذارده شود . حق حريم براي افراد نيز در بلاد اسلامي باید در حد مطلوب رعایت شود .

 

آخرین بروز رسانی مطلب در دوشنبه ، 8 خرداد 1391 ، 11:33

خبرنامه 13 همایش

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

با توکل به حضرت حق و با همراهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد ؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر ؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت ؛ دانشگاه خیام , موسسه اقبال ؛ توس ؛ خاوران؛ اسرار ؛ دانشکده شهید منتظری مشهد ، دانشکده الزهرای مشهد ؛ مرکز علمی کاربردی شهرداریهای خراسان ، دانشگاه پیام نور ؛ حوزه هنری خراسان رضوی؛ استانداری خراسان رضوی؛ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان ، ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان؛ میزبان شما خواهیم بود د ر:

همایش جایگاه عناصر دینی در توسعه شهری

زمان : 18 خرداد ماه 1391

مکان : مجتمع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

 

با توجه به ظرفیت محدود توصیه میکنیم ثبت نام را به روزهای نزدیک به همایش نیاندازید.

برای اطلاعات بیشتر طی ساعات 9 الی 14 با شماره تلفن 5019402-0511 خانم سیستانی تماس حاصل فرمایید.

آخرین بروز رسانی مطلب در دوشنبه ، 8 خرداد 1391 ، 11:47

خبرنامه 12 همایش جایگاه عناصر دینی

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
  1. حضور دکتر ولایتی در همایش قطعی شد
  2. گواهی همایش با امضای دفتر فنی استانداری صادر خواهد شد.
  3. حوزه هنری خراسان به حامیان همایش پیوست
  4. پیام حضرت آیت الله زنجانی دیشب رسما تحویل نماینده دبیرخانه همایش شد
آخرین بروز رسانی مطلب در دوشنبه ، 8 خرداد 1391 ، 10:54

خبرنامه شماره 11 همایش جایگاه عناصر دینی در توسعه شهری

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

دوشنبه 21 فروردین 1391 اتاق کنفرانس دفتر تبلیغات اسلامی میزبان اعضای دبیرخانه همایش جایگاه عناصر دینی در توسعه شهری بود. میهمانان و نمایندگان ارجمندی از دانتشگاه ها و دانشکده های معماری و شهرسازی د راین جلسه حضور داشتند. نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ؛ دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) ؛ دانشکده فنی شهید منتظری مشهد(دانشگاه فنی و حرفه ای ) ؛ دانشگاه خیام و موسسات اقبال ؛ اسرار ، توس ، خاوران و دانشکده الزهرا (س) و دانشگاه آزاد کاشمر از جمله حاضرین در این نشست بودند.

در حاشیه نشست ، کنفرانس مطبوعاتی دبیرهمایش نیز برگزار شد. د راین نشست نماینده استانداری خراسان رضوی ؛ و نماینده دفتر آیت الله زنجانی ؛ نیز حضور داشته و نکات ارزشمندی جهت حسن اجرای همایش بیان داشتند. انعکاس خبر این نشست را میتوانید در روزنامه خراسان ، قدس ، و سایتهای رسا و... مشاهده نمایید.

خبرنامه شماره 10 همایش جایگاه عناصر دینی در توسعه شهری

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

شانزدهمین و هفدهمین نشست دبیرخانه همایش به میزبانی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) و دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این دو نشست میهمانان ارجمندی از جمله نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی ؛ موسسه آموزش عالی اقبال ؛ موسسه آموزش عالی توس حضور داشتند و پیرو بحثهای انجام شده میهمانان جلسه متقاضی به تعویق افتادن روز برگزاری همایش بودند.

حمایتهای آقای دکتر باوندیان در این نشستها و مشارکت فعال ایشان قابل تقدیر و ستودنی بود.

صفحه 43 از 47