Hello. My name is Marwah Sabon and I am an architect. I was born and raised in Homs City, a city in the western center of Syria, and I've always lived there. After six years of war, Homs is now a semi-ruinous city. My family and I were so lucky that our house is still in place. Although we were imprisoned at home for two years. It was full of demonstrations, clashes, bombers and snipers. My wife and I had an architecture studio in the main square of the Old Town neighborhood. Now it's gone, like the rest of the old city neighborhood. Half of the other neighborhoods in the city are now ruined. Since the ceasefire of late 2015, most parts of the city are more or less quiet. The economy is completely gone and people are still in war. The chairs in the old town were now underneath a canopy in the middle of the street. Under our apartment there is a carpenter, a bakery, a butcher, a printing house, workshops and so on. I started teaching part-time. And with my husband, how many jobs together, we opened a small bookstore. The rest of the people, all sorts of things to live.
Marwa Architecture Syria
Of course, when I look at the city, I ask myself: What led to this meaningless war? In
most of Syria, people were tolerant of each other, were accustomed to
diversity throughout history, with a wide range of beliefs, races,
identities, traditions, and food and goods. How
was my country, a country in which everyone lived in harmony, and
solved their differences in peace, how did this country degenerate into
civil war, violence and displacement, and an unprecedented ethnic
hatred? Many factors led to this war - social, political, and economic. Each played their own role. But
I believe that there is a key reason missing, which is very important
for its analysis, because it is extremely affecting, until we are sure
that this will not happen again. And that is because of architecture.
مرکز مطالعات حکمت - دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی
Syria's Architecture After War
نیاز به تحقیقات جدی است
11 خرداد 95 ؛ تسنیم:اصول معماری و شهرسازی با استفاده از معماری اسلامی تدوین شود .17 خرداد 95 ، دکتر پروز حناچی: در مورد معماری اسلامی اتفاق نظری وجود ندارد.19 دی ماه 95 ، آیتالله اراکی :دانش معماری نوین اسلامی تدوین شود. حالا از آن روز قریب به 19 ماه میگذرد و هم چنان محققان منتظرند. هنوز هم امیدواریم....
آتش سوزی و تخریب کامل قدیمی ترین مسجد شمال ایران
روزگاری نه چندان دور این مسجد، کهن ترین مسجد دیار علویان در سرزمین طبرستان بود، مسجدی جزء معدود مساجد تک ایوانی ایران و هم عصر مساجدی مانند فهرج یزد و تاریخانه دامغان...اما این پیرفرتوت نتوانست همانند سیمرغ از آتشی که بر وجودش شعله ور شد دوباره متولد شود و جز تن تبدار و رو به احتزار دیگر از آن چیزی باقی نمانده است.
تاریخ سوخته کهن شهر ساری از چهار شبستان برخوردار بوده است که شبستان جنوبی مربوط به دوره قاجار بوده و سه شبستان دیگر به دوره پهلوی باز میگردد. مسجد در ادوار مختلف به ویژه در زمان پهلوی اول و قاجار به کرات بازسازی و مرمت شده است، پیشینه تاریخی بنا طبق مستندات متون قدیمی به اوایل اسلام بر میگردد، از اینکه بنا در دوران خلافت بنی عباس بنیان گذاشته شده اختلافی وجود ندارد اما سخن در بنیانگذار است، عده ای پس از شکست اسپهبد خورشید، ابو الخصیب و گروهی، یحیی بن یحیی را بنیانگذار می دانند اما همگی به بنیان آن در سال 411 هجری قمری تقریباً متفق القولند.
این مسجد سه محراب داشته و سر در ایوان با کاشی های معرق و کتیبه کوفی تزئین شده بود، سقف ورودی شمالی دارای تزئینات رسمی بندی و بام بنا تمامی سفالپوش بوده و در سال ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت۲۲۷۲ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد جامع همدان؛ شاهکاری به جامانده از دوره قاجاریه
این مسجد در میدان مرکزی شهر و یکی از ۶ خیابان
اصلی منشعب شده از آن(خیابان اکباتان) قرار دارد، که دارای ۳ ورودی است،
ورودی قدیمی در ضلع شرقی با دالانی طاقدار، ورودی دیگر که آن هم قدیمی است
در ضلع غربی با دالانی هشتی و مقرنسکاری شده و ورودی نوساز از سمت خیابان
اکباتان هر کدام با زیباییهای خود به استقبال چشمهای بینندگان
نشستهاند. دو ورودی قدیمی هر یک به دیگری از طریق راسته بازارهای همدان
اتصال دارد. بنای مسجد طرحی مستطیل شکل دارد و در قسمت جنوبی شامل
ایوانی مرتفع و گنبدی بزرگ و دوپوششی است. رسمبندی جلو آن از آجر و کاشی
معرق ساده، ساخته شده و بر روی آن ذکر جلاله الله و نام ۵ تن با کاشی
فیروزهای رنگ حک شده است.ضلع غربی مسجد شامل هشتی مقرنسکاری شده و یک
شبستان کوچک و کم ارتفاع زمستانی است و گنبدخانه با ۳۲ ستون(۴ ردیف ۸
تایی) در آن جای گرفته و با سنگ و ستونهای آجری ساخته شده و فضایی وسیع و
روشن را شکل داده است.ضلع شرقی در مقیاسی کوچکتر از بخش قدیمی
باقیمانده و شبستان اصلی مسجد دارای ۵۵ ستون(۱۱ ستون در ۵ ردیف) ساخته شده
است. بنای تاریخی مسجد جامع همدان، به شماره ۱۷۳۳ در فهرست آثار ملی ایران
به ثبت رسیده است. گنبد آجری بزرگ مسجد در قسمت زیر حاشیه دارای
کتیبههایی از خشت کاشی زرد است که آیه « إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ
اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ
وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ
أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ» (توبه/ ۱۸) و آیه الکرسی به خط ثلث
برآن نوشته شده است.چندی پیش در حیاط مسجد جامع در عمق حدود ۳ متری کانالهای آبرسانی که متعلق به زمانهای دور است کشف شده است.
عکس از محمدرضا کتابی صیام؛ عکاس ایکنا
المان شهدای گمنام باکیفیت و رعایت معماری اسلامی - ایرانی احداث شود
به گزارش ایکنا
از قزوین، مصطفی صالحی، سرپرست دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین
در جلسه ساخت و نصب المان شهدای گمنام اظهار کرد: با توجه به برگزاری کنگره
۳۰۰۰ شهید در چند ماه آینده در استان، کلیه شهرداریها موظف به همکاری با
این رخداد بزرگ و مهم فرهنگی در استان هستند.
وی افزود: در خصوص ساخت
المانهای شهدا شهرداریهای استان شاخصهایی نظیر کیفیت مناسب، پلان مناسب،
نوآوری و خلاقیت با رعایت طراحی معماری ایرانی- اسلامی با در نظر گرفتن
هویت فرهنگی شهرها و با هزینه مناسب را رعایت کنند.
سرپرست دفتر امور
شهری و شوراهای استانداری تصریح کرد: وجود نمادهای شهدای گرانقدر در شهرها
نقش زیادی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد و این عزیزان نماد فرهنگی
نظام مقدس جمهوری اسلام هستند.
مطالب بیشتر...
صفحه 16 از 38