شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

اخبار

نیاز به تحقیقات جدی است

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

11 خرداد 95 ؛  تسنیم:اصول معماری و شهرسازی با استفاده از معماری اسلامی تدوین شود .17 خرداد 95 ، دکتر پروز حناچی:   در مورد معماری اسلامی اتفاق نظری وجود ندارد.19 دی ماه 95 ، آیت‌الله اراکی :دانش معماری نوین اسلامی تدوین شود. حالا از آن روز قریب به 19 ماه میگذرد و هم چنان محققان منتظرند. هنوز هم امیدواریم....

آخرین بروز رسانی مطلب در دوشنبه ، 22 مرداد 1397 ، 09:44

فرح آباد.نمونه یک اقدام شهرسازی شاه عباس

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

فرح آباد ، روستایی بود که به واسطه نظر شاه عباس در دوره وی ، تبدیل به بندری بسیار عظیم و بزرگ شد. میدانی شبیه نقش جهان حدفاصل مسجد جامع و کاخ جهان نما در این بندر احداث شد. در دوران صفوی به دلیل رونق فراوان این مجموعه به آن دارالسرور و دارالسلطنه هم گفته می شد.
بسیار از بناهای شهر قدیم فرح آباد در طول تاریخ و به دلیل حمله روسها نابود شده اند. مسجد جامع، مدرسه، بخشی از پل شاه عباسی، دیواری متعلق به یک قصر و حمام دوره صفوی از بناهای باقیمانده در این مجموعه می باشند.
کاخ جهان نما که قصر شاه عباس محسوب می شده توسط روسها به آتش کشیده و بخشی از آن تخریب شد. بقایای این کاخ در سمت شمالی مجموعه فرح آباد قرار دارد.هم اکنون مسجد با مرمت کامل انجام شده در وضعیت مناسبی بوده و پذیرای علاقمندان است. ولی پل تاریخی تقریبا منهدم شده و از هفت چشمه آن تنها دو چشمه باقی مانده است. کاخ نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد و ظاهرا در دست مرمت است . حمام شاهی هم در محوطه مسجد جامع ، تقریبا مخروبه است. حمام دیگری هم احتمالا متعلق به دوره قاجار در مجاورت پل قراردارد که در ضورت تداوم وضع موجود احتمالا به زودی از بین خواهد رفت. به مسافران مسیر فرح آباد توصیه میکنیم از این مجموعه زیبا و خصوصا مسجد جامع بازدید بفرمایند. نبود کاشی و غلبه آجر از نکات جالب توجه این بنا و نشان دهنده هوشمندی معماری برای همراهی با اقلیم مرطوب فرح آباد است. این هماهنگی وقتی آشکار تر است که وضعیت تخریب نمونه های کاشی کاری شده از جمله بقعه میربزرگ آمل در اثر رطوبت محیط با آن مقایسه کنید.

Image result for ‫کاشیکاری میربزرگ آمل‬‎ بقعه میربزرگ آمل.


Image result for ‫فرح آباد ساری‬‎ مسجد جامع فرح آباد ساری

آتش سوزی و تخریب کامل قدیمی ترین مسجد شمال ایران

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف


ساعت 19 پنجشنبه 21 تیرماه شاید هیچ وقت از یاد تاریخ کهن شهر ساری پاک نشود، عصری که شعله های آتش بر قلب مسجد جامع تاریخی هزار ساله این شهر زبانه کشید و داغ آن را بر دل مردمان شهر گذاشت.

روزگاری نه چندان دور این مسجد، کهن ترین مسجد دیار علویان در سرزمین طبرستان بود، مسجدی جزء معدود مساجد تک ایوانی ایران و هم عصر مساجدی مانند فهرج یزد و تاریخانه دامغان...اما این پیرفرتوت نتوانست همانند سیمرغ از آتشی که بر وجودش شعله ور شد دوباره متولد شود و جز تن تب‌دار و رو به احتزار دیگر از آن چیزی باقی نمانده است.

تاریخ سوخته کهن شهر ساری از چهار شبستان برخوردار بوده است که شبستان جنوبی مربوط به دوره قاجار بوده و سه شبستان دیگر به دوره پهلوی باز می‌گردد. مسجد در ادوار مختلف به ویژه در زمان پهلوی اول و قاجار به کرات بازسازی و مرمت شده است، پیشینه تاریخی بنا طبق مستندات متون قدیمی به اوایل اسلام بر می‌گردد، از اینکه بنا در دوران خلافت بنی عباس بنیان گذاشته شده اختلافی وجود ندارد اما سخن در بنیانگذار است، عده ای پس از شکست اسپهبد خورشید، ابو الخصیب و گروهی، یحیی بن یحیی را بنیانگذار می دانند اما همگی به بنیان آن در سال 411 هجری قمری تقریباً متفق القولند.

این مسجد سه محراب داشته و سر در ایوان با کاشی های معرق و کتیبه کوفی تزئین شده بود، سقف ورودی شمالی دارای تزئینات رسمی بندی و بام بنا تمامی سفالپوش  بوده و در سال ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت۲۲۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 




مسجد جامع همدان؛ شاهکاری به جامانده از دوره قاجاریه

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
  مسجد جامع همدان یکی از قدیمی‌ترین مساجد همدان است که ساخت آن به دوره قاجاریه برمی‌گردد، تاریخ شروع ساخت آن در قطاربندی جلو ایوان بزرگ، سال ۱۲۵۳ ثبت شده است.

این مسجد در میدان مرکزی شهر و یکی از ۶ خیابان اصلی منشعب شده از آن(خیابان اکباتان) قرار دارد، که دارای ۳ ورودی است، ورودی قدیمی در ضلع شرقی با دالانی طاق‌دار، ورودی دیگر که آن هم قدیمی است در ضلع غربی با دالانی هشتی و مقرنس‌کاری شده و ورودی نوساز از سمت خیابان اکباتان هر کدام با زیبایی‌های خود به استقبال چشم‌های بینندگان نشسته‌اند. دو ورودی قدیمی هر یک به دیگری از طریق راسته بازارهای همدان اتصال دارد. بنای مسجد طرحی مستطیل شکل دارد و در قسمت جنوبی شامل ایوانی مرتفع و گنبدی بزرگ و دوپوششی است. رسم‌بندی جلو آن از آجر و کاشی معرق ساده، ساخته شده و بر روی آن ذکر جلاله الله و نام ۵ تن با کاشی فیروزه‌ای رنگ حک شده است.ضلع غربی مسجد شامل هشتی مقرنس‌کاری شده و یک شبستان کوچک و کم ارتفاع زمستانی است و گنبدخانه با ۳۲ ستون(۴ ردیف ۸ تایی) در آن جای گرفته و با سنگ و ستون‌های آجری ساخته شده و فضایی وسیع و روشن را شکل داده است.ضلع شرقی در مقیاسی کوچک‌تر از بخش قدیمی باقی‌مانده و شبستان اصلی مسجد دارای ۵۵ ستون(۱۱ ستون در ۵ ردیف) ساخته شده است. بنای تاریخی مسجد جامع همدان، به شماره ۱۷۳۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گنبد آجری بزرگ مسجد در قسمت زیر حاشیه دارای کتیبه‌هایی از خشت کاشی زرد است که آیه « إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ» (توبه/ ۱۸) و آیه الکرسی به خط ثلث برآن نوشته شده است.چندی پیش در حیاط مسجد جامع در عمق حدود ۳ متری کانال‌های آبرسانی که متعلق به زمانهای دور است کشف شده است.

مسجد جامع همدان؛ شاهکاری به جامانده از دوره قاجاریه



مسجد جامع همدان؛ شاهکاری به جامانده از دوره قاجاریه





مسجد جامع همدان؛ شاهکاری به جامانده از دوره قاجاریه



مسجد جامع همدان؛ شاهکاری به جامانده از دوره قاجاریه

عکس از محمدرضا کتابی صیام؛ عکاس ایکنا

المان شهدای گمنام باکیفیت و رعایت معماری اسلامی - ایرانی احداث شود

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

به گزارش ایکنا از قزوین، مصطفی صالحی، سرپرست دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین در جلسه ساخت و نصب المان شهدای گمنام اظهار کرد: با توجه به برگزاری کنگره ۳۰۰۰ شهید در چند ماه آینده در استان، کلیه شهرداری‌ها موظف به همکاری با این رخداد بزرگ و مهم فرهنگی در استان هستند.
وی افزود: در خصوص ساخت المان‌های شهدا شهرداری‌های استان شاخص‌هایی نظیر کیفیت مناسب، پلان مناسب، نوآوری و خلاقیت با رعایت طراحی معماری ایرانی- اسلامی با در نظر گرفتن هویت فرهنگی شهرها و با هزینه مناسب را رعایت کنند.
سرپرست دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تصریح کرد: وجود نمادهای شهدای گران‌قدر در شهرها نقش زیادی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد و این عزیزان نماد فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلام هستند.