شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

مرکز مطالعات حکمت - دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

مسجد اعظم رم

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
مسجد اعظم رم ؛ بزرگترین مسجداروپا
اتووود سرویس خبر:   محمد مهدی مقيمي ( تحريريه اتووود )
1390/07/05
مـنـــــــبـع : www.magazineroma.it
تعداد بازدید : 1526

مسجد و مركز اسلامی شهر رم به مسلمانان رو به افزایش اروپا كه البته از رم بازدید می كنند خدمات فرهنگی اسلامی می دهد. این مسجد تنها مسجد رم است و یكی از بزرگترین ابنیه ویژه ساخته شده در چند دهه اخیر ایتالیا است. از سوی دیگر شهرت و آوازه این مسجد فراتر از رم و حتی ایتالیا است. در طراحی فضاهای داخلی این مسجد که با همکاری 23 کشور اسلامی ساخته شده است، شبستان اصلی آن را برای عبادت 2500 نفر نمازگزار و نیز شبستان كوچكتری برای 150 نفر در نظر گرفته اند.

فضاهای خدماتی جانبی نیز همچون وضوخانه در زیر شبستان اصلی جای گرفته و دو فضای نیم طبقه در بالای شستان اصلی كه مساحت آنها یك چهارم شبستان است برای بانوان نمازگزار درنظر گرفته شده است. پلان این مسجد در دوبخش است. بخش اول شامل شبستان اصلی مسجد است كه 8 متر از سطح زمین بلند تر است و به شكل مستطیل 40*60 طراحی شده كه روبه قبله دارد و بر فراز آن گنبدی به قطر 20 متر نمازگزاران را به میهمانی آسمان فرا می خواند. در اطراف آن 16 گنبد كوچك نیز بام بزرگترین مسجد اروپا را آذین بسته اند.


مسجد اعظم رم در اروپا


مسجد اعظم رم در اروپا


مسجد اعظم رم در اروپا


مسجد اعظم رم در اروپا


مسجد اعظم رم در اروپا


مسجد اعظم رم در اروپا


مسجد اعظم رم در اروپا

آخرین بروز رسانی مطلب در شنبه ، 21 بهمن 1391 ، 13:50

مسجد طراحی شده توسط استودیو Z؛

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
مسجد طراحی شده توسط استودیو Z؛ میانْ کنش مسجد و شهر
اتووود سرویس خبر:   صدیقه نسیبی
1390/07/02
مـنـــــــبـع : www.archdaily.com
تعداد بازدید : 1919

استودیو Z مسجدی در شهر قیصر به یادبود سنانِ معمار طراحی کرده است،زیرا از نظر تاریخی،مسجد تُرک زیر نظر طراحی این معمار به بالاترین پتانسیل خود دست یافته است.با استفاده از گنبدی منفرد که بر فراز فرمی مربع شکل قرار گرفته است،سنان استعاره ای از مسجد را خلق کرده است تا پایدارترین فرم برای مظهر و نماد ابدیت باشد.صدها سال پس از سنان،هنوز به گونه شناسی مسجد به عنوان عنصری ضروری در زندگی ترکی نگریسته می شود.

زیرا که در طرح پیشنهادی استودیو Z ،مسجد معنی این مکان مقدس و عمومی را به وسیله بهسازی مزایا برای فضای شهری به طور نمادی و از نظر عملکردی مورد نکوهش قرار می دهد. این مسجد پوششی با الگوی ساخته شده از فولاد می آفریند،بر اساس موضوعات مفهومی مربوط به ابدیت و الوهیت.مکانی مقدس برای خواندن نماز که در داخل کره ی بزرگ بتنی قرار گرفته است و در واقع گنبد به اندازه کافی بزرگ است که جمعیت شهری را با یکدیگر در یک جا جمع کند.

بر خلاف این معنا که از مسجد به عنوان محل ملاقات عوام یاد می شود،این بنا به محل ملاقات جامعه تبدیل می شود و به جایگاهی بی طرف، ناب و نمادگونه در شهر،مطابق با ارجاعات تاریخی دست می یابد.این مکان برای نماز برپا می شود،نه تنها با مراسم مذهبی بلکه به وسیله دستیابی به معلومات و تغییر شکل به موضع همکاری و کمک به سطح آگاهی و فهم جامعه.از این رو این بنا،مکانی را برای دستیابی به احتیاجات امروز در کنار عملکردهای سنتی فراهم می سازد.

حال آنکه دستیابی به اطلاعات معنوی و احساسی را با کتابخانه مورد هدف قرار داده است و اطلاعات گذرنده میان نسل ها را از راه آموزش در کارگاه ها فراهم می سازد.و این بنا با فضاهای نمایشگاهی خود،کارها را برای عموم و جامعه به نمایش می گذارد.


خلق استعاره ای از مسجد / استودیو Z


خلق استعاره ای از مسجد / استودیو Z


خلق استعاره ای از مسجد / استودیو Z


خلق استعاره ای از مسجد / استودیو Z


خلق استعاره ای از مسجد / استودیو Z


خلق استعاره ای از مسجد / استودیو Z


خلق استعاره ای از مسجد / استودیو Z


خلق استعاره ای از مسجد / استودیو Z

آخرین بروز رسانی مطلب در شنبه ، 21 بهمن 1391 ، 13:51

مسجدْ مركز خريد اونيو؛

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
مسجدْ مركز خريد اونيو؛ زاها حديد و فضای منفی در پرداختی مذهبی
اتووود سرویس خبر:   ندا باقری (تحریریه اتووود)
1391/09/23
مـنـــــــبـع : www.arch2o.com
تعداد بازدید : 614

كويت اخيرا، طراحي مسجدي را به معمار سرشناس زاها حديد سفارش داده بوده كه قسمتي از طراحي فاز سه مركز خريد اونيو بوده است. مسجد مركز اونيو در كنار منطقه صنعتي الراي كويت، در امتداد جاده اصلي پنجم ، در مركز خريدي به همين نام قرار داشته است. اما بنظر مي رسد به دلايل نامعلومي از ساخت اين بنا صرف نظر شده است و اين طرح گامي پيشتر از يك كانسپت اوليه برنخواهد داشت.

اين تصميم ، بسيار تاسف برانگيز است چون به طور قطع، اين معمار توانا، بنايي بسيار زيباتر از اين رندرهاي سه بعدي را، مي توانست به پايان برساند.

 برای اشنایی بیشتر با زاها حدید می توانید ببینید

نوشتار زاها حدید، بدویت عظیم و تمدن شکسته را به قلم سم جیکب

و نوشتار 

پارادایم جدید در معماری و تاثیر زاها حدید بر ان  را به قلم محمدرضا هل فروش

وهمچنین

یادداشت زاها حدید چیست؟ را



مسجد مركز خريد اونيو

آخرین بروز رسانی مطلب در شنبه ، 21 بهمن 1391 ، 13:51

مسجد كانسپچوال از معماران مانچو

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
مسجد كانسپچوال از معماران مانچو
اتووود سرویس خبر:   ندا باقری (تحریریه اتووود)
1391/09/25
مـنـــــــبـع : www.designboom.com
تعداد بازدید : 430

دفتر استانبولي معماران مانچو ، اولين تصاوير طرح پيشنهادي خود را براي رقابت در " طراحي مفهومي در معماري مسجد " كه توسط شهرداري شهر قيصريه در تركيه برگزار گشته را ارائه داده است. در اين طرح ، با حفظ اصل استفاده از يك حجم بزرگ منفرد ، يك فرم سلب ديگر جايگزين گنبد هميشگي در مساجد شده است : يك مكعب شيبدار .

" كعبه " ، مقدسترين مكان براي همه مسلمانان جهان است ؛ محلي كه همه دعاگويان بر گرد آن مي چرخند و نشاني ست از سادگي و خشوعي كه به مسلمانان توصيه شده است. اين نقطه شروعي براي طراحي اين حجم مكعبي مابل بوده است تا پلاني مستطيل شكل را حفظ كند كه از اصول اساسي برنامه ريزي براي خطوط پيوسته نماز است. دگرگوني ايجاد شده در حجم از حركات خم شدن و سجده در نماز بدست آمده است و سطوح متعلق به نمازكزاران ، با اختلاف ارتفاعي در كف به سمت قبله هدايت مي شوند.

شيب داخلي ايجاد شده به فضاي بيروني بسط داده مي شود و حياط را به دو بخش تقسيم ميكند. در قسمت مرتفع تر حياط ، نماز جمعه، عيد فطر و تشييع جنازه انجام مي شود در حاليكه قسمت پايين تر با عمق 1.5 متر از سطح زمين قرار گرفته است و با ضمايم مسجد محدود شده است. محل وضو نيز در اين قسمت قرار دارد تا دسترسي آساني براي نمازگزاران داشته باشد . آب موجود در تسهيل تهويه طبيعي، عبور نور طبيعي به داخل و خنك كردن مسجد كمك بسزايي مي كند.


نماي خارجي


نماي خارجي


نماي داخلي


نماي داخلي


كانسپت حجم


تهويه طبيعي و عبور نور خورشيد


پلان بنا و سايت


پلان سايت


پلان بنا


پلان مجموعه


برش

آخرین بروز رسانی مطلب در شنبه ، 21 بهمن 1391 ، 13:52

مسجد تركي سنجكلر از دفتر معماران امره ارولت

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
مسجد تركي سنجكلر از دفتر معماران امره ارولت ؛ جدالي ميان طبيعي و مصنوع
اتووود سرویس خبر:   ندا باقری (تحریریه اتووود)
1391/09/26
مـنـــــــبـع : www.e-architect.co.uk
تعداد بازدید : 307

مسجد سنجكلر در منطقه بويوك جكمج ، واقع در حومه شهر استانبول ، با هدف پرداختن به مسئله اصلي طراحي مسجد بوسيله دوري جستن از بحث هاي عام معماري مذهبي و تمركز بر جوهره اصلي فضاي روحاني طراحي شده است.

 پروژه در مرغزاري وسيع با چشم اندازهايي زيبا كه از حومه شهر و بزرگراه كنار آن جدا شده ، قرار گرفته است. ديوارهاي بلند اطراف پارك در حياط فوقاني مسجد، مرزي واضح ميان دنياي شلوغ و پر هرج و مرج بيروني و فضاي آرام درون پارك عمومي را رسم مي كنند. تاج سايبان ، تنها عنصر بصري معماري قابل رويت از بيرون پارك مي باشد ؛ بناي اصلي مسجد در زير همين سايبان قرار گرفته است و مي تواند به سهولت به حياط فوقاني دسترسي داشته باشد. ساختمان به طور كامل با توپوگرافي سايت درآميخته و جهان خارج ار آن همچون حركتي از سايت ديده مي شود .

براي ورود به مسجد بايد از تپه ها پايين بياييد و از ميان ديوارها به آن راه يابيد. فضاي داخلي، همچون غاري ساده شما را در بر مي گيرد تا در اين فضاي پر هيبت و الهام بخش دعا كنيد و با خداي خود تنها باشيد. شكاف ها و شكستگي هاي ديوار، نمازگزار را به سوي قبله و محل عبادت راهنمايي مي كنند و اجازه مي دهند كه نور خورشيد، فضاي داخلي را بيالايد.

اين پروژه، نقش كشش ميان ساخته ي دست بشر و طبيعت را كامل مي كند. اين تباين از پله هاي سنگي طبيعي شروع شده و با شيب دشت همراه مي شود و با پوشش نازك بتن مسلح دالها و سايبان 6 متري آن به اين جدال دوگانه مي پردازد.


فضاي داخلي


فضاي داخلي


نماي خارجي در شب


نماي خارجي


نماي خارجي در شب


نماي خارجي


نماي خارجي


نماي خارجي


فضاي داخلي

آخرین بروز رسانی مطلب در شنبه ، 21 بهمن 1391 ، 13:52

صفحه 33 از 38