شما

مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

مرکز مطالعات حکمت - دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

توسعه و تضاد در معماری شهرهای زیارتی / اختلال در فرایند زیارت با خودنمایی سازه‌ها و نماهای متضاد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
سید رضا سجادی
توسعه و تضاد در معماری شهرهای زیارتی / اختلال در فرایند زیارت با خودنمایی سازه‌ها و نماهای متضاد
توسعه شهرها علاوه بر فرصت‌هایی که برای جامعه‌ به ارمغان می‌آورد،چالش‌هایی را نیز به همراه داشته است،چالش‌های فرهنگی و اجتماعی توسعه در کلان‌شهرها همیشه مورد نظر جامعه شناسان و برنامه ریزان فرهنگی بوده است، برخی از این چالش‌ها در حوزه توسعه کالبدی شهرها مطرح است و از این نظر میان معماران و برنامه‌ریزان توسعه شهری از یک‌سو و انبوه‌سازان و مدیران مسئول در بهبود بافت‌های فرسوده و قدیمی شهر از سوی دیگر اختلاف‌نظرهای جدی‌ای وجود دارد. مشهد به‌عنوان یک شهر زیارتی با پشت سر گذاشتن چند دهه توسعه کالبدی از این نظر مورد نقد برخی از کارشناسان قرار دارد،مسئله آنجاست که طبق ادعای جامعه شناسان و شهرسازان باید هر شهری متناسب باهویت و ارزش‌ها وماموریت های خاص آن شهرتوسعه پیدا کند، به‌عبارت‌دیگر یک شهر زیارتی می‌توانداز طریق معماری شهری نیز زائر را به سمت ارزش‌های موردتوجه در زیارت سوق دهد و از کارکردهای مفهومی متضاد با منظومه زیارت پرهیز کند. این موضوع را در گفتگو با مهندس محمد هادی عرفان پژوهشگر معماری اسلامی و هنر موردبررسی قرار داده‌ایم...
















 

معماری شهری چگونه می‌تواند بر فضای ارتباطات اجتماعی اثر بگذارد؟به‌عبارت‌دیگر معماری در فرایند اثرگذاری بر روحیه و رفتار شهروندان چگونه عمل می‌کند؟

شهرها با ساختمان‌ها، نماها و الگوهای ساخت‌وساز خود تأثیرات مهمی بر شهروندان می‌گذارند، وقتی از این تأثیرات صحبت می‌کنیم منظور تأثیر مطلق بر رفتار شهروندان نیست بلکه این مؤلفه نیز به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذاربرساخت روحیه یا رفتار شهروندی مؤثراست،به‌طور مثال در مناطقی از شهر که ساختمان‌های آن با نماهای آهنی و سنگی ساخته می‌شوندبیشتر می‌توان روحیه گرفتگی و تکبر را در مردم مشاهده کرد،ساختمان‌های حجیم و غول‌پیکر با این نماها می‌توانند چنین تأثیری را برجای گذارند.

در مناطقی که از مصالح آجری برای نماهای ساختمانی استفاده می‌شود،به‌طورکلی نماهای لطیف‌تری در برابر چشمان شهروندان است و برخوردهای راحت‌تر ولطیف‌تری را از مردم سراغ داریم، این مثال‌هانمونه‌هایی است و می‌توان درباره الگوهای ساخت‌وساز نیز به موارد مشابهی از این تأثیرگذاری اشاره کرد.

 

از این منظر شهر زیارتی نیازمند چه الزاماتی در کالبد ساختمان‌های شهری است؟

آنچه می‌توان به آن اشاره کرد این است که در شهرهای زیارتی و به‌خصوص در مشهد انتظار این است که در خیابان‌ها و به‌ویژه مسیرهای منتهی به حرم مطهر کرنشی به لحاظ کالبدی از سوی ساختمان‌ها نسبت به بارگاه منور رضوی و کالبد اصلی معماری زیارتی وجود داشته باشد، این رویکرد در ساخت‌وسازهای اطراف حرم مطهر رضوی دیده نمی‌شود، بلکه حتی یک تبرج و احساس خودنمایی در این ساخت‌وسازها و معماری این منطقه درحال جایگرفتن است و حتی گرفته است که با این نکته در تضاد است، چنین رویکردی در معماری شهری باروح زیارت در شهرهای زیارتی سازگاری ندارد.

دراین‌باره همچنین می‌توان به تبلیغات و رسانه‌های تبلیغی در این نقطه شهری اشاره کرد، طبیعی است که ارزش‌های تبلیغ‌شده در این منطقه نباید با الگوهای ارزشی زیارت در تضاد باشد، آنچه امروز در اینجا می‌بینیم این تضاد را تائیدمی‌کند، مقصود این است که به‌طورکلی احساس و تصوری که از معماری و فضای کالبدی و همچنین مبلمان شهری در یک شهر زیارتی به زائر منتقل می‌شود، نباید باروح زیارت در تعارض باشد و البته می‌تواند به معنویت و تقویت روحیه زیارتی نیز کمک کند.

 

یکی از نمادها دراین‌باره، المان‌های شهری هستند؛ از این حیث وضعیت پایتخت معنوی ایران چگونه است؟

در فضای معماری اسلامی تجرد اصالت دارد و تعین و تجسم در این الگوی معماری دیده نمی‌شود،ما آنچه در نمونه‌های معماری اسلامی در قرون اولیه و بعدها می‌رسیم، حاکی از آن است که فضاهای معماری شده به دنبال ایجاد تصویر در ذهن مخاطب نیستند بلکه با هدایت ذهن او تصوری را برای فرد می‌سازند که می‌تواند برای هر کس منحصربه‌فرد و از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد،تجسم و تصویرسازی بیشتر در معماری یهودیان موردتوجه قرار دارد.

نگاهی به ساخت مسجدالنبی یادآور این نکته است که همواره فضای کالبدی باید فرد را به تجرد و تقویت توحید نزدیک کند،این‌یکی از مؤلفه‌های موردتوجه در این الگو از معماری است، آمده است که پیامبر گرامی اسلامی نسبت به مسقف شدن مسجد علاقه‌مند نبودند و حتی پس از اصرار دوروبری‌ها و مسلمانان دیگر ابتدا سقف موقتی را بناکردند و سپس نیز از سقف‌هایی با مصالح پرحجم برای این مسجد استفاده نشد، ارتباط با آسمان در این‌گونه معماری موردتوجه بوده است، حتی بعدها در ساخت مسجد گوهرشاد نیز معماران مسلمان به این نکته توجه کردند و با ظرایفی به بازتولید این مفهوم در قالب استفاده از مقرنس‌کاری پرداختند، این مقرنس‌کاری‌ها نوعی تداعی‌کننده ستاره‌ها و ظرافت‌های آسمانی است.

با توضیح این نکات می‌توان گفت که المان‌های تصویری و تجسم‌یافته سنخیت چندانی با الگوی معماری کالبدی در تاریخ معماری اسلامی ندارد، ما نباید با ایجاد المان‌هاو نمادهای سرگرم‌کننده به‌غفلت و سرگرمی در شهر دامن بزنیم، ایجاد نمادهای حجیم، رنگارنگ و سرگرم‌کننده برای اینکه در چشم بیننده جلوه پیدا کند، به توسعه غفلت در جامعه کمک کرده است و این مطلوب ما نیست.

 

فضای کالبدی در شهر زیارتی چه کمکی به شکل‌دهی منظومه مفهومی زیارت می‌کند؟

معماری شهر زیارتی باید زائر را به ارزش‌های مورد تائید در زیارت نزدیک کند، نماهای مزاحم و نمادهای مزاحم به این مفهوم آسیب وارد می‌کند. فضاهای تبلیغاتی موجود در مناطق زیارتی نباید در تضاد جدی باارزش‌های زیارت باشند؛ زائر در مشهد به‌محض ورود به منطقه زیارتی و حضور در اطراف حرم مطهر با حجم بالایی از پاساژها و مغازه‌ها و مجتمع‌های تجاری روبرو می‌شود، این چه ارتباطی با زیارت دارد؟ حتی در این مواجهه به زائر مستمند سطحی از احساس حقارت دست می‌دهد، درحالی‌که در مفهوم زیارت این افراد موردتوجه هستند و تکریم آن‌هاموردنظر است، فضای کالبدی شهر زیارتی می‌تواند به احساس کرامت انسان بیفزاید.

ما در تلاش بودیم این نکته حداقل در فضای تبلیغاتی این منطقه موردنظر قرار بگیرد که با تصویب شورای شهر تبلیغات و رسانه‌های تبلیغاتی بازرگانی در این نقطه از شهر محدود شدند، این مصوبه باید سریع‌تر به اجرا دربیاید و تأخیر در اجرای آن از بین برود، در مرحله بعد نیز نظارت خوبی بر اجرای درست آن با رویکردی که گفته شد، لازم است.

 

آیا شهرهای زیارتی دیگر دنیا از المان‌ها و معماری خاصی در کنار فضای کالبدی اصلی زیارتی خود استفاده می‌کنند؟ می‌توانیددراین‌باره به نمونه‌هایی اشاره‌کنید؟

معماری در مسیحیت و عبادتگاه‌های پیروان آن از ابعاد مفهومی تفاوت‌هایی با اسلام دارد؛ رسوخ تفکر یهودی و فراماسونری نیز آن را دچار تغییراتی کرده است، در کلیساها و آیین‌های مسیحیان می‌توان نمونه‌هایی از مجسمه‌های تعین یافته و حتی برهنه از حضرت عیسی و مریم را دید، همچنین تصاویر و مجسمه‌های حواریون در جای‌جای معماری کلیسایی به چشم می‌خورد.

مثال دیگر موسیقی است که در کلیساها به‌طورجدی حضور دارد و در آیین عبادی آنان مورداستفاده قرار می‌گیرد،درحالی‌که این موضوع به آن شکل در میان شیعیان به چشم نمی‌خورد و اگر بخواهیم به نمونه‌ای دراین‌بارهاشاره‌کنیم شاید بتوان از زمزمه‌های مرسوم در زیارت‌ها و عبادت‌های شیعیان نام برد،موسیقی و تصاویر در کنار مجسمه‌های تعین یافته یکی از نکات موردتوجه در کلیساهاست.زیارت بودائیان و مکاتب دیگر نیز تناسبی با زیارت اسلامی ندارد و از این لحاظ درباره آن‌هانمی‌شود بحث کرد،

 

چه راه‌کارهایی برای بهبود معماری شهری پایتخت معنوی ایران باهدف نزدیک شدن به فضای شهر زیارتی مطلوب وجود دارد؟

شهر یک موجود زنده است و در مشهد با یک سرعت رشد قابل‌توجهی در ساخت‌وساز روبرو هستیم، معماری کاری زمان‌بر است و اصلاح این رویه نیز به همین‌طور،در ابتدا نباید اسیر این سرعت شویم، باید فرصت دهیم تا متخصصانی که به این مکتب ایمان‌دارند کار کنند و به نتیجه نزدیک شوند،می‌توان از سرعت و دقت در کنار هم‌صحبت کرد اما نباید این سرعت ما را دچار غفلت از مفاهیم و مؤلفه‌هایی کند که درنتیجه ما اثرگذار باشد.

باید کار را به اهل آن بسپاریم،اینکه یک معماری ایتالیایی یا انگلیسی و یا با هر ملیتی و آئینی بیاید و برای مسجدالحرام، مدینه و یا هر شهر زیارتی و عبادی دیگر طرح توسعه و معماری تهیه کند با استانداردهای معماری اسلامی همخوانی ندارد، او نمی‌تواند درک درستی از مفاهیم و آنچه باید در معماری اسلامی مدنظر قرار گیرد، داشته باشد.

باید به تجربه‌های گذشته در این حوزه نیز نگاه کنیم، وقتی مکانی مانند مسجدگوهرشاد در کمتر از 20 سال با توجه به اصول قابل‌توجه در این حوزه ساخته می‌شود،تجزیه‌وتحلیل این تجربه نکاتی را به دست ما خواهد داد که به ما در این مسیر کمک می‌کند، به تجربه مدیریت شهری در دوره تیموری نگاه کنیم و ببینیم چه اتفاقاتی رخ‌داده است. باید به همه تلاش‌هایی که در این شهرانجام‌شده احترام گذاشت چون چه مدیران فعلی و چه مدیران سابق با انگیزه خدمت به مردم دست به اقدامات توسعه‌ای در شهر زده‌اند اما باید قبول کرد که وضعیت فعلی ما دچار اشکالاتی است که نشان می‌دهد مسیر درستی در این زمینه طی نشده است، تفاوت خرابکاری پزشکان و معمارها در همین است، خرابکاری معماران همیشه جلوی چشم مردم است و آنان را آزار می‌دهد اما خرابکاری پزشکان زیرخاک می‌رود و دیگر جلوی چشم همه نیست.

آخرین بروز رسانی مطلب در دوشنبه ، 8 تیر 1394 ، 04:04

هشدار معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تخریب بناهای ارزشمند توسط افراد فاقد صلاحیت

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
زمان دریافت خبر : پنجشنبه 04 تیر 1394 ساعت 23:1


معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش برای حفظ و احیای معماری سنتی ایرانی و اسلامی بسیار مهم تر و کم هزینه تر از ایجاد فرهنگ جدید معماری و مقدم بر آن است.

به گزارش حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای توسعه معماری ایرانی ـ اسلامی در ساخت و سازها و حمایت هایی که قرار است این معاونت در راستای تحقق سخنان وزیر راه و شهرسازی انجام دهد گفت: معاونت معماری و شهرسازی دو وظیفه عمده را در حوزه اقدامات جاری و اقدامات ترویجی انجام می دهد.
در اقدامات جاری، این معاونت، دائما برای نقاط مختلف کشور طرح هایی را تهیه و بازبینی می کند و سپس به تصویب می رساند و برای اجرا به شورای شهر و استانداران ابلاغ می کند که مصوبات این شورا، مبنای اجرا و پیگیری حقوقی در همه شهرهاست. برای نمونه، در صورت بروز مشکلات بین شهرداری و مالکان که منجر به ورود قوه قضاییه می شود مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی ملاک دستگاه قضا خواهد بود.

آغاز بکار دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی کشور

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

اعلان رسمي شروع كار دبيرخانه با حضور جناب آقاي دكتر آخوندي اعلان رسمي شروع كار دبيرخانه با حضور جناب آقاي دكتر آخوندي مقام عالي وزارت در خانه وارطان


در روز جمعه مورخ 4/2/1394 در خانه وارطان ( واقع در تهران، خيابان طالقاني )، طي مراسمي با حضور جناب آخوندي وزير محترم راه و شهرسازي و معاونين ايشان و جمعي از اساتيد و صاحبنظران حرفه معماري و شهرسازي، شروع فعاليت دبيرخانه دائمي مسابقات معماري و شهرسازي طي گزارشي توسط يكي از اعضاي كميته مشورتي ، اعلان گرديد.

در همين رابطه رييس انجمن مفاخر معماري ايران به صراحت گفت: فعاليت اين دبيرخانه نمي‌تواند چندان نتيجه مثبتي در پي داشته باشد.
عليرضا قهاري در گفتگو با صما با تاكيد بر اينكه اين دبيرخانه بايد براساس مشاركت نهادهاي مدني و حرفه‌اي تشكيل شود گفت: اگر دولت بدون داشتن تجربه وارد اين مقوله شود، به نظر نمي‌رسد كه بتواند نتيجه مثبتي بگيرد.
وي با انتقاد از انتخاب داوران توسط دولت در پي فعاليت اين دبيرخانه افزود: آسيب يا مشكلي كه به دنبال فعاليت اين دبيرخانه پيش‌بيني مي‌شود، دولتي شدن و محدود شدن مسابقات به طرح‌‌ها و داوران موردنظر وزارتخانه راه و شهرسازي است و تجربه نشان داده كه دخالت دولت در هر امري حاصل مناسبي به دنبال نداشته است.
قهاري با بيان اينكه ساماندهي مسابقات معماري توسط دبيرخانه مذكور اساسا اين حالت را خواهد داشت كه مسابقات طبق سليقه كارفرما يا وزارتخانه برگزار مي شود افزود: متاسفانه در چنين حالتي طرح ها از قبل انتخاب مي شوند و معمولا برندگان و داوران اين مسابقات مشخص هستند.
رييس انجمن مفاخر معماري ايران درخصوص راهكار پيشنهادي براي فعاليت موثرتر اين دبيرخانه گفت: طبق روال رايج در دنيا، دولت حداقل بايد دستگاه‌هاي اجرايي را ملزم كند كه كليه طرح‌هاي معماري امكان شركت در مسابقات را داشته باشند و انتخاب اين طرح‌ها و تاثير آنها در مسابقات براساس سليقه كارفرما بررسي نشود.
وي در عين حال گفت: البته اگر اين دبيرخانه با قدرت فعاليت كند، مي توان اميدوار بود كه حداقل برگزاري كنكور در گزينش طرح‌هاي خاصي كه با سرمايه‌گذاري و منابع ملي اجرايي مي‌شوند، شكل واقعي تري به خود بگيرد و طرح هاي بسيار بهتري اجرايي شود كه حاصل آن ارتقاي معماري كشور خواهد بود.

آخرین بروز رسانی مطلب در يكشنبه ، 7 تیر 1394 ، 12:51

مسجد برج میلاد کاری از مهدی حجت

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف

به نقل از همشهری- مسجد برج میلاد که طراحی آن توسط مهدی حجت انجام شده در ضلع غربی برج میلاد قرار داشته و مساحتی معادل ۵۴۰۰متر‌مربع خواهد داشت. معماری مسجد به‌صورت سنتی است و عناصر به‌کارر‌فته در آن بیانگر جنبه تاریخی و سنتی تاریخ مسجد‌سازی‌ ایران است.
به‌گفته دکتر مهدی حجت، گنبدخانه این مسجد همانند گنبد خانه‌ مسجدشیخ‌لطف‌الله اصفهان ساخته می‌شود. معماری مناره‌های این‌ مسجد نیز‌متعلق به قرن دوم است و به قصد از این دوره الهام گرفته شده تا از سبک مناره‌های امروزی به دور باشد چراکه‌ به قول معمارمسجد، مناره‌های کنونی با نمای برج مسابقه خواهند گذاشت و شبیه هم خواهند شد.
در بخش بیرونی مسجد رواق‌هایی دوطرفه احداث می‌شود ومنظره زیبای جنوبی را قابل رویت خواهد کرد. این رواق‌ها در معماری مساجد ایران نماد دعوت افراد برای اقامه نماز است. همچنین در قسمت زنانه رواق‌هایی همراه با سایبانی درنظرگرفته شده است.
در زیرزمین مسجد هم سالن و محل برگزاری مراسم احداث خواهد شد. همچنین بخش وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی این ‌مسجد مجهز به آسانسور و با درنظرگرفتن امکانات برای‌جانبازان و معلولان طراحی شده است.حجت درخصوص به کار‌گیری بتن سفید به‌عنوان نمای این مسجد گفت: استفاده از رنگ سفید و همچنین عناصر کاشی در داخل مسجد، تلاشی برای دور شدن از سنگینی جنبه مادی است. در قسمت‌هایی از مسجد، کتیبه‌هایی دوطرفه برگرفته از دوران عیلامی نصب می‌شود که در ایام عزاداری و اعیاد می‌توان از یکی از دوسویه کتیبه که با رنگ‌بندی منفک شده استفاده کرد. مسجد برج میلاد بر بالای تپه‌ای احداث می‌شود که دوطرف آن ۲ دره قرار دارد و در این دره‌ها ۵۰اثر تاریخی ایران در طول دوران مختلف تاریخی به‌صورت مینیاتوری احداث می‌شود. همچنین چشمه آبی از مقابل مسجد به سمت این دو دره مینیاتوری روان خواهد شد.


گفت و گوی صمیمی سایت خبری صبح توس با مهندس عرفان

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
به مناسبت روز معمار

گفت و گوی صمیمی سایت خبری صبح توس با مهندس عرفان

مهندس محمد هادی عرفان کارشناس ارشد معماری و مدیر خانه هنرمندان مشهد به بهانه روز معمار میهمان پایگاه خبری تحلیلی صبح توس بود که با او مصاحبه ای کوتاه داشتیم.
گفت و گوی صمیمی سایت خبری صبح توس با مهندس عرفان

مهندس محمد هادی عرفان کارشناس ارشد معماری و مدیر خانه هنرمندان مشهد به بهانه روز معمار میهمان پایگاه خبری تحلیلی صبح توس بود که با او مصاحبه ای کوتاه داشتیم.
مدیر خانه هنرمندان مشهد گفت: روز بزرگداشت شیخ بهایی به عنوان یکی از آخرین حلقه های دانشمندان تمدن اسلامی به نیکی با روز معمار گره خورده اما متاسفانه هنوز این روز ثبت در تقویم نشده که این مظلومیت جامعه معماری را نشان میدهد.
وی افزود: شیخ بهایی یک متفکر دینی و معماری خبره بود، و همین باعث شده تا شخصیت او در هاله ای از افسانه پیچیده شده و از او با داستان های مختلف یاد می شود.
عرفان تصریح کرد: یکی از ویژگی های مهم شیخ بهایی توامندی او در در متقاعد کردن حاکمیت برای معماری خوب است که در زمان کنونی به شدت به این نقش نیاز داریم.
راس حاکمیت کشور هم نسبت به معماری موجود منتقد است
این کارشناس ارشد معماری ادامه داد: امروزه بسیاری از پروژه های  شهر ما از فقدان مطالعه صحیح رنج می برند و بسیاری از کارفرماهای بزرگ کشور در تعریف پروژه همه نگر نیستند، لذا مهندس مشاور با یک مسئله ناقص مواجه می شود که نمی تواند آن را حل نماید.
این استاد دانشگاه ضمن بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از عبارت معماری وحشی برای توصیف معماری تهران یاد کرده اند، اذعان داشت:این موضوع نشان میدهد که راس حاکمیت کشور هم نسبت به معماری موجود منتقد می باشد زیرا  مصداق های جدی موضوع سبک زندگی هم به نوعی با مسئله معماری گره خورده است.
رییس انجمن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی  بیان کرد: در حال حاضر تلاش های جزیره ای و متفرقه ای برای اصلاح معماری در کشور شکل می گیرد اما متاسفانه ما در شرایط کنونی دارای سبک معاری نیستیم بلکه معماری آشفته ای در فضای شهری داریم که همه اضلاع آن معیوب است و با این وضعیت نمی توان هیچ نوع الگوی معماری را به سایر کشورهای مسلمان ارائه داد.
عرفان افزود: یکی از ایرادات دیگر در حوزه معماری ما ارائه مجوزهای آموزشی بی رویه وزارت علوم برای این رشته است به طوریکه در حال حاضر در کل کشور 200 هزار نفر و فقط در شهر مشهد 10 هزار دانشجوی معماری داریم و این در حالی است که در کل استان خراسان رضوی کمتر از 5 هزار نفر مهندس معمار دارای حق امضاء داریم که بزودی شاهد پیوستن  آن 10 هزار نفر هم به جامعه مهندسان معمار خراسان خواهیم بود..
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به این نکته که یکی از نگرانی های اساتید معماری کمیت در نظر گرفته شده برای این رشته آموزشی است، اذعان داشت: تعداد معماران و دانشجویان معماری کشور ایران و به ویژه شهر مشهد نسبت به بسیاری از نقاط دنیا بالا است.
تمامی طبقات بتوانند خدمات معماری مورد نظر خود را دریافت نمایند
عرفان خاطر نشان کرد: بهتر است جامعه معماری و کارفرمایان خدمات معماری را در 6 لایه انسانی، ایرانی، اسلامی، شیعی، شیعی مقید و شیعی مقید حزب اللهی تعریف کنند تا تمامی این طبقات بتوانند خدمات معماری مورد نظر خود را دریافت نمایند به طوریکه حتی یک آدم زرتشتی بتواند خدمات معماری ایرانی بگیرد و برای افراد مذهبی بتوانیم با توجه به نظر مراجع و استفثائات خدمت دهیم.
این استاد دانشگاه ضمن بیان اینکه باید ایجاد راحتی و شادی در فضای شهری و سبک معماری لایه لایه دیده شود، بیان کرد: متاسفانه ساخت و ساز به شکل بساز بفروشی زیاد شده و این یعنی نه سرمایه گزار می داند که منازل تولید شده به چه کسانی می رسد و نه معمار متوجه است که خانه را برای چه کسی می سازد.


پژوهشگر مرکز مطالعات شما، با اشاره به جریان بازسازی و بهسازی در حرم مطهر معصومین در عتبات و تجربه تغییر در گونه معماری حرم امام سوم (ع) شیعیان طی ده سال گذشته ، تصریح کرد: در سال 300 میلیون تشرف نیز به حرم مطهر امام رضا (ع) وجود دارد و این یعنی معماری حرم مطهر 300 میلیون بار در سال دیده می شود . لذا نقد معماری مشاهد مشرفه  به عنوان پربیننده ترین عنصر معماری فلات ایران ، در جهت بهبود فرآیند امری لازم است. در حالیکه شاهد سکوت در بدنه خبری جامعه معماری در این زمینه هستیم.
وی ضمن بیان اینکه امروز رسالتی که بر دوش مشهد است بر دوش تهران هم نیست، بیان کرد: در سال 25 میلیون زائر به مشهد می آیند و بسیاری از نخبگان، مردم و مدیران نظام در مشهد حاضر می شوند و از این شهر الهام می گیرند.
مشهد پتانسیل تولید حداقل یک سبک معماری و صدور آن به کل کشور را دارد
عرفان ادامه داد: امروزه مشهد در حوزه مدیریت شهری نقش دانشگاه ایران را دارد و شهرهای کشور در این حوزه چشم به مشهد دارند، امروز مشهد به لحاظ مقیاس شهری  در بزنگاه خاصی قرار دارد،  نه شهر کوچکی است و نه آن قدر بزرگ که از دست خارج شود لذا این شهر در این مقیاس می تواند خاطره سازی کند و الگوی مناسب صادر نماید.
مولف کتاب جایگاه عناصر دینی در توسعه شهری افزود: ما در مشهد پتانسیل تولید حداقل یک سبک معماری و صدور آن به کل کشور را داریم  به شرطی که فضا برای کار معماران باز باشد و به طور مثال برای پارکینگ ساختمان کارشناس ترافیک و برای نمای ساختمان شهرساز نظر ندهد چون در این حالت از معمار فقط نقشه کشی خواسته ایم پس نباید انتظار داشت که محصولات جذابی تولید شود.
این کارشناس ارشد معماری ضمن بیان اینکه در معماری مشهد مشکلات زیادی داریم، تصریح کرد: در شهر ما خیابان گردی به عنوان یک رفتار شهروندی رایج شده است و  افراد و خانواده ها در ساعاتی از شب به خیابان گردی می پردازند، این هم به دلیل نبود فضای معمارانه و مناسب و فقدان تناسبات و آرامش در خانه ها است که مردم را به خیابان ها فراری میدهد و اگر از این منظر به موضوع نگاه کنید حتی مشکلات ترافیکی ما هم به نوع معماری مرتبط است.
اغتشاش در فهم زیبایی باید از بین برود
این استاد دانشگاه موضوع سیمای شهری را موضوع مهمی دانست و گفت: در حال حاضر ادارات راه و شهرسازی، شهرداری و نظام مهندسی ساختمان هر سه دغدغه سیمای شهری را دارند که این امر خیلی خوبی است اما پیشنهاد میشود  این سه نهاد به یکدیگر وصل شوند تا اقدامات آنها تجمیع شود و به تقسیم کار عملیاتی و فارغ از بوروکراسی  برسد.
عرفان ضمن اشاره به نقش منفی تبلیغات محیطی در خصوص سیمای شهری مشهد گفت: مشهد شهر زائر پذیر است و صفت غالب آن   خدماتی است لذا مراکزی که از خدمات ارتزاق میکنند در معماری خود را بروز داده اند و سیمای شهر مشهد در انحصار تبلیغات محیطی قرار گرفته و بهترین کریدورهای شهر توسط تابلوهای تبلیغاتی تسخیر شده اند به نوعی که وقتی یک زائر از بلوار فرودگاه به سمت حرم مطهر حرکت می کند تحت بمباران تبلیغاتی بیلبردها و بنرها قرار می گیرد. وممکن است بخاطر فقر شرمنده همسر و فرزندانش شود. واین با تعالیم دین مبین اسلام منافات  دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مشهد را به حرم مطهر رضوی می شناسند پس نباید هیچ نوع تبلیغی توجه به حرم را تحت الشعاع قرار دهد، تمامی فضاهای تبلیغاتی کریدورهای منتهی به حرم خوبست  مراقبت شده و قابل نرخ گذاری و معامله نباشند به همین دلیل هم در زمان تدوین طرح جامع تبلیغات محیطی ترتیبی داده شد که منطقه پیرامون حرم ممنوعیت های مناسب تبلیغاتی داشته باشند.
این کارشناس ارشد معماری اذعان داشت: توافق تمامی نهادهای مسوول در شهر به تعریفی واحد از  مولفه زیبایی در سیمای شهری میتواند گام نخست عملیات پیرایش شهری باشد.  تا  اغتشاش در فهم زیبایی و در عمل زیباسازی   از بین برود زیرا در حال حاضر سلیقه های مختلفی وجود دارد.
 
عرفان در بخش پایانی سخنان خود اذعان داشت: معماری در فضای شهر محصول جامعه است و این محصول بر جامعه تاثیر هم می گذارد، در خیابان هایی از شهر که ساختمان ها نما ندارند شما می بینید که رفتار شهروندان بی پروا است اما در خیابان هایی که نمای سنگین و سنگی دارند مردم همچون سنگ با غرور و تبختر برخورد می کنند پس این ارتباط دو سویه است.
وی خاطر نشان کرد: کشور ما با 8000 سال سابقه سکونت و داشتن قدیمی ترین شهرهای جهان نیازمند یک معماری مناسب در سطح انقلاب اسلامی است که امیدواریم این امر محقق شود.
این استاد دانشگاه در پایان در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه آرزوی معماری شما چیست، بیان کرد:
آرزوی معماری من برای مشهد هرگز برآورده نمی شود. من آرزو دارم که با عنایت به اینکه امام رضا (ع) به عنوان عالم آل محمد هستند، همانطور که بیش از پانصد عالم ربانی طی 1200 سال گذشته بعد از سالها تحقیق و تدریس در جوار  حرم مطهر رضوی آرام گرفته اند ، در اطراف حرم مطهر نیز نمایندگی سی یا چهل دانشگاه معتبر دنیا را داشته باشیم و این منطقه مرکز گفتمان علمی جهان اسلام باشد نه اینکه این محیط به مرکز هتلینگ و کترینگ تبدیل شود.

صفحه 26 از 38