به گزارش «معماری نیوز»
به نقل از روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران این
تفاهم نامه در آیینی به امضاء مدیران ارشد شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی
شهری ایران، صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و امکاکن تاریخی و فرهنگی
کشور و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ،فرمانداری و
شهرداری شهر سنندج رسید.
در این تفاهم نامه که در 8 ماده به امضاء رسیده، آمده است: به
منظور ایجاد و توسعه مراکز فرهنگی هنری در شهر سنندج به عنوان محل برگزاری
رویدادهای اجتماعی و راه اندازی خانه هنرمندان جهت بهره مندی هنرمندان و
مخاطبان بومی منطقه، این اقدام صورت گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی
شهری ایران در حاشیه این مراسم گفت: حفظ آثار تاریخی و فرهنگی بجای
مانده از گذشتگان فرصتی است که برای نگهداری آن نیازمند حمایت همه دستگاه
ها است زیرا که این مهم تکرار شدنی نیست.
دکتر محمد سعید ایزدی افزود: این تفاهم نامه با هدف حفاظت و سیاست
بهره برداری از ساختمانهای تاریخی در فرآیند باز آفرینی شهری به امضاء
رسیده است.
وی اظهار داشت: احیاء، ایجاد جریان زندگی در آثار تاریخی و مشارکت
بخش خصوصی در فرآیند باز آفرینی این آثار از دیگر اهداف این تفاهم نامه
است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری در حفظ آثار باقی
مانده در کشور گفت: متاسفانه برخی آثار تاریخی به دلیل غفلت عده ای از دست
اندرکاران وقت دچار تخریب شده است.
مرکز مطالعات حکمت - دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی
بنای ملک التجار خانه هنرمندان سنندج می شود
کتاب «جامعه شناسی معماری شهر تهران» منتشر شد
چند ماهی از انتشار یک اثر با نامی متفاوت میگذرد.... کتاب جامعه شناسی معماری شهر تهران به یک دغدغه قرار است بپردازد. یک دغدغه با نگاهی دو سویه بین معماری و جامعه شناسی..... قضوت خودتان را با ما درمیان بگذارید . چرا که این کتاب ادعای بزرگی را مطرح کرده .جامعه شناسی معماری عنوان بلندیست که کتاب به دوش میکشد...
هویت
دینی در شهرها از جمله مباحث قابل طرح در جامعه شناسی است. سارا کریمی در
کتاب خود با عنوان«جامعهشناسی معماری شهر تهران» به روایت تطبیقی از
معماری دو مسجد پرداخته است.
تهران به عنوان مرکز سیاسی کشور، بیش از یک شهر بزرگ و پرجمعیت است که رشد
ناموزون و نامتعادل و تنوع قومی و مهاجر پذیری گسترده، وجه ممیزه آن از
دیگر شهرهای بزرگ است که تراکم سرمایههای فرهنگی و خردهفرهنگی معنای
فرهنگی تهران را در ذهن ساکنان و غیرساکنان متمایز می سازد.
یکی از مسایل مطرح در جامعه معماری ایران، مساله «چیستی هویت معماری شهری در شهرهای ایران اکنون» است. این مساله به عنوان دغدغه معماران و شهرسازان ایرانی از سوی خود آنها مطرح میشود. در کتاب «جامعهشناسی معماری شهر تهران»، اظهارات چهل معمار و شهرساز معاصر ایرانی درباره مساله معماری کنونی ایران در سی سال اخیر بررسی شده است و مساجد شاه و امام صادق در تهران به لحاظ معماری از منظر مولف بررسی شده است.
مولف در کتاب خود، ایستایی و پویایی پدیدههای شهری با رویکردی کلنگر یا خردنگر به شهر اندیشیده شده و سعی شده است راهی برای برونرفت از این دوگانهها یافت شود. انتخاب معماری با موضوعاتی خرد و ایستا و تحلیل آن با نگاهی جامعهشناسانه براساس عناصر انسانی و پویا در یک رویکرد کلی، این تلاش را سامان میدهد.
چاپ نخست کتاب«جامعهشناسی معماری شهر تهران» در ۳۰۸ صفحه، به قیمت ۱۴ هزار تومان از سوی انتشارات تیسا راهی بازار کتاب شده است.
نظرات خود را به ایمیل
آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید
ارسال دارید.
آشپزخانه اپن غيراسلامي است
ساختن خانه هاي داراي آشپزخانه به اصطلاح «open» که صاحب خانه و ميهمان ها نتوانند به درستي رعايت حجاب را بکنند و نتوانند خود را حفظ کنند، اسلامي نيست .به گزارش مرکز خبر حوزه، آيت ا... جوادي آملي، روز پنج شنبه در ديدار اعضاي کميته تخصصي شهرسازي سازمان نظام مهندسي کشور گفت: نبايد توقع داشته باشيم که آيه اي در قرآن باشد که به مردم توصيه کند چگونه خانه بسازند، چون اسلام با عقل کار دارد و نه با سفاهت و خانه بايد با عقل و برهان ساخته شود.ايشان اضافه کرد: عقل يکي از محوري ترين ادله دين ما به شمار مي رود، لذا ملت نادان نمي تواند مسلمان باشد و چيزي که عقل آن را نمي پسندد اسلامي نيست.معظم له خاطرنشان کرد: در اسلام هنگامي که براي مردگان خانه آخرت را در قبر مي سازند، سنگ لحد را محکم بنا مي کنند، لذا تا آن جا که شاهد فهم در بناها باشيم آن بنا اسلامي است.
استاد برجسته حوزه علميه قم عقل، استدلال و برهان را عنصري ترين محور در ساخت وساز اسلامي ذکر کرد و افزود: ساختن خانه هاي داراي آشپزخانه هاي به اصطلاح «open» که صاحب خانه و ميهمان نتوانند به درستي رعايت حجاب را کنند و نتوانند خود را حفظ کنند، اسلامي نيست.معظم له تصريح کرد: خانه بايد طوري بنا شود که اهل خانه از درون و بيرون داراي حجاب باشند، لذا مکاني که ميهمان در آن مستقر مي شود بايد از جاي صاحب خانه مستور باشد.حضرت آيت ا... جوادي آملي ابراز داشتند: نماي بيرون منازل نيز بايد طوري طراحي شود که نه بر ديگر منزل ها اشراف داشته باشد و داخل آن نيز براي اطرافيان نمايان نباشد.ايشان افزودند: منازل در غرب ديوار خاصي نداشته و بيشتر از طريق نرده از يکديگر جدا مي شوند و اين به دليل آن است که آن ها منزل را آسايشگاهي به جاي پرورشگاه مي پندارند.
مفسر قرآن کريم ادامه داد: ديوار مناسب مي تواند در معماري اسلامي آزادي لازم را به ميهمان و صاحب خانه بدهد. ايشان بر ساخت وساز اتاق هاي منازل به طوري که مقابل قبله باشد تاکيد کرد و يادآور شد: در معماري هاي اسلامي طوري از زمين بهره برداري شود که اتاقي را به عنوان مصلا که داراي قرآن و فرشي پاک و طاهر باشد بسازند تا مکاني مناسب براي رفع حاجت مردم به درگاه خدا باشد.ايشان خاطرنشان کرد: مرگ از پوست درآمدن است، انسان مرگ را مي ميراند و در صحنه مصاف با آن پيروز است لذا يک موجود ابدي بايد کارهاي ابدي انجام دهد و همين است که بايد اتاقي به عنوان مصلا در منازل پيش بيني شود.آيت ا... جوادي آملي افزود: شهرسازان بايد علاوه بر علوم تخصصي خود بر علوم عمومي و پايه نيز مسلط باشند تا از ايجاد کارهاي موازي و اضافه کاري در شهرسازي جلوگيري شود.
رجوع به معماری اسلامی بهترين راهكار برای خلق نمادهای دينی در شهر است
محمدمهدی محمودی، مدرس دانشكده معماری دانشگاه تهران تأكيد كرد: بازگشت معماری اسلامی در ساخت بناها بهترين راه برای خلق نمادهای دينی و اسلامی در سطح شهر است.
محمدمهدی محمودی، مدرس دانشكده معماری دانشگاه تهران، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) گفت: نمادهای اسلامی در سطح شهر تهران مربوط به دورههای مختلف تاريخی هستند. ممكن است يكی مربوط به هفتاد سال پيش و يك نماد ديگر ممكن است مربوط به همين امسال باشد، اما آنچه در نماد مهم است اين است كه اين نماد ويژگیهای متعلق به تهران را دارا باشد و اقليم و محيط تهران در آن در نظر گرفته شده باشد.
وی افزود: كپیبرداری از نمادهای شهرهای ديگر به تهران القای بیهويتی میكند. خط، نقاشی و ترسيمها هر يك بايد هويتی تهرانی را نيز ارائه دهند. در حالی كه در نظر گرفتن ويژگیهای اسلامی، ايرانی و تهرانی بودن در نماد بايد در نظر گرفته شود، جایگذاری و مكان و همچنين زمان اجرای آن نيز اهميت بسيار دارد.
محمودی افزود: نماد طبيعت تهران كوه دماوند است و نمادهای طراحی شده میتواند با در نظر گرفتن آن خلق شود، همچنين بهرهگيری از بناهای معماری گذشته میتواند در خلق نمادها استفاده شود.
وی در پاسخ به اينكه كدام يك از هنرها قابليت بيشتری برای خلق نمادهای اسلامی دارد، گفت: تا جايی كه امكان دارد بهتر است كه روی بناها كار شود و در معماری ساختمانها مفاهيم اسلامی نشان داده شود. همچنين مكان بنا بسيار اهميت دارد، به عنوان مثال حسينيه ارشاد يكی از بهترين جایگذاریها در تهران است. محل جایگيری نماد يا بنا بايد نسبت به نياز جامعه انتخاب شود، مثلا نبايد در يك محل مسكونی يك نماد بزرگ شهری قرار داده شود.
اين مدرس دانشگاه اظهار كرد: معماری اسلامی اين است كه بناها نسبت به كاربریشان در جای خود قرار بگيرند تا نياز به تابلو و نوشته نباشد. درست همان طور كه در شهرهای قديمی و محلات قديمی تناسبات كاربریها و مكانها مشخص بوده است. مثلا مساجد بزرگتر از بناهای كناری بودند و جذابيت و ابهت مكانی مثل مسجد حفظ میشد.
وی اضافه كرد: الان در تهران ميدانی را داريم كه مسجدی كه در آن ساخته شده كه نمای اصلی آن توسط ساختمان يك بانك گرفته شده و ورودی مسجد در كوچه كنار ميدان قرار داده شده است. اين ساختار ارجحيت مضامين اقتصادی بر مضامين معنوی را ناخودآگاه القا میكند.
محموی تصريح كرد: در نقشه قديمی تهران به خوبی بناهای مساجد مركزيت و محوريت داشتهاند؛ مسجد ارك، مسجد بازار، مسجد كنار ساختمان مجلس همه جز نمادهای اسلامی و بناهای مذهبی تهران هستند.
وی در ارزيابی نقاشیهای ديواری كنونی گفت: اوايل كه نقاشیهای ديواری در سطح شهر آغاز شد جذابيت بصری بالايی را ايجاد كرد؛ اما هماكنون با كثرت اين نقاشیها در سطح شهر تشنج بصری برای شهروندان ايجاد شده است. موضوعات مطرح شده در اين نقاشیها هدفمند نيست و هر نقاشی موضوعی را دنبال میكند كه با نقاشیهای ديگر غيرمرتبط است.
اين پژوهشگر حوزه معماری در پايان خاطرنشان كرد: هنرمندان با در نظر گرفتن ويژگی محل اجرای كارشان از اين بابت كه مخاطبشان يا همان شهروندان در آن محل پياده حركت میكنند و يا سوار بر اتومبيل با سرعت كم يا زياد هستند، میتوانند آثار تأثيرگذارتری ارائه كنند.
سند پیشنهادی مرکز زیر نگاه تشکلها
سند پیشنهادی مرکز مطالعات شما ، برای گرایش به شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی مشهد ، پایتخت فرهنگی 2017 جهان اسلام در جلسه تشکلهای مردمی پایتخت فرهنگی بررسی شد. در این نشست که نمایندگانی از شورای اسلامی شهر مشهد ؛ و چندین تشکل دانشجویی، مذهبی ، صنفی و تخصصی حضور داشتند.گزینه های مختلفی برای ساختار میزبانی مشهد در سال مذکور بررسی شد.
مطالب بیشتر...
- حلقه گفتگوی وایبری معماری ایرانی -اسلامی شروع بکار کرد.
- Three districts of plus-energy homes posed by Vincent Callebaut Architectures for The City of Eternal Spring in Yunnan Province
- The Fatimids and the Institutionalization of Sunni-Shi’ah Conflicts (Part Two)
- فاصله عمیق معماری کلانشهر مذهبی ایران با مفهوم زیارت
صفحه 30 از 38